Tady to musí být | This Must Be the Place [75%]

rp this must be the place ver4.jpgrp this must be the place ver4.jpg
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Tady to musí být
http://www.csfd.cz/film/278447-tady-to-musi-byt/

Nevhodný mlá­de­ži do 12 let
V kinech ČR od: 19.04.2012 Film Europe
V kinech SR od: 22.03.2012 Film Europe

Režie: Paolo Sorrentino

Scénář: Umberto Contarello, Paolo Sorrentino
Hrají: Sean Penn, Frances McDormand, Judd Hirsch, Eve Hewson, Tom Archdeacon, Shea Whigham, Harry Dean Stanton, Kerry Condon, Gordon Michaels, Joyce Van Patten, David Byrne, Liron Levo
Drama / Komedie / Road movie | Itálie / Francie / Irsko, 2011, 118 min

Sean Penn je u mno­ha lidí, včet­ně mě, vypro­fi­lo­ván jako ten typ her­ce, kte­ré­mu jde hlav­ně o par­ty, jež zavá­ní fil­mo­vý­mi oce­ně­ní­mi. Dvojnásobný drži­tel Oscara za hlav­ní roli si totiž až moc oka­tě vybí­rá v tom­to ohle­du sil­ně lukra­tiv­ní role. Díky tomu jsme jej moh­li vidět napří­klad v nedáv­ném Stromu živo­ta Terrence Malicka. Nyní při­chá­zí do čes­kých kin s dal­ší, arto­vě­ji zamě­ře­nou zále­ži­tos­tí. Snímkem Tady to musí být od ital­ské­ho reži­sé­ra Paola Sorrentina, kte­rý je znám hlav­ně díky skvě­le nato­če­né­mu poli­tic­ké­mu por­trétu Božský z roku 2008, kte­rý zabo­do­val i v Karlových Varech. 

Bývalý rocker Cheyenne žije již přes dva­cet let v ústra­ní, mimo hudeb­ní prů­my­sl. Poté co jeho hud­ba dohna­la dva lidi k sebe­vraž­dě, roz­ho­dl se skon­co­vat se svo­jí hudeb­ní kari­é­rou. Nyní se věnu­je obcho­do­vá­ní s akci­e­mi a trá­ve­ní času se svo­jí man­žel­kou. Jednoho dne ho doma zastih­ne nepří­jem­ná novi­na. Jeho otec, se kte­rým se téměř tři­cet let nevi­děl, umí­rá. Vydává se tedy zpět domů, kam jak brzy zjis­tí při­chá­zí pří­liš poz­dě. Jediné co po jeho otci zby­lo, jsou poznám­ky z jeho celo­ži­vot­ní­ho pát­rá­ní. Jeho otec se totiž celý život sna­žil vypá­t­rat nacis­tu, kte­rý jej v Osvětimi poní­žil. Cheyenne se roz­hod­ne v otco­vě odka­zu pokra­čo­vat a poku­sí se vypá­t­rat ztra­ce­né­ho Němce na vlast­ní pěst. Pátrání po váleč­ném zlo­čin­ci mu brzy ote­ví­rá oči a sám začí­ná zpo­chyb­ňo­vat svo­je pře­svěd­če­ní, že pokud je na něco poz­dě, je jed­no­du­še poz­dě. Nikdy totiž není poz­dě na změ­nu. Ani u pře­stár­lé rocko­vé hvězdy, kte­rá v minu­los­ti odmít­la dospět. 
Když se před něja­kým časem obje­vil trai­ler na ten­to sní­mek, měl jsem poně­kud roz­pa­či­té poci­ty. Přeci jen nepa­t­řím mezi lidi, kte­ří jsou schop­ní akcep­to­vat Seanna Penna. Jednoduše jeho sna­ha dostat divá­ka svým expre­siv­ním, do extré­mu zahna­ným herec­kým pro­je­vem se u mě vždy míje­la účin­kem. V té době jsem ovšem byl zvě­da­vý na dal­ší sní­mek ital­ské nadě­je Paola Sorrentina, jehož bož­ský pro mě před­sta­vu­je dodnes jaký­si svě­ží vítr do evrop­ské kine­ma­to­gra­fie, zejmé­na díky řeme­sl­né strán­ce. Rozhodl jsem se dát sním­ku šan­ci, hned jak zaú­to­čí na naše kina. A vy bys­te měli také, ori­gi­nál­ních zále­ži­tos­tí, kte­ré záro­veň nejsou adap­ta­cí, je totiž čím dál méně a Tady to musí být je prá­vě jed­na z nich.  

