Kritiky.cz > Filmy > Retro filmové recenze > San Andreas – 60 %

San Andreas – 60 %

Photo © Warner Bros. Pictures
Photo © Warner Bros. Pictures

Ray je ostřílený pilot průzkumného a záchranného vrtulníku, který se nedá jen tak něčím zastrašit. Ve své práci záchranáře musí využít nejen svůj rozum, ale často i své vypracované bicepsy. V úvodní dramatické scéně se podaří Rayovi zachránit mladou ženu a kolegu, a tak ukáže své kladné stránky. Tak, jak se mu daří v práci, se mu nedaří v soukromém životě. Jeho dlouholeté manželství nejen že prochází krizí, ale navíc nový partner jeho ženy dobře vychází i s Rayovou dcerou Blake. Než se ale Ray stihne odhodlat k nějakému činu, dochází k nečekanému zemětřesení a je odvolán do práce. To mu navíc ještě zkomplikuje jeho žena s dcerou, které také mají problémy. Začíná tak Rayův boj o záchranu jeho nejbližších.

Sa_01Scénář k filmu napsali Allan Loeb, Carlgon Cuse, Chad Hayes, Carey Hayes, Jeremy Passmore a Andre Fabrizio. Při tvorbě scénáře se autoři určitě inspirovali dlouhou škálou amerických filmů o přírodních katastrofách a rozhodli se propojit zemětřesení s tsunami. Zasadit děj na západní pobřeží severní Ameriky je tedy dobrým tahem. V oblasti Kalifornie se skutečně nachází tektonický zlom, kdy se o sebe třou desky pacifická a severoamerická, a tak dochází k zemětřesení. Odborníci tak i dnes předpovídají podobnou katastrofu.

Hlavní postavu Raye ztvárnil Dwayne Johnson, který si zahrál oblíbenou roli hrdiny, a nezklamal co do vizáže, ani rozumných a vždy skvělých rozhodnutí. Jeho partnerkou je v roli Emmy Carla Gugino, jejíž postava je zpočátku nevýrazná, ale postupem času nabírá na dramatičnosti a dokonce se zhostí i odvážných kousků. Tomuto páru pak sekunduje jejich mladší vydání, dcera Blake a mladý muž Ben. Alexandra Daddario a Hugo Johnstone-Burt hrají své postavy s energií a elánem, dokonce nechybí ani zamilovaná chvilka. Jako třešnička na dortu pak vystupuje Benův mladší bratr Ollie (Art Parkinson), který se snaží vypjaté scény odlehčit svým humorem a jeho dětská naivní tvářička probudí emoce u většiny diváků.

Sa_02Režie snímku se ujal Brad Peyton (Cesta na tajuplný ostrov 2), pro kterého je to pátý film. Režírovat dobrodružný film s katastrofickým námětem sice není lehké, ale když se přidá trochu humoru, tak je to osvědčená kombinace. Díky střídání napínavých a klidných scén film ubíhá velmi rychle a při jejich sledování čas utíká velmi rychle. Bylo by zajímavé, kdyby se tvůrci rozhodli natočit pokračování, tentokrát v jiné části Ameriky.

Nedílnou součástí filmu jsou zvláštní efekty, které vznikaly pod vedením Leanne Brooks (Wolverine, Nezlomný). Vidět, co se děje s městem při zemětřesení, je pro nás sice zajímavé, ale ještě lepší je domýšlet si, jak které scény vznikaly a s jakými problémy tvůrci pracovali.

Photos © Warner Bros. Pictures

Podívejte se na hodnocení San Andreas na Kinoboxu.

Jak bude reklama vypadat?