Britský činoherní a muzikálový herec Richard O´Brien oslavil třicáté narozeniny, oženil se, na účtu měl dost peněz na to, aby mohl riskovat a vydat se na volnou nohu. V roce 1972 začal sepisovat autorský muzikál, ve kterém se vyznával z lásky k béčkovým hororům a sci-fi. Původně se jeho dílko jmenovalo They Came From Denton High a po půl roce jej představil producentovi Michaelu Whiteovi. Tomu se koncept hry zamlouval a seznámil O´Briena se svými známými – hercem Timem Currym a režisérem Jimem Sharmanem. Pro O´Briena to nebylo úplně nové setkání, protože Sharmana jako divadelního režiséra znal – účinkoval totiž v jeho jevištní adaptaci muzikálu Jesus Christ Superstar – a s Timem Currym hrál v muzikálu Vlasy.
Při prvním jevištním nastudování vzal název za své a na svět přišel muzikál s mnohem výstižnějším a údernějším názvem The Rocky Horror Show. Premiéra se odehrála 19. června 1973 v komorním divadle Royal Court a po řadě vyprodaných představeních se muzikál směle stěhoval na mnohem větší londýnská jeviště. V roce 1974 jedno z londýnských představení navštívil americký producent Lou Adler, který pak pozval Whitea na skleničku a nabídl mu přesunutí produkce do Los Angeles, kde vlastnil klub Roxy. Představení zafungovalo i u amerických diváků a Adler pozval na jeden z večerů Gordona Stulberga, prezidenta hollywoodského studia 20th Century Fox. Americké studio Fox na snímek uvolnilo částku 1,3 milionu dolarů a souhlasilo s natáčením ve Velké Británii, kde sice nemělo nad snímkem přímou kontrolu, zato angažmá britského štábu podstatně snižovalo náklady už tak nízkorozpočtového snímku.
Muzikálový soubor se na osm týdnů přesunul do Bray Studios v Berkshiru a na nedaleký zámek Oakley Court, který často využívala kultovní britská společnost Hammer, proslavená komerčně úspěšnými a zároveň lacině natočenými horory. Jako kameramana produkce angažovala mladého a zapáleného Petera Suschitzkyho, syna úspěšného britského kameramana, který už v devatenácti začínal jako klapka a od dvaadvaceti dělal švenkra. Dnes se řadí mezi nejuznávanější kameramany. Ostatně od konce 80. let je dvorním kameramanem Davida Cronenberga, natočil nejlépe hodnocenou epizodu Star Wars (Impérium vrací úder, 1980) a snímal i potrhlou poctu béčkovým komiksům Mars útočí! (1996) Tima Burtona.
Natáčení se obešlo bez vážnějších obtíží a hned po jeho skončení se producenti divadelní společnosti rozhodli celý ansámbl neposlat zpět do Los Angeles, ale přesunout představení na newyorskou Broadway. To se ukázalo jako hodně špatný a drahý nápad. Představení tam naprosto propadlo a podle slov divadelního kritika New York Times Clivea Barnese, který viděl představení jak v Londýně, tak v New Yorku, inscenaci uškodila výpravnější scéna a zejména profesionalita zkušených herců, kteří vypilováním hereckých partů zbavili muzikál jeho největší přednosti – živelnosti, kabaretní lehkosti a zejména vtažení publika do děje.
Film byl uvedený do amerických kin ve standardní distribuci, ale u diváků neměl úspěch. Velká studia si však zadávají průzkumy trhu a Tim Deegan z marketingového oddělení si všiml, že se formují celé skupiny lidí, které o filmu mluví velmi nadšeně. Přesvědčil proto šéfa studia, aby film zkusili kinařům nabídnout znovu. Ani při opakovaném nasazení ovšem čísla nebyla příliš příznivá – s jedinou výjimkou, a to bylo Los Angeles. Deegan s výkonným producentem Lou Adlerem několik představení navštívili a zjistili, že na filmy chodí stále stejní lidé a při projekci si hlasitě zpívají chytlavé písničky z filmu podobně jako doma u televize.
Deegan dostal spásný nápad. Zavolal svému známému Billu Quinleymu, který pracoval v řetězci newyorských kin, a ten zařídil obnovenou premiéru The Rocky Horror Picture Show na 1. dubna 1976 v kině Waverly Theater v Greenwich Village. A nakonec z toho nebyl apríl. Jen v programu tohoto kina se muzikál udržel mezi lety 1976– 1978 celkem 95 týdnů. Studio Fox nabídlo na podobná půlnoční představení na 200 kopií a film se díky tomu stal fenoménem. Ještě počátkem 80. let studio vykazovalo z těchto repríz roční tržby minimálně 5 000 000 dolarů.
Tyto půlnoční projekce měly charakter večírku spojeného s kostýmy z filmu, bujarým veselím a neopakovatelnou atmosférou. Ostatně právě jedna z takových projekcí se stala i předobrazem působivé epizody populárního kriminálního seriálu Odložené případy, kdy se řešila vražda na podobné večírkové filmové projekci.
The Rocky Horror Picture Show patří mezi ty filmy 70. let, které podle amerických filmových vědců prostřednictvím evropských monster a postav z hororů parodují americkou měšťáckou společnost (dále např. Andy Warhol´s Dracula, 1974, Love at First Bite/Láska na první kousnutí, 1979 a zejména Mladý Frankenstein/Young Frankenstein, 1974).
The Rocky Horror Picture Show jde ovšem v parodii zdaleka nejdál, a to především díky postavě svalovce Rockyho. Reaguje jím na v té době časté zobrazování homosexuálů jako uctívačů ďábla, vrahů, vyznavačů sadomasochistických praktik nebo jako jedinců se slabostí pro incestní poměr. Je však třeba jedním dechem dodat, že ne všichni kritici a diváci tuto parodii pochopili a v konzervativních periodikách se o filmu dočtete jako o filmu pro zvrhlé publikum.
Nejnovější komentáře