Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Smrtelné stroje (Mortal Engines) – Recenze – 40%

Smrtelné stroje (Mortal Engines) – Recenze – 40%

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...
Americké post-apokalyptické sci-fi Smrtelné stro­je se ode­hrá­vá někdy po roce 3100, kdy zbyt­ky civi­li­za­ce, z vel­ké čás­ti vyhla­ze­né před tisí­cov­kou let niči­vou glo­bál­ní vál­kou, pře­ží­va­jí povět­ši­nou v moto­ri­zo­va­ných měs­tech na běží­cích pásech (kte­rá se poží­ra­jí mezi sebou), pří­pad­ně kde­si za hra­ni­cí východ­ní Evropy za vel­kou zdí (kam měs­ta nesmě­jí). Motorizovaný Londýn má pod pal­cem jeden z jeho vlád­ců jmé­nem Thaddeus (Hugo Weaving), jemuž jde po krku zjiz­ve­ná dív­ka Hester (Hera Hilmar), kte­ré před lety zabil mat­ku. Hester však její pomsta nevy­jde kvů­li mla­dé­mu muzej­ní­mu archi­vá­řo­vi Tomovi (Robert Sheehan), s nímž se poslé­ze ocit­ne na útě­ku…
Smrtelné stroje (Mortal Engines) – Recenze – 40%
Zdroj fotek: cinemart.cz


Smrtelné stro­je jsou adap­ta­cí prv­ní­ho dílu čtyř­díl­né kniž­ní ságy z let 2001-2006 a spa­da­jí do stej­né­ho žán­ru jako napří­klad série Hunger Games, Divergence či Labyrint a dis­po­nu­jí i podob­ný­mi prv­ky, zejmé­na dvo­ji­cí mla­dých hrdi­nů, boju­jí­cích pro­ti moc­něj­ší­mu kor­po­rát­ní­mu nepří­te­li ve fan­task­ním svě­tě dysto­pic­ké budouc­nos­ti. Kromě toho ale obsa­hu­jí i podob­né nešva­ry, pře­de­vším pře­kva­pi­vě tuc­to­vý, zkrat­ko­vi­tý a šab­lo­no­vi­tý děj, na němž je extrém­ně výraz­ně poznat, že jeho před­lo­hou je mno­hem obsáh­lej­ší a kom­plex­něj­ší román, násled­kem čehož je vět­ši­na postav zre­du­ko­vá­na na neza­jí­ma­vé figur­ky, pří­běh je ome­zen na pro­s­to­du­ché tor­zo a před­sta­ve­ní svě­ta, v němž se děj ode­hrá­vá, je kupo­di­vu zce­la igno­ro­vá­no.
Věc se má totiž tak, že pří­běh je sice zasa­zen do pro­stře­dí, jež je už od pohle­du veli­ce atrak­tiv­ní, úžas­né, ori­gi­nál­ní a nápa­di­té, avšak přes­to se o něm divák nedo­zví vůbec nic. Bylo by urči­tě nesmír­ně zají­ma­vé sly­šet, jak došlo k výstav­bě těch moto­ri­zo­va­ných měst, jak ta měs­ta fun­gu­jí, kdo vál­čí pro­ti komu, co se sta­lo s jiný­mi měs­ty (ve fil­mu je z těch zná­mých jenom Londýn) a jaká situ­a­ce panu­je na jiných mís­tech po svě­tě (film se ode­hrá­vá v Evropě). Nic z toho se ale ve fil­mu neře­ší, ani coko­li dal­ší­ho v tom­to smys­lu. Nějakým vysvět­lo­vá­ním se totiž nikdo nezdr­žu­je, tak­že tře­ba i tu zásad­ní sku­teč­nost, že se pří­běh ode­hrá­vá někdy po roce 3100, musí­te sami vyčíst z kon­tex­tu dia­lo­gů pro­ná­še­ných až v prů­bě­hu fil­mu.
Hlavní hrdin­ka je pak stan­dard­ní rebel­ka tou­ží­cí po pomstě, před­ur­če­ná zami­lo­vat se do náhod­né­ho mla­dí­ka, v jehož spo­leč­nos­ti je nuce­na trá­vit čas, ovšem aniž by vznik tako­vé­ho vzta­hu měl v tom­to pří­pa­dě jaké­ko­li opod­stat­ně­ní – za celou dobu se mezi hrdi­ny nesta­ne vůbec nic roman­tic­ké­ho, ani jis­kra nepře­sko­čí, dotyč­ní dokon­ce ani na oka­mžik nepů­so­bí nijak zami­lo­va­ně (ani na kon­ci fil­mu ne). Tom je navíc mimo­řád­ně nevý­raz­ný a vět­ši­nu fil­mu strá­ví ve vle­ku udá­los­tí, jejichž sled nemá jak ovliv­nit.
Smrtelné stroje (Mortal Engines) – Recenze – 40%

Většina dal­ších postav násled­ně už nesto­jí moc za řeč, pro­to­že buď neu­dě­la­jí za celý film nic moc rele­vant­ní­ho, nebo se ani pořád­ně nedo­zví­te, co jsou zač – kro­mě zmí­ně­né­ho Thaddeuse (Hugo Weaving je z her­ců jedi­ný, jehož kre­a­ce se dají nazvat dob­rým herec­kým výko­nem) a jaké­ho­si robo­tic­ké­ho zombie-lovce, jenž Hester pro­ná­sle­du­je a chce ji zabít, a jehož minu­los­ti je věno­vá­no víc času než jaké­ko­li jiné ved­lej­ší posta­vě, přes­to­že je to minu­lost dost zvlášt­ní a při­ta­že­ná za vla­sy. Vtipné je ovšem to, že jde o zabi­jác­kou mrt­vo­lu, kte­rá ako­rát vraž­dí lidi, ale tvůr­ci fil­mu se jejím pro­střed­nic­tvím stej­ně sna­ží lou­dit z divá­ků emo­ce, slzy a doje­tí, což se míjí účin­kem pří­mo kata­stro­fál­ně.
Film nato­čil málo zná­mý reži­sér Christian Rivers, dlou­ho­le­tý spo­lu­pra­cov­ník Petra Jacksona. Na to, jak se Peter Jackson dušo­val, že Smrtelné stro­je jsou jeho vysně­ným pro­jek­tem (film pro­du­ko­val a podí­lel se i na scé­ná­ři spo­lu s dal­ší­mi dvě­ma sce­náris­ty, kte­ří s ním adap­to­va­li už i Pána prs­te­nů a Hobita) tak je výsled­ný film až pře­kva­pi­vě gene­ric­kým a navíc i dost nepo­da­ře­ným, nesmy­sl­ným a špat­ně vyprá­vě­ným zástup­cem žán­ru „young adult fan­ta­sy“, kte­rý může být uspo­ko­ji­vý snad pou­ze pro skal­ní fanouš­ky toho­to žán­ru a pří­pad­ně i jako zjed­no­du­še­ná fil­mo­vá ilu­stra­ce pro čte­ná­ře kniž­ní před­lo­hy (s mís­ty pod­stat­ně změ­ně­ným dějem). Kupodivu i kva­li­ta digi­tál­ních tri­ků (od pres­tiž­ní­ho stu­dia Weta Digital) je znač­ně pro­měn­li­vá.
Smrtelné stroje (Mortal Engines) – Recenze – 40%

Samotný Christian Rivers, pro něhož jsou jinak Smrtelné stro­je režij­ním celo­ve­čer­ním debu­tem (před­tím nato­čil ako­rát jeden krát­ko­me­tráž­ní horor a jeden seg­ment z horo­ro­vé­ho povíd­ko­vé­ho fil­mu), pak ješ­tě jakž­takž zvlá­dá akč­ní scé­ny (úvod­ní honič­ka dvou měst správ­ně navna­dí), ale se zbyt­kem si pora­dit nedo­ká­zal – a ani scé­nář, mizer­ně vysta­vě­ný, sche­ma­tic­ký a plný do očí bijí­cích nekon­zis­ten­cí a klišé, mu prav­dě­po­dob­ně nebyl opo­rou. Výsledný pro­dukt pak půso­bí, jako by byl posle­po­va­ný z růz­ných jiných fil­mů od Star Warsa Pána prs­te­nů po Terminátora a posled­ní­ho Šíleného Maxe (s nímž Smrtelné stro­je sdí­le­jí kro­mě auto­ra hudeb­ní­ho dopro­vo­du i zda­ři­lý industriálně-steampunkový vizu­ál), a sku­teč­ně ino­va­tiv­ních nebo neotře­lých nápa­dů je v něm vylo­že­ně spo­ra­dic­ky (a když už, tak svou bizar­nos­tí výraz­ně vyční­va­jí – tře­ba když jsou v lon­dýn­ském muzeu his­to­rie vysta­ve­ny tisí­ci­le­té soš­ky dvou Mimoňů coby dáv­ných ame­ric­kých bož­stev).
Šance, že vznik­nou pod­le zbý­va­jí­cích romá­nů v sérii dal­ší fil­mo­vá pokra­čo­vá­ní, se kaž­do­pád­ně bude odví­jet pod­le toho, jest­li Smrtelné stro­je vydě­la­jí dost peněz. Naštěstí ale nejsou ukon­če­ny ote­vře­ným závě­rem, tak­že by ani tolik neva­di­lo, kdy­by dal­ší díly už nevznik­ly – a kdy­by pře­ci jen, tak snad je bude natá­čet někdo schop­něj­ší.


Podívejte se na hodnocení Smrtelné stroje na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Tsotsi1. července 2006 Tsotsi Film o tom, jak se z velkého chuligána jako mávnutím kouzelného proutku citlivý dobrák stal, to je Tsotsi. Snímek, který letos získal Oscara za nejlepší cizojazyčný film a bude promítán na […] Posted in Filmové recenze
  • 27. dubna 2017 Jen Campbell: Divné hlášky z knihkupectví - 80 % Každý, kdo někdy pracoval s lidmi, a nezáleží na tom, jestli na recepci nebo někde v obchode, ví, že někdy je takováhle práce docela náročná. A někdy zase neuvěřitelně absurdní a vtipná. […] Posted in Recenze knih
  • COMING SOON: 2021 #IIHFWorlds | #IIHFWorlds 202118. května 2021 COMING SOON: 2021 #IIHFWorlds | #IIHFWorlds 2021 Posted in Videa
  • 20. srpna 2019 Krvavá nevěsta (Ready or Not) – Recenze – 70% Svatba. Nevěsta Grace (Samara Weaving) je obyčejná osiřelá dívka, žijící donedávna u pěstounů, ženich je mládenec ze zámožné panské rodiny, která po několik generací buduje svůj majetek z […] Posted in Filmové recenze
  • 29. srpna 2016 Deidova Sex jako cesta k Bohu: Pohladí i vyburcuje! Miluju knihy, které mohu zařadit od jednoho autora někam. Mezi dvě různé. A Sex jako cesta k Bohu je pro mě postavena bez diskuzí mezi Cestu vášně (kterou jsem považovala za strááášnou […] Posted in Recenze knih
  • 5. února 2019 RECENZE: Druhá řada Marvel's The Punisher Frank Castle je zpět. Samozvaný mstitel s bílou lebkou na hrudi se vrátil se svou druhou sólovou sezónou a po velmi povedené první řadě byla očekávání pro pokračování nadmíru vysoká. […] Posted in TV Recenze
  • Piraňa 3D - Prehistorické potvůrky ožívají v geniálním 3D podání19. června 2018 Piraňa 3D - Prehistorické potvůrky ožívají v geniálním 3D podání Nový film od režiséra Alexandra Aja slibuje mnohé jak po dějové složce, tak po té filmařské, kdy je film natáčen pomocí 3D technologie. Tohoto nadaného režiséra můžete znát z filmů Hory […] Posted in Filmové recenze
  • Sharks of the Corn (2021)23. ledna 2022 Sharks of the Corn (2021) Tentokrát se budou v kukuřici prohánět místo děcek gumoví žraloci a sériový vrah…Druid Hills v Kentucky je známé především svou velkou produkcí kukuřice. Kukuřičné lány […] Posted in Horory
  • Ernest Cline - Ready Player One23. listopadu 2019 Ernest Cline - Ready Player One Rok 2045, svět je ve velkých problémech. Rostoucí energetické nároky a konzumní způsob života, pro nějž je "trvale udržitelné žití" asi jen báchorkou ekoteroristů, stihl vyčerpat drtivou […] Posted in Recenze knih
  • ZAČÍT U SEBE6. dubna 2025 ZAČÍT U SEBE Na pokračování předešlé knihy "Průvodce králičí norou" od autora Jana Tománka, jsem byla velmi zvědavá a popravdě nová kniha s názvem "Začít u sebe" předčila mé očekávání. Ostatně tam, kde […] Posted in Recenze knih
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,41846 s | počet dotazů: 276 | paměť: 66069 KB. | 31.07.2025 - 01:25:02