Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > The Batman: Robert Pattinson je temným Temným rytířem v gothamském neo-noiru

The Batman: Robert Pattinson je temným Temným rytířem v gothamském neo-noiru

Batman3
Batman3
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Rozzlobený mladý Batman pátrá po sériovém vrahovi, který za sebou zanechává lákavé hádanky, ve filmu The Batman, drsné a přízemní adaptaci komiksů DC, která jde ve stopách Jokera Todda Phillipse. Podmanivě temný, elegický a odlišný film, kterému jen poměrně konvenční finále brání stát se nejlepším Batmanem, který se zatím objevil na filmovém plátně; tento titul si pravděpodobně ponechá Temný rytíř Christophera Nolana.

Robert Pattinson hraje Bruce Waynea, který je zde představen jako pomstychtivý duch, který stále hledá smysl života v Gotham City, jež je prolezlé zločinem a korupcí. Dvacet let po smrti svých rodičů neznámým útočníkem nyní obchází město v plášti a kápi a vrhá se na nejhorší členy společnosti nikoliv proto, aby zachoval spravedlnost, ale aby vykonal slepou pomstu.

Ben Affleckův sešlý stařík Bats z filmů Zacka Snydera (a zejména z loňského režisérského sestřihu Ligy spravedlnosti) byl nečekaně vyladěným pojetím postavy a Pattinsonova verze představuje příjemné tematické srovnání na druhé straně spektra.

Tento Batman trucuje sám ve své jeskyni, luští kryptogramy a poslouchá Nirvanu (skladba Something in the Way, která se dvakrát odehrává v dlouhých montážích, je skvělým tematickým začleněním) a ani obzvlášť ochotný Alfred (Andy Serkis) ho nedokáže vyburcovat. „Ty nejsi můj táta,“ mračí se Bruce, zatímco mu po tvářích stékají slzy černého krému na boty, který má zakrýt pleť kolem očí.

Vizuální podání evokuje vzpomínky na Vránu, zatímco psychologický portrét je jen o chlup vzdálen Joaquinu Phoenixovi v Jokerovi. Temná kamera Batmana (Greig Fraser) a permanentně půlnoční výprava odpovídají hlavní postavě. Tento Batman, který si bere příklad jak z Nirvany, tak ze Se7en Davida Finchera, by se klidně mohl odehrávat spíše v Seattlu než v Gotham City.

Inspirován klasickými příběhy DC komiksů, jako je Dlouhý Halloween, stejně jako Fincherovým skutečným zločinem Zodiac, sleduje Batman Bruce, který sleduje záhadného Hádankáře (Paul Dano, ukrytý pod oblečkem vytaženým ze skutečného Zodiac Killera) během význačného vražedného řádění. Nikdo z křivorypákových policistů, kteří na případu pracují, Batmana u sebe nechce, ale ten si vysloužil respekt hlavního detektiva Jamese Gordona (Jeffrey Wright).

Svody vedou do zločineckého podsvětí a k Tučňákovi Colina Farrella, druhému muži gothamského zločineckého bosse Carmina Falconeho (John Turturro). Farrell, nepoznatelný pod hromadou make-upu a nezvykle hulvátskou postavou, si často krade podívanou, ale jeho postava je nakonec pro děj nepodstatná.

V temných labyrintech gothamských nočních klubů se Batman spojí také se Selinou Kyle (Zoë Kravitz), která se chce pomstít. Batmanovská verze Catwoman je také mladá postava s temnou minulostí, ale nesdílí všechny zásady etikety Bruce Waynea, která zahrnuje přísnou politiku nezabíjení, ale umožňuje opakované mlácení hlava nehlava.

Po většinu stopáže Batman úspěšně balancuje mezi přízemním dějem z reálného světa, který zahrnuje zkorumpované policisty, mafiánské bosse, drogové dealery a sériového vraha, a hloupostí, která je mu vlastní podle komiksové předlohy.

S vrcholným vývojem Batmana se však situace obrací a příběh se z temné záhady přesouvá na známou superhrdinskou půdu. Danův Hádankář po odmaskování ztrácí na hrozivosti, Batmanův rozvíjející se vztah s Catwoman je sice pěkně vyladěný, ale nesynchronizovaný se zbytkem filmu, a vrcholné aranžmá s dalším slavným padouchem je marvelovsky podbízivé.

Co po celou dobu stopáže nepoleví, je pulzující hudba Michaela Giacchina, která skvěle nachází rovnováhu mezi náladovými rytmy Hanse Zimmera a uchu lahodícími melodiemi Dannyho Elfmana z předchozích batmanovských velkofilmů. Giacchinovi se podařilo vytvořit zapamatovatelný a často používaný refrén (inspirovaný Schubertovou Ave Maria) a zároveň se trefit do těch správných atmosférických not. Režisér Matt Reeves chytře zapojuje hudbu všude, kde může, aby poháněla film kupředu; zvedá tempo i ve chvílích, kdy děj zaostává.

Batman sice titulního superhrdinu znovu neobjevuje, ale přístup zvolený k vyprávění i vizuálnímu ztvárnění zde dokáže ze známé postavy a vyčpělého žánru vytvořit nový a vzrušující pocit. S explicitním přitakáním paranoidním thrillerům ze 70. let, jako je Rozhovor Francise Forda Coppoly, kriminálkám, jako je Francouzská spojka a Žít a zemřít v L. A. Williama Friedkina, a moderním detektivkám noir, jako jsou Se7en a Zodiac, je to jeden ze superhrdinských filmů, který by i Martin Scorsese mohl považovat za skutečnou kinematografii.


Photo © Warner Bros.


Jak bude reklama vypadat?
-
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup


Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,19462 s | počet dotazů: 245 | paměť: 57365 KB. | 06.10.2024 - 10:31:41