V roce 2005, pět let před režijním debutem Josepha Kosinského, jímž byl TRON: Legacy 3D, napsal Kosinski 12stránkovou povídku s názvem „Nevědomí“. V tomto sci-fi příběhu zasazeném do roku 2077, asi šedesát let poté, co mimozemská invaze ozáří Zemi, sledujeme osud Jacka, údržbáře na téměř zničené planetě, který si není jistý svým místem ve vesmíru.
Ačkoli odvážný pilot slouží jako poslední opravář dronů na naší planetě, Jack zpochybňuje autority a podivně ho přitahuje zachování světa tak, jak ho kdysi znal. Když před jeho zraky nouzově přistane oslnivá kráska a převrátí naruby vše, čemu dosud věřil, jeho realita se roztříští na kusy a stojí před ním alternativní pravda, kterou musí přijmout nebo odmítnout. Ve finále se stává vůdcem zbývajících obyvatel Země, mužem, jehož žene vpřed jeho poslání a nový osud.
Kosinski snil o tom, že přepíše „Nevědomí“ do podoby scénáře, ale načasování nebylo právě šťastné. Odklad se však ukázal být příhodný, když se o několik let později Kosinski setkává s Barrym Levinem a Jessem Bergerem, spoluzakladateli Radical Studios. Spolu povídku rozšíří na ilustrovaný grafický román v oboru známý jako „ashcan“, který napíše ARVID NELSON, ilustruje ANDRÉE WALLIN a uměleckého vedení se chopí právě Kosinski, Levine a umělecký ředitel Radical Studios JEREMY BERGER. Román jim má umožnit ukázat investorům směr, kterým se chtějí se svým dílem ubírat.
Kosinski poodhaluje zápletku svého grafického románu: „Je to akční dobrodružství zasazené do roku 2077 po ničivé válce, která Zemi zanechává bez obyvatel a v troskách. Ústřední postavou příběhu je Jack, údržbář dronů, který je součástí větší mise. Pozoruhodné tajemství, jemu neznámé, se stane klíčem k záchraně zbytku lidstva.“ Režisér se především zaměřil na brutální upřímnost příběhu. Dodává: „Je rozdíl mezi těmi, kdo pravdu ignorují a nosí klapky na očích, a těmi, kdo se rozhodnou postavit pravdě čelem, navzdory tomu, jak těžké to bude.“
Kosinski přiznává, že tuto science-fiction ságu chtěl natočit už dlouho. Když dospíval, okouzlily ho filmy jako The Omega Man, Blade Runner a 2001: Vesmírná odysea, knihy jako „Hyperion“ a televizní seriály typu The Twilight Zone. Nepopírá, že měl vždy rád kontrast drsného prostředí a stylových výdobytků imaginárních technologií budoucnosti. Říká: „Vždy se mi líbilo sci-fi umění 70. let od Chrise Fosse, Petera Elsona a Chrise Moorea a věděl jsem, že s tak pokročilou technologií vizuálních efektů, jako máme dnes, bych mohl bez viditelných přechodů zkombinovat počítačovou animaci se skutečnou krajinou a vytvořit něco jedinečného.“
Levinea a Bergera vize mladého režiséra inspirovala a Levine si vzpomíná na svou první reakci na jeho námět: „Když jsem si Joeův příběh přečetl, připadal mi atraktivní, originální a motivující z hlediska lidské přirozenosti a povahy. Nevědomí je skvělá akční podívaná, ale klíčová je ta jedna hlavní postava, které fandíte, což je hlavní předpoklad pro dobrý film.“
