Dieter Dengler snil už jako malý o tom, že se bude vznášet v oblacích. Přesněji řečeno, vznášet a kropit. Jen málokomu se poštěstí zhmotnit dětská přání, Dieterovi však ano. V cestě za kokpitem neváhá opustit německou vlast, přijmout americké občanství a přihlásit se do pohotovostní jednotky USA. V Severním Vietnamu mezitím vrcholí válečné nepokoje a na mladého Němce čeká první vzdušná výpadovka. Bohužel – první a nadlouho poslední. Dieterovi se totiž poštěstí svrhnout nejen bomby, ale i vlastní letoun.
Kluk nešťastná to samozřejmě přežije, ale…
…uznejte sami. Procházet se sadem úhlavního nepřítele a pokřikovat na všechny světové strany „Help!“ – to si koleduje o průser. Dieter však nemá na výběr, a tak celkem logicky následuje uvítací ceremoniál „pohodových“ domorodců. Pětice hlavní namířených mezi oči, koupání ve studni o průměru čtyřiceti centimetrů a polehávání na sluníčku s přivázanými končetinami…
Samozřejmě, tohle je jen demoverze. Ty pravé radovánky čekají na Dietera až v zajateckém táboře. V tom táboře, ze kterého údajně „není úniku“…
Neděkujem, vypadněte. Ano, občas má hlava nepobírá, čeho všeho je česká (a posléze světová) distribuce schopná. Předevčírem mě „uchvátil“ puberťácký dabing Sylvestera Stallonea na DVD Ve jménu Angela (ukažte mi viníka, nosní dírkou mu nacpu nosič do zadku) a o den později mi kýženou regeneraci překazil Temný úsvit, kýmsi nepochopitelně odříznutý od zasloužené cesty do kina. Herzogovu dramatu o přežití by totiž bílé plátno slušelo. Navzdory všem proti vyřčeným v nadcházejícím odstavci.
Ale dobrá. Asi se cosi podělalo. Herzog musel provést studiu něco moc nehezkého. Jinak si nedokážu vysvětlit, proč by mu někdo tak drasticky srazil kapesné. Temný úsvit je totiž levný. Tak levný, až se divák táže sám sebe, jestli v něm Bale nehraje zadarmo. Mírné pochyby vzbuzují hned ze startu televizně zpracované titulky, následuje bombový nálet, který jako by vypadl z jiného filmu (charakteru Úsvitu vskutku nepřísluší), načež hned záhy je do úst divákových vpravena poslední hořká pilulka. Srandování na bitevní lodi, nějaké to hecování v ochuzených interiérech a především – trikově odfláknutá letecká havárie.
Začíná to „hezky“, že ano?
Prvotní dojmy jsou ovšem falešné. Nezdravě nepropečený úvod ke snímku nepatří. Je k němu přiletován jen proto, aby dával smysl, nikoliv aby s ním spolupůsobil jako celek vzbuzující emoce. Proto ta špatná práce animátorů, proto ta nezvykle chudá výprava. Zkrátka - to se takhle sešla partička tvůrců, slovo dalo slovo a povinně se zalovilo ve vlastní peněžence. Jak jinak také. Když se točí film „od srdce pro srdce“, je vcelku jedno, kolikamístnou částku se podaří vybrat. Nicméně pozor. Byť se ani Stallone nepotýkal s vlídnou náručí producentů, tentokrát je situace mírně odlišná. Nekoná se žádná druhá Barma, žádná devastace plevelu protiletadlovým kanónem… Herzogův titul opanovává skupinka obětavých herců (a možná i neherců), pět exteriérů, hrstka bambusových chýší a nějaké ty vrtulníky, které se ujmou slova až v samotném závěru. Toť vše, co je mnichovským rodákem považováno za nezbytně nutné.
Je opravdu pozoruhodné, s čím si Herzog troufne na dort. Snímek přitom neoplývá dějem, na jehož konci by nedočkavě přešlapovalo poselství, nežene se kupředu nikterak závratnou rychlostí (vyjma úvodu, který však k filmu nepatří) a častokrát se spokojuje s táhlými obrazy beze slov. Což ale bohatě stačí. Wernerovi kryje záda vlastní scénář, který nepřežvýkává „jen další rafinovaný úprk“. Herzog roztřišťuje lidskou obálku v mikroskopická zrnka a moudře se zaměřuje na věrohodný rozklad osobnosti - až na samou hranici šílenství a práh vnímané bolesti. Šetří se nejen náboji, rýží a slovy, ale poněkud paradoxně i vykonávanou tyranií. V tomto směru by se dalo použít nepatrně překroucené přísloví. Může pršet. Byť jen kape.
Neuspěchaně komponovaný útěk a trpělivá režie, to je pouze jedna strana sugestivně zablácené mince. Pochvalu zaslouží rovněž Zeitlingerova kamera (decentně epileptická a sympaticky neotřelá – co se překonávané trajektorie týče) a záměrně nenápadná Badeltova hudba. Ta nijak nevyčnívá, neusazuje se snadno v uších, přesto vše podstatné náležitě umocňuje
No a pak…
Herecké obsazení.
Silné sestavě přitom nevévodí Christian Bale. Waleský rodák má váhavý rozjezd a dobrých patnáct minut se ohání důvěrně známým servisem „Jsem frajer a nikdy mě nesestřelí“. Co je ale nejdůležitější - „Oni toho frajera naštěstí sestřelí“. Naštěstí pro vývoj filmu, naštěstí pro samotného Balea. V tu chvíli musí machrovinky stranou, stejně jako blbé průpovídky. Dieterovi dochází vcelku rychle, že je zle a že měl být pozornější, když mu před odletem promítali dokument „Jak přežít v džungli s kapesním nožíkem v kapse“.
Což o to, že se Bale občas neuhlídá a nezkrotí obličejové svalstvo podle potřeby, i tentokrát odvádí svůj standardně nadstandardní výkon. Poloha nebožáka, který se nechce smířit s více či méně jistou kulkou mezi oči, mu vysloveně sedí. A opravdu, jeho výkon stoupá – přímoúměrně s délkou vousů, nepřímoúměrně s ubývajícími kilogramy. Ne nadarmo pak ustává veškeré nápory šílenství a nebývale objemnou dávku patosu v samotném závěru.
Přesto…
Jedničku s hvězdičkou zasluhují jiné persony. Jsou jimi Steve Zahn (Sahara) a Jeremy Davies (Dogville). Tak precizně zahrané trosky, které stojí jednou nohou v hrobě a druhou v laoském bahně, to se jen tak nevidí. A obzvlášť v případě Daviese lze směle hovořit o výkonu na hranici sebeobětování. Byť shodil ze všech protagonistů nejméně (jen pro upřesnění: Bale 25 kg, Zahn 18 kg a Davies 15 kg), pohled na jeho kostru je suverénně nejhrozivější.
Ale dost už plácání. Mazejte do nejbližší DVD půjčovny. Ten film se nějak zaplatit musí a sám to nezvládnu.
Nejnovější komentáře