Relativně nová kniha „Pět pilířů komunikace (nejen) s dětmi“ představuje novou a autorskou komunikační metodu, která nese název Pět pilířů komunikace, zkráceně 5P. Tuto novou metodu lze charakterizovat přívlastky – dialogová, respektující, partnerská a empatická – plně tedy ctí veškeré současné ideje moderní komunikace vedené nenásilnou formou. Patří k nemnoha skutečně autorským komunikačním přístupům, které byly vyvinuty. Kniha i nová komunikační metoda v knize uveřejněná, respektují potřeby dítěte i dospělého a směřují ke konsenzu a vzájemnému porozumění, nikoliv k jednostrannému prosazení zájmů rodiče či mluvčího. Pokud někdo hledá inspiraci pro respektující způsob výchovy a vedení dialogu, tato kniha bude dobrou volbou. Kniha není jen dalším z mnoha pojednání o komunikaci, ačkoliv zahrnuje i přehled o komunikaci obecně, ale hlavní důraz klade na popis principu a použití nové komunikační metody.
Okruhem čtenářů, na které kniha cílí, jsou především respektující rodiče se zájmem o respektující výchovu a nové komunikační metody – o nové způsoby vedení dialogu a rovněž o prohloubení svých znalostí a praktických dovedností na poli etické komunikace. Kromě rodičů je kniha určena také pro pedagogy, psychology i další potenciální zájemce, kteří hledají férové a respektující komunikační přístupy. Smyslem metody není, aby se jí člověk striktně držel po celý zbytek života, ale aby si na uvedených příkladech procvičil a zažil jinou formu komunikace a dokázal tak změnit svůj dosavadní mindset, zvyky a styl vyjadřování. Doplňuji, že kromě nové komunikační metody 5P existuje ještě starší přístup zvaný já-výrok, který vyvinuli američtí psychologové, jmenovitě Thomas Gordon, Carl Rogers a Marshall Rosenberg.
Knihu lze zakoupit u všech dobrých knihkupců, například zde:
https://eknihyjedou.cz/pet_piliru_komunikace
Závěrečná kapitola přináší praktické ukázky rozhovorů, které doplňují předchozí dvě kapitolky, které jsou svou povahou více teoreticky zaměřené. Tato třetí kapitolka obsahuje příklady komunikace s dětmi, v rodině, ve škole či při kontaktu s širším okolím. Pokud se čtenář cítí již po přečtení prvních dvou kapitol dostatečně jistý, může závěrečnou třetí kapitolu zcela vynechat, nebo se zaměřit jen na konkrétní příklady, které s ním nějakým způsobem rezonují. Pojďme se podívat na jeden ukázkový příklad!
Rozebereme si novou komunikační metodu v rychlosti a ve zkratce, neboť v knize se s ní čtenář seznámí pod drobnohledem: Jedná se o metodu složenou z pěti pilířů: empatie, oslovení, vysvětlení stanoviska mluvčího, společné hledání řešení, a nakonec i poskytnutí psychické podpory. Výše uvedené si ilustrujme ve zkratce na následujícím příkladu: Metoda 5P je dialogický, empatický a respektující přístup – rodič začíná tím, že vyjadřuje porozumění dětským pocitům („Já vím, že se ti nechce ven…“) a zároveň sděluje své potřeby – to je jasné a upřímné vyslovení postoje bez nátlaku. Nabízí návrh a motivuje pozitivně („Půjdeme do ZOO? Co říkáš? Bude se ti tam líbit…“), ale nezakazuje ani nevnucuje. Dítě má prostor reagovat a vyjádřit nesouhlas („Ale já teď hraju hry…“). Rodič pokračuje v naslouchání a opět vyjadřuje pochopení, přičemž vysvětluje své důvody, ale stále nevnucuje. Nabízí dítěti možnost volby („Tedy nemusíme jít právě do ZOO. Můžeš sám navrhnout…“). Nakonec dítě samo přijde s návrhem a rodič jej přijímá, potvrzuje a respektuje.
Nabízím úryvek z knihy, kde je na názorném příkladu viditelný princip výše uvedené metody:
Představme si příklad komunikace metodou 5P doma v rodině, kdy rodič chce jít ven na čerstvý vzduch, ale syn Ríša chce zůstat doma. Jak lze komunikovat neautoritativně bez známek manipulace?
Rodič namísto manipulativního rozkazu: „Teď půjdeme ven!“ může postupovat následujícím způsobem:
Syn Ríša: hraje hry na počítači (dítě je spokojené a dobře se baví)
Rodič: „Já vím, že se ti nechce ven, Ríšo, že si teď hraješ, ale já už potřebuji změnit prostředí, oba potřebujeme na vzduch. Půjdeme do ZOO? Co říkáš? Bude se ti tam líbit, uvidíš! Užijeme si to! Prohlédneš si tam zvířátka, nadýcháš se čerstvého vzduchu. Dobře?“ (5P)
Syn Ríša: „Ale já teď hraju hry…“ (dítě je otrávené a roztrpčené)
Rodič: „Já to vidím, Ríšo, chápu tě, že se ti nechce ven, navíc, když teď právě hraješ hry. Ale pochop i ty mne, že není dobré být stále jen zavřený doma. Místo toho si užiješ jinou zábavu venku. Hm?“ (5P)
Syn Ríša: „Zase do ZOO? Vždyť jsme tam byli posledně…“ (dítě nesouhlasí s návrhem)
Rodič: „Chápu, Ríšo. Tedy nemusíme jít právě do ZOO. Můžeš sám navrhnout, kam bys šel rád. Co myslíš, jak to uděláme, co navrhuješ?“ (5P)
Syn Ríša: „Mohli bychom jít do skateparku?“ (dítě přišlo s vlastním návrhem)
Rodič: „Skvělý nápad, Ríšo, to zní dobře. Jistě si to tam užiješ. Jsme domluveni.“ (5P)
Syn Ríša: „OK. Jen to dohraju.“ (souhlas)
Vysvětlení: Rodič komunikoval se synem laskavě a empaticky. I přes synovy odmítavé odpovědi si udržel klidnou hlavu a chladnou mysl. Pokud by rodič nevydržel a vybuchl by, zřejmě by došlo k hádce a postupem času by se syn možná stal nezvladatelným rebelem s problémovým chováním. Postupovat metodou 5P se rodiči vyplatilo v tom smyslu, že se ve finále se synem dohodli na kompromisním řešení. Prohloubili tak vztah mezi sebou. Pokud by rodič uplatňoval svou vůli nad synem, například slovy „Ihned ukončíš tu hru a půjdeš ven.“, mělo by toto autoritativní jednání dopad na dítě v oblasti jeho sebevědomí a sebehodnoty, schopnosti asertivity, svobodného jednání i do budoucna, kdy by měl zřejmě problém s autoritami, se svými rozhodovacími schopnostmi a dovedností zpracovávat si své provozní emoce.
Závěr:
Kniha i nová komunikační metoda jsou zcela inovativní a výjimečné. Nabízejí moderní, nenásilnou formu komunikace, která klade důraz na otevřený dialog, skutečné vyslyšení partnera a dosažení společného konsensu. Tuto knihu upřímně doporučuji k přečtení opravdu všem – rodičům, pedagogům, i každému, kdo hledá cestu k férové a respektující komunikaci. Uděluji jí krásných 99 %.
Nejnovější komentáře