Ještě donedávna se v českých kuloárech nemluvilo o ničem jiném, než o velice očekávaném thrilleru Normal Juliuse Ševčíka. Dnes už tomu tak zcela není a do popředí se tlačí originální projekt zatím nejmladšího českého režiséra všech dob Tomáše Řehořka. Teprve 22.letý absolvent Zlínské vyšší odborné školy dokázal, že v něm dřímá obrovský talent a i když film občas pokulhává, dokáže svůj příběh vyprávět velice svěže.
Tomáš, již ve svých 14-letech projevoval velmi osobitý zájem o režírování, kdy spolužáky z gymnázia přiměl ke spolupráci na svém prvním 40-minutovým snímku Escape, jenž točili o víkendech po tamních lesích. Za tento amatérský snímek dostal několik cen ze studentských festivalů a bylo jasné, že se v české kinematografii klube nadějný režisér. Na Proměnách začal pracovat po vystudování, ve svých 20-letech, přičemž samotné natáčení se dokázalo vtěsnat do neuvěřitelných deseti dnů, což se zatím podařilo jen Karlu Lamačovi, či Martinu Fričovi a to ještě v dobách první republiky.ˇNatáčelo se 20 hodin denně.
Vyčerpání a únava by se dala Řehořkovy přímo vyčíst z jeho mladistvé tváře, avšak na přístupu k hercům se nic neměnilo. Všichni na něj vzpomínají jako na velice sympatického a usměvavého režiséra, pod kterým je radost dělat. Chvíli stál za kamerou, poté si odběhl ke střihu a následně stál opodál a přemýšlel co kde podepřít nebo vylepšit. Na svůj věk je velice univerzální a už teď se těším na jeho další filmové projekty nemluvě o tom, co bude natáčet za 20 - 30 let až ho čas naučí, jak výsledný koncept vyhnat do vyumělkovanosti. To možná ještě Tomášovi trošku chybí. Proměny vyprávějí příběh čtyř lidí, kteří spolu na první pohled nemají nic společného.
V první řadě je to žena bohatého muže, přející si za každou cenu dítě, jenž je schopna udělat téměř cokoli pro jeho získání. Příběh vypráví i o sportovním atletovy, který je již za svým zenitem a má čas přemýšlet o životě, který mu protekl mezi prsty. O starší ženě žijící ve velkém prázdném domě toužící po lidském kontaktu, jenž hledá ve vyšších sférách a na konec o mladé ženě s malými dětmi, malým platem utápějící se v situaci, z níž není východiska. Tyto časové lineární příběhy jdoucí v těsné blízkosti vedle sebe se tu a tam náhodně protnou a tím si připravují závěrečné vyústění celé situace. Je škoda, že se příběh nepodařilo více zkomplikovat.
Divák bude již od samého začátku cítit, jak to vlastně celé dopadne a když se dostaneme k samému závěru zjistíme, že jsme nebyli daleko od pravdy. Dialog herců má svá slabá místa, ovšem film jako celek pod šéfováním 22 kluka můžeme označit za velice zdařilý a pro českou kinematografii velmi přínosný. Filmovou atmosféru krásně dokresluje skvělá hudba z pera Dejana Pejovice, jenž byl v minulosti nominován na Evropskou cenu. Po několika prvních momentech si tohoto projektu všiml náš přední herec Karel Roden, kterému se tento film zalíbil natolik, že Tomášovi pomohl přes různé kontakty dotáhnout svůj debutový počin do zdárného konce. Svou premiéru si již odbyl na festivalu v Plzni a již příští týden se dostane do kin po celé české, italské a slovenské republice.
Film sice nemůžeme označit za brilantní, ale způsob vyprávění tohoto příběhu nikoho neurazí. Svěží tempo, barevná stylizace a celkové pojetí filmu, jako takového se stává hlavním triumfem mladého a nadějného režiséra. V Tomášovi dřímá veliký talent, který bude z plátna přímo vyzařovat.
Naše hodnocení:
6
Vložil Patrik Chlumecky, 26. Duben 2009 - 8:00
Nejnovější komentáře