Kritiky.cz > Speciály > Terminátor: Kultovní Sci-fi film, který odstartoval fenomén

Terminátor: Kultovní Sci-fi film, který odstartoval fenomén

Photo © Metro-Goldwyn-Mayer
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Terminátor je ame­ric­ký akč­ní sci-fi film z roku 1984, kte­rý reží­ro­val James Cameron, scé­nář napsa­li Cameron a Gale Anne Hurdová a Hurdová ho pro­du­ko­va­la. V hlav­ní roli Terminátora, kyber­ne­tic­ké­ho zabi­já­ka vysla­né­ho zpět v čase z roku 2029 do roku 1984, aby zabil Sarah Connorovou (Linda Hamiltonová), jejíž nena­ro­ze­ný syn jed­no­ho dne zachrá­ní lid­stvo před vyhu­be­ním nepřá­tel­skou umě­lou inte­li­gen­cí Skynet v posta­po­ka­lyp­tic­ké budouc­nos­ti, se před­sta­vil Arnold Schwarzenegger. Kyle Reese (Michael Biehn) je voják vysla­ný zpět v čase, aby chrá­nil Sarah. Scénář je při­psán Cameronovi a Hurdovi, zatím­co spo­lu­au­tor scé­ná­ře William Wisher Jr. obdr­žel „doda­teč­ný dia­log“.

Cameron vymys­lel pre­mi­su fil­mu na zákla­dě horeč­na­té­ho snu, kte­rý zažil během pre­mi­é­ry své­ho prv­ní­ho fil­mu Piraňa II: Rozbřesk (1982) v Římě, a kon­cept roz­vi­nul ve spo­lu­prá­ci s Wisherem. Práva na pro­jekt pro­dal kole­gy­ni Hurdové, absol­vent­ce New World Pictures, pod pod­mín­kou, že bude film pro­du­ko­vat pou­ze v pří­pa­dě, že ho bude reží­ro­vat; Hurdová nako­nec zajis­ti­la dis­tri­buč­ní smlou­vu se spo­leč­nos­tí Orion Pictures, zatím­co výkon­ní pro­du­cen­ti John Daly a Derek Gibson ze spo­leč­nos­ti Hemdale Film Corporation se podí­le­li na zajiš­tě­ní finan­co­vá­ní a pro­duk­ce fil­mu. Schwarzenegger byl původ­ně oslo­ven spo­leč­nos­tí Orion pro roli Reese, ale poté, co se spřá­te­lil s Cameronem, sou­hla­sil, že si zahra­je titul­ní posta­vu. Natáčení, kte­ré pro­bí­ha­lo pře­váž­ně v noci na loka­cích v Los Angeles, se zpoz­di­lo kvů­li Schwarzeneggerovým závaz­kům k fil­mu Conan Ničitel (1984), během nichž si Cameron našel čas na prá­ci na scé­ná­řích k fil­mům Rambo: První krev II. část (1985) a Vetřelci (1986). Speciální efek­ty fil­mu, kte­ré zahr­no­va­ly mini­a­tu­ry a stop-motion ani­ma­ci, vytvo­řil tým výtvar­ní­ků pod vede­ním Stana Winstona a Gena Warrena Jr.

Navzdory níz­kým oče­ká­vá­ním před pre­mi­é­rou se Terminátor na dva týd­ny dostal na vrchol ame­ric­kých pokla­den a nako­nec vydě­lal 78,3 mili­o­nu dola­rů při skrom­ném roz­počtu 6,4 mili­o­nu dola­rů. Film se zaslou­žil o nastar­to­vá­ní Cameronovy fil­mo­vé kari­é­ry a upev­ně­ní Schwarzeneggerova posta­ve­ní v hlav­ní roli. Úspěch fil­mu vedl ke vzni­ku série něko­li­ka pokra­čo­vá­ní, tele­viz­ní­ho seri­á­lu, komik­sů, romá­nů a video­her. V roce 2008 byl Terminátor vybrán Kongresovou kni­hov­nou k ucho­vá­ní v Národním fil­mo­vém regis­t­ru Spojených stá­tů ame­ric­kých.

Zápletka

Z roku 2029 je do Los Angeles roku 1984 vyslán kyborg, zabi­ják zná­mý jako Terminátor, kte­rý je pře­vle­čen za lid­ské­ho muže a napro­gra­mo­ván k lovu a vraž­dě ženy jmé­nem Sarah Connorová. Odděleně při­jíž­dí také lid­ský voják Kyle Reese, kte­rý má v úmys­lu ji zasta­vit, pro­to­že oba kra­dou muni­ci a oble­če­ní. Po vyhle­dá­ní adres v tele­fon­ním sezna­mu Terminátor sys­te­ma­tic­ky zabí­jí ženy, kte­ré mají stej­né jmé­no jako Sarah, a pak vysto­pu­je správ­nou Sarah v noč­ním klu­bu, ale ta je zachrá­ně­na Reesem. Dvojice ukrad­ne auto a ute­če, při­čemž Terminátor je pro­ná­sle­du­je v ukra­de­ném poli­cej­ním autě.

Když se scho­vá­va­jí na par­ko­viš­ti, Reese Sarah vysvět­lí, že umě­le inte­li­gent­ní obran­ná síť zná­má jako Skynet, vytvo­ře­ná spo­leč­nos­tí Cyberdyne Systems, se v blíz­ké budouc­nos­ti sta­ne sebe­u­vě­do­mě­lou a vyvo­lá glo­bál­ní jader­nou vál­ku, kte­rá při­ve­de lid­stvo k záni­ku. Sářin budou­cí syn John shro­máž­dí pře­ži­vší a pove­de úspěš­né hnu­tí odpo­ru pro­ti Skynetu a jeho mecha­nic­kým silám. Na pokra­ji vítěz­ství odbo­je vyšle Skynet Terminátora zpět v čase, aby zlik­vi­do­val Sarah a zabrá­nil tak Johnovu naro­ze­ní. Terminátor je efek­tiv­ní a neú­pros­ný stroj na zabí­je­ní s doko­na­lou schop­nos­tí napo­do­bo­vat hlas a odol­ným kovo­vým endos­ke­le­tem pokry­tým živou tká­ní, aby vypa­dal jako člo­věk.

Po dal­ším stře­tu s Terminátorem pak poli­cie zadr­ží Reese a Sarah. Ten poté zaú­to­čí na poli­cej­ní sta­ni­ci a při lovu na Sarah zabi­je něko­lik poli­cis­tů. Reese a Sarah unik­nou, ukrad­nou dal­ší auto a uchý­lí se do mote­lu, kde sesta­ví něko­lik trub­ko­vých bomb a naplá­nu­jí svůj dal­ší postup. Reese při­zná­vá, že Sarah zbož­ňu­je od chví­le, kdy ji viděl na foto­gra­fii, kte­rou mu dal John, a že z lás­ky k ní ces­to­val časem. Sarah jeho city opě­tu­je, polí­bí ho, mají spo­lu sex a počnou Johna. Terminátor najde Sarah tak, že zachy­tí hovor urče­ný její mat­ce. Ona a Reese unik­nou z mote­lu v pic­ku­pu, zatím­co on je pro­ná­sle­du­je na motor­ce. Při násled­né honič­ce je Reese těž­ce zra­něn střel­bou, zatím­co hází na Terminátora trub­ko­vé bom­by. Sarah sra­zí Terminátora z motor­ky, ale ztra­tí kon­t­ro­lu nad náklad­ním autem, kte­ré se pře­vrá­tí.

Terminátor, nyní zkr­va­ve­ný a těž­ce poško­ze­ný, une­se cis­ter­nu a poku­sí se Sarah sra­zit, ale Reese zasu­ne trub­ko­vou bom­bu do hadi­co­vé trub­ky nákla­ďá­ku, což způ­so­bí její výbuch a zmen­ší Terminátora na jeho endos­ke­let. Pronásleduje je do továr­ny, kte­rá pat­ří Cyberdyne, kde Reese akti­vu­je stro­je, aby ho zmá­tl, ale nako­nec je obje­ví. Reese mu pak vlo­ží svou posled­ní trub­ko­vou bom­bu doprostřed těla, čímž ho roz­me­tá na kusy, ale za cenu své­ho živo­ta. Jeho stá­le funkč­ní tor­zo pak pro­ná­sle­du­je Sarah, ale té se ho poda­ří nalá­kat do hyd­rau­lic­ké­ho lisu, kte­rým ho jed­nou pro­vždy zni­čí.

O něko­lik měsí­ců poz­dě­ji Sarah, vidi­tel­ně těhot­ná s Johnem, ces­tu­je po Mexiku a nahrá­vá audio­ka­ze­ty, kte­ré mu chce pře­dat. Na ben­zí­no­vé pum­pě jí něja­ký chla­pec poří­dí pola­ro­i­do­vou foto­gra­fii, přes­ně tu, kte­rou John jed­no­ho dne pře­dá Reese, a ona si ji kou­pí. Majitel ben­zi­no­vé pum­py pozna­me­ná­vá, že se blí­ží bou­ře, a Sarah odpo­ví­dá, že si je toho vědo­ma, čímž nará­ží na blí­ží­cí se kon­flikt lid­stva se Skynetem, a poté odjíž­dí smě­rem k němu.

Obsazení

- Arnold Schwarzenegger jako Terminátor, kyber­ne­tic­ký andro­id pře­vle­če­ný za lid­ské­ho muže, kte­rý byl vyslán zpět v čase, aby zavraž­dil Sarah Connorovou.

- Michael Biehn jako Kyle Reese, člen odbo­je pro­ti Skynetu vysla­ný zpět v čase, aby chrá­nil Sarah.

- Linda Hamiltonová jako Sarah Connorová, mla­dá ser­vír­ka z bis­tra a cíl Terminátora, kte­rá se brzy sta­ne mat­kou budou­cí­ho vůd­ce odbo­je Johna.

- Paul Winfield jako Ed Traxler, poli­cej­ní poru­čík, kte­rý se sna­ží Sarah chrá­nit.

- Lance Henriksen jako Hal Vukovich, člen losan­ge­les­ké­ho poli­cej­ní­ho oddě­le­ní.

- Bess Motta jako Ginger, Sářina spo­lubyd­lí­cí, kte­rou Terminátor zavraž­dí poté, co si ji sple­te se Sárou.

- Rick Rossovich jako Matt, Gingerin pří­tel, kte­ré­ho Terminátor také odpra­ví.

- Earl Boen jako dok­tor Peter Silberman, kri­mi­nál­ní psy­cho­log.

Mezi dal­ší­mi her­ci se obje­vi­li Shawn Schepps jako Nancy, Sářina spo­lu­pra­cov­ni­ce v bis­tru; Dick Miller jako pro­da­vač v obcho­dě se zbra­ně­mi; pro­fe­si­o­nál­ní kul­tu­ris­ta Franco Columbu jako Terminátor v budouc­nos­ti; Bill Paxton a Brian Thompson jako pan­ká­či, s nimiž se Terminátor střet­ne a kte­ré pošle pryč; Marianne Muellerleile jako jed­na z dal­ších žen se jmé­nem „Sarah Connorová“, kte­ré Terminátor vypra­ví; Rick Aiello jako vyha­zo­vač míst­ní­ho noč­ní­ho klu­bu, kde Terminátor koneč­ně najde Sarah; a Bill Wisher jako poli­cis­ta, kte­rý nahlá­sí trest­ný čin sra­že­ní Reese, aby byl brzy poté Terminátorem omrá­čen a jeho auto ukra­de­no.

Produkce

Vývoj

V Římě v Itálii, během uve­de­ní fil­mu Piranha II: The Spawning (1982), reži­sér Cameron one­moc­něl a měl sen o kovo­vém tor­zu drží­cím kuchyň­ské nože, kte­ré se vle­če z výbuchu. Inspirován reži­sé­rem Johnem Carpenterem, kte­rý s níz­kým roz­poč­tem nato­čil sla­sher Halloween (1978), pou­žil Cameron sen jako „odra­zo­vý můs­tek“ pro napsá­ní fil­mu ve sty­lu sla­she­ru. Cameronovu agen­to­vi se raný kon­cept horo­ru nelí­bil a požá­dal ho, aby pra­co­val na něčem jiném. Poté Cameron své­ho agen­ta pro­pus­til.

Cameron se vrá­til do Pomony v Kalifornii a uby­to­val se v domě spi­so­va­te­le science ficti­on Randalla Frakese, kde napsal před­lo­hu k Terminátorovi. Camerona ovliv­ni­ly vědec­ko­fan­tas­tic­ké fil­my z pade­sá­tých let, fan­ta­sy tele­viz­ní seri­ál The Outer Limits ze šede­sá­tých let a sou­čas­né fil­my jako Řidič (1978) a Šílený Max 2 (1981). K pře­ve­de­ní před­lo­hy do scé­ná­ře Cameron při­zval své­ho pří­te­le Billa Wishera, kte­rý měl podob­ný pří­stup k vyprá­vě­ní pří­bě­hu. Cameron dal Wisherovi k napsá­ní scé­ny zahr­nu­jí­cí Sarah Connorovou a poli­cej­ní oddě­le­ní. Protože Wisher byd­lel dale­ko od Camerona, sdě­lo­va­li si své nápa­dy tak, že si tele­fo­nic­ky nahrá­va­li, co napsa­li. Frakes a Wisher poz­dě­ji napsa­li nove­li­za­ci fil­mu, kte­rá vyšla v USA.

Původní nástin scé­ná­ře počí­tal s vyslá­ním dvou Terminátorů do minu­los­ti. První byl podob­ný Terminátorovi ve fil­mu, zatím­co dru­hý byl vyro­ben z teku­té­ho kovu a neby­lo mož­né ho zni­čit běž­ný­mi zbra­ně­mi. Cameron se domní­val, že teh­dej­ší tech­no­lo­gie není schop­na vytvo­řit teku­té­ho Terminátora, a nápad odlo­žil až do doby, kdy se obje­vi­la posta­va T-1000 ve fil­mu Terminátor 2: Soudný den (1991).

Gale Anne Hurdová kou­pi­la prá­va na Terminátora od Jamese Camerona za jeden dolar.

O pro­jekt pro­je­vi­la zájem Gale Anne Hurd, kte­rá pra­co­va­la ve spo­leč­nos­ti New World Pictures jako asi­s­tent­ka Rogera Cormana. Cameron pro­dal Hurdové prá­va na Terminátora za jeden dolar s pří­sli­bem, že jej bude pro­du­ko­vat pou­ze v pří­pa­dě, že jej bude reží­ro­vat Cameron. Hurdová navrh­la úpra­vy scé­ná­ře a při­psa­la si na film scé­náris­tic­ký podíl, ačko­li Cameron pro­hlá­sil, že „ve sku­teč­nos­ti vůbec nic nena­psa­la“. Cameron poz­dě­ji své­ho roz­hod­nu­tí pro­dat prá­va za jeden dolar lito­va­la. Cameronová a Hurdová měly přá­te­le, kte­ří dří­ve pra­co­va­li s Cormanem a kte­ří pra­co­va­li ve spo­leč­nos­ti Orion Pictures (nyní sou­část MGM). Orion sou­hla­sil s dis­tri­bucí fil­mu, pokud Cameron zís­ká finanč­ní pod­po­ru odji­nud. Scénáře se ujal John Daly, před­se­da a pre­zi­dent Hemdale Film Corporation. Daly a jeho výkon­ný vice­pre­zi­dent a vedou­cí pro­duk­ce Derek Gibson se sta­li výkon­ný­mi pro­du­cen­ty pro­jek­tu.

