Režisér a scénárista Dan Gilroy se po dva roky sterém soudním dramatu Roman J. Israel, Esq. vydává zpět do vod, které prozkoumával svojí oceňovanou režijní prvotinou Slídil. V novince Netflixu s názvem Velvet Buzzsaw se vydává do světa umění a zkoumá posedlost, s jakou jsou schopni k tvorbě umělce přistupovat lidé, kteří dodávají uměleckým dílům jejich vlastní život.
Morf Vandewalt (Jake Gyllenhaal) patří mezi elitu umělecké kritiky a na jeho názor nedají jen znalci umění ale také kurátoři galerií a muzeí. Jeho recenze dovede udělat z neznámého umělce světovou uměleckou superstar ale zároveň taky potopit jinak úspěšného tvůrce. Když se mu do rukou dostane dílo neobjeveného a nedávno zesnulého autora Vetrila Dease, prorokuje mu nevídaný úspěch a sám se o to hodlá postarat. Sám se totiž, stejně jako většina umělecké veřejnosti, stává posedlý fascinující temnotou děl tohoto neznámem obklopeného tvůrce...
Jedna věc Netflixu nelze upřít a tou je fakt, že zkouší i opravdu podivná témata. Tato novinka se totiž pouští do dlouhou dobu pořádně neprobádaných oblastí zákulisí tvorby a prodeje umění, na základě čehož se Dan Gilroy snaží odvyprávět příběh hamižnosti, ničivé posedlosti a vypočítavosti. Pokud vám do ruky přišla počítačová hra Layers of Fear, máte poměrně dobrou představu, jakým směrem se tahle podívaná bude ubírat. Na rozdíl od pevně uchopeného Slídila je ovšem už od začátku jasné, že si Gilroy tentokrát ukousl asi přeci jen trochu větší kousek, než měl.
Ona samotná premisa filmu je ve výsledku vlastně docela fajn a ty momenty, kdy divák sleduje postavy ovlivněné díly zapomenutého autora jsou místy příjemně temné a dávají plně vyniknout neokoukané trikové stránce a práci s kamerou. Problém ovšem je, že když se film přesune zpět do relativně civilního světa zákulisních machinací, stává se z Velvet Buzzsaw tak trochu neslaný a nemastný kousek, u kterého čekáte, až se něco zajímavého opět začne dít. Ta snaha obejmout celou kritickou obec a ukázat posedlost tvorbou je sice patrná, její realizace je ale trochu nešťastná a mimo ty děsivé vize vlastně v podstatě dopadá na neúrodnou půdu.
Tam kde ve své režijní prvotině zvládal Gilroy balancovat na hraně normálního života a posedlosti a pomalu ale jistě utahovat šrouby a a čím dál více kroutit divákovi nervy, tady působí takové momenty spíše jako vytržení z letargie. V podstatě jen čekáte, kdy dojde na další osobnost a děj se zase posune díky tomu o trochu dál neboť se sázky ve filmu podstatně zvednou. Kdyby se to všechno režisér a scénárista nesnažil zabalit do pseudo objektivního a všeobjímavého náhledu na svět umění a umělecké kritiky, mohlo to dopadnout podstatně lépe. Takhle totiž ty menší osobní dramata, zákulisní čachry a podvody působí jen jako malé epizodky vyplňující čas než se zase trochu poodhalí přehoz nad dílem psychicky narušeného malíře, než jako plnohodnotné součásti děje.
A to je prostě zatracená škoda. Film totiž nabízí hned několik zajímavých nápadů, které být samy o sobě v lepším kousku, by si zasloužily pochvalu, tady to je ovšem tak možná to jediné, o čem se dá mluvit tak trochu v pozitivním světle. Velvet Buzzsaw je totiž film, který se snaží být vším a být tak všeobjemný, že to z něj bude rázem dělat chytrý a umělecky hodnotný film. Takhle to ale bohužel nefunguje. Dan Gilroy ve svojí novince natočil film, který by rád byl mnoho věcmi, ve výsledku je ale jen prostoduchým a nedotaženým mixem všeho možného, který se snaží uhnat diváky na zajímavý a mrazivý námět a uměleckou pózu.
