Odkud se vzala Vaše touha točit filmy?
To je touha, která se se mnou táhne již od dětství. Vždy jsem ráda tvořila příběhy a mám ráda, když osloví i mě. Moje záliba ve fikci pramení zřejmě z komplikovaného vztahu s realitou. Touha točit filmy je jakýmsi únikem před realitou a všedností našeho každodenního života. Přestože se moje vášeň pro film projevila tak brzy, vydržela mi až dodnes, kdy mohu filmy točit. V roce 1999 jsem natočila svůj první krátký snímek, avšak ke svému celovečernímu debutu jsem se dostala až o více než deset let později. Neměla jsem dostatek sebedůvěry, a tak jsem začala až později. Je to také tématem filmu. Byla jsem tolik ohromena mými vzory, že mi připadalo nemožné vyprávět příběh, který by byl hoden tohoto podnikání. Cesta se však uvolnila, když jsem si představila hlavní postavu, která podléhá svým vzorům stejně jako já.
Vaše hrdinka nalézá ve fikci odpovědi, kterých se jí nedostává v běžném životě. Svou filozofii čerpá ze světa Woodyho Allena…
Já osobně mám moc ráda svět Woodyho Allena. Je plný humoru, poezie a magie. V mém filmu si Alice povídá s fotografií Woodyho Allena, která jí odpovídá. Kde je hranice mezi snem a skutečností? Líbí se mi přenášet kouzla do reality. Ale já nejsem Alice a její dráha není mojí biografií. I když jsem tento příběh vytvořila, ona má svůj vlastní život, který mi nepatří. Může se to zdát divné, ale všichni autoři to vědí: postavy mají svoje souvislosti, svůj život a vy jste jen svědkem jejich osudů, které jdou kolem vás.
Odkud jste získala impuls k tomu začít?
Bylo to spojení mezi strachem z ubíhajícího času, který mě popoháněl kupředu, a objevením všech cest, které mohou vést lidi k natočení filmu. Zjistila jsem, že těch směrů je skutečně hodně, což mě zbavilo zábran. Hodně jsem četla a často navštěvovala filmový archiv. Uvědomila jsem si, že filmové náměty jsou skutečně rozmanité a mnoho filmařů začalo svoji kariéru ve starším věku. Maurice Pialat, Gerard Oury byli pro mne těmi pozitivními příklady. Také jsem se hodně naučila od Clauda Lelouche, který byl první, se kterým jsem spolupracovala. Potřebovala jsem čas a zkušenosti, než jsem dozrála a našla svou rovnováhu mezi tím, co „vím“ a co „mohu“. Fráze Woodyho Allena, která se také odrážela v jeho filmech, mne velmi oslovila: „Talent je štěstí. To, co se v životě cení, je odvaha.“
Jak jste postavila svůj příběh?
I když není komedie jednoduchý žánr, právě ten ke mně nejvíce promlouvá. V komedii umožňuje romance umístit vedle sebe sny a humor. Mezi velkými tvůrci, které obdivuji, existuje určitá spojitost, ať už se jedná o Lubitsche, Wildera, Capra, ale také Rappeneaua, Lelouche nebo Ouryho. Ti všichni dokázali vylíčit hluboké lidské vztahy pomocí komedie. To mi je velmi blízké. Komedie je vždy na pomezí dramatu, je to otázka dávkování. Stále se pohybujeme na hraně. Postava Alice je trochu schizofrenní, zcela asociální. Ona je jaksi uvězněna v tomto světě, pozitivní hrdinka proti své vůli, která je na straně života.
I když je to příběh o dvojici, je to jakoby vztah tří lidí…
Skutečně, tento příběh se točí kolem tří postav: Alice, Victora a plakátu Woodyho Allena. Alice má s tímto plakátem skutečný vztah. On je jejím rádcem, ale především je to odraz jí samotné. Ona se vždy ptá plakátu na jeho názor, ale je to ona, kdo si vybírá odpovědi. Ona nenajde odpovědi vedle něho, ale tváří k němu, neváhá formulovat otázky, které ji posouvají dále v životě, a on ji nechá je sestavit. Victor je ten, kdo ji přivede do reality.
Proč jste si vybrala Woodyho Allena?
Jeho svět je neuvěřitelně bohatý. Alice u něj objevuje celistvost, kterou dává svým postavám. A z osobního hlediska – to máme s Alicí společné – mne Woody Allen ovlivnil. Hana a její sestry je první film, který jsem od něj objevila. Když jsem odcházela z kina, byla jsem si vědoma toho, jaký vliv měl na mě tento film. Po tomto filmu jsem vše viděla jinak. Woody Allen se stal jedním z mých oblíbených tvůrců a také byl jediný, kdo se vedle scénáristy, režiséra a herce mohl stát postavou v mém příběhu. Jeho dílo je tak zhuštěné, že jsem z něj mohla čerpat potřebnou filozofii pro Alici. Při psaní scénáře jsem hodně čerpala z jeho ducha, z jeho replik. Hovoří o všem, co je život, láska, smrt nebo víra v Boha, přechází z jednoho filmu do druhého, pokaždé s jiným úhlem pohledu. Každý z jeho filmů odhalí o trochu více z jeho lidskosti.