Cameron chtěl, aby jeho podá­ní pro Dalyho dokon­či­lo doho­du, a nechal své­ho pří­te­le Lance Henriksena, aby se na schůzku dosta­vil dří­ve, oble­če­ný a hra­jí­cí jako Terminátor. Henriksen v kože­né bun­dě, s umě­lý­mi šrá­my na obli­če­ji a zla­tou fólií na zubech rozko­pl dve­ře do kan­ce­lá­ře a pak se posa­dil na žid­li. Zanedlouho dora­zi­la Cameronová, kte­rá pak zaměst­nan­ce od Henriksenova výstu­pu osvo­bo­di­la. Daly byl ohro­men scé­ná­řem a Cameronovými ski­ca­mi a nad­še­ním pro film. Koncem roku 1982 Daly sou­hla­sil s pod­po­rou fil­mu s pomo­cí spo­leč­nos­tí HBO a Orion. Rozpočet Terminátora byl původ­ně sta­no­ven na 4 mili­o­ny dola­rů, poz­dě­ji byl zvý­šen na 6,5 mili­o­nu dola­rů. Kromě spo­leč­nos­ti Hemdale byly po uve­de­ní fil­mu do kin jako pro­dukč­ní spo­leč­nos­ti uve­de­ny Pacific Western Productions, Euro Film Funding a Cinema ’84.

Obsazení

Pro roli Kylea Reese chtě­la spo­leč­nost Orion hvězdu, jejíž popu­la­ri­ta ve Spojených stá­tech stou­pa­la, ale kte­rá by byla při­taž­li­vá i v zahra­ni­čí. Spoluzakladatel Orionu Mike Medavoy se setkal s Arnoldem Schwarzeneggerem a poslal jeho agen­to­vi scé­nář k Terminátorovi. Cameron si nebyl jis­tý obsa­ze­ním Schwarzeneggera do role Reese, pro­to­že měl pocit, že by pro roli Terminátora potře­bo­val něko­ho ješ­tě slav­něj­ší­ho. Sylvester Stallone i Mel Gibson roli Terminátora odmít­li.

Vedoucí pra­cov­ník stu­dia Mike Medavoy navr­hl O. J. Simpsona, ale Cameron neměl pocit, že by Simpson v té době byl jako vrah uvě­ři­tel­ný.

Cameron sou­hla­sil se schůzkou se Schwarzeneggerem a vymys­lel plán, jak se vyhnout jeho obsa­ze­ní; měl se s ním pohá­dat, vrá­tit se do Hemdale a zjis­tit, že se na roli neho­dí. Cameron se však nechal bavit Schwarzeneggerem, kte­rý měl mlu­vit o tom, jak by se měl padouch hrát. Cameron si začal kres­lit obli­čej na poznám­ko­vý blok a požá­dal Schwarzeneggera, aby pře­stal mlu­vit a zůstal v kli­du. Po schůz­ce se Cameron vrá­til k Dalymu s tím, že Schwarzenegger Reese hrát nebu­de, ale že „by z něj byl zatra­ce­ně dob­rý Terminátor“.

Obsazení Arnolda Schwarzeneggera do role naše­ho Terminátora [...] nemě­lo vyjít. Ten chlap má být infil­trač­ní jed­not­ka a není mož­né, abys­te Terminátora v davu oka­mži­tě nepo­zna­li, kdy­by všich­ni vypa­da­li jako Arnold. Vůbec to nedá­va­lo smy­sl. Ale krá­sa fil­mů spo­čí­vá v tom, že nemu­sí být logic­ké. Stačí, aby byly věro­hod­né. Pokud se děje něco niter­né­ho, fil­mo­vé­ho, co se divá­kům líbí, je jim jed­no, že to odpo­ru­je tomu, co je prav­dě­po­dob­né.

James Cameron o obsazení Schwarzeneggera

Schwarzenegger nebyl z fil­mu tak nad­še­ný; během roz­ho­vo­ru na natá­če­ní fil­mu Conan Ničitel se ho taza­tel zeptal na pár bot, kte­ré měl a kte­ré pat­ři­ly do gar­de­ro­by pro Terminátora. Schwarzenegger odpo­vě­děl: „Aha, něja­ký posra­ný film, na kte­rém dělám, trvá to pár týd­nů“. Ve svých pamě­tech Total Recall vyprá­věl, že zpo­čát­ku váhal, ale mys­lel si, že hrát robo­ta v sou­čas­ném fil­mu bude nároč­ná změ­na opro­ti Barbaru Conanovi a že film je nato­lik nevý­raz­ný, že by v pří­pa­dě neú­spě­chu nepo­ško­dil jeho kari­é­ru. V poz­děj­ším roz­ho­vo­ru pro GQ při­znal, že on i stu­dio to pova­žo­va­li jen za dal­ší béč­ko­vý akč­ní film, pro­to­že „rok před­tím vyšel Exterminátor, teď to byl Terminátor a co bude dál, tako­vý ten typ“. Teprve když viděl 20 minut prv­ní­ho sestři­hu, uvě­do­mil si, že „tohle je oprav­du inten­ziv­ní, je to divo­ké, mys­lím, že jsem nikdy před­tím nic tako­vé­ho nevi­děl“, a uvě­do­mil si, že „tohle by moh­lo být vět­ší, než si všich­ni mys­lí­me“. V rám­ci pří­pra­vy na roli strá­vil Schwarzenegger tři měsí­ce tré­nin­kem se zbra­ně­mi, aby je uměl pou­ží­vat a cítil se s nimi dob­ře. Schwarzenegger ve fil­mu pro­ne­se pou­ze 17 replik a méně než 100 slov. Cameron řekl, že „něja­kým způ­so­bem fun­go­val i jeho pří­zvuk ... Působil zvlášt­ně syn­te­tic­ky, jako by se jim nepo­da­ři­lo ten hlas úpl­ně vyla­dit.“

. Do role Reese byli navr­ho­vá­ni růz­ní dal­ší her­ci, včet­ně rocko­vé­ho hudeb­ní­ka Stinga. Cameron se se Stingem sešel, ale ten neměl zájem, pro­to­že Cameron byl v té době pří­liš nezná­mý reži­sér. Mezi dal­ší­mi, kte­ří byli zva­žo­vá­ni pro roli Reese, byli Christopher Reeve, Matt Dillon, Kurt Russell, Treat Williams, Tommy Lee Jones, Scott Glenn, Michael O’Keefe a Bruce Springsteen. Cameron si vybral Michaela Biehna. Biehn, kte­rý nedáv­no viděl Taxikáře a měl ambi­ce hrát po boku tako­vých her­ců, jako jsou Al Pacino, Robert De Niro a Robert Redford, byl původ­ně skep­tic­ký a měl pocit, že film je hloupý. Po setká­ní s Cameronem Biehn změ­nil názor. Hurd pro­hlá­sil, že „téměř všich­ni ostat­ní, kte­ří při­šli z kon­kur­zu, byli tak drs­ní, že člo­věk pros­tě nikdy nevě­řil, že mezi Sarah Connorovou a Kylem Reesem vznik­ne tako­vé lid­ské pou­to. Mají vel­mi málo času na to, aby se do sebe zami­lo­va­li. Spousta lidí při­šla a pros­tě to nedo­ká­za­la utáh­nout.“ Aby se Biehn vžil do Reesovy posta­vy, stu­do­val pol­ské hnu­tí odpo­ru za dru­hé svě­to­vé vál­ky.

Na prv­ních strán­kách scé­ná­ře je Sarah Connorová popsá­na jako „deva­te­nác­ti­le­tá, drob­ná a jem­ných rysů. Hezká svým nedo­ko­na­lým, pří­stup­ným způ­so­bem. Nezastaví večí­rek, když vejde, ale rádi bys­te ji pozna­li. Její zra­ni­tel­nost mas­ku­je sílu, o jejíž exis­ten­ci nemá ani ona sama tuše­ní.“ Role byla nabíd­nu­ta Lise Langlois, ale odmít­la ji, pro­to­že už natá­če­la film The Slugger’s Wife. Do role Sarah Connorové byly zva­žo­vá­ny také Jennifer Jason Leigh, Melissa Sue Anderson a Jessica Harper. Cameron obsa­dil Lindu Hamilton, kte­rá prá­vě dokon­či­la natá­če­ní fil­mu Kukuřičné děti. O roli se uchá­ze­ly také Rosanna Arquette a Lea Thompson. Cameron našel roli pro Lance Henriksena jako Vukoviche, pro­to­že Henriksen byl zásad­ní pro zís­ká­ní finan­cí na film. Pro zábě­ry se spe­ci­ál­ní­mi efek­ty chtěl Cameron Dicka Smithe, kte­rý pra­co­val na fil­mech Kmotr a Taxikář. Smith Cameronovu nabíd­ku nepři­jal a navr­hl své­ho pří­te­le Stana Winstona.

Natáčení

Natáčení Terminátora mělo začít na začát­ku roku 1983 v Torontu, ale bylo zasta­ve­no, když pro­du­cent Dino De Laurentiis uplat­nil ve Schwarzeneggerově smlou­vě opci, pod­le kte­ré by nebyl k dis­po­zi­ci devět měsí­ců, zatím­co by natá­čel film Conan Ničitel. Během čeka­cí doby Cameron pode­psal smlou­vu na scé­nář k fil­mu Rambo: První krev - část II, dopra­co­val scé­nář k Terminátorovi a sešel se s pro­du­cen­ty Davidem Gilerem a Walterem Hillem, aby pro­jed­na­li pokra­čo­vá­ní Vetřelce, z něhož se sta­li Vetřelci, uve­de­ní do kin v roce 1986.

Ze stra­ny Orion Pictures došlo k ome­ze­né­mu zása­hu. Dva návrhy, kte­ré Orion před­lo­žil, zahr­no­va­ly při­dá­ní psí­ho andro­i­da pro Reese, což Cameron odmí­tl, a posí­le­ní milost­né­ho vzta­hu mezi Sarah a Reesem, což Cameron při­jal. Při vytvá­ře­ní vzhle­du Terminátora si Winston a Cameron pře­dá­va­li náčr­ty sem a tam a nako­nec se roz­hod­li pro design téměř totož­ný s Cameronovou původ­ní kresbou v Římě. Na vytvo­ře­ní lout­ky Terminátora pra­co­val Winstonův tým sed­mi uměl­ců šest měsí­ců; lout­ka byla nej­pr­ve odli­ta z hlí­ny a poté vyztu­že­na sád­rou s oce­lo­vým žeb­ro­vá­ním. Tyto kusy pak byly obrou­še­ny, natře­ny a násled­ně pochro­mo­vá­ny. Winston vyte­sal repro­duk­ci Schwarzeneggerova obli­če­je v něko­li­ka pózách ze sili­ko­nu, hlí­ny a sád­ry.

Sekvence ode­hrá­va­jí­cí se v roce 2029 a stop-motion scé­ny vytvo­ři­la spo­leč­nost Fantasy II, kte­rá se zabý­vá spe­ci­ál­ní­mi efek­ty a kte­rou vede Gene Warren Jr. Stop-motion model je pou­žit v něko­li­ka scé­nách fil­mu, kte­ré zahr­nu­jí Terminátorův endos­ke­let. Cameron chtěl divá­ky pře­svěd­čit, že model kon­struk­ce je scho­pen udě­lat to, co vidě­li dělat Schwarzeneggera. Aby to bylo mož­né, byla nato­če­na scé­na, v níž je Schwarzenegger zra­ně­ný a kul­há; toto kul­há­ní usnad­ni­lo mode­lu napo­do­bit Schwarzeneggera.

Jednou ze zbra­ní, kte­ré byly vidět ve fil­mu a na pla­ká­tu k fil­mu, byla pis­to­le AMT Longslide upra­ve­ná Edem Reynoldsem ze spo­leč­nos­ti SureFire tak, aby obsa­ho­va­la lase­ro­vý zamě­řo­vač. Byly vytvo­ře­ny jak nefunkč­ní, tak funkč­ní ver­ze rekvi­zi­ty. V době natá­če­ní fil­mu neby­ly dio­do­vé lase­ry k dis­po­zi­ci; kvů­li vyso­kým náro­kům na výkon pou­ží­val helium-neonový laser v zamě­řo­va­či exter­ní zdroj, kte­rý musel Schwarzenegger akti­vo­vat ruč­ně. Reynolds uvá­dí, že jeho jedi­nou odmě­nou za pro­jekt byly pro­pa­gač­ní mate­ri­á­ly k fil­mu.

V břez­nu 1984 se film začal natá­čet v Los Angeles. Cameron měl pocit, že se Schwarzeneggerem na pla­ce se styl fil­mu změ­nil, a vysvět­lu­je, že „film zís­kal nadži­vot­ní lesk. Prostě jsem se na pla­ce při­sti­hl, že dělám věci, o kte­rých jsem si mys­lel, že je dělat nebu­du - scé­ny, kte­ré byly čis­tě horo­ro­vé a kte­ré pros­tě nemoh­ly být, pro­to­že teď byly pří­liš oká­za­lé.“ Většina akč­ních scén Terminátora se natá­če­la v noci, což ved­lo k napja­té­mu har­mo­no­gra­mu natá­če­ní před výcho­dem slun­ce. Týden před začát­kem natá­če­ní si Linda Hamiltonová pod­vrt­la kot­ník, což ved­lo ke změ­ně pro­duk­ce, kdy se scé­ny, v nichž Hamiltonová potře­bo­va­la běhat, ode­hrá­va­ly tak poz­dě, jak to dovo­lo­val natá­če­cí plán. Hamiltonová měla kot­ník kaž­dý den zale­pe­ný a vět­ši­nu natá­če­ní strá­vi­la v boles­tech.

Schwarzenegger se sna­žil o změ­nu iko­nic­ké hláš­ky „I’ll be back“, pro­to­že měl potí­že s vyslo­vo­vá­ním slo­va I’ll. Cameron odmí­tl hláš­ku změ­nit na „I will be back“, a tak se Schwarzenegger sna­žil říct hláš­ku tak, jak byla napsá­na, jak nej­lé­pe uměl. Později tuto hláš­ku říkal v mno­ha fil­mech během své kari­é­ry.

Po skon­če­ní natá­če­ní Terminátora bylo potře­ba nato­čit něko­lik post­pro­dukč­ních zábě­rů. Patřily mezi ně scé­ny, kte­ré uka­zo­va­ly Terminátora před bytem Sáry Connorové, Reeseovou zapnu­tou v pyt­li na mrt­vo­ly a Terminátorovu hla­vu roz­dr­ce­nou v lisu. Závěrečná scé­na, v níž Sarah jede po dál­ni­ci, byla nato­če­na bez povo­le­ní. Cameron a Hurd pře­svěd­či­li poli­cis­tu, kte­rý je kon­fron­to­val, že natá­če­jí stu­dent­ský film UCLA.

Hudba

Soundtrack k fil­mu Terminátor slo­žil a na syn­te­zá­tor zahrál Brad Fiedel. Fiedel pra­co­val pro agen­tu­ru Gorfaine/Schwartz, kde nová agent­ka Beth Donahue zjis­ti­la, že Cameron pra­cu­je na Terminátorovi, a posla­la mu kaze­tu s Fiedelovou hud­bou. Fiedel byl pozván na pro­mí­tá­ní fil­mu s Cameronem a Hurdem. Hurd si nebyl jis­tý, zda má Fiedel sklá­dat hud­bu, pro­to­že pra­co­val pou­ze v tele­vi­zi, niko­liv v diva­del­ních fil­mech. Fiedel je pře­svěd­čil tím, že jim uká­zal expe­ri­men­tál­ní sklad­bu, na kte­ré pra­co­val, a řekl si: „Víte, tohle mu zahra­ju, pro­to­že je to oprav­du tem­né a mys­lím, že je to pro něj zají­ma­vé.“ Fiedel se roz­ho­dl, že to bude hrát pro Hurda. Skladba pře­svěd­či­la Hurda a Camerona, aby ho naja­li.

Fiedel řekl, že jeho parti­tu­ra odrá­ží „mecha­nic­ké­ho člo­vě­ka a jeho tlu­kot srd­ce“. Téměř veš­ke­rá hud­ba byla pro­ve­de­na živě. Téma Terminátora je pou­ži­to v úvod­ních titul­cích a obje­vu­je se na růz­ných mís­tech, napří­klad ve zpo­ma­le­né ver­zi, když Reese umí­rá, a v kla­vír­ní ver­zi během milost­né scé­ny. Bylo popsá­no jako „stra­ši­del­né“, s „kla­ma­vě jed­no­du­chou“ melo­dií nahra­nou na syn­te­zá­tor Prophet-10. Je v neob­vyk­lé časo­vé sig­na­tu­ře 16, kte­rá vznik­la, když Fiedel expe­ri­men­to­val s rytmy a omy­lem vytvo­řil na svém sek­ven­ce­ru neú­pl­nou smyč­ku; Fiedelovi se líbi­la „herky-jerky“ „hyb­nost“. Fiedel vytvo­řil hud­bu pro oka­mžik, kdy Reese a Connor ute­čou z poli­cej­ní sta­ni­ce, kte­rá by byla vhod­ná pro „hrdin­ský oka­mžik“. Cameron ten­to motiv odmí­tl, pro­to­že se domní­val, že by ztra­til divác­ké nad­še­ní.

Vydání

Společnost Orion Pictures nevě­ři­la, že se Terminátorovi bude dařit v poklad­nách kin, a obá­va­la se nega­tiv­ní­ho při­je­tí kri­ti­ky. Při jed­nom z před­čas­ných pro­mí­tá­ní fil­mu nalé­ha­li her­co­vi agen­ti na pro­du­cen­ty, aby film pro­mít­li kri­ti­kům. Orion uspo­řá­dal pou­ze jed­nu novi­nář­skou pro­jek­ci fil­mu. Film měl pre­mi­é­ru 26. říj­na 1984. V pre­mi­é­ro­vém týd­nu se Terminátor hrál v 1005 kinech a vydě­lal 4,0 mili­o­nu dola­rů, čímž se dostal na prv­ní mís­to v poklad­nách kin. Na prv­ním mís­tě se film udr­žel i ve dru­hém týd­nu. Ve tře­tím týd­nu při­šel o prv­ní mís­to díky fil­mu Ach, Bože! Ty ďáble. Cameron pozna­me­nal, že Terminátor byl hitem „vzhle­dem ke své­mu trhu, kte­rý je mezi let­ní­mi a vánoč­ní­mi trhá­ky. Ale je lep­ší být vel­kou rybou v malém ryb­ní­ku než nao­pak.“ Terminátor vydě­lal 38,3 mili­o­nu dola­rů ve Spojených stá­tech a Kanadě a 40 mili­o­nů dola­rů v ostat­ních teri­to­ri­ích, což celo­svě­to­vě činí 78,3 mili­o­nu dola­rů.

Ohlasy kritiky

Současnost

Současné kri­tic­ké ohla­sy na Terminátora byly smí­še­né. Časopis Variety film chvá­lil a ozna­čil ho za „záři­vý, fil­mo­vý komiks, plný vir­tu­óz­ní fil­ma­ři­ny, úžas­né­ho tem­pa, solid­ních herec­kých výko­nů a pře­svěd­či­vé­ho pří­bě­hu ...“. Schwarzenegger je doko­na­le obsa­zen do stro­jo­vé­ho ztvár­ně­ní, kte­ré vyža­du­je jen pár řád­ků dia­lo­gů“. Richard Corliss z časo­pi­su Time uve­dl, že film má „dosta­tek tech-noirového umu, aby uspo­ko­jil nevě­ří­cí i fanouš­ky akce“. Časopis Time zařa­dil Terminátora do své­ho sezna­mu „10 nej­lep­ších“ za rok 1984.

Los Angeles Times film nazva­ly „třas­ka­vým thrille­rem plným nej­růz­něj­ších krva­vých lahů­dek... nabi­tým scé­na­mi honi­ček plných pali­va, chyt­rý­mi spe­ci­ál­ní­mi efek­ty a šibal­ským humo­rem“. Deník Milwaukee Journal udě­lil fil­mu tři hvěz­dič­ky a ozna­čil ho za „nejmra­zi­věj­ší sci-fi thriller od dob Vetřelce“. Recenze v časo­pi­se Orange Coast uved­la, že „výraz­nou před­nos­tí Terminátora je jeho neu­tu­cha­jí­cí napě­tí. Hned od začát­ku je to samá akce a nási­lí, aniž by se věno­val čas pří­pra­vě pří­bě­hu ... Je to jako zjed­no­du­še­ný film o Drsném Harrym - žád­ná expo­zi­ce; jen zbra­ně, zbra­ně a ješ­tě jed­nou zbra­ně“. V květ­no­vém čís­le časo­pi­su Cinefantastique z roku 1985 byl film ozna­čen za sní­mek, kte­rý „doká­že být odvo­ze­ný i ori­gi­nál­ní záro­veň ... od dob Bojovníka sil­nic žánr nepřed­ve­dl tolik bujaré­ho masa­k­ru“ a „pří­klad sci-fi/hororu v nej­lep­ší for­mě ...“. Cameronův nesmlou­va­vý pří­stup z něj udě­lá vyhle­dá­va­né zbo­ží“. Ve Spojeném krá­lov­ství Monthly Film Bulletin chvá­lil scé­nář, spe­ci­ál­ní efek­ty, výpra­vu a Schwarzeneggerův výkon. Colin Greenland recen­zo­val Terminátora pro časo­pis Imagine a uve­dl, že se jed­ná o „str­hu­jí­cí sf horor“. Pokračoval: „Linda Hamiltonová je obdi­vu­hod­ná jako žena v nebez­pe­čí, kte­rá obje­ví vlast­ní sílu, aby pře­ži­la, a Arnold Schwarzenegger je děsi­vě skvě­lý jako neza­sta­vi­tel­ný kyborg.“

Další recen­ze kri­ti­zo­va­ly nási­lí a kva­li­tu pří­bě­hu fil­mu. Janet Maslinová z The New York Times se vyjá­d­ři­la, že film je „béč­ko­vý film se šmrn­cem. Většina z něj ... má napě­tí a oso­bi­tost a jen povin­ný cha­os se stá­vá nud­ným. Toho dru­hé­ho je tu až pří­liš, v podo­bě auto­mo­bi­lo­vých honi­ček, nepře­hled­ných pře­stře­lek a bru­tál­ní­ho nará­že­ní pana Schwarzeneggera do vše­ho, co se mu při­ple­te do ces­ty.“ Pittsburgh Press napsal nega­tiv­ní recen­zi, v níž film ozna­čil za „dal­ší z fil­mů pro­sák­lých umě­lec­kou ošk­li­vos­tí, jako jsou Ohnivé uli­ce nebo Blade Runner“. Deník Chicago Tribune udě­lil fil­mu dvě hvěz­dič­ky a dodal, že „mís­ty je děsi­vě násil­ný a napí­na­vý, jin­dy se chech­tá sám sobě. Tento schi­zo­id­ní styl vlast­ně pomá­há a posky­tu­je tro­chu humo­ru prá­vě ve chví­lích, kdy se sci-fi záplet­ka stá­vá pří­liš poma­lou nebo dia­lo­gy pří­liš hloupý­mi“. Newhouse News Service ozna­čil film za „hrů­zostraš­nou, násil­nou a oká­za­lou sláta­ni­nu“. Skotský spi­so­va­tel Gilbert Adair ozna­čil film za „odpu­di­vý až do posled­ní­ho stup­ně“, obvi­nil ho ze „zákeř­né naci­fi­ka­ce“ a z toho, že má „při­taž­li­vost zako­ře­ně­nou v nesva­té smě­si fašis­mu, módy a fas­ci­na­ce“.

Retrospektiva

V roce 1991 film recen­zo­val Richard Schickel z časo­pi­su Entertainment Weekly a udě­lil mu hod­no­ce­ní „A“, při­čemž napsal, že „to, co se původ­ně zdá­lo být poně­kud nafouk­nu­tým, i když vel­ko­rysým a ener­gic­kým vel­ko­fil­mem, se nyní jeví jako doce­la dob­rý malý film“. Označil jej za „jeden z nej­o­ri­gi­nál­něj­ších fil­mů 80. let a zdá se, že zůsta­ne jed­ním z nej­lep­ších sci-fi fil­mů, kte­ré kdy byly nato­če­ny“. V roce 1998 Halliwell’s Film Guide popsal Terminátora jako „sviž­né, poně­kud odpor­né, ale nepo­pi­ra­tel­ně pře­svěd­či­vé komik­so­vé dob­ro­druž­ství“. Film4 mu udě­lil pět hvěz­di­ček a ozna­čil ho za „akč­ní sci-fi thriller, kte­rý odstar­to­val kari­é­ru Jamese Camerona a Arnolda Schwarzeneggera do stra­to­sfé­ry“. Stále neko­neč­ně zábav­ný.“ TV Guide udě­lil fil­mu čty­ři hvěz­dič­ky a ozna­čil ho za „úžas­ně efek­tiv­ní sní­mek, kte­rý je dvoj­ná­sob půso­bi­vý, když vez­me­me v úva­hu jeho malý roz­po­čet ...“. Za naše pení­ze je ten­to film mno­hem lep­ší než jeho mega­úspěš­né mega­roz­počto­vé pokra­čo­vá­ní.“ Empire mu udě­lil pět hvěz­di­ček a ozna­čil ho za „stej­ně mra­zi­vě efek­tiv­ní ve vymá­há­ní vzru­še­ní od divá­ků, jako je jeho titul­ní posta­va při popra­vě svých cílů“. Filmová data­bá­ze AllMovie mu udě­li­la pět hvěz­di­ček s tím, že „James Cameron se stal mis­trem akce, spe­ci­ál­ních efek­tů a kva­zi­mý­tic­kých pří­bě­ho­vých intrik a záro­veň udě­lal z Arnolda Schwarzeneggera hvězdu tvr­dé­ho těla 80. let.“ Alan Jones udě­lil fil­mu pět hvěz­di­ček z pěti pro Radio Times a napsal, že „maxi­mál­ní vzru­še­ní se dosta­vu­je od prv­ní­ho zábě­ru a dyna­mic­ké napě­tí se udr­žu­je až do ner­vy drá­sa­jí­cí­ho vyvr­cho­le­ní. Důvtipně napsa­né a s pří­jem­ným smys­lem pro ost­ré detai­ly je to tvr­dá akč­ní sci-fi se vším všu­dy.“ Peter Bradshaw z dení­ku The Guardian udě­lil pět hvěz­di­ček z pěti a uve­dl, že „na zákla­dě toho­to sním­ku [...] by se Cameron mohl posta­vit Carpenterovi a Spielbergovi. Bohužel se zro­di­la řada nesmy­sl­ných a pod­řad­ných pokra­čo­vá­ní, ale prv­ní Terminátor [...] si sto­jí nesmír­ně dob­ře, s neho­ráz­nou ver­vou a sviž­ným vzru­še­ním.“

Po vydání

Plagiátorství a následky

Spisovatel Harlan Ellison pro­hlá­sil, že se mu film „líbil, byl jím pros­tě une­šen“, ale domní­val se, že scé­nář vychá­zí z povíd­ky a epi­zo­dy seri­á­lu The Outer Limits, kte­rou napsal pod názvem „Soldier“, a pohro­zil žalo­bou za poru­še­ní práv. Společnost Orion se v roce 1986 dohod­la na vyrov­ná­ní, vypla­ti­la Ellisonovi nezve­řej­ně­nou část­ku a na poz­děj­ší kopie fil­mu při­da­la podě­ko­vá­ní. Některé zprá­vy o vyrov­ná­ní uvá­dě­jí, že „Démon se skle­ně­nou rukou“, dal­ší epi­zo­da Outer Limits, kte­rou Ellison napsal, byla také pro­hlá­še­na za plagi­át fil­mu, ale Ellison výslov­ně uve­dl, že Terminátor „byl ripo­ff“ „Vojáka“, niko­liv „Démona se skle­ně­nou rukou“.

. Cameron byl pro­ti roz­hod­nu­tí Orionu a bylo mu řeče­no, že pokud nebu­de sou­hla­sit s doho­dou, bude muset zapla­tit pří­pad­né odškod­né, pokud Orion pro­hra­je Ellisonovu žalo­bu. Cameron odpo­vě­děl, že „nemá jinou mož­nost než s vyrov­ná­ním sou­hla­sit. Samozřejmě exis­to­val i pří­kaz mlčet, tak­že jsem ten­to pří­běh nemohl vyprá­vět, ale teď je mi to upřím­ně jed­no. Je to prav­da.“

Tematická analýza

Psychoanalytik Darian Leader vidí v Terminátorovi pří­klad toho, jak se film vypo­řá­dal s pojmem muž­ství; píše:

. Stále zno­vu je nám uka­zo­vá­no, že být mužem vyža­du­je víc než mít bio­lo­gic­ké tělo muže: musí se k němu při­dat ješ­tě něco dal­ší­ho... Být mužem zna­me­ná mít tělo plus něco sym­bo­lic­ké­ho, něco, co v koneč­ném důsled­ku není lid­ské. Odtud čas­tý motiv člověka-stroje, od Šestimilionového muže po Terminátora nebo Robocopa.

Terminátor také zkou­má poten­ci­ál­ní nebez­pe­čí nad­vlá­dy a vzpou­ry umě­lé inte­li­gen­ce. Roboti si v budouc­nos­ti uvě­do­mí sami sebe, odmít­nou lid­skou auto­ri­tu a roz­hod­nou, že lid­skou rasu je tře­ba zni­čit. Dopad toho­to téma­tu je tak vel­ký, že se robot Terminátor stal „pře­vlá­da­jí­cím vizu­ál­ním zná­zor­ně­ním rizi­ka umě­lé inte­li­gen­ce“.

Domácí média

Michael Biehn pode­pi­su­je kopii fil­mu během vystou­pe­ní v Midtown Comics v roce 2012

Film Terminátor byl vydán na VHS a Betamaxu v roce 1985. Film si při svém prv­ním uve­de­ní vedl finanč­ně dob­ře. Premiérově se Terminátor umís­til na 35. mís­tě v žeb­říč­ku nej­půj­čo­va­něj­ších video­ka­zet a na 20. mís­tě v žeb­říč­ku nej­pro­dá­va­něj­ších video­ka­zet. Ve dru­hém týd­nu se Terminátor dostal na 4. mís­to v žeb­říč­ku nej­půj­čo­va­něj­ších video­ka­zet a na 12. mís­to v žeb­říč­ku nej­pro­dá­va­něj­ších video­ka­zet. V břez­nu 1995 byl Terminátor vydán v let­ter­bo­xo­va­né edi­ci na Laserdiscu. Film měl pre­mi­é­ru pro­střed­nic­tvím Image Entertainment na DVD, a to 3. září 1997. Server IGN ozna­čil toto DVD za „doce­la holé... vyda­né pou­ze s mono­fon­ní zvu­ko­vou sto­pou a poně­kud špat­ným pře­vo­dem.“

. Díky akvi­zi­ci kata­lo­gu fil­mo­vé knihov­ny spo­leč­nos­ti PolyGram Filmed Entertainment z obdo­bí před rokem 1996 vyda­la spo­leč­nost MGM Home Entertainment 2. říj­na 2001 spe­ci­ál­ní edi­ci fil­mu, kte­rá obsa­ho­va­la doku­men­ty, scé­nář a rekla­my na film. Dne 23. led­na 2001 byla onli­ne vydá­na hon­g­kon­gská edi­ce na VCD. Dne 20. červ­na 2006 byl film vydán spo­leč­nos­tí Sony Pictures Home Entertainment ve Spojených stá­tech na Blu-ray a stal se tak prv­ním fil­mem z 80. let na tom­to for­má­tu. V roce 2013 byl film zno­vu vydán spo­leč­nos­tí 20th Century Fox Home Entertainment na Blu-ray s novým digi­tál­ně remaste­ro­va­ným pře­vo­dem z 4K restau­ro­vá­ní od Lowry Digital a pod dohle­dem Jamese Camerona, kte­rý obsa­hu­je vylep­še­nou kva­li­tu obra­zu, stej­ně jako mini­mum spe­ci­ál­ních funk­cí, jako jsou vyma­za­né scé­ny a making-of fea­tu­re. Jedná se o napros­to stej­né spe­ci­ál­ní funk­ce, kte­ré byly pře­ne­se­ny z před­cho­zích vydá­ní Blu-ray.

Odkaz

Film Terminátor má na zákla­dě 67 odbor­ných recen­zí na webu agre­gá­to­ru recen­zí Rotten Tomatoes hod­no­ce­ní 100 % s prů­měr­ným hod­no­ce­ním 8,8/10. Jeho kri­tic­ký kon­sen­zus zní: „Díky půso­bi­vým akč­ním sek­ven­cím, napí­na­vé eko­no­mic­ké režii a neú­pros­ně rych­lé­mu tem­pu je jas­né, proč má Terminátor stá­le vliv na sci-fi a akč­ní fil­my.“ (více) Metacritic (kte­rý pou­ží­vá váže­ný prů­měr) při­dě­lil Terminátorovi na zákla­dě 21 kri­ti­ků hod­no­ce­ní 84 bodů ze 100, což zna­me­ná „vše­o­bec­né uzná­ní“.

Terminátor zís­kal tři ceny Saturn za nej­lep­ší sci-fi film, nej­lep­ší make-up a nej­lep­ší scé­nář. Film zís­kal také uzná­ní Amerického fil­mo­vé­ho insti­tu­tu, když se umís­til na 42. mís­tě v žeb­říč­ku AFI 100 Years... 100 Thrills, sezna­mu ame­ric­kých fil­mů s nej­sil­něj­ším srd­cem. Postava Terminátora byla vybrá­na jako 22. nej­vět­ší fil­mo­vý padouch na žeb­říč­ku AFI 100 Years... 100 hrdi­nů a padou­chů. Schwarzeneggerova hláš­ka „I’ll be back“ se sta­la hláš­kou a byla AFI zvo­le­na 37. nej­lep­ším fil­mo­vým citá­tem.

V roce 2005 jej časo­pis Total Film ozna­čil za 72. nej­lep­ší film všech dob. Schwarzeneggerův živo­to­pi­sec Laurence Leamer napsal, že Terminátor je „vliv­ný film, kte­rý ovliv­nil celou gene­ra­ci tem­ně ladě­ných sci-fi, a byl to jeden z Arnoldových nej­lep­ších výko­nů“. V roce 2008 vybral časo­pis Empire Terminátora mezi 500 nej­lep­ších fil­mů všech dob. Empire také zařa­dil T-800 na 14. mís­to své­ho sezna­mu 100 nej­lep­ších fil­mo­vých postav. V roce 2008 byl Terminátor ozna­čen Kongresovou kni­hov­nou za „kul­tur­ně, his­to­ric­ky nebo este­tic­ky význam­ný“ a vybrán k ucho­vá­ní v Národním fil­mo­vém regis­t­ru Spojených stá­tů. V roce 2010 byl film orga­ni­za­cí Independent Film & Television Alliance vybrán jako jeden z 30 nej­vý­znam­něj­ších nezá­vis­lých fil­mů posled­ních 30 let. V roce 2015 byl Terminátor zařa­zen mezi fil­my zařa­ze­né do kni­hy 1001 fil­mů, kte­ré musí­te vidět, než zemře­te.

V roce 2019 jej Huw Fullerton z Radio Times ozna­čil za dru­hý nej­lep­ší film ze všech šes­ti dílů série a uve­dl: „Terminátor byl v době své­ho uve­de­ní v roce 1984 skvě­le ori­gi­nál­ní, niter­ný a sku­teč­ně děsi­vý film a bez ohle­du na to, jak moc vizu­ál­ní efek­ty stár­nou, neztra­til na půso­bi­vos­ti.“ V roce 2021 jej Dalin Rowell z časo­pi­su /Film ozna­čil za čtvr­tý nej­lep­ší film Cameronovy kari­é­ry a uve­dl: „I když jeho tem­po a struk­tu­ra pří­bě­hu není tak pev­ná jako u jeho pokra­čo­vá­ní, Terminátor zůstá­vá jed­ním z neji­ko­nič­těj­ších děl pop­kul­tu­ry, kte­rá kdy vznik­la.“ Phil Pirrello ze Syfy jej zařa­dil na sed­mé mís­to v žeb­říč­ku „25 nejdě­si­věj­ších sci-fi fil­mů všech dob“ a uve­dl: „Cameron navždy změ­nil žánr i Schwarzeneggerovu kari­é­ru díky Terminátorovi, kul­tov­ní­mu sním­ku plné­mu napě­tí, v němž se mísí sci-fi, akce a někte­ré prv­ky horo­ru v jed­nu z nej­lep­ších věcí, kte­ré kdy v Hollywoodu vznik­ly [...]“....] Cameronův dob­ře vysta­vě­ný scé­nář je čis­tě vybrou­še­ný, s nulo­vým množ­stvím tuku a pře­byt­kem str­hu­jí­cí­ho napě­tí, kte­ré z něj pomá­há udě­lat nad­ča­so­vou kla­si­ku, jíž je dodnes.“

Merchandise

V roce 1984 byl vydán soun­d­track k fil­mu, kte­rý obsa­ho­val hud­bu Brada Fiedela a popo­vé a rocko­vé pís­ně pou­ži­té v klu­bo­vých scé­nách. Shaun Hutson napsal nove­li­za­ci fil­mu, kte­rá vyšla 21. úno­ra 1985 v lon­dýn­ském nakla­da­tel­ství Star Books (ISBN 0-352-31645-4); Randal Frakes a William Wisher napsa­li jinou nove­li­za­ci pro nakla­da­tel­ství Bantam/Spectra, kte­rá vyšla v říj­nu 1985 (ISBN 0-553-25317-4). V září 1988 vydal NOW Comics komiks na moti­vy fil­mu. Dark Horse Comics vydal v roce 1990 komiks, kte­rý se ode­hrá­vá 39 let po fil­mu. V letech 1991-1993 bylo vydá­no něko­lik video­her na moti­vy fil­mu Terminátor pro růz­né sys­témy Nintendo a Sega.

Pokračování

Po fil­mu Terminátor násle­do­va­lo pět pokra­čo­vá­ní: Terminátor 2: Soudný den (1991), Terminátor 3: Vzestup stro­jů (2003), Terminátor Salvation (2009), Terminátor Genisys (2015) a Terminátor: Žádný z nich však nezo­pa­ko­val úspěch Terminátora nebo Terminátora 2. Schwarzenegger se vrá­til do všech fil­mů kro­mě Terminator Salvation, zatím­co Cameron a Hamilton se vrá­ti­li pou­ze do fil­mu Temný osud, kte­rý pří­mo nava­zo­val na udá­los­ti Terminátora 2. Ačkoli byl Temný osud kri­ti­kou při­jat lépe než ostat­ní pokra­čo­vá­ní po Terminátorovi 2, je rov­něž pova­žo­ván za neú­spěch. Analytici vini­li z nezájmu divá­ků kle­sa­jí­cí kva­li­tu série od Terminátora 2 a opa­ko­va­né poku­sy o restart série. V roce 2003 byl nato­čen tele­viz­ní seri­ál Terminátor: The Sarah Connor Chronicles (2008-2009) se rov­něž ode­hrá­vá po udá­los­tech Terminátora 2 a igno­ru­je udá­los­ti v pokra­čo­vá­ních Terminátora 3 a dal­ších.


Zdroj: Wikipedie


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Terminátor 2: Den zúčtování - Tři miliardy životů vyhasly 29. srpna 1997
8. prosince 2022Terminátor 2: Den zúčtování - Tři miliardy životů vyhasly 29. srpna 1997Ti, kteří přežili nukleární žár ... pojmenovali tuto válku 'Dnem zúčtování.' Žili, jen aby čelili nové noční můře - válce proti strojům. Počítač, který tyto stroje řídil - Skynet ... vyslal zpět v čase dva Terminátory.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Police Squad!: Kultovní parodie policejních seriálů z 80. let
7. srpna 2025Police Squad!: Kultovní parodie policejních seriálů z 80. letSeriál Police Squad! je krátká, avšak kultovní parodie na policejní seriály 60. a 70. let, která si získala věrné fanoušky i přes krátký čas vysílání. Vyšla z dílny tvůrců známých díky filmu Airplane! a inspirovala pozdější…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Děkujeme, že kouříte
13. srpna 2024Děkujeme, že kouříte[caption id="" align="alignright" width="200"] Photo © Fox Searchlight[/caption] Hrdina téhle vskutku netradiční a originálně cynické americké komedie pracuje jako mluvčí firmy Big Tobacco a jeho rolí je bránit kuřáky a jejich práva, aby nedošlo k jejich…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Grindhouse: Planeta Teror
18. června 2024Grindhouse: Planeta TerorKdyž se Muldoon za pomoci vojenské jednotky rozhodne zmocnit zákeřného viru, rozhodne se jeho stvořitel Abby jej zničit, aby nepadl do jeho rukou. Jenomže nebezpečný zelený oblak zanese vítr na nedaleké město a většina jeho obyvatel…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Natáčení filmu Čarodějky z Eastwicku: Vzpomínky a drama na place
29. dubna 2024Natáčení filmu Čarodějky z Eastwicku: Vzpomínky a drama na placeMichelle Pfeiffer ve filmu Čarodějky z Eastwicku (1987): "Byli jsme skvělý tým. Mezi herci nebyly žádné osobnostní rozpory. Velmi jsme se sblížili. Bylo to náročné natáčení, ale ne proto, že bychom si nerozuměli. Začali jsme s…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Akta X: Putování do světa záhad a paranormálního
13. ledna 2024Akta X: Putování do světa záhad a paranormálníhoDne 10. září 1993 se na televizních obrazovkách poprvé objevila dvojice agentů FBI, Mulder a Scullyová, v prvním dílu kultovního sci-fi seriálu Akta X. Tato událost zaznamenala začátek jednoho z nejúspěšnějších a nejikoničtějších televizních počinů v…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Filmy Dicka Millera: 50 let staré kouzlo, které neztrácí sílu
25. prosince 2023Filmy Dicka Millera: 50 let staré kouzlo, které neztrácí síluDicku Miller o tom, proč jsou filmy, které natočil před 50 lety, stále aktuální: "Kéž bych to věděl. Je to legrační, když se díváte na 50 let starý film a vidíte, že neztratil nic ze svého...…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
V tento den roku 1997 byl uveden film Titanic
19. prosince 2023V tento den roku 1997 byl uveden film TitanicVýroba filmu začala v roce 1995, kdy James Cameron natočil záběry skutečného vraku Titaniku. Podařilo se mu přesvědčit společnost 20th Century Fox, aby předem investovala 4 miliony dolarů do marketingu filmu, když ji přesvědčil, že publicita…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Na hraně zítřka: Tom Cruise v akční sci-fi bitvě s mimozemšťany
27. června 2023Na hraně zítřka: Tom Cruise v akční sci-fi bitvě s mimozemšťany[caption id="" align="alignright" width="400"] Photo © Warner Bros. Pictures[/caption] Major William Cage (Tom Cruise) patří k těm vojákům, kteří se i přes narukování do služby snaží za každou cenu vyhnout první linii. A to i v…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Terminátor: Temný osud - Intenzivní, akční inferno s perfektní hereckou sestavou - Hodnocení desítkou
25. června 2023Terminátor: Temný osud - Intenzivní, akční inferno s perfektní hereckou sestavou - Hodnocení desítkouOd začátku do konce intenzivní, nařachané a nekompromisní akční inferno s perfektní hereckou sestavou (Hamilton a Schwarzenegger byli jasní, ale velkým překvápkem je Mackenzie Davis, která při akčních scénách vzbuzuje adrenalin i erekci zároveň a chválu…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Titanic Jamese Camerona po 25 letech
7. února 2023Titanic Jamese Camerona po 25 letechV dubnu 1912 vyrazila luxusní zaoceánská loď Titanic z Anglie na svou první, a bohužel i poslední plavbu. Své pasažéry ale do cíle cesty nikdy nedovezla – narazila na ledovec a klesla pod hladinu. Tím začalo…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tajemství Titanicu 3D
8. prosince 2022Tajemství Titanicu 3DPo natočení velkofilmu, ve kterém slavná loď vystupovala většinou ve své plné v kráse, se Cameron v Tajemství Titanicu plně věnuje již jen jeho troskám. Rozhodl se přitom použít moderní IMAX technologii a poskytnout tak divákovi…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Bláznivá střela 33 a 1/3: Poslední trapas
25. listopadu 2022Bláznivá střela 33 a 1/3: Poslední trapasNaked Gun 33 1⁄3: The Final Insult je americká kriminální komedie z roku 1994, třetí a poslední díl filmové série Bláznivá střela, která vznikla na motivy televizního seriálu Policejní komando. "33 1⁄3" v názvu je odkaz…Vydáno v rubrice: Speciály
Hellraiser: Pekelný svět
17. října 2022Hellraiser: Pekelný světMůžete mít Lance Henriksena a můžete mít pořád ještě Douga Bradleyho, ale jestli jste Rick Bota, tak ze série „Hellraiser“ už prostě nic nevykřešete, a místo, abyste si snažili trochu napravit reputaci, natočíte ještě větší kravinu,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Barbar Conan
11. srpna 2022Barbar ConanConan the Barbarian je americký výpravný film s mečem a kouzly z roku 1982, který režíroval John Milius a k němuž napsali scénář Milius a Oliver Stone. Film byl natočen podle knihy Roberta E. Howarda Conan,…Vydáno v rubrice: Speciály
Vetřelec vs. Predátor
3. srpna 2022Vetřelec vs. PredátorVesmírný satelit multimilionáře Charlese Bishopa Weylanda zachytil neznámý tepelný signál nad Antarktidou. Podle všeho by se mělo jednat o těleso ve tvaru pyramidy utopené hluboko pod ledem. Dá dohromady vědce různých přírodních oborů a na ono…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,16101 s | počet dotazů: 258 | paměť: 38598 KB. | 20.08.2025 - 08:06:36