Velvet Buzzsaw je tak trochu uměleckou pózou, která se snaží ze zajímavého námětu vytřískat všeobjemný a především „chytrý“ film. Na to ale kromě celkem slušných hereckých představitelů (vyjma docela otravné Zawe Ashton) nemá ani dialogy, ani atmosféru ani propracovaný a plynule vygradovaný příběh. Ano, ty děsivé momenty posedlosti dílem zapomenutého umělce jsou vlastně docela obrazově fajn, to ale na dvě hodiny je vážně málo.
Velvet Buzzsaw Horor / Thriller / Mysteriózní USA, 2019, 112 min Režie: Dan Gilroy Scénář: Dan Gilroy Kamera: Robert Elswit Hudba: Marco Beltrami, Buck Sanders Hrají: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Toni Collette, Zawe Ashton, Tom Sturridge, Natalia Dyer, John Malkovich, Daveed Diggs, Billy Magnussen, Peter Gadiot, Pisay Pao, Kevin Carroll, James Paxton, Kassandra Voyagis, Pat Healy, John Fleck, Mark Steger, Andrea Marcovicci, Marco Rodríguez, Christopher Darga, Sal Lopez, Scott Peat, Rebecca Klingler, Mike Ostroski, Chris Ghaffari Producenti: Jennifer Fox Střih: John Gilroy Scénografie: James D. Bissell Kostýmy: Trish Summerville
Na VOD od:01.02.2019 Netflix https://www.csfd.cz/film/602527-velvet-buzzsaw/ https://www.imdb.com/title/tt7043012/
5. prosince 2018 Simpsonovi: S30E09: Daddicus Finch České titulky pro 9. epizodu 30. sezónu Pasují pro:The.Simpsons.S30E09.Daddicus Finch.WEB.x264-TBS Stahujte z Simpsonovi.Blog Posted in Titulky
22. října 2016 World of Tanks Blitz Tak na Steamu je odlehčená verze hry World of Tanks -> World of Tanks Blitz. Podívejte se, jak tato hra vypadá. https://www.youtube.com/watch?v=yngnUp0buh8 Posted in Novinky ze světa her
28. ledna 2016 Blade Runner se dočká pokračování Konečně jsme se dočkali, produkční firma Alcon Entertainment totiž definitivně potvrdila zprávu o pokračování jednoho z nejslavnějších sci-fi vůbec. Natáčení druhého Blade Runnera začne už […] Posted in Filmové a televizní aktuality
27. prosince 2018 Utop se, nebo plav (Le Grand Bain) – Recenze – 40% Hrdiny francouzské komedie Utop se, nebo plav je několik průměrných mužů ve středním věku, kteří trpí různými depresemi, krizemi i vyhořením, neb jejich obyčejné životy se neprotnuly s […] Posted in Filmové recenze
2. února 2024 Přišla v noci Matku roku, kterou hraje výborná Simona Peková v nové české home-invasion komedii by snad nikdo z nás nechtěl zažít, je vlezlá, manipulativní, otravná a tím seznam určitě nekončí :D. […] Posted in Krátké recenze
21. dubna 2007 Misery nechce zemřít - Misery Stephen King, snad nejvýznamnější literární pilíř Hollywoodu. Knihy tohoto mistra hororu (a nejen hororu) už posloužily a […] Posted in Recenze
30. ledna 2013 JEREMY RENNER Držitel nominace na cenu Akademie Jeremy Renner zazářil v roce 2010 v oceněném snímku „The Hurt Locker”. Film režisérky Kathryn Bigelow byl inspirován skutečnými událostmi v Bagdádu. […] Posted in Profily osob
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře