Kritiky.cz > Speciály > Prvok, Šampón, Tečka a Karel

Prvok, Šampón, Tečka a Karel

word image 30
word image 30
Chyba při načítání počtu zobrazení.
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

ROZHOVOR S MARTINEM PALÁNEM, PRODUCENTEM

Jaký byl úpl­ný začá­tek vzni­ku fil­mu? Popište prvot­ní jis­kru. Jaké bylo prv­ní setká­ní s Patrikem a jak na návrh rea­go­val?

Ležel jsem doma na gau­či, četl si Patrikovu kníž­ku a měl u toho stá­le pocit, jako bych četl fil­mo­vý scé­nář. V hla­vě mi běha­ly obra­zy a já si před­sta­vo­val, jak krás­ný by to mohl být film. Líbila se mi bra­vur­ně pro­pra­co­va­ná kom­pakt­nost celé­ho děje. Když jsme se pak s Patrikem popr­vé sešli, tak mi objas­nil, že kni­hu původ­ně psal jako scé­nář, ale pak ho pře­dě­lal do kni­hy a čekal, zda něko­ho někdy napad­ne pří­běh nato­čit. Návrhů dostal mno­ho, ale jak sám říká, chtěl točit film s někým, kdo mu dá nad­stan­dard­ní péči. A prá­vě v tom­to oka­mži­ku se naše před­sta­vy pro­tnu­ly.

Čím jste Patrika pře­svěd­čil, že do toho šel s Vámi?

Padli jsme si do oka hned od začát­ku, ale i tak jsme něko­lik měsí­ců hovo­ři­li o tom, jak a kdy by měl film vznik­nout, kdo u něho bude a kdo ne. Zhruba po půl roce jsme pode­psa­li smlou­vu. Dali jsme si nestan­dard­ní tří­le­tý pří­prav­ný plán, což pro film ze sou­čas­nos­ti je vel­mi dlou­há pří­prav­ná fáze, ale nechtě­li jsme nikam spě­chat. Pevně věřím, že to divák na fil­mu uvi­dí a že to bylo správ­ně.

Producent a reži­sér. Jaká byla s Patrikem Hartlem spo­lu­prá­ce? Chodil jste mu trhat oble­če­ní jako ve fil­mu Trhák?

Patrik je neo­by­čej­ně peč­li­vý, tvr­do­hla­vý, ale pře­de­vším pra­co­vi­tý člo­věk. Má jas­nou před­sta­vu o díle, kte­ré vytvá­ří. Současně není ale uza­vře­ný, ba nao­pak, pokud uzná, že při­po­mín­ka k dílu je zalo­že­ná na oprav­do­vé sna­ze pří­bě­hu pomo­ci, a vy doká­že­te před­lo­žit logic­ké argu­men­ty, proč by mělo něco být jinak, tak naslou­chá a při­po­mín­ku zapra­cu­je. Od začát­ku bylo jas­né, že při­pra­vit film, kde autor před­lo­hy, scé­ná­ře i režie bude stej­ná oso­ba, nebu­de jed­no­du­ché, ale doká­za­li jsme o tom s celým rea­li­zač­ním týmem ote­vře­ně hovo­řit a spo­leč­ně tak k dílu při­stu­po­vat tro­chu jiným způ­so­bem. Měl jsem celou dobu radost, pro­to­že Patrikův návrat k Prvokovi zna­me­nal, že dílo mělo za sebou řadu let živo­ta v kniž­ní podo­bě. Možnost auto­ra vrá­tit se zpět a udě­lat něco tře­ba tro­chu jinak je pře­ci nád­her­ná pří­le­ži­tost, kterak ději mohl dát tro­chu jiné vyzně­ní. Takový malý auto­mat, kde všech­no může dopad­nout tro­chu jinak. Tento pro­ces mi při­pa­dal vzru­šu­jí­cí.

Prvok je výji­meč­ný obsa­ze­ním. Jak obsa­zo­vá­ní pro­bí­ha­lo?

Někteří her­ci byli jas­ní už při našem prv­ním setká­ní, respek­ti­ve v Patrikově hla­vě už dáv­no před tím, než k němu došlo. Pár rolí muse­lo pro­jít cas­tingem, ale já jsem se nesna­žil moc do obsa­ze­ní zasa­ho­vat. Patrik vám celý pro­ces popí­še lépe. U tak­to mimo­řád­ných pří­pa­dů, kde jsou vel­cí her­ci ochot­ni hrát mini­a­tur­ní role, se spíš tete­lí­te rados­tí, že celý film je udá­los­tí herec­ké komu­ni­ty už od samé­ho začát­ku své­ho vzni­ku. Nakonec se poda­ři­lo obsa­dit více než pade­sát význam­ných her­ců, z nichž někte­ří dokon­ce nema­jí ani jed­nu větu. Což je oprav­du výji­meč­né a chtěl bych tím­to všem moc podě­ko­vat.