Ten plakát symbolizuje Aliciny otázky, které si klade tváří k životu. Pokaždé u Woodyho Allena nachází odpovědi, které nejsou až tak pravdivé nebo nezvratné. On nechává na ni, aby se svobodně rozhodla.
A do této atmosféry, kdy Alice vnímá vnější svět jen okrajově, vstoupí Victor…
To nečekala. Victor přichází se svými alarmy, svým šílenstvím, otevřeností, svojí přízemní povahou přímo spojenou s ohromnou šlechetností. Líbí se mi, že je schopen velkorysosti, i když to sám popírá, protože následuje Alici ve všech jejích rozmarech a bláhovostech, aniž by ji soudil. Victor je vyspělejší, zkušenější a nakonec i moudřejší než Alice. Nicméně, svobodný duch této mladé ženy ho, který je pesimistou a fatalistou, dojme. Ona ho fascinuje, protože určitým způsobem se jí daří tam, kde on uvíznul. Aby unikla před svou rodinou a zároveň tak spálila za sebou mosty, pomáhá si větší vzdáleností. Ona ho poučuje, že „můžeš patřit k celé skupině a být její částí.“ Alice je zároveň normální a autentická a díky této autentičnosti je právě originální. On jí pomáhá s návratem do reality a ona mu tento přechod k autentičnosti umožní.
Jak jste si pro film vybírala herce?
Spíše si vybírám osobnosti než filmové hvězdy, i když jsou Alice a Patrick velmi známí. Před několika lety jsem napsala Alici, že bych s ní ráda spolupracovala. Líbí se mi, jaká je a jak se dokáže uvolnit. Její zářivá krása vnáší do tohoto filmového páru určitý lesk. Je to základní prvek pro její veřejné vystupování. Alice je skvělá herečka a její energie přesně odpovídá tomu, co jsem ve filmu potřebovala. Ona je schopná vracet smeč bez ztráty svého osobního kouzla. To je velmi vzácné. Také jsem si uvědomila, že Patrick a Alice jsou oba muzikanti. Alice má v sobě rytmus, tempo hudby a celé této komedie. Chtěla jsem její nervozitu, dynamiku, smysl pro komedii, humor – to vše spojené s její krásou a skutečnou osobností.
Při výběru představitele Victora jsem se zamýšlela nad tím, jakého člověka by si ve filmu představovali tak diváci. Vždy jsem byla fanynkou herce Patricka, jeho šarmu, jeho humoru a jeho talentu. Nedokáži si představit ženu, která by mu odolala, a lepší osobnost, která dokáže přinést ženě tolik krásných problémů. Patrick a Alice tvoří pár, který mě přiměje snít, a to je přesně to, co je pro mne důležité.
Kromě nich se setkáváme ještě s dalšími páry, jsou tu Alicini rodiče, se svojí sestrou tvoří Alice také určitý pár…
V této nanejvýš úzkostné rodině, kterou tvoří otec, matka a sestra, všichni říkají, že mají o ní obavy a, z lásky k ní, jsou připraveni na všechno. Pro ně je důležité především bezpečí a blaho jejich dětí, i když jejich obavy nepřichází ve vhodný čas…
Alicini rodiče jsou velmi důležití. Hrají je Michel Aumont a Marie-Christine Adam. Michel přináší určitou lidskost – na jednu stranu zklamaný otec, se špetkou bláznovství. Když tak skvělý herec přijme roli v mém prvním filmu, je to nádhera. Jeho postava je velmi důležitá, on zapříčinil Alicino setkání s Victorem. On je patriarcha, jak u stolu, tak i v životě. Kromě skutečnosti, že by rád provdal svou dceru a učinil ji šťastnou, vidí, že Victor je „ten pravý“. Naproti tomu Marie-Christine představuje matku postrkovanou životem, pochybnostmi, která odhaluje své hranice, když se snaží dělat to nejlepší.
U postavy sestry Hélène jsem byla šťastná, že jsem mohla spolupracovat s Marine Delterne. Již delší dobu ji sleduji a poslední dobou nebyla příliš vidět. Stýskalo se mi po ní. Ona má také v sobě neskutečnou energii. Ona vyzařuje určitou hlubokou ženskost. Stejně tak ve filmu, její postoj, její vlasy, ji oblékání bylo jednoduché a snadné. Vztah mezi Hélène a Alicí je pro mne skutečně dojemný. Porozuměly si i mimo kamery a to považuji za krásné.
