Běžící muž - Glen Powell kráčí ve stopách Arnolda Schwarzeneggera

Běžící mužZdroj: Paramount Pictures
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hla­sů, prů­měr: 5,00 z 5)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Film Běžící muž se ode­hrá­vá ve svě­tě blíz­ké budouc­nos­ti, kde k vrcho­lům zába­vy pat­ří stej­no­jmen­ná tele­viz­ní sou­těž. Její účast­ní­ci musí před kame­ra­mi, za dohle­du mili­ó­nů divá­ků, pře­žít tři­cet dnů, během nichž jsou pro­ná­sle­do­vá­ni nejen pro­fe­si­o­nál­ní­mi zabi­já­ky, ale také svý­mi spo­lu­ob­ča­ny, kte­ří si jejich likvi­da­cí můžou při­vy­dě­lat. S ubý­va­jí­cím počtem hrá­čů stou­pá poten­ci­ál­ní odmě­na pro abso­lut­ní­ho vítě­ze. Pro Bena Richardse (Glen Powell) jsou prá­vě pení­ze z výhry jedi­nou moti­va­cí, proč se do sou­tě­že zapo­jil. Kdybyste nemě­li pra­chy na léčbu těž­ce nemoc­né dce­ry, pus­ti­li bys­te se i do vět­ších šíle­nos­tí. Cynický pro­du­cent show Dan Killian (Josh Brolin) je rád, že se do jeho hry zapo­jil na prv­ní pohled nor­mál­ní chla­pík, sym­paťák se zdra­vou moti­va­cí, kte­ré­mu bude fan­dit vel­ká část pub­li­ka, dokud ho nepo­tká násil­ná smrt. Přestože Ben roz­hod­ně nepat­ří k favo­ri­tům hry, daří se mu pro­ná­sle­do­va­te­lům vyhý­bat zne­po­ko­ji­vě dlou­ho. Tak dlou­ho, že začne ohro­žo­vat nejen plá­ny těch, kdo tuto hru řídí, ale záro­veň i celý sys­tém. Likvidace jed­no­ho nepo­ho­dl­né­ho „běží­cí­ho muže“ tak už není jen cílem jed­né rea­li­ty show, ale celé rea­li­ty, v níž všich­ni žijí...

Román Běžící muž od Stephena Kinga z roku 1982 se již jed­né fil­mo­vé adap­ta­ce dočkal. Vznikla v roce 1987, v hlav­ní roli se obje­vil Arnold Schwarzenegger, poměr­ně dost se poté odklá­ně­la od před­lo­hy. S odstu­pem téměř 40 let poté Běžící muž nepat­ří mezi nej­vět­ší kla­si­ky Schwarzeneggera. I díky fak­tu, že jsou od úspě­chu nej­no­věj­ší adap­ta­ce To již něja­kou dobu adap­ta­ce Stephena Kinga v kur­zu, bylo nicmé­ně jas­né, že se před­lo­ha časem dočká nové adap­ta­ce. 38 let po původ­ní adap­ta­ci k tomu sku­teč­ně došlo. Schwarzeneggera v hlav­ní roli stří­dá Glen Powell, režie se poté mís­to Paula Michalela Glasera cho­pil Edgar Wright - tvůr­ce Cornetto tri­lo­gie, Scotta Pilgrima pro­ti zbyt­ku svě­ta, Baby Drivera či Poslední noci v Soho. Adaptace je ten­to­krát pod­stat­ně věr­něj­ší, nezna­me­ná to ovšem, že by nedo­šlo na jis­té odklo­ny. Vznikl ovšem i díky tomu dob­rý film?