Ilustrovaný román se přirozenou cestou stal samotnou prezentací, která měla film prodat. Na mezinárodním srazu především komiksových příznivců Comic-Con v roce 2010 v San Diegu se Kosinski, který tu představil první stopáž z filmu TRON: Legacy 3D, dočkal ze strany fanoušků ohromující podpory. Radical Studios na srazu distribuovaly na 30 tisíc výtisků grafického románu. Levine vzpomíná: „Na Comic-Conu stála fronta asi tisíce lidí, kteří čekali na to, až jim Joe podepíše jejich výtisk ashcanu Nevědomí. Jako doprovod příběhu jsme vytvořili výrazné logo a ilustrace, které měly okamžitý ohlas. Byla to odvaha, udělat ten krok a adaptovat příběh do podoby scénáře. Jde o intelektuální přístup k jasně definovanému příběhu s perfektními akčními momenty. Nikdo dosud nic takového neviděl.“
Krátce poté, co tým se svým materiálem sondoval terén na Comic-Conu, se na scéně objevilo studio Universal Pictures s návrhem dál projekt rozpracovat spolu s Kosinským, Radical Studios a Chernin Entertainment; začala práce na scénáři Nevědomí. Peter Chernin, veterán mezi producenty, který v roce 2011 úspěšně oživil filmovou sérii blockbusterem Zrození Planety opic, využil zkušeností získaných právě na tomto filmu – který se stal nejlepším současným modelem pro kombinaci nefalšovaných emocí s napínavou a inteligentní spekulativní fikcí. Chernin vysvětluje půvab Nevědomí: „Lidé se s příběhem Nevědomí ztotožňují, protože – ačkoli je to akční film – je to v zásadě film o osudu chlapíka, který se snaží objevit svou lidskost. V tom je jeho podstata, a proto film divákům přináší takové uspokojení.“
Ke Kosinskému a Levineovi se připojili další producenti: Dylan Clark, který spolu s Cherninem produkoval Zrození Planety opic, a Duncan Henderson, který se proslavil velkolepými dramatickými scénami v tak různorodých filmech, jako jsou Master & Commander: Odvrácená strana světa nebo Harry Potter a Kámen mudrců. S technickým scénářem od Karla Gajduseka a Michaela deBruyna už producenti konečně měli vše, co potřebovali k tomu, aby se mohli pustit do gigantického úkolu – výroby filmu Nevědomí.
Clark se zamýšlí nad filmem a jeho výtvarnou stránkou: „Nevědomí se odehrávalo ve vizuálně úžasném světě, který Joe vytvořil. Místem děje byla Země, která však nepůsobila špinavě, chmurně ani temně. Vypadala živě, byla plná barev a působila jedinečně. A to nás dostalo: konceptuální design toho světa byl pro nás něčím nevídaným.“
Vzhledem k tomu, že se příběh odehrává koncem tohoto století, si Kosinski uvědomoval, že potřebuje prvotřídní tým designérů, kteří by navrhli svět jednoznačně futuristický, avšak uvěřitelný pro dnešního diváka žijícího o zhruba šedesát let dříve. Pro ilustraci své verze postapokalyptického světa se obrátil na klíčové spolupracovníky, s nimiž měl zkušenost z natáčení TRON: Legacy 3D.
Henderson věděl, že režisér tuto kolosální výzvu zvládne; přemítá: „Joe je skvělý vypravěč. Jedna z věcí, která mě na práci na tom filmu lákala, byl jeho originální příběh. Navodí v divácích pocit, že něco vědí, ale pak si pozvolna začnou uvědomovat, že to celé až tak nedává smysl. Ve filmu se odhalují nová a nová tajemství, jako když loupete cibuli. Příběh se odkrývá postupně: dostáváte nová fakta a vyjevuje se vám nová realita. Je to jedno fantastické odhalení za druhým.“
Části seriálu: Nevědomí
- Speciál NEVĚDOMÍ - díl 1
- Speciál NEVĚDOMÍ - O PŘÍPRAVĚ A NATÁČENÍ - Nevědomí startuje: Příprava začíná
- Speciál NEVĚDOMÍ – O PŘÍPRAVĚ A NATÁČENÍ - Znovuosídlení Země: Obsazení akčního thrilleru
- Speciál NEVĚDOMÍ – O PŘÍPRAVĚ A NATÁČENÍ - Zavaleni knihami: Výstavba Newyorské knihovny
Nejnovější komentáře