Pokud ovšem u někte­rých fil­mů tvr­dím, že nejsou zále­ži­tos­tí pro kaž­dé­ho, u toho­to to pla­tí dvoj­ná­sob. Road trip vyhas­lé rocko­vé hvězdy, kte­rá v pát­rá­ní po nacis­to­vi napříč Amerikou hle­dá svůj nový smy­sl živo­ta je totiž poně­kud nároč­něj­ší na divá­ko­vu pozor­nost. Sorrentino si totiž hra­je s divá­kem pod­ma­ni­vou hru, ve kte­ré se sna­ží podro­bit si divá­ka a vyvo­lat u něj emo­ce tro­chu jiným způ­so­bem než jsme zvyklí. A v násle­du­jí­cím momen­tu vás opět vyho­dí z rov­no­váhy. 
Silně je to také ovliv­ně­no pro­je­vem Penna. Ten sice z počát­ku půso­bí spí­še jako kari­ka­tu­ra, mož­ná až výsměch všem rocko­vým hvězdám, nicmé­ně postu­pem času se divák zto­tož­ňu­je s oním dítě­tem, uza­vře­ným v trau­ma­tech minu­los­ti. Jeho sna­ha udě­lat za minu­los­tí jed­nou pro vždy tlus­tou čer­nou čáru je tak i přes absurd­nost jeho pova­hy a cho­vá­ní v cel­ku při­ro­ze­ná. Je tak dal­ším z jed­not­li­vých stříp­ků pozo­ru­hod­nos­ti toho­to sním­ku. Výsledný mix pod­ma­ni­vé hud­by, skvě­lé­ho vizu­á­lu, ori­gi­nál­ní­ho pří­bě­hu a zají­ma­vé­ho herec­ké­ho pro­je­vu, je tak něco, co vám mož­ná v něko­li­ka momen­tech bude při­pa­dat div­ně, ne-li šíle­ně, nicmé­ně na závěr, kdy se dosta­ví onen pří­jem­ný pocit na kon­ci fil­mu zjis­tí­te, že vlast­ně vše fun­go­va­lo tak jak má.  

Tady to musí být je skvě­le nato­če­ným osob­ním dra­ma­tem, kte­ré v sou­čas­né kon­ku­ren­ci půso­bí svě­žím dojmem a to jak po strán­ce vypra­věč­ské, tak po strán­ce řeme­sl­né. Zápletka sice stej­ně jako hlav­ní hrdi­na zavá­ní celou dobu absur­di­tou, kte­rou nesme­te ani v momen­tě kdy běží závě­reč­né titul­ky, nicmé­ně je dost mož­né, že vám to v koneč­ném důsled­ku ani vadit nebu­de. Necelé dvě hodi­ny ute­čou pře­kva­pi­vě rych­le a vy si uži­je­te fil­mo­vý záži­tek, kte­rý zase tro­chu nabou­rá hra­ni­ce kla­sic­ké­ho osob­ní­ho dra­ma­tu.

Přestárlý rocker Cheyenne se vydá­vá napříč Amerikou lovit ztra­ce­né­ho nacis­ty z Osvětimi. Paolo Sorrentino ser­ví­ru­je divá­kům půso­bi­vý a znač­ně ori­gi­nál­ní pří­běh, v oso­bi­tém podá­ní. Místy sice zavá­ní až pří­liš­nou absur­di­tou a s posta­vou Seana Penna se poměr­ně těž­ko z počát­ku sym­pa­ti­zu­je, ovšem v momen­tě kdy se tak sta­ne, vás Tady to musí být strh­ne a nepus­tí. O skvě­lé hud­bě a per­fekt­ním budo­vá­ní atmo­sfé­ry snad ani nemluvě.  