Jak dlou­ho vlast­ně film Prvok, Šampón, Tečka a Karel vzni­kal?

Pokud zapo­čí­tá­me i půlroč­ní odlo­že­ní pre­mi­é­ry kvů­li covi­du, tak jsme na fil­mu pra­co­va­li dohro­ma­dy pět a půl roku.

Kolik film stál?

Rozpočet je na ten­to typ fil­mu oprav­du nad­stan­dard­ní. Ale pokud zvá­ží­me cel­ko­vou pro­dukč­ní hod­no­tu, herec­ké kva­li­ty, kos­týmy, ate­li­é­ry atd., tak je stá­le odpo­ví­da­jí­cí. I to byl jeden z důvo­dů, proč pří­pra­va natá­če­ní trva­la tak dlou­ho. Společným cílem bylo poku­sit se udě­lat vel­mi kva­lit­ní film ze sou­čas­nos­ti, kte­rý bude atrak­tiv­ní i za mno­ho let. Rozpočet byl tedy v cel­ko­vém kon­tex­tu sta­no­ven na odpo­ví­da­jí­cí úrov­ni k nároč­nos­ti natá­če­ní, kte­rá pře­kra­ču­je roz­počty srov­na­tel­ných žán­ro­vých pro­jek­tů, a vyšpl­hal se na 44 mili­o­nů korun.

Představte si, že návštěv­nost fil­mu nebu­de pod­le před­stav. Existuje pro pro­du­cen­ta mož­nost, že si řek­ne „Prodělal jsem kalho­ty, ale ten film je skvě­lej. Stálo to za to!“

Pevně věřím, že tato situ­a­ce nena­sta­ne. Celý pro­ces výro­by byl pro nás skvě­lým zážit­kem, to ale pro­to, že nás naše prá­ce napl­ňu­je. Mít mož­nost, tak­to dlou­ho a peč­li­vě vytvá­řet jeden film je veli­kou

rados­tí. Nicméně stá­le je to prá­ce, kte­rá by měla při­nést pení­ze. Věřím, že kaž­dý film je tvo­řen s obrov­ským úsi­lím a tou­hou po mimo­řád­ném výsled­ku, bohu­žel vzhle­dem ke kom­plex­nos­ti fil­mo­vé­ho díla se poda­ří uspět jen něko­mu. Držím pal­ce kaž­dé­mu, kdo se do tvor­by fil­mu pus­tí, ale jest­li tre­fí­te nála­du ve spo­leč­nos­ti tak, aby film chtě­la vidět a při­ja­la ho za svůj, je tak tro­chu ve hvězdách... a nejen v těch fil­mo­vých. 🙂

Je Prvok tako­vým fil­mem?

Prvok je pře­de­vším fil­mem vytvo­ře­ným s obrov­skou lás­kou, péčí a odhod­lá­ním. Všichni věří­me, že se naše sna­ha setká s divác­kým oče­ká­vá­ním. Přeci jen před­lo­hu čet­lo sta­ti­sí­ce lidí a kaž­dý má svo­jí před­sta­vu, jak jeho hrdi­no­vé vypa­da­jí. Producentsky jsme s fil­mem spo­ko­je­ni a věří­me, že to za tu náma­hu a úsi­lí stá­lo.

Čím je fil­mo­vý Prvok výji­meč­ný?

Je výji­meč­né, aby měl film tak­to sil­né herec­ké obsa­ze­ní, a to nemlu­vím jen o našich čtyřech hlav­ních hrdi­nech, ale o plejá­dě her­ců, kte­ří se mnoh­dy jen mih­nou. To uka­zu­je, jak vel­ký dri­ve Patrik a jeho tvor­ba má. Výjimečná je i dél­ka celé výro­by, osob­ní nasa­ze­ní celé­ho štá­bu a Patrika Hartla, kte­rý dal do fil­mu vel­ký kus své­ho srd­ce. Jestli je ale film sku­teč­ně výji­meč­ný, nám budou muset říci až divá­ci. Na jejich reak­ce se těším ze vše­ho nej­ví­ce.

Film není prvo­plá­no­vou kome­dií, má i váž­né tóny, pohy­bu­je se spí­še v žán­ru dra­me­dy. Nebyl to pro­du­cent­ský risk?

Jak říkám, je to plno­tuč­ný film a pokud si pozor­ně pře­čte­te samot­nou kniž­ní před­lo­hu, tak uvi­dí­te, že je plná váž­ných momen­tů, byť to, co vám v hla­vě časem zůsta­ne, je jen pocit, že kni­ha byla vtip­ná. To je pod­le mě síla celé­ho Patrikova díla, doká­že váž­nou situ­a­ci posta­vit tak, abys­te se jí smá­li, při­tom vás ale její sku­teč­ný obsah sil­ně zasáh­ne. Nedávno jsem si posle­chl Prvoka jako audi­ok­ni­hu a v kolo­nách na D1 jsem měl mno­ho času peč­li­vě vní­mat děj zno­vu. Sám jsem se ztrá­cel v tom, co ve fil­mu je a co není, což mi při­pa­da­lo jako nej­lep­ší vizit­ka Patrikovi tou­hy pře­vést do fil­mu nála­du celé kni­hy. Z reak­cí divá­ků, kte­ří už film vidě­li, vím, že se hod­ně zasmě­jí, ale také hod­ně zasní. Jsem zvě­dav, co na ten­to mix emo­cí budou říkat divá­ci v kinech.

Bontonfilm byl vždy syno­ny­mem pro dis­tri­buci fil­mů. Teď je i vyrá­bí­te jako pro­du­cent. Jaký je Bontonfilm teď?

Troufám si říci, že Bontonfilm je pořád spo­leč­nos­tí, kte­rá doká­že rea­go­vat na vývoj trhu a celé­ho medi­ál­ní­ho pro­stře­dí. To že dnes fil­my i točí­me, je pod­le mě logic­kým vyús­tě­ním dlou­ho­do­bé­ho vývo­je celé naší spo­leč­nos­ti, kte­rá od Tankového pra­po­ru ušla 30 let dlou­hou ces­tu až k Prvokovi a dou­fám, že dal­ší­mi zají­ma­vý­mi pro­jek­ty i v budouc­nu doká­že­me, že chce­me dělat zají­ma­vé, dob­ré a kva­lit­ní věci. Nazýváme dnes naši spo­leč­nost fil­mo­vým stu­di­em, fil­my vyrá­bí­me, dis­tri­bu­uj­me, vyrá­bí­me k nim fil­mo­vý mer­chen­di­sing a vůbec vše, co je s fil­mem spo­je­né. Přestali jsme vyrá­bět

fyzic­ké nosi­če a jsme plně digi­tál­ní spo­leč­nos­tí. Nemá cenu sna­žit se vývoj zasta­vit, pro­to se sna­ží­me být jeho sou­čás­tí a pře­ko­ná­vat nové hori­zon­ty.

Jaké dal­ší pro­jek­ty v Bontonfilmu chys­tá­te v roli pro­du­cen­tů?

V pří­prav­né fázi nebo výro­bě jsou teď již desít­ky pro­jek­tů. Se samot­nou pro­duk­cí jsme napl­no zača­li fil­mem Padesátka od Vojty Kotka, máme za sebou Backstage, LOVEní, K2, vlast­ní ces­tou. Podíleli jsme se na Matkách, teď je tu Prvok, v září uve­de­me film Tomáš Vorla Cesta domů, doto­če­né je Slovo Beaty Parkanové, a dal­ší pro­jek­ty budou postup­ně násle­do­vat, někte­ré už mají i čte­né zkouš­ky.

Film je o kama­rád­ství, své přá­te­le a kama­rá­dy, o kte­ré se může opřít, potře­bu­je i pro­du­cent . . .

Na začát­ku bylo potře­ba posta­vit sil­ný pro­du­cent­ský a pro­dukč­ní tým. U nás jej vedl Ondřej Kulhánek a pro­duk­ci samot­nou pak jedi­neč­ný Vojta Frič a jeho love.FRAME. Patrik od začát­ku poža­do­val být obklo­pen sil­ným štá­bem a to se poda­ři­lo. Obrovský kus prá­ce nako­nec odved­li naši kopro­du­cen­ti a part­ne­ři fil­mu. David Blümel a Petr Kutáč z Europeana Production, Helena Uldrichová a Jaroslav Sedláček z České tele­vi­ze, Martin Chalupský a Sylva Jančová z inno­gy a vyda­va­tel­ství Bourdon Ivana Pilipa. Film spo­leč­ně s ČSOB vza­li za svůj srdeč­ní pro­jekt. Podpořil nás i Plzeňský kraj a for­mou pobí­dek a pod­po­ry dis­tri­buce i Státní fond kine­ma­to­gra­fie, na Slovensku pak Joj TV. Na fil­mu se podí­le­la celá řada dal­ší part­ne­rů a všem za to veli­ce děku­je­me.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Části seriálu:  Prvok, Šampón, Tečka a Karel


Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,49301 s | počet dotazů: 277 | paměť: 66324 KB. | 30.07.2025 - 03:40:07