Běžící muž
Zdroj: Paramount Pictures

Běžící muž se má ode­hrá­vat v nepří­liš vzdá­le­né budouc­nos­ti (před­lo­ha se ode­hrá­vá v roce 2025). I v pří­pa­dě Wrightovy adap­ta­ce jsou tak sou­čás­tí fil­mu výraz­né futu­ris­tic­ké prv­ky, záro­veň ovšem scé­nář Wrighta a Michaela Bacalla poje­tí moder­ni­zu­je. Součástí svě­ta Wrightova Běžícího muže jsou tak výraz­něj­ší rea­li­ty show prv­ky, you­tu­be­ři, kte­ří pát­ra­jí po prav­dě, navíc je tu i jaká­si paro­die na Kardashianky s názvem Americanos. Především je to ovšem dysto­pic­ký svět. Takový, ve kte­rém jsou soci­ál­ní roz­dí­ly oprav­du výraz­né. Síť zod­po­věd­ná za titul­ní rea­li­ty show poté ovlá­dá i poli­ti­ky a má v pod­sta­tě moc nad celou spo­leč­nos­tí. Když tak zou­fa­lý otec Ben Richards v podá­ní Glena Powella nemů­že kvů­li své pova­ze sehnat prá­ci a jeho dce­ra Cathy je váž­ně nemoc­ná, Ben se při­hlá­sí prá­vě do rea­li­ty show Běžící muž. I pro­to, že ho moc netě­ší, že se jeho žena Sheila v podá­ní Jayme Lawson muse­la dát na pro­sti­tu­ci. Společně s dal­ší­mi dvě­ma lid­mi má utí­kat před pěti­cí lov­ců, pokud se mu poda­ří pře­žít 30 dní, zajis­tí své rodi­ně lep­ší život. A tak se poma­lu odví­jí pří­běh, kte­rý spo­čí­vá v tom, že Ben musí utí­kat nejen před lov­ci, ale i před veřej­nos­tí, kte­rá může i díky moder­ním tech­no­lo­giím Bena kdy­ko­liv nahlá­sit. A pak se samo­zřej­mě rázem uká­že, že jde o více než hru. Ben by se totiž mohl stát tvá­ří revo­lu­ce.

Glen Powell je jed­nou z vychá­ze­jí­cích hvězd Hollywoodu, mno­zí na něm potom jis­tě oce­ní fakt, že se nechce ve své kari­é­ře nechat ška­tul­ko­vat. Chce tak zkou­šet růz­né typy rolí, v pří­pa­dě Běžícího muže se potom inspi­ro­val u Toma Cruise v tom ohle­du, že vět­ši­nu kaska­dér­ských scén rea­li­zo­val sám. Je tak snad­né ho v tom­to ohle­du ozna­čit za srd­ca­ře. Chvílemi se ovšem dá snad­no pochy­bo­vat o tom, zda jeho cas­ting není tak tro­šič­ku chy­bou. Především v prv­ních minu­tách fil­mu, kte­ré mají zdů­raz­nit, že má Ben pro­blémy se vzte­kem a sebe­o­vlá­dá­ním, tahle polo­ha Powellovi zase tolik nejde. Film od ní potom násled­ně do vel­ké míry opus­tí, jakmi­le Powell hra­je Bena jako více­mé­ně sar­kas­tic­ké­ho hrdi­nu typu Han Solo, vol­ba prá­vě Powella rázem půso­bí snad­no ospra­ve­dl­ni­tel­ně. Přeci jen ovšem čas­to u Bena dochá­zí ke změ­ně nálad a pře­de­vším výbuchu vzte­ku, ne vždy ovšem v podá­ní Powella zvlá­da­jí půso­bit extra pře­svěd­či­vě. Alespoň tedy ve finá­le je v tom­to ohle­du vše na svém mís­tě, ces­ta k němu ovšem vede přes cel­ko­vě slo­ži­tý film.

Běžící muž
Zdroj: Paramount Pictures

Dává vlast­ně napros­tý smy­sl, že lát­ka jako tako­vá moh­la Wrighta zaujmout. Skrývá totiž doce­la solid­ní pro­stor pro sati­ric­ký rámec. Běžící muž může rýpat do pop­kul­tu­ry, zkres­lo­vá­ní rea­li­ty, reak­cí čas­to pri­mi­tiv­ní­ho a naiv­ní­ho pub­li­ka, pře­de­vším kýče jako tako­vé­ho. Ze stra­ny orga­ni­zá­to­rů rea­li­ty show tak čas­to dochá­zí k vyu­ží­vá­ní faleš­ných repor­tá­ží a dal­ším for­mám mani­pu­la­ce, vize svě­ta ovšem nikdy nepů­so­bí dva­krát pře­svěd­či­vě. Wrightovi dva­krát nezá­le­ží na pro­zkou­má­vá­ní svě­ta, jen tak nějak nazna­čí, jak fun­gu­je, a prav­dě­po­dob­ně dou­fá, že při­tom divá­ci tak nějak při­mhou­ří oči. Dobrých her­ců je mimo Powella ve fil­mu dost, roz­sah jejich role se ovšem čas­to pohy­bu­je mezi ved­lej­ší a vylo­že­ně epi­zod­ní rolí. Veškeré své momen­ty si pro sebe kra­de Colman Domingo jako extra­va­gant­ní mode­rá­tor Bobby Thompson, stej­ně tak Michael Cera v roli povstal­ce Eltona. A Josh Brolin v roli pro­du­cen­ta Dana Killiana je nepře­kva­pi­vě výteč­nou vol­bou na zápo­rá­ka.

Edgar Wright je nadá­le nápa­di­tý fil­mař, kte­rý se nebo­jí při­jít s něko­li­ka kre­a­tiv­ně zpra­co­va­ný­mi akč­ní­mi sek­ven­ce­mi. Jeho fil­my vět­ši­nou ovšem spo­lé­ha­jí na vel­mi výraz­né bar­vy, prá­vě ty ovšem v Běžícím muži do vel­ké míry chy­bí. Těžko tak říci, zda má až občas­ná šedi­vost fil­mu vysti­ho­vat atmo­sfé­ru dysto­pie, do kte­ré je pří­běh zasa­zen, občas to ovšem půso­bí, že Wright během natá­če­ní trpěl šedým záka­lem a sna­žil se svou opti­ku pře­nést do vizu­ál­ní podo­by fil­mu. Filmy nikdy nevy­pa­dá vylo­že­ně neváb­ně, Wright ovšem svý­mi před­cho­zí­mi fil­my nasta­vil tako­vý stan­dard, že je mož­ná v tom­to ohle­du lep­ší od něj neo­če­ká­vat to nej­lep­ší.

Běžící muž
Zdroj: Paramount Pictures

Struktura fil­mu se do vel­ké míry točí v kru­hu. Ben je na útě­ku, je při­sti­žen, občas mu pomů­že něja­ký spo­je­nec, násled­ně Ben ute­če do jiné loka­ce, aby se podob­ná věc moh­la stát zno­va. Do toho musí Ben kaž­dý den nato­čit něja­ký svůj záznam a poslat ho pro­duk­ci, žít s tím, že z něj mani­pu­la­ce Killiana děla­jí psy­cho­pa­ta. Ben Richards je zají­ma­vý tím, že není prvo­plá­no­vým akč­ním hrdi­nou, ale pros­tě člo­vě­kem z lidu. Potkává růz­né posta­vy na hra­ni­ci paro­die, kdy se opět pro­je­vu­je Wrightův spe­ci­fic­ký styl pro humor. A pak je tu i pár stě­žej­ních odklo­nů od před­lo­hy, kte­ré jsou vel­mi dis­ku­ta­bil­ní. Především i pro­to, že fabu­la­ce této adap­ta­ce nut­ně nepři­dá­va­jí pří­bě­hu zase tolik navíc. Wrightův film má sice pořád blí­že ke Kingově před­lo­ze než­li ver­ze s Arniem, svým způ­so­bem to ovšem půso­bí, že Wright moc nechá­pe, co je na závě­ru před­lo­hy úder­né. Z před­lo­hy si tak bere pou­ze sluš­ný základ, kte­rý zpra­co­vá­vá do řeme­sl­ně sluš­ně i když kre­a­tiv­ní­mu roz­hod­nu­tí někdy pochyb­né adap­ta­ce. Při vzpo­mí­ná­ní na Baby Drivera je snad­né si říct, že Wright dva­krát neu­mí pra­co­vat s důstoj­ný­mi finá­le svých fil­mů. Především v momen­tě, kdy je jeho poje­tí finál­ní čás­ti do vel­ké míry nekon­zis­tent­ní s dosa­vad­ním prů­bě­hem udá­los­tí.

Powellův Ben Richards se poma­lu stá­vá tako­vou muž­skou ver­zí Katniss Everdeen ze série Hunger Games - hrdi­nou z lidu, kte­rý se stá­vá tak popu­lár­ní, že ho ani oso­by zod­po­věd­né za ústřed­ní show nechtě­jí zabít jen tak. Svým způ­so­bem je poté Běžící muž jed­ním z nej­pří­stup­něj­ších fil­mů Wrightovy kari­é­ry. Nedochází v něm totiž k výraz­ným žán­ro­vým obmě­nám, oprav­du poté nedo­chá­zí na Wrightovu sla­bost pro výraz­nou sty­li­za­ci. Je to samo­zřej­mě ško­da, pro­to­že i přes Wrightovu tvůr­čí zruč­nost Běžící muž občas půso­bí jako poměr­ně rutin­ní bloc­kbus­ter. Chvílemi evo­ku­je tře­ba Total Recall Lena Wisemana či RoboCopa Josého Padilhy. Na fil­mu z roku 2025 je potom urči­tě zají­ma­vé to, že má jeho sati­ric­ké vyzně­ní v jis­tých ohle­dech až nebez­peč­ně blíz­ko k rea­li­tě, a že je občas těž­ké vytrh­nout divá­ka z peč­li­vě vykon­stru­o­va­né mani­pu­la­ce a kon­fron­to­vat ho s rea­li­tou. To ostat­ně vysti­hu­je posta­va Amelie Williams v podá­ní Emilie Jones. Do vel­ké míry ovšem bude na kaž­dém zále­žet, jak moc ješ­tě v Běžícím muži vidí sati­ric­kou sci-fi a jak moc akč­ní bloc­kbus­ter, kte­rý až pří­liš nápad­ně evo­ku­je výraz­né spo­le­čen­ské pomě­ry.

Běžící muž
Zdroj: Paramount Pictures

Se zmi­ňo­va­ný­mi Hunger Games pojí Wrightova Běžícího muže poměr­ně dost věcí – kri­ti­ka tota­lit­ní­ho sys­té­mu a soci­ál­ních nerov­nos­tí, záro­veň etic­ké otáz­ky oko­lo rea­li­ty show. Reality show čas­to selek­tu­jí a upra­vu­jí obsah, aby vyvo­la­ly emo­ce nebo urči­té názo­ry, zasa­hu­jí do sou­kro­mí, sta­ví lidi do nebez­peč­ných situ­a­cí, mohou potom ovliv­ňo­vat veřej­nost, kte­rá je sle­du­je. V pří­pa­dě Wrightova Běžícího muže tohle vše pla­tí, jen ve vel­mi extrém­ní for­mě. Běžící muž potom mini­mál­ně zají­ma­vé pra­cu­je s tím, jak je mož­né zku­sit bojo­vat pro­ti tele­viz­ním pra­vi­dlům a oto­čit jejich sys­tém ve svůj pro­spěch. Pro Bena to není moc snad­né, pře­de­vším pro­to, že je Killian nebez­peč­ný sou­peř, pořád navíc doká­že oto­čit vše, co Ben pro­hlá­sí, v jeho nepro­spěch, přes­to jen Ben rebe­lem, kte­rý ten­to svět potře­bu­je. Wright si tak urči­tě nevy­bral neza­jí­ma­vou lát­ku, do kte­ré by nebyl scho­pen nedo­dat ale­spoň část své­ho otis­ku. Pokud ovšem pří­stup­něj­ší Wrightův film zna­me­ná, že bude do vel­ké míry jako jeho film půso­bit jenom napůl, dost mož­ná bude lep­ší dát před­nost těm jeho méně pří­stup­ným fil­mům, kte­ré se i po letech drží. Dost prav­dě­po­dob­ně i pro­to, že jsou to fil­my Edgara Wrighta až na půdu.

Běžící muž Edgara Wrighta je věr­něj­ší adap­ta­cí před­lo­hy Stephena Kinga než ver­ze s Arnoldem Schwarzeneggerem, záro­veň moder­ni­zu­je pří­běh při­dá­ním prv­ků rea­li­ty show, sati­ry a tech­no­lo­gic­ké mani­pu­la­ce. Glen Powell jako Ben Richards se postup­ně mění z nejis­té­ho muže s pro­blémy se vzte­kem na sar­kas­tic­ké­ho hrdi­nu z lidu, zdat­ně mu sekun­du­jí Josh Brolin, Colman Domingo a Michael Cera. I přes nápa­di­té akč­ní scé­ny a sati­ric­ký poten­ci­ál mís­ty film půso­bí rutin­ně, vizu­ál­ně šedě, a někte­ré fabu­la­ce od před­lo­hy nepři­ná­še­jí zásad­ní hod­no­tu navíc. Přesto Wrightův Běžící muž nabí­zí sluš­nou kom­bi­na­ci akce, dysto­pie a kri­ti­ky medi­ál­ní mani­pu­la­ce, čímž je zají­ma­vým a záro­veň aktu­ál­ním sním­kem. Jeho nej­vět­ším pro­blé­mem nicmé­ně zůstá­vá, že jako film Edgara Wrighta do vel­ké míry půso­bí jen napůl...

Verdikt: 60%

Hádej, kdo je vrah (2022)
21. ledna 2024Hádej, kdo je vrah (2022)Na tento počin ze studia A24 jsem se docela těšil. Studio má totiž podle mě docela zajímavé výstupy, za něž hovoří jen namátkou skvělý horor "X", artové Aftersun, westernové Slow West, apod. I když se často…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nadace pozastavuje natáčení v Praze kvůli stávce herců SAG-AFTRA
21. července 2023Nadace pozastavuje natáčení v Praze kvůli stávce herců SAG-AFTRAPo zprávě, že druhá série Interview s upírem zastavila natáčení v Praze, potvrdila nyní třetí série Nadace, že je přerušena kvůli stávce herců SAG-AFTRA. Radomír Dočekal, spolumajitel místní produkční společnosti Milk and Honey Pictures, potvrdil tento…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Třetí sezóna seriálu „Nadace“, na Apple TV, se začíná natáčet v Praze
9. června 2023Třetí sezóna seriálu „Nadace“, na Apple TV, se začíná natáčet v PrazeV Praze oficiálně začíná natáčení třetí série sci-fi seriálu Nadace, který Apple TV natáčí na motivy románů Isaaca Asimova, a to od konce května. Natáčení seriálu Nadace v České republice by mělo v Praze probíhat po…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Hobit: Neočekávaná cesta
14. listopadu 2022Hobit: Neočekávaná cestaHobit: Neočekávaná cesta je dobrodružný film z roku 2012, který natočil Peter Jackson podle scénáře Fran Walshové, Philippy Boyensové, Jacksona a Guillerma del Tora na motivy románu Hobit J. R. R. Tolkiena z roku 1937. Jedná…Vydáno v rubrice: Speciály
Druhá série seriálu „Nadace“ od Apple TV se natáčí v Praze
19. dubna 2022Druhá série seriálu „Nadace“ od Apple TV se natáčí v PrazeMinulý týden se v Praze začala natáčet druhá série sci-fi seriálu Foundation, který Apple TV natáčí podle románů Isaaca Asimova. V České republice se bude natáčet až do června, přičemž Praha bude hlavním místem natáčení druhé…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Hobit: Bitva pěti armád - 90 %
3. prosince 2021Hobit: Bitva pěti armád - 90 %Pán Prstenů a Hobit jsou podobné filmy jako série Star Wars. Natočili se první 4. až 6. díly a jejich prequely se natočili v dlouhým, skoro desetiletým, odstupem. Kdyby režisér a zároveň i scénárista Peter Jackson…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Hobit: Šmakova dračí poušť
28. listopadu 2021Hobit: Šmakova dračí poušťKdyž jste viděli Neočekávanou cestu, možná jste si říkali, kam dal Peter Jackson rozum, že se rozhodl natáhnout, přetrhnout a rozstrkat děj jedné dětské knížky do tří celovečerních filmů. Já tu otázku občas stále opakuji, ačkoli…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Hobit: Neočekávaná cesta
20. listopadu 2021Hobit: Neočekávaná cestaPeter Jackson se vrátil do Středozemě a je to shledání krásné a dojemné, nad kterým budou intelektuálové remcat. Byla to – vlastně ještě pořád je – filmová událost roku 2012. Každý, kdo jednou Středozemi navštívil, se…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Strážci Galaxie
12. července 2021Strážci GalaxieSkupina vyvrhelů obsahuje člověka, mimozemského může, zelenou ženu, hláškujícího  mývala a strom s duší. Každý z těchto členů strážců má svoji historii, své mindráky a svoji budoucnost. Pouze jejím spojením lze zachránit svět před zlem. Odvážný dobrodruh Peter…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Hobit: Neočekávaná cesta - a jak to vlastně začalo s Bilbem Pytlíkem
10. srpna 2019Hobit: Neočekávaná cesta - a jak to vlastně začalo s Bilbem PytlíkemV hobití vesničce sepisuje starý Bilbo Pytlík historii jedné neočekávané cesty. Nikdy netoužil být hrdinou a vydávat se vědomě na dobrodružnou cestu považoval za nerozumné. Přesto musí napsat o tom, jak se na jednu nebezpečnou cestu plnou…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře