Aranžmá filmu na mě zapůsobilo dojmem frankensteinské obludy, poskládané z částí dříve živých těl a zelektrizované k umělému křepčení. Základní schéma je špiónsky až bondovsky laděné, jenomže namísto tajných služeb, ať už britských (007) či amerických (Mission: Impossible)....
Dlužno předestřít, že filmu Svatý předcházela v americké televizi všudypřítomná agresivní reklama na červený sportovní vůz Volvo. To a fakt, že Nemožnej úkol a Zlatý Voči (007: Goldeneye) už jsou déle než půl roku za námi, a nakonec i pátek večer se celkově sešly a kino bylo narvané, u vchodu mi vnutili desetiminutovou kazetu se soundtrackem (abych si později chtěl koupit CDčko) a uvaděči přemlouvali ob jedno sedící diváky, aby se srazili a rodiny mohly zůstat pohromadě.
Aranžmá filmu na mě zapůsobilo dojmem frankensteinské obludy, poskládané z částí dříve živých těl a zelektrizované k umělému křepčení. Základní schéma je špiónsky až bondovsky laděné, jenomže namísto tajných služeb, ať už britských (007) či amerických (Mission: Impossible), tu máme samotářského bezejmenného zloděje mezinárodní úrovně (Val Kilmer), který jako svá alias volí zásadně jména katolických svatých a který v souladu s novým duchem 90. let nemá jiných než hrabivých pohnutek.
Dále pak jest nám třeba převratného vědeckého objevu, který slibuje spasit svět, nejlépe superlevný zdroj energie -- hmmm... co takhle studená fúze (Řetězová reakce)?
No a protože hrdinu chlapáka už máme, vědcem musí být žena, pokud možno naivní a půvabná -- Dr. Emma Russell (Elisabeth Shue).
Původ celoživotního traumatu |
Ilja a Svatý |
Hlavní osa příběhu tne pro Ameriku světácký Londýn, Berlín, Moskvu -- ovšem hrdinové jsou Američané, to se rozumí. A když už jsme u té Moskvy, nemůžeme se vyhnout nové Revoluci, převratu inscenovanému charismatickým ropným baronem Ivanem Treťjakem (Rade Serbedzija).
Ona ani postava Svatého není původní, je dokonce starší než agent 007. Spisovatel Leslie Charteris si vymyslel tajemného lupiče gentlemana ve 20. letech a od té doby byl mnohokrát filmově ztvárněn, nejčastěji v seriálech, naposledy v britské televizi 60. let s Rogerem Moorem v hlavní roli, která mu pomohla k obsazení do bondovek.
Vzdálenost dnešního Svatého od původní předlohy pak ilustruje fakt, že prý Charteris není v titulcích vůbec zmíněn.
Jak je dnes módou, zločinné pohnutky je třeba omluvit zneužíváním v dětství (Spáči), proto jest nám na počátku sledovati dojemně nepatřičnou scénu z dickensovského „sirotčince na Dálném Východě“, náš budoucí Svatý zde přijde ke své posedlosti ve jménech (soukromě si zvolil Šimona Templáře) a zlodějské zručnosti; traumatická ztráta dětské lásky jej přivede mimo zákon ... chápete, že on za nic nemůže, to zlí kneží.
Russellová: cítím v srdci, že to funguje |
Bratři Rusové! Nadešel čas! |
Svatý musí nejprve z Kremlu ukrást jakýsi mikročip (Rusko asi připravuje Silicon Valley škaredý průplesk), a to ze sejfu v budově, kde právě politický vůdce Treťjak pořádá zasedání. Treťjakův militantní synek Ilja (Valerij Nikolajev), který si na chodbu vyjde šňupnout kokainu, si postavy v kukle se svářečskými brýlemi a v overalu ověšeném technickými vohimenty povšimne, a protože Svatý samozřejmě unikne, tatík Treťjak je výkonem tak nadšen, že našeho hrdiného lupiče pověří novým úkolem: ukrást právě dokončený vzorec studené jaderné fůze od Dr. Russellové. Mocí posedlý vůdce to totiž zařídil tak, že v Moskvě došla topná nafta a levná energie pro promrzlé obyvatelstvo má Treťjaka vynést do pozice nového ruského diktátora...
Svatý, jehož jedinou tužbou je dosáhnout 50 miliónů dolarů na švýcarském kontě, úkol přijme (báječná scéna s homosexuálním kontaktem na letišti v Berlíně) a dá se do práce: doktorku se rozhodne svést vtělen do role romantického studenta z Jižní Afriky. Slepička poslušně otrávené zrníčko sezobne a náš lupič ji konečně dostane z podprsenky -- v ní totiž vědkyně schovává lístečky s rovnicemi.
Na útěku před mafií |
Ilja Treťjak |
Jenže ouha. Emmina nevinnost a naivita prolomila ledy cynického světáka a ten, třebaže ukradené vzorce nemůže vrátit, shledává, že doktorka pronikla pod jeho skořápku a že ji miluje.
Aby situace nebyla tak jednoduchá, vzorce nejsou úplné, Treťjak Svatému nezaplatí, zato ho (nastojte!) přikáže zabít. Lupič kvapí do Moskvy vymáhat svoje peníze, Dr. Russellová nemá nic lepšího na práci než vydat se za ním (vždyť ho miluje, že), aby padla do rukou Treťjakovi... a zde se děj zašmodrchává natolik, že nemám šanci pokračovat, kromě toho byste z filmu nic neměli.
Vězte ovšem, že svět si zaslouží levnou energii, v Rusku je třeba zachránit demokracii a úkladné mafiány poslat za mříže. Hrdina se rovněž musí několikrát projet výše zmíněným sportovním vozem.
Fronta na nádraží |
Z kanálu pod kola padouchů |
Amerika je očividně posedlá malebností zločinné prohnilosti moskevského podsvětí. Straničtí bossové v oblecích chlastají a šňupají kokain, pohupujíce kurvami na klíně, zatímco sázejí balíky stodolarových bankovek na krysy, které běhají o závod v prosvětlených trubicích kolem osvěžovny.
Prostí lidé, kterých je v ulicích pramálo, se hlavně tlačí na nádraží, aby z hlavního města odjeli na venkov, kde je ještě k dostání dříví na otop...
Ano, tím vším jsem skutečně chtěl říci, že děj a postavy filmu jsou nepravděpodobné, nesmyslné a neuvěřitelné, a to i v kategorii bondovek a nemožných misí. Na příklad Elisabeth Shue zvládla roli romantické naivní ženy, kterou hrdina od jisté chvíle prostě vleče za sebou za ruku; chtěl bych ale vidět, koho přesvědčila, že je fyzičkou schopnou objevu století.
Naštěstí nás propletenost, spád a Kilmerovy převleky nenechají zamyslet se nad tím, za jaké idioty nás tvůrci mají. Čím blíže se dostáváme ke konci (respektive jednomu ze čtyř konců, kterými nás děj obdaří) tím zmatenější a nudnější to je.
V kanálech pod Moskvou |
Revoluce na Rudém náměstí |
Třeba by to bylo snesitelné, kdyby šlo jen o fúzi a životy hrdinů, ale pro velkomegalomanství producentů a scénáristů muselo zároveň jít o režim v Rusku.
A tak jsem ze Svatého odcházel s pocity značně smíšenými. Pro nás, závislíky špiónských filmů, je to taková udržovací dávka, než se dočkáme nového ztvárnění příběhů Jamese Bonda či hrdiny podobné morální úrovně. Nakonec i Bond je ve skutečnosti nebezpečný blázen, ale má styl a nitro. Kilmerův Svatý má jenom trauma z dětství -- na otázku, kdo je, odpovídá: „Nikdo nemá ponětí. Já nejmíň ze všech.“
HNIDOPICHOVO REJPÁNÍ
POZOR - AKUTNÍ NEBEZPEČÍ ZNECHUCENÍ
- Agenta 007 zásobovalo speciální výstrojní a výzbrojní oddělení. Svatý zřejmě kupuje své high-tech udělátory ve velkoobchodě, že je může tak bezstarostně ponechávat osudu.
- Pád z výškové budovy na počátku filmu je průhledně střižen z modrého pozadí -- kromě toho, kolik náklaďáků s matracemi si Svatý nachystal?.
- Mocný ropný baron složitě letí do Berlína a angažuje zloděje, který ho právě vykradl, aby obstaral data, které by z doktorky Russellové vyrazil každý žáček se vzduchovkou, přitom jeho syn s přehledem pořádá přestřelky v Londýně.
- Vědci a odborní novináři přijdou na setkání s mladou vědkyní na prahu převratného objevu. Nikdo nemá žádné dotazy. Až jeden z vědců nesměle nadhodí: „Můžete nám vysvětlit, co to vlastně je, ta ... fůze?“ To abychom my, blbci v publiku, nepodlehli depresi.
- Kolik let že Scotland Yard nemohl přijít na to, že náš lupič vytrvale používá jména svatých? Emma Russellová to rozlouskla za dva dny.
- Balíky stodolarovek, které moskevští mafiánští bossové sázejí na krysy, jsou zpropadeně bílé -- myslím tím, že nejsou moc zelené. Ony filmové peníze vypadlé z kopírky tak obvykle vypadají.
- Kdybych někdy spadl do studené vody, tak bych si přál, aby Elisabeth Shue byla nablízku.
- Určitě bych vlezl do trubky, o které by mi kanálová překupnice kradeným uměním tvrdila, že vede až na americkou ambasádu.
- Tak krást pro mafiálny a tytéž masit je OK. Ale postřelit strážného, který se do Svatého chystá vyprázdnit zásobník když v sázce je budoucnost lidstva, to náš hrdina neudělá. On ovšem ví, že ani pak se do něj dva samopalníci na 5 metrů netrefí.
- Věřte nevěřte, dav na Rudém náměstí mění politické smýšlení podle toho, zdali jakýsi strojek svítí nebo nesvítí, a každý prostý Rus chápe globální implikace téhož. Smýšlení řečeného davu se pak jednomyslně přenáší na celé Rusko.
Nejnovější komentáře