Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Expendables: Postradatelní 3 | The Expendables 3 [60%]

Expendables: Postradatelní 3 | The Expendables 3 [60%]

rp EXP3 20130826 03173 R.jpg
rp EXP3 20130826 03173 R.jpg
O prů­se­ru, kte­rý se posti­hl Expendables: Postradatelní 3, se toho napsa­lo už dost. Ono co se dá čekat, když vám film unik­ne na torren­ty něko­lik týd­nů před svě­to­vou pre­mi­é­rou. Narozdíl tře­ba od dal­ší­ho slav­né­ho při­kla­du, X-Men Origins: Wolverine, se však jed­na­lo tady o dokon­če­ný film bez výhrad. Navíc par­ta kolem Sylvestera Stalloneho roz­hod­ně nepat­ří mezi tako­vé komerč­ní tahá­ky, jako vou­sáč s ada­man­ti­o­vý­mi kost­mi. Díky tomu tak může únik fil­mu zna­me­nat koneč­nou, pokud nena­že­ne film v kinech ale­spoň výděl­ky slab­ší dvoj­ky. A tak tedy, sto­jí za to sérii plnou akč­ních legend zachrá­nit maso­vou návště­vou nej­bliž­ší­ho kina, nebo si troj­ka zaslou­ží být jejich posled­ní šta­cí?

Barney Ross (Sylvester Stallone) a jeho par­ta mají dal­ší misi, při kte­ré je jejich cílem zlik­vi­do­vat nebez­peč­né­ho obchod­ní­ka se zbra­ně­mi, kte­rý záso­bu­je somál­ské pirá­ty. Celá akce se ovšem zvrt­ne v momen­tě, kdy Barney odha­lí v pře­kup­ní­ko­vi své­ho býva­lé­ho kole­gu Conrada Stonebankse (Mel Gibson), se kte­rým celý tým Expendables před lety zalo­ži­li. Ze Stonebankse se nicmé­ně vyklu­bal vraž­dí­cí psy­cho­pat bez morál­ní­ho smýš­le­ní a tak byl nako­nec Barney nucen jej zabít. Není pro­to divu, že se zno­vushle­dá­ní s býva­lým bra­t­rem ve zbra­ni, kte­ré­ho pova­žo­val za mrt­vé­ho, na Barneyho jed­ná­ní pode­pí­še. Zvláště také díky tomu, že ono zno­vushle­dá­ní odne­se těž­ký­mi zra­ně­ní­mi jeden ze čle­nů týmu. A tak i když nové roz­ka­zy zní dopad­nout Stonebankse a pře­dat ho nad­ná­rod­ním úřa­dům, Barney z toho ten­to­krát udě­lá osob­ní ces­tu za pomstou...

Vyčítat zrov­na téhle sérii, že pří­běh hra­je vět­ši­nou dru­hé hous­le, by bylo asi po dvou dosta­ve­ních tako­vé men­ší háze­ní hra­chu o stě­nu. Ten pro­blém ovšem je, že se do toho zkrát­ka musím pus­tit. Podobný postup jaký pro­dě­la­la série při pře­cho­du z jed­nič­ky do dvoj­ky, se totiž opa­ku­je i teď, nicmé­ně s doce­la dra­ma­tič­těj­ší­mi dopa­dy. Expendables: Postradatelní 3 se totiž odkloňu­jí ješ­tě dale­ko více od seri­oz­ní akč­ní vypa­lo­vač­ky (i když se tvá­ří že ne) k pře­hlíd­ce akč­ních hvězd s vel­kým akcen­tem na humor. Čekejte tedy více toho jak minu­le: samo­ú­čel­né naráž­ky na svo­je fil­my, stav svo­jí kari­é­ry, sebe sama a na samot­nou sérii. A tak i když tam je stá­le dosta­tek akce, je tře­tí kapi­to­la v akč­ní ročen­ce jen tako­vým doce­la sla­bým pozůstat­kem toho, jako co tahle série v roce 2010 odstar­to­va­la.
Ono totiž i když Mel Gibson před­sta­vu­je doce­la pří­jem­né­ho zápo­rá­ka s vyši­nu­tým cha­rak­te­rem, celé to půso­bí tak nějak second han­do­vě. Od digi­tál­ních tri­ků a osob­ních sou­bo­jů počí­na­je, přes hod­ně mizer­ný scé­nář, kte­rý moc pohro­ma­dě nedr­ží, až po mís­ty doce­la pro­ble­ma­tic­kou kame­ru. Třetí Expendables navíc doce­la zby­teč­ně moc spo­lé­ha­jí na pře­hr­šel klišé akč­ních fil­mů, ste­re­o­ty­pů a mož­ná až tro­chu moc video­her­ní logi­ku a fyzi­ku. Například honič­ka třech heli­kop­tér mezi komí­ny opuš­tě­né­ho kasí­na vypa­dá při­nejmen­ším humor­ně, ne ovšem tím správ­ným způ­so­bem. Když k tomu navíc scé­náris­té pro­tla­ču­jí ješ­tě dale­ko více dře­vě­né dia­lo­gy, do kte­rých cpou opět památ­né hláš­ky před­sta­vi­te­lů v ten­to­krá­te ješ­tě méně při­ro­ze­ném ryt­mu, doce­la se ty dvě hodi­ny, kte­ré vám tenhle akč­ňák zabe­re, v kině pro­táh­nou.

Je tak doce­la ško­da, že tohle bude dost mož­ná posled­ní dob­ro­druž­ství téhle par­ty. Akvizice reži­sé­ra Patricka Hughese sním­ku zrov­na dva­krát nepro­spě­la. Závěr tri­lo­gie při­ná­ší doce­la hloupou akci (hlou­pěj­ší než je pro tuhle sérii zvy­kem), sla­bou režii, mís­ty pro­ble­ma­tic­kou kame­ru a pře­de­vším ne zrov­na vyrov­na­né herec­ké výko­ny, kte­ré jsou doce­la pokle­sem i v rám­ci této video­béč­ky inspi­ro­va­né série. Tedy ani napo­tře­tí se nepo­da­ři­lo vytáh­nout z téhle znač­ky maxi­mum a postup­ně sílí­cí zahna­nost do extré­mu a absur­di­ty jen vyvo­lá­vá oba­vy o osud série, i kdy­by pře­ci jen nako­nec pokra­čo­va­la. Tohle totiž už moc neba­ví. Rozhodně ne poté, co jste si pro­šli prv­nímdru­hým dílem a čeká­te pře­ci jen něco tro­chu více od pod­la­hy.

PS. Je cel­kem zábav­né sle­do­vat, že ze všech piv­ních zna­ček kte­ré mají pro­duct pla­ce­ment ve sním­ku, se na chví­li mih­ne i čes­ký Budvar 🙂

Aj, tak ani napo­tře­tí. Třetí akč­ní sle­zi­na si to ten­to­krá­te doce­la dost zava­ři­la. Ještě vět­ší důraz na to, co bylo špat­né na dru­hém díle pod­tr­hu­je mizer­ný děj, doce­la sla­bá režie a tri­ky. Celé to vůbec půso­bí tro­chu jako zby­teč­ně natáh­lá křeč plná klišé a ste­re­o­ty­pů. Tam kde prv­ní díl byl nadu­pa­né a pře­pá­le­né zábav­né akč­ní béč­ko a dru­hý díl jej tro­chu naře­dil a při­dal o špet­ku víc humo­ru a nad­sáz­ky, troj­ka zkla­má­vá a neda­ří se jí vyvo­lat podob­né nad­še­ní a ilu­zi, jaké by se slu­še­lo. A to je setsa­kra­ment­ská ško­da vzhle­dem k tomu, že Gibson před­vá­dí doce­la solid­ní­ho psy­cho­pa­ta, přes­ně jako mu to jde. Už jen kvu­li hod­ně sla­bé­mu závě­reč­né­mu sou­bo­ji ale nemůžu jít s hod­no­ce­ním výš.

20% Akční legen­dy
20% Hloupý nesku­teč­ně béč­ko­vý akč­ňák
40% Mizerné zpra­co­vá­ní
20% Klišé

Expendables: Postradatelní 3
(The Expendables 3)
Akční / Thriller / Dobrodružný
USA, 2014, 127 min

Režie: Patrick Hughes
Scénář: Sylvester Stallone, Katrin Benedikt, Creighton Rothenberger
Kamera: Peter Menzies Jr.
Hudba: Brian Tyler
Hrají: Sylvester Stallone, Jason Statham, Wesley Snipes, Antonio Banderas, Dolph Lundgren, Mel Gibson, Kellan Lutz, Harrison Ford, Randy Couture, Ronda Rousey, Terry Crews, Arnold Schwarzenegger, Jet Li, Kelsey Grammer, Robert Davi, Natalie Burn, Sarai Givaty, Lisbeth Olofsson, Victor Ortiz

Česko V kinech od: 14.08.2014 Bontonfilm CZ
Slovensko V kinech od: 14.08.2014 Bontonfilm SK
USA V kinech od: 15.08.2014 Lionsgate