Měla jste strach, když jste vznesla svůj smělý požadavek na to, aby se Vašem filmu hrál velký Woody Allen…
Woody Allen je v mém filmu, ale já ho neřídím! Od začátku jsem si říkala, že by bylo skvělé tam mít „skutečného“ Woodyho Allena. Šla jsem za ním, abych mu představila svůj projekt. Jeho přítomnost ve filmu je neskutečná. Otevřou se dveře a on tam stojí! Nastoupí do limuzíny a pak se vrátí. Je to kouzlo. Doufala jsem, že když jsme hovořili o magii v tolika jeho filmech, a on je dokonce bývalý kouzelník, bude pravděpodobné, že mou nabídku přijme, ale opravdu jsem tomu chtěla věřit. Mít ve své prvním filmu Alici, Patricka, Woodyho Allena a další, to byla příležitost, která se nenaskytne každý den! Kdykoliv ten film vidím, jsem ohromena jejich přítomností!
Vaše režie se samozřejmě také podepisuje na kouzlu této komedie. Jak jste ji nastavila?
První z nich byla touha zachytit něco málo z atmosféry Paříže, ne pomocí pohlednic, ale prostřednictvím míst a architektur, které jí dodávají kouzlo a činí z Paříže jedno z nejobdivuhodnějších měst světa. Přála jsem si mít ten klid a poezii, protože zamilovaní – jako jsou Alice a Victor – žijí ve svém vlastním světě. Proto jsem volila často dlouhé záběry, někdy i nekonečné, protože obraz, zcela pařížský, je otevřený lásce. Nechtěla jsem, aby to bylo uzavřené, protože Victor nabízí svobodu, možnost tisíců životů, mezi kterými si můžete vybrat. Zatímco druhý nápadník, Vincent, stojí často v pozadí záběru, v těsném prostoru, jak se ji snaží uzavřít.
Hodně jsme pracovali na place. Dokonce záběry, které by mohly být fixní, obsahující dynamiku, aby tak indukovaly určité záměry. Chtěla jsem mít kameru, která by stavěla diváka do pozice bezprostředního svědka událostí. Snažila jsem se ty postavy umístit do určitého obrazu. Pro Alicinu lékárnu jsme, například, navštívili třicet míst. S dřevěným obložením a baňkami je autentická, i když jsme přidali nějaké bonbony a DVD! Chtěla jsem ten pravý „obchod na rohu“, obchod typický pro život v této čtvrti, kde mají prodávající skutečný vztah se svými klienty.
Pamatujete si na natáčení první scény?
Podle plánu jsme začali scénami s Woody Allenem před Plazou. Kupodivu jsem vůbec nebyla nervózní, přestože to byl první natáčecí den s Alicí Taglioni, Patrickem Bruelem a samotným Woody Allenem. Ti všichni jsou profesionálové, ale také obyčejní lidé. Měli jsme hodinu na natočení všech scén s Woody Allenem. Díky mému kameramanovi, Laurentu Machuelovi, a našemu týmu vše proběhlo hladce. Woody Allen měl v sobě neskutečnou pokoru a sdílel s námi naši radost z natáčení.
Natočila jste svůj první celovečerní film. Z čeho máte největší radost?
Práce s herci, s celým štábem, vidět každý den příběh, kdy jsem si představovala, jak jdu vstříc životu – to byla ohromná radost. Ale ten nejzajímavější den byl s Woody Allenem. 2. dubna 2011 jsem intenzivně prožila každou vteřinu. Počasí bylo nádherné. Když jsem se probudila druhý den, pršelo. Vše to vypadalo jako sen.
Jsem nadšená z toho, co předvedli herci, objevila jsem stříbrné plátno, ke kterému náležím. Oni jsou tak lidští, velkorysí a laskaví, jaké jsem chtěla své postavy mít. Alice a Patrick také nemuseli chodit daleko, aby přišli na to, jak sdělit tyto pocity, které mají zakořeněny hluboko v sobě. Herci byli plně oddáni svým postavám a vnesli do nich vlastní tóny.
Co filmem přinášíte divákům?
Chci jim nabídnout lehký příběh, který však hovoří o vážných věcech, atypická setkání, která však mají vliv na spoustu lidí. Doufám, že lidé opustí film s touhou zamilovat se a že budou nahlížet na druhé bez předsudků. Všichni jsme jednou byli Alicí a Victorem. Miluji kino, protože mi ukazuje věci, které jsem dosud neviděla, a dává mi touhu žít.
Části seriálu: Pariz
- Rozhovor se Sophie Lellouche (scénáristka a režisérka)
- Rozhovor s Alice Taglioni
- Rozhovor s Patrickem Bruelem
Nejnovější komentáře