RECENZE – DÍTĚ NOCI

Rok vydání v ČR: 2022
Počet stran: 352
Vazba: pevná / vázaná
ISBN: 978-80-271-3566-0

Anotace:
Napínavý román o tom, že nikdy nevíme, kdo jsou vlastně naši sousedé.
Jedné chladné lednové noci vyjde Sharon na zahradu, aby mohla sledovat zatmění Měsíce. Místo toho ji ale zaujme něco zvláštního v domě hned za jejím dvorkem. Oknem do kuchyně vidí malou dívenku, jak myje nádobí. Jenomže Flemingovi, kteří tam žijí, žádné dítě v tomhle věku nemají, a i kdyby nakrásně měli, proč by dělalo domácí práce tak pozdě? Sharon by to nejspíš pustila z hlavy, ale pak se k ní nastěhuje opuštěná osmnáctiletá Niki a také si u sousedů všimne něčeho podivného. A když se obrátí na patřičné úřady a nemá to žádný efekt, pustí se nakonec do pátrání na vlastní pěst.

Sharon žije sama v malém domku v luxusní čtvrti a jedné noci náhodou uvidí u sousedů v kuchyni malé děvčátko, stojící u dřezu. Je jí to divné, protože Flemingovi by měli mít pouze dospívajícího syna. Vrtá jí to hlavou, ale nakonec si situaci nějak sama pro sebe vysvětlí, že šlo asi o příbuznou a ona jen vymýšlí podivné závěry a konspirace. Navíc se u Sharon doma dějí změny. Nastěhuje se k ní mladičká Nikita, která nemá žádnou rodinu, takže má teď Sharon jiné starosti. Ale shodou okolností i Niki holčičku zahlédne. Když se však pod záminkou Sharon snaží u sousedky zjistit, zda nemají v domě malé dítě, dostává se jí záporné odpovědi. Jsou snad jejich sousedé nějací únosci a tu malou tam teď vězní a svému okolí lžou? Sharonina dcera je právnička a doporučí tedy matce, aby se obrátila na sociální úřad. Důrazně ji však varuje, aby sama cokoliv na vlastní pěst podnikala, jinak dostane do problémů sebe i Niki. Jenže to je tak těžké. Co když je vedle v domě někde ukryté týrané dítě?

V první řadě musím říct, že Dítěti noci se nedá upřít čtivost a zajímavý námět. Když se zamyslím nad postavami, tak opravdu výrazná je matka Flemingová. To je prostě psychopatka jak vyšitá. Sharon a Niki jsou takové méně výrazné postavy, byť rovněž hlavní, ale nejsou už vykresleny tak dobře. I když je to možná tím, že záporné postavy se popisují určitě lépe než kladné. Jacob je typický teenager, který je šikanovaný kvůli své tloušťce nejen spolužáky, ale v podstatě i vlastní matkou.

A potom je zde Mia. Malá, snad šestiletá holčička s na kluka ostříhanými vlasy, žijící ve sklepním pokoji. Celé dny uklízí a dělá paní Flemingové vlastně služtičku. Nezná nic jiného, takže jí to ani nepřijde divné. Neví, že ostatní děti jejího věku běhají po hřišti, hrají si s hračkami, mají kamarády a žijí úplně jiný život. Mia žije v područí krutého režimu své paní. Má však krásný vztah s Jacobem, který v koutku duše bere Miu jako vlastní sestřičku a potají jí nosí laskominy do jejího pokoje. Má ji opravdu rád, o to víc nenávidí svou matku. Bohužel pro Miu se nedokáže matce vzepřít, stejně tak jako jeho otec, kterého matka z nějakého důvodu vydírá a vyhrožuje, pokud by něco prozradil. Sám byl také vlastně ještě dítě, když Mia do domu před lety přišla.

Mia je pro mě těžko uvěřitelná postavička v určitém slova smyslu. Zvládlo by šestileté dítě to, co ona? Přemýšlelo by tak, jako ona? O tom dost pochybuji.

Ovšem přesto, že má kniha pro mě určité mouchy, je čtivá a bavila mě. Vůbec jsem se nenudila. Takže ji ráda doporučím. Poslední kapitoly byly hodně emocionální a v některých chvílích jsem byla až dojatá. Také hraje v příběhu svou roli pejsek, kterého Mia zbožňuje a on ji. Pokud tedy máte rádi rodinná, psychologická dramata, určitě po knize Dítě noci sáhněte.

O autorce:
Karen McQuestion je bestsellerovou autorkou dvaceti románů. Svoje knihy nejdříve úspěšně vydávala vlastním nákladem, a dnes má na kontě více než dva miliony výtisků prodaných po celém světě. Neuvěřitelný příběh o její cestě na výsluní se objevil v mnoha amerických médiích, včetně několika televizních stanic, Wall Street Journal nebo Entertainment Weekly. Její knihy mají jedno společné téma, a to laskavost a lidskou blízkost. Žije v Hartlandu ve státě Wisconsin.

Hodnocení: 87%

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Cosmopolis. Knihu zde můžete zakoupit.