Hodnocení: 60%

Koktejl :

20 % Originalita
25 % Absurdita, se kte­rou se sži­je­te  
25 % Skvělá hud­ba
20 % Zpracování
10 % Přestárlý rocker

Podívejte se na hod­no­ce­ní Tady to musí být na Kinoboxu.
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?
24. října 2025Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?Na Spojené státy někdo vypálí balistickou střelu. Američané se zběsile snaží vypátrat, kdo je za útok zodpovědný, a připravit adekvátní reakci... Kathryn Bigelow možná nepatří mezi nejaktivnější filmařky, ale na seznamu nejtalentovanějších režisérek se pravidelně objevuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračování
24. října 2025Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračováníChainsaw Man se poprvé dostává na velká plátna v epickém, akcí nabitém dobrodružství, které navazuje na velmi populární anime sérii. Hlavní postava Denji pracoval jako lovec démonů pro jakuzu, aby splatil dluh, který zdědil po rodičích, dokud ho…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografii
24. října 2025Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografiiObjevte pět legendárních filmů, které v roce 1957 změnily tvář filmu – od intenzivního soudního dramatu přes filozofickou existenční výpravu po kritiku válečných konfliktů a satiru moderní společnosti. Tyto snímky jsou nejen osobními studií lidské povahy,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedie
23. října 2025Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedieMichelle (Emma Stone), vlivná ředitelka velké farmaceutické firmy, má oprávněný pocit, že jí leží svět u nohou. Bohužel to trvá, jen dokud se neprobudí na špinavé matraci v cizím sklepě, spoutaná, s oholenou hlavou a celá pomazaná podivným…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce Springsteena
23. října 2025Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce SpringsteenaFilm Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma od 20th Century Studios zachycuje vznik Springsteenova alba „Nebraska“ z roku 1982, kdy byl mladým hudebníkem na prahu globální slávy a snažil se smířit s tlakem úspěchu a vyrovnat se svou minulostí. Album,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Stvůry – průměrná detektivka
22. října 2025Stvůry – průměrná detektivkaJiž zítra 23. října 2025 vstupuje do kin snímek Stvůry, který Jan Těšitel natočil s mírnými úpravami podle knižní předlohy Kristýny Trpkové – kniha se jmenuje malinko jinak, a to Stvůra. Drama láká na známé tváře…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomí
15. října 2025Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomíPrázdná chodba stanice metra se ve filmu Exit 8, který měl letos premiéru na festivalu v Cannes a nyní se díky festivalu Be2Can hraje v pražských kinech, mění v klaustrofobické bludiště MC Eschera. Tento roztodivný snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Good Boy - Horor vyprávěný z pohledu psa
15. října 2025Good Boy - Horor vyprávěný z pohledu psaPo rodinné tragédii se Todd (Shane Jensen) nastěhuje se svým věrným psem Indym (Indy) do starého vesnického domu po starém otcovi. Dům však skrývá temné tajemství. I když si Todd ničeho nevšímá, Indy začne vnímat děsivou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Černý telefon 2 - Ethan Hawke jako novodobý Freddy Krueger
15. října 2025Černý telefon 2 - Ethan Hawke jako novodobý Freddy KruegerTřináctiletý Finn (Mason Thames) byl jediný, komu se podařilo uniknout sériovému únosci a vrahovi přezdívanému Chmaták (Ethan Hawke). Dokonce ho na útěku dokázal zabít. Výrazně mu v tom pomohl odpojený černý telefon, kterým komunikoval s Chmatákovými obětmi. Když…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Obvinění - Julia Roberts v thrilleru o sexuálním napadení
14. října 2025Obvinění - Julia Roberts v thrilleru o sexuálním napadeníVysokoškolská profesorka Alma Imhoff (Julia Roberts) se ocitá na osobní i profesní křižovatce, když její hvězdná studentka Margaret  Resnick (Ayo Edebiri) obviní jednoho z jejích kolegů Hanka Gibsona (Andrew Garfield) a její vlastní temné tajemství z…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře