Smrtelné stroje (Mortal Engines) – Recenze – 40%

🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Americké post-apokalyptické sci-fi Smrtelné stro­je se ode­hrá­vá někdy po roce 3100, kdy zbyt­ky civi­li­za­ce, z vel­ké čás­ti vyhla­ze­né před tisí­cov­kou let niči­vou glo­bál­ní vál­kou, pře­ží­va­jí povět­ši­nou v moto­ri­zo­va­ných měs­tech na běží­cích pásech (kte­rá se poží­ra­jí mezi sebou), pří­pad­ně kde­si za hra­ni­cí východ­ní Evropy za vel­kou zdí (kam měs­ta nesmě­jí). Motorizovaný Londýn má pod pal­cem jeden z jeho vlád­ců jmé­nem Thaddeus (Hugo Weaving), jemuž jde po krku zjiz­ve­ná dív­ka Hester (Hera Hilmar), kte­ré před lety zabil mat­ku. Hester však její pomsta nevy­jde kvů­li mla­dé­mu muzej­ní­mu archi­vá­řo­vi Tomovi (Robert Sheehan), s nímž se poslé­ze ocit­ne na útě­ku…
Smrtelné stroje (Mortal Engines) – Recenze – 40%
Zdroj fotek: cinemart.cz


Smrtelné stro­je jsou adap­ta­cí prv­ní­ho dílu čtyř­díl­né kniž­ní ságy z let 2001-2006 a spa­da­jí do stej­né­ho žán­ru jako napří­klad série Hunger Games, Divergence či Labyrint a dis­po­nu­jí i podob­ný­mi prv­ky, zejmé­na dvo­ji­cí mla­dých hrdi­nů, boju­jí­cích pro­ti moc­něj­ší­mu kor­po­rát­ní­mu nepří­te­li ve fan­task­ním svě­tě dysto­pic­ké budouc­nos­ti. Kromě toho ale obsa­hu­jí i podob­né nešva­ry, pře­de­vším pře­kva­pi­vě tuc­to­vý, zkrat­ko­vi­tý a šab­lo­no­vi­tý děj, na němž je extrém­ně výraz­ně poznat, že jeho před­lo­hou je mno­hem obsáh­lej­ší a kom­plex­něj­ší román, násled­kem čehož je vět­ši­na postav zre­du­ko­vá­na na neza­jí­ma­vé figur­ky, pří­běh je ome­zen na pro­s­to­du­ché tor­zo a před­sta­ve­ní svě­ta, v němž se děj ode­hrá­vá, je kupo­di­vu zce­la igno­ro­vá­no.
Věc se má totiž tak, že pří­běh je sice zasa­zen do pro­stře­dí, jež je už od pohle­du veli­ce atrak­tiv­ní, úžas­né, ori­gi­nál­ní a nápa­di­té, avšak přes­to se o něm divák nedo­zví vůbec nic. Bylo by urči­tě nesmír­ně zají­ma­vé sly­šet, jak došlo k výstav­bě těch moto­ri­zo­va­ných měst, jak ta měs­ta fun­gu­jí, kdo vál­čí pro­ti komu, co se sta­lo s jiný­mi měs­ty (ve fil­mu je z těch zná­mých jenom Londýn) a jaká situ­a­ce panu­je na jiných mís­tech po svě­tě (film se ode­hrá­vá v Evropě). Nic z toho se ale ve fil­mu neře­ší, ani coko­li dal­ší­ho v tom­to smys­lu. Nějakým vysvět­lo­vá­ním se totiž nikdo nezdr­žu­je, tak­že tře­ba i tu zásad­ní sku­teč­nost, že se pří­běh ode­hrá­vá někdy po roce 3100, musí­te sami vyčíst z kon­tex­tu dia­lo­gů pro­ná­še­ných až v prů­bě­hu fil­mu.
Hlavní hrdin­ka je pak stan­dard­ní rebel­ka tou­ží­cí po pomstě, před­ur­če­ná zami­lo­vat se do náhod­né­ho mla­dí­ka, v jehož spo­leč­nos­ti je nuce­na trá­vit čas, ovšem aniž by vznik tako­vé­ho vzta­hu měl v tom­to pří­pa­dě jaké­ko­li opod­stat­ně­ní – za celou dobu se mezi hrdi­ny nesta­ne vůbec nic roman­tic­ké­ho, ani jis­kra nepře­sko­čí, dotyč­ní dokon­ce ani na oka­mžik nepů­so­bí nijak zami­lo­va­ně (ani na kon­ci fil­mu ne). Tom je navíc mimo­řád­ně nevý­raz­ný a vět­ši­nu fil­mu strá­ví ve vle­ku udá­los­tí, jejichž sled nemá jak ovliv­nit.
Smrtelné stroje (Mortal Engines) – Recenze – 40%

Většina dal­ších postav násled­ně už nesto­jí moc za řeč, pro­to­že buď neu­dě­la­jí za celý film nic moc rele­vant­ní­ho, nebo se ani pořád­ně nedo­zví­te, co jsou zač – kro­mě zmí­ně­né­ho Thaddeuse (Hugo Weaving je z her­ců jedi­ný, jehož kre­a­ce se dají nazvat dob­rým herec­kým výko­nem) a jaké­ho­si robo­tic­ké­ho zombie-lovce, jenž Hester pro­ná­sle­du­je a chce ji zabít, a jehož minu­los­ti je věno­vá­no víc času než jaké­ko­li jiné ved­lej­ší posta­vě, přes­to­že je to minu­lost dost zvlášt­ní a při­ta­že­ná za vla­sy. Vtipné je ovšem to, že jde o zabi­jác­kou mrt­vo­lu, kte­rá ako­rát vraž­dí lidi, ale tvůr­ci fil­mu se jejím pro­střed­nic­tvím stej­ně sna­ží lou­dit z divá­ků emo­ce, slzy a doje­tí, což se míjí účin­kem pří­mo kata­stro­fál­ně.
Film nato­čil málo zná­mý reži­sér Christian Rivers, dlou­ho­le­tý spo­lu­pra­cov­ník Petra Jacksona. Na to, jak se Peter Jackson dušo­val, že Smrtelné stro­je jsou jeho vysně­ným pro­jek­tem (film pro­du­ko­val a podí­lel se i na scé­ná­ři spo­lu s dal­ší­mi dvě­ma sce­náris­ty, kte­ří s ním adap­to­va­li už i Pána prs­te­nů a Hobita) tak je výsled­ný film až pře­kva­pi­vě gene­ric­kým a navíc i dost nepo­da­ře­ným, nesmy­sl­ným a špat­ně vyprá­vě­ným zástup­cem žán­ru „young adult fan­ta­sy“, kte­rý může být uspo­ko­ji­vý snad pou­ze pro skal­ní fanouš­ky toho­to žán­ru a pří­pad­ně i jako zjed­no­du­še­ná fil­mo­vá ilu­stra­ce pro čte­ná­ře kniž­ní před­lo­hy (s mís­ty pod­stat­ně změ­ně­ným dějem). Kupodivu i kva­li­ta digi­tál­ních tri­ků (od pres­tiž­ní­ho stu­dia Weta Digital) je znač­ně pro­měn­li­vá.
Smrtelné stroje (Mortal Engines) – Recenze – 40%

Samotný Christian Rivers, pro něhož jsou jinak Smrtelné stro­je režij­ním celo­ve­čer­ním debu­tem (před­tím nato­čil ako­rát jeden krát­ko­me­tráž­ní horor a jeden seg­ment z horo­ro­vé­ho povíd­ko­vé­ho fil­mu), pak ješ­tě jakž­takž zvlá­dá akč­ní scé­ny (úvod­ní honič­ka dvou měst správ­ně navna­dí), ale se zbyt­kem si pora­dit nedo­ká­zal – a ani scé­nář, mizer­ně vysta­vě­ný, sche­ma­tic­ký a plný do očí bijí­cích nekon­zis­ten­cí a klišé, mu prav­dě­po­dob­ně nebyl opo­rou. Výsledný pro­dukt pak půso­bí, jako by byl posle­po­va­ný z růz­ných jiných fil­mů od Star Warsa Pána prs­te­nů po Terminátora a posled­ní­ho Šíleného Maxe (s nímž Smrtelné stro­je sdí­le­jí kro­mě auto­ra hudeb­ní­ho dopro­vo­du i zda­ři­lý industriálně-steampunkový vizu­ál), a sku­teč­ně ino­va­tiv­ních nebo neotře­lých nápa­dů je v něm vylo­že­ně spo­ra­dic­ky (a když už, tak svou bizar­nos­tí výraz­ně vyční­va­jí – tře­ba když jsou v lon­dýn­ském muzeu his­to­rie vysta­ve­ny tisí­ci­le­té soš­ky dvou Mimoňů coby dáv­ných ame­ric­kých bož­stev).
Šance, že vznik­nou pod­le zbý­va­jí­cích romá­nů v sérii dal­ší fil­mo­vá pokra­čo­vá­ní, se kaž­do­pád­ně bude odví­jet pod­le toho, jest­li Smrtelné stro­je vydě­la­jí dost peněz. Naštěstí ale nejsou ukon­če­ny ote­vře­ným závě­rem, tak­že by ani tolik neva­di­lo, kdy­by dal­ší díly už nevznik­ly – a kdy­by pře­ci jen, tak snad je bude natá­čet někdo schop­něj­ší.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Smrtelné stro­je na Kinoboxu.
Anakonda - Paul Rudd, Jack Black a meta reboot Anakondy
26. prosince 2025Anakonda - Paul Rudd, Jack Black a meta reboot AnakondyDoug (Jack Black) a Griff (Paul Rudd) jsou nejlepšími přáteli už od dětství a vždy snili o tom, že natočí remake svého nejoblíbenějšího filmu: filmové „klasiky“ Anaconda. Když je krize středního věku donutí konečně se do toho…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Rok 1975: období inovací a ikonických filmů, které formovaly moderní kinematografii
26. prosince 2025Rok 1975: období inovací a ikonických filmů, které formovaly moderní kinematografiiRok 1975 patřil mezi nejdůležitější v historii filmu, neboť přinesl řadu inovativních a vlivných titulů napříč žánry. Od dramatu, přes komedii, až po horor, tato léta ovlivnila mnoho generací filmařů a diváků. Níže přinášíme přehled nejvýznamnějších…Vydáno v rubrice: 100 let filmu
Záhada strašidelného zámku – pohádka s nedostatky
24. prosince 2025Záhada strašidelného zámku – pohádka s nedostatkyZáhada strašidelného zámku nabízí tradiční vánoční pohádkový příběh, který však bohužel nedokáže naplnit očekávání širšího publika. Na jedné straně stojí příjemné prostředí zámku a nápadité kostýmy, na straně druhé slabý scénář a herecké výkony, které působí…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Smutný song - Hugh Jackman zpívá nejen Sweet Caroline
22. prosince 2025Smutný song - Hugh Jackman zpívá nejen Sweet CarolineMike Sardina (Hugh Jackman) se živí ztělesňováním mnohonásobně úspěšnějších interpretů a zpíváním jejich písniček na různých zábavných show. Stejným způsobem si snaží vydělávat životem neustále omlacovaná Claire (Kate Hudson). Když se ti dva potkají, je z toho…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dream Team - Martin Hofmann a Jakub Prachař v Riu
19. prosince 2025Dream Team - Martin Hofmann a Jakub Prachař v RiuHlavním hrdinou komedie Dream Team je rázný a svérázný basketbalový trenér Marek (Martin Hofmann), který neuspěje při pokusu dostat svůj tým do druhé národní ligy. Nejraději by s trénováním úplně seknul. Jenže jeho syn Šimon (Martin Polišenský), který…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Avatar: Oheň a popel – epický návrat na Pandoru
17. prosince 2025Avatar: Oheň a popel – epický návrat na PandoruNový velkofilm Avatar: Oheň a popel potvrzuje mistrovský přístup Jamese Camerona k filmové tvorbě, přinášející dechberoucí vizuály a velkolepé akční scény. I přes některé repetitivní momenty a komplikovanější narativní strukturu nabízí film hlubší emocionální rozměr, zejména…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Na nože: Probuzení mrtvého muže - Další případ Benoita Blanca
12. prosince 2025Na nože: Probuzení mrtvého muže - Další případ Benoita BlancaSvětoznámý detektiv Benoit Blanc (Daniel Craig) se vrací na scénu, aby rozlouskl zapeklitý případ, při kterém půjde o život... Když první Na nože v roce 2019 globálně utržilo 312,9 milionu dolarů, bylo tak nějak jasné, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Deník shopaholičky: Krize i chaos
12. prosince 2025Deník shopaholičky: Krize i chaosDeník shopaholičky představuje příběh ženy zkroušené osobní krizí, která se snaží znovu najít sama sebe v záplavě slev a životních změn. Film si klade za cíl zachytit ženské dilema mezi láskou, rodinou a touhou po vlastním…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Merv - Vánoční psí komedie
11. prosince 2025Merv - Vánoční psí komedieKdyž po jejich rozchodu ztratí jejich milovaný pes Merv (Gus) elán, jsou Anna (Zooey Deschanel) a Russ (Charlie Cox) nuceni pustit se do nejtrapnějšího společného rodičovství na světě. Russ doufá, že Merva rozveselí, když ho vezme…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jay Kelly - George Clooney a Adam Sandler v novince od tvůrce Manželské historie
5. prosince 2025Jay Kelly - George Clooney a Adam Sandler v novince od tvůrce Manželské historieSlavný filmový herec Jay Kelly (George Clooney) a jeho oddaný manažer Ron (Adam Sandler) se vydávají na nečekaně spletitou a hlubokou cestu. Oba jsou nuceni konfrontovat se s rozhodnutími, která učinili, se svými vztahy s blízkými…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře