Robert Čapek: Moderní didaktika

🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Proč neu­čím, byť mě prá­ce s dět­mi baví, mám potřeb­né vzdě­lá­ní, zakon­če­né zkouš­ka­mi na stát­ní vyso­ké ško­le, oplý­vám kre­a­tiv­ním myš­le­ním, ener­gií a chu­tí dát čes­ké­mu škol­ství ze sebe to nej­lep­ší? Je to pros­té – tvr­dě jsem nara­zi­la na škol­ský sys­tém a hlav­ně pra­xi.

O moder­ním škol­ství se totiž v sou­čas­nos­ti může vět­ši­ně čes­kých uči­te­lů jen zdát.  V čes­kých ško­lách, na všech stup­ních, je stá­le za dob­ré­ho uči­te­le pova­žo­ván ten, kte­rý „nali­je“ do hla­vi­ček nebo­hých žáků co nej­ví­ce infor­ma­cí, pro život čas­to abso­lut­ně nepo­u­ži­tel­ných, než­li ten, kte­rý žákům vysvět­lí prin­ci­py, ozřej­mí mož­nos­ti a nau­čí samo­stat­nos­ti, co se týče hle­dá­ní infor­ma­cí a jejich prak­tic­ké­ho vyu­ži­tí v živo­tě. Na všech stup­ních vyso­kých škol stá­le (více než čtvrt­sto­le­tí po revo­lu­ci) pře­vlá­dá fron­tál­ní výu­ka – vyklá­da­jí­cí uči­tel a sedí­cí, zapi­su­jí­cí si žák. Princip výu­ky na mno­ha gym­ná­zi­ích se za sto let prak­tic­ky nezmě­nil a nebe­re v potaz mění­cí se spo­leč­nost a její potře­by. Přesto jsou gym­ná­zia stá­le pova­žo­vá­na za nej­lep­ší čes­ké střed­ní ško­ly… Učitel sice ví, co učit, ale neví, jak to učit. Stěžujeme si na nevy­cho­va­né žáky, stu­den­ty, nere­spek­tu­jí­cí auto­ri­ty, děti s nezá­jmem o coko­li, ale už neře­ší­me, jak v nich zájem pro­bu­dit. Příprava nových uči­te­lů na vyso­kých ško­lách má kata­stro­fál­ní úro­veň, s pojmem didak­ti­ka se čas­to set­ka­jí jen okra­jo­vě, vyu­ču­jí ji vět­ši­nou peda­go­go­vé, pro něž je sama okra­jo­vým obo­rem a kte­ří aktiv­ní výu­ko­vé meto­dy nikdy neza­ži­li v pra­xi. Učebnice didak­ti­ky, kte­ré mají k dis­po­zi­ci, pochá­ze­jí čas­to ješ­tě z doby před­re­vo­luč­ní, opě­vu­jí fron­tál­ní způ­sob výu­ky a jsou doslo­va čer­nou můrou čes­ké didak­ti­ky. Probuzení z ní by měla zajis­tit kni­ha Roberta Čapka Moderní didak­ti­ka, kte­rá nyní vychá­zí v řadě Pedagogika v nakla­da­tel­ství Grada.

Robert Čapek je autor z obo­ru – během své peda­go­gic­ké kari­é­ry pra­co­val  postup­ně jako pomoc­ný vycho­va­tel a vycho­va­tel, pomoc­ný uči­tel ve zvlášt­ní ško­le, učil na základ­ních a střed­ních ško­lách těles­nou výcho­vu, země­pis, rodin­nou výcho­vu a dal­ší před­mě­ty. Absolvoval dok­tor­ská stu­dia na před­ních peda­go­gic­kých fakul­tách čes­kých vyso­kých škol, věno­val se peda­go­gic­ké psy­cho­lo­gii, uči­tel­ství rodin­né výcho­vy, výchov­né­mu pora­den­ství a škol­ní­mu manage­men­tu. Od roku 2000 půso­bí na Univerzitě v Hradci Králové, nej­pr­ve na Pedagogické fakul­tě, Katedře peda­go­gi­ky a psy­cho­lo­gie, kde se věno­val teo­rii výcho­vy, didak­ti­ce, dra­ma­tic­ké výcho­vě a dal­ším peda­go­gic­kým obo­rům. V sou­čas­nos­ti rea­li­zu­je výu­ku psy­cho­lo­gic­kých před­mě­tů na Fakultě infor­ma­ti­ky a manage­men­tu, Katedře manage­men­tu. Mezi jeho dal­ší čin­nos­ti také pat­ří vzdě­lá­vá­ní uči­te­lů. Jako lek­tor půso­bí v růz­ných ško­li­cích orga­ni­za­cích i pří­mo ve sbo­rov­nách s téma­ty, jako jsou supor­tiv­ní a alter­na­tiv­ní výu­ko­vé meto­dy, odmě­ny a tres­ty ve škol­ní pra­xi, hod­no­ce­ní a sebe­hod­no­ce­ní žáků, říze­ní tříd­ní schůz­ky a roz­ho­vor s rodi­či a dal­ší. Pro nakla­da­tel­ství Grada Publishing napsal pub­li­ka­ce Odměny a tres­ty ve škol­ní pra­xi (2008), kte­rou pře­pra­co­val pro dru­hé vydá­ní (2014), Třídní kli­ma a škol­ní kli­ma (2010) a Učitel a rodič: spo­lu­prá­ce, tříd­ní schůz­ka, komu­ni­ka­ce (2013).

Čapkova peda­go­gic­ká zku­še­nost ho pro­to oprav­ňu­je stát se katem sou­čas­né čes­ké didak­ti­ky a nemi­lo­srd­ně sou­dit zce­la nevy­ho­vu­jí­cí meto­dy výu­ky na vět­ši­ně čes­kých škol. Kdo je obe­zná­men se škol­ním kli­ma­tem, ví, že Čapek roz­hod­ně nepře­há­ní, když tvr­dí, že „čes­ké ško­ly, podob­ně jako i jiné insti­tu­ce, nepře­kro­či­ly nové tisí­ci­le­tí v dob­rém sta­vu… Učitelé neu­mě­jí pří­liš dob­ře učit, hod­no­tit, komu­ni­ko­vat, a prá­vě to je hlav­ní pří­či­na zvět­šu­jí­cí­ho se počtu apa­tic­kých, nepra­cu­jí­cích, stu­dij­ně sla­bých a neu­káz­ně­ných žáků.“ Je rea­lis­tou, když píše, že „sami uči­te­lé se rádi kla­mou v tom, jaká výu­ka je kva­lit­ní a jaká ne. Kvalitní je ta jejich, samo­zřej­mě, jenom jim to kazí ti ‚stá­le hlou­pěj­ší žáci´.“  Robert Čapek vyvra­cí řadu klam­ných mýtů, jimiž se čas­to utě­šu­jí uči­te­lé a ředi­te­lé škol, napří­klad že na alter­na­tiv­ní meto­dy není čas nebo že jiný model vyu­čo­vá­ní než dik­tu­jí­cí uči­tel – posluš­ně si zapi­su­jí­cí žák je pou­ze jakési hra­ní na vyu­čo­vá­ní, nepři­ná­še­jí­cí žád­ný uži­tek. Přitom tito uči­te­lé ochu­zu­jí jak žáky tak sami sebe – koho by bavi­lo učit stej­ně pět, deset, dva­cet let?

Robert Čapek nabí­zí uči­te­lům pře­hled desí­tek a desí­tek vyu­čo­va­cích metod včet­ně návo­du k jejich uži­tí. Jsou to meto­dy, o nichž prak­ti­ku­jí­cí uči­te­lé snad ale­spoň něco sly­še­li (napří­klad bra­in­stor­ming, delfská meto­da, dal­ton­ské výu­ko­vé meto­dy), ale i meto­dy, jež pro ně zřej­mě budou nové, jako napří­klad Metoda 635, HOBO meto­da nebo Diamant. Seznamuje čte­ná­ře také s didak­tic­ký­mi pro­střed­ky a opět dává návod k jejich uži­tí v hodi­nách. Důležitou kapi­to­lou pub­li­ka­ce je Hodnocení – jak žáků uči­te­lem tak uči­te­le žáky, sebe­hod­no­ce­ní nebo hod­no­ce­ní žáků navzá­jem.

Přála bych si, aby se Moderní didak­ti­ka Roberta Čapka sta­la povin­nou lite­ra­tu­rou při pří­pra­vě uči­te­lů nejen peda­go­gic­kých škol, aby se obje­vi­la ve sbo­rov­nách a kabi­ne­tech a ješ­tě lépe – sta­la se osob­ní bib­lí čes­kých uči­te­lů škol jaké­ko­li úrov­ně. Zda se tak sta­ne, je otáz­kou. Mám oba­vy ze zče­ře­ní hla­di­ny čes­ké­ho škol­ské­ho ryb­níč­ka, jehož se Čapek „dopus­til“, když v kni­ze napsal to, co je sice obec­ně zná­mé, ale o čem je žinant­ní mlu­vit, a to, že někte­ré didak­tic­ké pub­li­ka­ce reno­mo­va­ných kapa­cit jsou pro stu­di­um didak­ti­ky zce­la nevy­ho­vu­jí­cí (napří­klad Školní didak­ti­ka Obstova a Kalhousova nebo Hodnocení žáků od autor­ské dvo­ji­ce Kolář – Šikulová), jiné jsou obsa­ho­vě napros­to scest­né (tře­ba kolek­tiv­ní prá­ce pod vede­ním J. Maňáka Alternativní meto­dy a postu­py, pub­li­ka­ce L. Zormanové nebo J. Skalkové. Odpověď na otáz­ku, zda Čapkem po prá­vu „sepsu­tí“ nedo­po­ru­čo­va­ní auto­ři didak­tic­ké lite­ra­tu­ry – peda­go­go­vé vyso­kých škol – pro­cit­nou a začnou budou­cí uči­te­le učit jinak, je těm, kte­ří vzdě­lá­va­cím sys­té­mem peda­go­gic­kých vyso­kých škol pro­šli nedáv­no nebo nyní pro­chá­ze­jí, úpl­ně jas­ná.


Autor: Robert Čapek
Žánr: nauč­ná lite­ra­tu­ra
Nakladatelství: Grada Publishing, a.s.
Rok vydá­ní: 2015
Počet stran: 604
Hodnocení: 100 %

Kniha ke kou­pi na Grada.cz.

Více info o autorce: http://janaspackovaknihy.webnode.cz/
Sci-fi povídky z jedné galaxie
28. prosince 2025Sci-fi povídky z jedné galaxiePokud je vaší srdcovou záležitostí žánr sci-fi a nemáte rádi dlouhé příběhy, mám tu jeden tip na knihu "Sci-fi povídky z jedné galaxie" od autora Vladimíra Němce, jež dokonale strhne veškerou vaši pozornost. Povídky zahrnuté do…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Intenzivní interakce a senzorická integrace u osob s PAS
27. prosince 2025Intenzivní interakce a senzorická integrace u osob s PASPracujete s dětmi, které jsou postižené autismem? Nevíte, jak se k nim chovat a co od nich můžete čekat? Kniha Intenzivní interakce a senzorická integrace u osob s PAS vám bude velmi nápomocna při práci s…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Srdce, kotlina a hradba. Pomsta a zajetí geografie: Příběh Česka
23. prosince 2025Srdce, kotlina a hradba. Pomsta a zajetí geografie: Příběh ČeskaKniha s názvem SRDCE, KOTLINA A HRADBA. POMSTA A ZAJETÍ GEOGRAFIE: PŘÍBĚH ČESKA od autora Štěpána Jiřičky velmi mile překvapí každého čtenáře a předá jim velmi cenné informace týkající se nejen geografické polohy naší země, ale…Vydáno v rubrice: Recenze knih
PŘERUŠENÝ KLID
23. prosince 2025PŘERUŠENÝ KLIDNení nad to čas od času sáhnout po skvěle napsané detektivce a ponořit se do hledání a objevování jednotlivých indicií tak, aby se došlo nejen k odhalení coby osoby vraha, ale hlavně i jeho skryté motivace,…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Legenda o grálu – analytický výklad středověké legendy
21. prosince 2025Legenda o grálu – analytický výklad středověké legendyVánoce jsou již v podstatě tu. Od manžela jsem již dostala první dárek –  knihu Legenda o grálu. Ačkoliv autorkou je Emma Jung, dílo po její smrti dokončila Marie-Louise von Franz. Publikace obsahuje hlubinněpsychologický výklad středověké legendy.…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Mušlenčiny léčivé pohádky pro dětskou duši-Mindfulness-laskavé příběhy pro dětskou duši
21. prosince 2025Mušlenčiny léčivé pohádky pro dětskou duši-Mindfulness-laskavé příběhy pro dětskou dušiJak dětem pomoci zvládnout jejich silné emoce? Jak zklidnit splašené myšlenky? Jak vlastně být opravdu v přítomnosti-nejen tělem, ale i srdcem? To vám poví ve své nové knize Romana Suchá.  Hned na začátku knihy autorka uvedla,…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Útěk Kryšpína N. – o šikaně v kolektivu
19. prosince 2025Útěk Kryšpína N. – o šikaně v kolektivuPředvánoční těšení vrcholí - sháníte-li Vánoční dárky pod stromeček pro své nejmenší, mám tu jeden tip na knižní novinku nakladatelství Albatros s názvem Útěk Kryšpína N. Autorkou je Ivona Březinová, spisovatelka literatury pro děti a mládež,…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Kniha mizejících rostlin
19. prosince 2025Kniha mizejících rostlinChcete-li se nechat okouzlit fascinujícím a doposud nepoznaným světem "mizejících" rostlin tak, jak jej ještě neznáte, určitě si nenechte mezi prsty proklouznout nádherně ilustrovanou publikaci s názvem "Kniha mizejících rostlin" od autorek Štěpánky Sekaninové a Elišky…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Lidé, kteří mají rádi psy, mají rádi lidi, kteří mají rádi psy
18. prosince 2025Lidé, kteří mají rádi psy, mají rádi lidi, kteří mají rádi psyJsem od přírody pejskař, a dokonce mám i svého čtyřnohého parťáka do nepohody, na kterého nedám dopustit, a ani on na mě. Není proto divu, že jsem sáhla po knize s příznačným názvem "Lidé, kteří mají…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Jak Jakub objevil rybí ráj
13. prosince 2025Jak Jakub objevil rybí rájMáte rádi ryby? Milujete poutavé vyprávění Jakuba Vágnera? Hledáte nádherný příběh malého rybáře? Tak právě vám je určeno volné pokračování knihy Jak ryby nedaly Jakubovi spát s názvem Jak Jakub objevil rybí ráj.  Víte, jak vypadají…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře