Když v roce 2001 vývojářské studio Piranha Bytes vydalo hru Gothic, nikdo jistě netušil, jaký se z tohoto akčního RPG postupem času stane hit. Hráč byl doslova vhozen do úžasného fantasy světa, plného všelijakých nástrah a nejrůznějších míst k prozkoumání, jaký nebyl do té doby k vidění nikde jinde. I přes pár bugů, které byly postupem času odstraňovány různými patchy si hráči tento herní titul doslova zamilovali a není tedy divu, že komunita kolem série Gothic zůstává i v dnešní době stále aktivní.
Jen málokterý fanoušek herního žánru RPG nikdy neslyšel o sérii Gothic. Letos je tomu přesně patnáct let, co německé herní studio Piranha Bytes na trh uvedlo dlouho připravovaný první díl této RPG série. Čekání na hru Gothic sice bylo dlouhé, ale konečný výsledek rozhodně stál za to. Hráči se totiž dočkali na svou dobu neuvěřitelně rozsáhlého, otevřeného fantasy světa, plného různých nebezpečí a tajemných lokací, čekajícího jen na to, až ho hráči začnou prozkoumávat.
Příběh hry nás zavádí do království Myrtana, kde už dlouho zuří válka mezi lidmi a skřety. Královská říše odolává jen díky speciálním zbraním, ukovaným z magické rudy, jelikož ty jako jediné jsou proti skřetům efektivní. Tato vypjatá situace tak dovede krále Rhobara II., který potřebuje více magické rudy k zoufalému rozhodnutí. Všichni trestanci ze všech koutů říše, odsouzení za leckterou maličkost jsou odvážení na ostrov Khorinis, aby zde těžili magickou rudu pro krále. Aby nemohl nikdo uniknout, svolává král nejmocnější mágy říše a vydává příkaz k vytvoření magické bariéry nad údolím, kde se doly nacházejí. Mágům se však situace vymkne z rukou, bariéra se nečekaně rozšíří nad celou trestaneckou kolonii a oni sami se stávají vězni svého výtvoru. Této situace však využívají vězni a okamžitě začínají napadat strážce, zcela překvapené oním rozšířením bariéry. Trestanci tak přebírají vládu nad celou kolonií, král je tak nucen s nimi uzavřít dohodu o těžbě rudy výměnou za vše, o co požádají. A právě v té chvíli přichází k bariéře další trestanec, který dostává před svým svržením do bariéry speciální úkol, a to doručit dopis do rukou nejvyššímu mágovi ohně.
A právě zde v roli bezejmenného trestance hráč začíná. Hned na uvítanou dostane vaše postava uvítání v podobě nakládačky od strážců ze Starého tábora, a o chvilku později se od Diega, který se stane vašim prvním přítelem v kolonii, dozvíte, že tato nakládačka je uvítáním každeho nováčka, dále vám řekne jak to v celé kolonii chodí a že máte na výběr ze třech táborů a pokud chcete ve světě přežít, je radno se k jednomu z nich přidat. Poté už zůstává zcela na vás, kam se vydáte jako první. Nejrozumnější však bylo jít s Diegem rovnou do starého tábora, jelikož na začátku hry je vaše postava opravdu velmi slabá, a pořádný výprask může dostat i od těch nejslabších monster, které se potloukají po okolí. Ano obtížnost hry byla právě jednou z věcí, díky které se tato hra stala tak populární. Hráč si musel každou svou výpravu mimo hradby jednoho z táborů pečlivě promyslet. Šancí, jak na začátku hry uspět proti nepřátelským monstrům, které se ve většině případů potloukali po herním světě po větších či menších skupinkách, bylo onu skupinku rozdělit a vylákat vždy jednoho oponenta, se kterým už pak byl boj o poznání jednodušší, než boj s kompletní skupinkou. Ovšem tahle taktika platila jen proti slabším protivníkům, jako byl například krysokrt nebo mrchožrout, ale třeba pustit se do boje s takovým vlkem, to ve světě Gothicu platilo za holé šílenství. Jedním ze způsobů, jak si hru o trochu ulehčit bylo najmutí nějaké postavy, aby vás světem provedla. Ve starém táboře touto postavou byl Mordrag, který vás doprovázel na cestě do nového tábora. Tato spolupráce byla pro hráče velice přínosnou, jelikož Mordrag byl schopen se vypořádat i s tvrdšími protivníky, a hlavně také kvůli tomu, že za jím zabité oponenty hráč získával zkušenostní bodíky.
Tím se dostáváme k levelovacímu systému, který měl Gothic oproti ostatním RPG hrám poněkud odlišný. Hráč musel nasbírat určitý počet zkušenostních bodů, aby se mohl posunout na další úroveň. Při dosažení nové úrovně jste vždy dostali několik bodů, které jste mohli investovat do zlepšení nějakého skillu, nebo se za ně naučit nové dovednosti, jako například získávání trofejí z padlých zvířecích protivníků, nebo kování zbraní. Systém vylepšování skillu zde byl však odlišný tím, že jste vždy museli najít nějakou NPC postavu, která vás mohla tyto skilly naučit. Platilo zde také to, že čím víc jste se v daném skillu zlepšovali, tím více dovednostních bodů vás později stálo jeho zlepšování. Tento odlišný systém vylepšování postavy byl také jedním z důvodů, proč si série Gothic získala tolik příznivců.
Co se týče protivníků, ve hře hráč narazí na spoustu nepřátel. Těch je celá řada, od lidských oponentů po zvířecí protivníky, až po mýtické bytosti, kterým je radno se vyhnout, alespoň dokud si hráč svou postavu patřičně nevylepšil a nevytrénoval. Z těch zvířecích tu hráč narazil na vlky, krysokrty, mrchožrouty, wargy, chňapavce, čihavce, nebo tuhé stínové šelmy. Mezi další nepřátele, na které hráč v průběhu hry narazil, patří nejrůznější druhy golemů, harpyje, zombie, goblinové, trollové, kostlivci, a samozřejmě také úhlavní nepřátelé celého království Myrtana, orkové. Právě první setkání s nimi, patří k jednomu ze stěžejních momentů hry, a pokud hráč podcenil jejich taktiku, dostal se během několika krátkých okamžiků do velkých problémů a většinou se následně dočkal smrti svého hrdiny a loadovací obrazovky. Právě sledováním loadovací obrazovky trávili zbrklí hráči kolikrát více času, než jim zabralo samotné hraní. Ano, obtížnost hry byla skutečně vysoká a právě zbrklost se zde dočkala tvrdého potrestání ve formě smrti hlavního hrdiny, nebo v lepším případě jen pořádného výprasku.
Nyní se pojďme podívat na ony tábory, ke kterým se hráč mohl přidat. Tím největším byl Starý tábor, do kterého se ve hře podíváte hned na začátku. Starý tábor je rozdělen do dvou částí, vnitřního hradu, kde sídlí rudobaroni, stráže, a svůj chrám zde mají i ohniví mágové, tou druhou částí je pak podhradí, kde ve svých chatrčích žijí kopáči a různí řemeslníci, stojí tu také aréna, ve které můžete vyzvat na souboj některého z místních šampionů, a tím si získat respekt u strážců, kteří se následně za vás přimluví, pokud se budete chtít ke starému táboru přidat. Dalším táborem je Nový tábor, rozkládající se v obrovské jeskyni na severozápadě kolonie. K tomuto táboru také patří velká přehrada, vybudovaná těsně po jeho založení. V něm žije několik skupin postav, které odmítli žít ve Starém táboře pod nadvládou rudobaronů. Pokud se hráč k tomuto táboru chce přidat, jeho kroky nejprve povedou k banditům, od nichž se následně může vypracovat až k žoldákům, od kterých pak vede cesta k mágům vody. Ti v novém táboře nashromáždili obrovskou haldu magické rudy, kterou chtějí odpálit s vírou, že po jejím výbuchu bariéra zmizí. Tím posledním je tábor v bažinách. Ten obývá Bratrstvo Spáče, sekta uctívající mýtického boha Spáče, ze kterého později vzejde strašlivý arcidémon. Tomuto táboru velí guru, na pořádek dohlížejí templáři a poslední skupinkou obyvatel jsou novicové. Tábor se rozkládá na malých ostrůvcích uprostřed bažin, kterým přiléhá obrovský chrám ve skále, v němž sídlí Y’berion, nejvyšší vůdce bratrstva, ke kterému Spáč ve vizích promlouvá. Postup hrou se následně o trochu odlišoval, což bylo dáno tím, ke kterému z táborů se hráč přidal, právě tento prvek dodával hráčům motivaci, projít si hru znovu za jiný tábor.
Tvůrci ze studia Piranha Bytes stvořili do té doby nevídanou hru, s obrovským počtem postav a možností, díky kterým si ji hráči zamilovali. Hra nabídla fantastický příběh s nádechem tajemna a temné, středověké atmosféry. Magická bariéra, uvnitř níž se hra odehrávala, byla navíc skvělým toho, jak omezit herní prostor, aniž by tvůrci museli použít nějakou nepřekonatelnou skálu nebo oceán, jednalo se o originální nápad, který do té doby nebyl k vidění nikde jinde. Gothic v několika ohledech překonává i současné herní tituly a hráči si ho tak skvěle vychutnají i dnes, pokud tedy chcete prožít fantastické dobrodružství uvězněni uvnitř magické bariéry, můžete si hru za pár korun pořídit například na Steamu nebo na Gogu. Herní zážitek za to rozhodně stojí a uvidíme, zda se někdy dočkáme dalšího pokračování, ostatně tvůrci z Piranha Bytes nikdy nevyloučili možnost vydání dalšího dílu. Nechejme se tedy překvapit…
Pokud se chcete dozvědět více o sérii Gothic, sledujte stránku http://www.gothicz.net/, kde se dočtete spoustu zajímavostí.
Zdroje: http://www.gothicz.net/
Nejnovější komentáře