Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Už je tady zas | Er is wieder da [75%]

Už je tady zas | Er is wieder da [75%]

Když před čtyř­mi lety vyšla kni­ha Už je tady zas v Německu, způ­so­bi­la poprask. Spisovatel Timur Vermes v ní posta­vil nechval­ně zná­mé­ho vojen­ské­ho vůd­ce do sou­čas­né­ho svě­ta a skr­ze něj kon­fron­to­val dneš­ní spo­leč­nost a její návy­ky. Na podob­ném prin­ci­pu sta­ví i novin­ka v čes­kých a slo­ven­ských kinech, kte­rá si bere kniž­ní best­seller za před­lo­hu. Vydařila se i fil­mo­vá podo­ba pro­vo­ka­tiv­ní­ho díla? A má divá­kům Hitler v sou­čas­ném svě­tě co nabíd­nout ?

Představte si, že by Adolf Hitler neze­mřel na kon­ci dru­hé svě­to­vé vál­ky, nicmé­ně by jej sama pro­zře­tel­nost pře­nes­la z mís­ta jeho poráž­ky do sou­čas­né­ho svě­ta, zmí­ta­né­ho poli­tic­ký­mi i spo­le­čen­ský­mi pro­blémy, ne nepo­dob­ný­mi těm, kte­ré mu dopo­moh­ly k moci. Jak by se tako­vý člo­věk uchy­til v moder­ní spo­leč­nos­ti? Dokázal by v ní fun­go­vat a pro­pra­co­vat se zpět na vrchol tím samým způ­so­bem? Přesně o tom je do kin vstu­pu­jí­cí novin­ka.
Samozřejmě se slu­ší říci, že lidé, kte­rým čer­ný humor hrub­ší­ho kalib­ru dělá pro­blém, si podob­nou vizi sou­čas­nos­ti asi moc neu­ži­jí. Nechci tu samo­zřej­mě tvr­dit, že tahle zále­ži­tost je výsmě­chem všem, kte­rých se sou­čas­ná kri­tic­ká spo­le­čen­ská a poli­tic­ká situ­a­ce týká, nicmé­ně onen pohled na rea­li­tu bez oba­lu, kte­rý film Už je tady zas divá­kům před­klá­dá, může být pro něko­ho v kom­bi­na­ci s kru­tou nad­sáz­kou a čer­ným humo­rem zkrát­ka pří­liš.
Oliver Massuci totiž nej­slav­něj­ší­mu dik­tá­to­ro­vi v ději­nách pro­půj­ču­je na jed­né stra­ně přes­ně onu zlo­bu a ráz­nost pře­svěd­če­ní pro tuto his­to­ric­kou posta­vu typic­kou, avšak na stra­ně dru­hé i čás­teč­ně lid­skou tvář, jde-li to o tako­vém­to člo­vě­ku říci. Výsledkem není ani tak kari­ka­tu­ra, ani pře­hna­ně seri­oz­ní pře­ne­se­ní Hitlera do sou­čas­nos­ti, jako spí­še náhled na sou­čas­nou situ­a­ci a tíži­vá téma­ta opti­kou jed­no­ho z nej­vět­ších váleč­ných zlo­čin­ců. To, co se totiž scho­vá­vá za slup­kou humo­ru, anekdot nebo kou­sa­vě sar­kas­tic­kých nará­žek na his­to­rii ve kte­ré ten­to vůd­ce hrál svo­ji roli, je v pod­sta­tě výraz­né pou­ká­zá­ní na to, co hlá­sa­jí někte­ří extré­mis­té ať už na jed­né, či dru­hé stra­ně bari­ká­dy. Formou sati­ry a neko­rekt­ní­ho humo­ru tak objek­tiv­ně nasta­vu­je zrca­dlo důle­ži­tým hrá­čům sou­čas­né politicko-společenské situ­a­ce.
Díky moder­ní­mu zpra­co­vá­ní a kom­bi­na­ci s dobo­vý­mi zábě­ry (ať už přímý­mi nebo poupra­ve­ný­mi), kom­bi­no­va­ný­mi s komen­tá­řem hlav­ní­ho před­sta­vi­te­le tak film má šan­ci zasáh­nout širo­ké spek­trum divá­ků a při­tom stá­le fun­go­vat jako kome­die s kon­tro­verz­ním před­sta­vi­te­lem. Díky vizu­ál­ní­mu humo­ru a vyu­ži­tí mno­ha arte­fak­tů ze spo­le­čen­ské­ho živo­ta je navíc myš­len­ka fil­mu ješ­tě pod­po­ře­na.
Už je tady zas je zkrát­ka veli­ce dob­ře míře­nou tre­fou do čer­né­ho. Místy sice film tak tro­chu stag­nu­je, mís­ty se mož­ná až pří­liš vzda­lu­je od toho čím chce vlast­ně být, nicmé­ně vždy se z toho zota­ví a jde si za svým dále s čím dál vět­ší ver­vou. A aby toho neby­lo málo, při­dá správ­ně pro­vo­ka­tiv­ní kon­cov­ku. Zkrátka i když se film tvá­ří jako rela­tiv­ně nor­mál­ní němec­ká kome­die s nenor­mál­ním a znač­ně kon­tro­verz­ním téma­tem, může prá­vě skr­ze tuto image roze­bí­rat to, na co si jiní netrouf­nou.  Pokud tedy máte dosta­teč­ně ote­vře­nou mysl abys­te vidě­li vyš­ší myš­len­ku, nebo jen chce­te správ­ně pro­vo­ka­tiv­ní kome­dii roze­bí­ra­jí­cí netra­dič­ním způ­so­bem v sou­čas­nos­ti not­ně pro­bí­ra­né téma, pak nezbý­vá než návště­vu kina vře­le dopo­ru­čit.

Kdo by řekl, že musí při­jít Adolf, kte­rý si trouf­ne nasta­vit sou­čas­né politicko-společenské situ­a­ci zrca­dlo. I když mě kniž­ní před­lo­ha zača­la v půli tak tro­chu nudit, její fil­mo­vá adap­ta­ce téměř nemí­ří ved­le. Místy sice tro­chu stag­nu­je, nicmé­ně když se do něče­ho zakous­ne už nepus­tí. Dodává jak kari­ka­tu­ru, tak lid­skou osob­nost i váleč­né­ho zlo­čin­ce a zví­ře v jed­né oso­bě. Výtečný Oliver Massuci, skvě­lé zpra­co­vá­ní a moder­ní audi­o­vi­zu­ál, to vše hra­je skvě­le do karet této až mra­zi­vě aktu­ál­ní kome­dii.

25% Adolf

25% Politika

25% Šoubyznys

25% Aktuální téma

Už je tady zas
(Er ist wie­der da, Look Who’s Back, A je tu zas)
Komedie / Drama
Německo, 2015, 110 min

Režie: David Wnendt
Předloha: Timur Vermes (kni­ha)
Scénář: David Wnendt
Kamera: Hanno Lentz
Hudba: Enis Rotthoff
Hrají: Oliver Masucci, Fabian Busch, Christoph Maria Herbst, Katja Riemann, Franziska Wulf, Lars Rudolph, Michael Kessler, Roberto Blanco, Piet Fuchs, Stephan Grossmann, Marie Gruber, Klaas Heufer-Umlauf, Paul Maaß, Marian Meder, Torge Oelrich, Michael Ostrowski, Nina Proll, Gudrun Ritter, Micaela Schäfer, Jörg Thadeusz, Thomas Thieme, Joko Winterscheidt, Christoph Zrenner, Dagi Bee, Leon Ullrich, Tobias Lauterberg, Frank Plasberg
Produkce: Lars Dittrich, Christoph Müller

Česko V kinech od: 10.03.2016 CinemArt CZ
Slovensko V kinech od: 31.03.2016 CinemArt SK