Tiché místo - TICHO ZNAMENÁ PŘEŽÍT

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Když si John Krasinski popr­vé pře­če­tl původ­ní návrh scé­ná­ře k Tichému mís­tu od scé­náris­tic­ké­ho dua Bryana Woodse & Scotta Becka (Nightlight), uvě­do­mil si, jak hro­zi­vou tre­fou do čer­né­ho to je. V tu dobu Krasinskiho žena Emily Blunt zrov­na poro­di­la jejich dru­hou dce­ru, tak­že již trá­vil noci tichým šep­tá­ním a pro­ží­val neklid z jejich nové­ho rodi­čov­ství. I pro­to byl Krasinski u vytr­že­ní z nápa­du o rodi­ně, kte­rá ner­vóz­ně a s obrov­ským rizi­kem hle­dá bez­pe­čí, stej­ně jako potře­bu blíz­kos­ti ve svě­tě, kde jedi­ný výkřik nebo těž­ko­pád­ný krok může zna­me­nat oka­mži­tou smrt. Příběh jako by zahr­no­val ty nej­ry­zej­ší oba­vy rodi­čov­ství.

V té době byl Krasinski znám nejen jako herec (napří­klad z jeho aktu­ál­ních rolí v Detroitu a ve fil­mu 13 hodin: Tajní vojá­ci z Benghází), ale také jako sce­náris­ta (jehož scé­ná­ře zahr­nu­jí napří­klad Zemi nadě­je od Guse Van Santa) a také jako vychá­ze­jí­cí reži­sér (kte­rý debu­to­val s Něco na těch mužích je, násle­do­va­ným fil­mem Hollarovi). Ale co se týče Tichého mís­ta, musel se Krasinski ujmout se všech třech rolí. Zatímco se vypo­řá­dá­val s pře­pi­sem pří­bě­hu Woodse a Becka, zahlé­dl i šan­ci zahrát si v sil­ně horo­ro­vém žán­ru cel­kem uni­kát­ním způ­so­bem. Chtěl vytvo­řit horor, u kte­ré­ho se vám kaž­dou vte­ři­nou tají dech, přes­ně pod­le tra­di­ce decbe­rou­cích thrille­rů.

Ale co víc, chtěl stvo­řit bitvu mezi zvu­kem a tichem, mezi stra­chem a lás­kou, kte­rá by pro divá­ky byla napí­na­vým emo­ci­o­nál­ním zážit­kem, kte­ré­ho se mohou pří­mo účast­nit.

Krasinski vzpo­mí­ná, co ho původ­ně zau­ja­lo: „Už teh­dy jsem se sna­žil vypo­řá­dat se se vše­mi oba­va­mi, kte­ré jsem měl nově jako otec – oba­vy, jak ochrá­nit své dce­ry a jak být dob­rým tátou – tak­že když se ke mně scé­nář dostal, doká­zal jsem se s tím zto­tož­nit ve vel­mi osob­ní rovi­ně. Cítil jsem, že v tom­to jed­no­du­chém pří­bě­hu se skrý­vá zají­ma­vá a děsi­vá meta­fo­ra toho, co to zna­me­ná být rodi­čem. Byl jsem pak hod­ně cit­li­vý a emo­tiv­ní, když jsem si začal před­sta­vo­vat, jak se dva rodi­če sna­ží uchrá­nit své děti za nemož­ných okol­nos­tí – žít tak, aby nevy­da­li ani hlás­ku. Moje před­sta­vi­vost se utrh­la ze řetě­zu. Kolem toho nápa­du bylo tolik věcí, kte­ré jsem chtěl pro­zkou­mat.“

Čím více se sna­žil si před­sta­vit, jaké to je, být otcem za hrů­zu nahá­ně­jí­cích pod­mí­nek, tím děsi­věj­ším, ale záro­veň pře­svěd­či­věj­ším, se ten­to nápad stá­val. Tento pří­běh byl plný sil­ných a odzbro­ju­jí­cích momen­tů, a záro­veň v něm byla žalost­ná sna­ha rodi­ny spo­leč­ně komu­ni­ko­vat, nehle­dě na to, jak špat­né věci se děly. „V běž­ném živo­tě se sna­ží­te, aby vaše děti byly šťast­né, zdra­vé, nakr­me­né, bez sta­ros­tí a vzdě­la­né, což je vel­ká spous­ta sta­ros­tí. Ale v téhle noč­ní můře je tenhle tlak 10tisíckrát vět­ší,“ pozna­me­ná­vá Krasinski. „Ve svě­tě Abbottových vás jeden nešťast­ný krok může stát život vaše­ho milo­va­né­ho, což oni již moc dob­ře zna­jí.“

Fakt, že ten­to film pře­ky­po­val kre­a­tiv­ní­mi mož­nos­ti pro herec­ké výko­ny, design i efek­ty, byl dal­ším důvo­dem, proč Krasinskiho téma oslo­vi­lo. „Nadšeně jsem pře­mýš­lel, jak můžu ten­to pří­běh vyprá­vět tím nej­ví­ce vzru­šu­jí­cím způ­so­bem, za pou­ži­tí rov­no­váhy mezi zvu­ky a tichem,“ vysvět­lu­je.

Horor je pro Krasinskiho jako pro sce­náris­tu a reži­sé­ra úpl­ně novým žánrem, ale už od začát­ku do toho inves­to­val spous­tu svých emo­cí. „Popravdě moje nej­ob­lí­be­něj­ší fil­my, ať už horo­ry nebo jiné, jsou ty, kte­ré mají sil­nou skry­tou meta­fo­ru,“ říká. „Například Čelisti jsou jed­ním z mých nej­ob­lí­be­něj­ších fil­mů vůbec. Pro mě Čelisti neby­ly moc o žra­lo­ko­vi. Bylo to o třech mužích, kte­ří měli něco, co chtě­li pře­ko­nat, a žra­lok byl kata­ly­zá­to­rem jejich pří­bě­hu. Takhle jsem ten pří­běh vní­mal. Je to děsi­vý pří­běh, ale děsi­vý je pro­to, že je o sku­teč­né rodi­ně. Měl jsem pocit, že já sám mám osob­ní zku­še­nost, kte­rou jsem do toho mohl při­nést.“

Jako všech­ny horo­ro­vé fil­my, Tiché mís­to sto­jí na pro­vo­ka­tiv­ním scé­ná­ři zalo­že­ném na vašich nej­hor­ších noč­ních můrách. Ale z toho­to bodu se Krasinski vydal svým vlast­ním smě­rem: pro­po­jit lás­ku a strach a aktiv­ně zapo­jit divá­ky do obo­jí­ho. Hlavním nápa­dem bylo vytvo­řit horo­ro­vý rámec, ve kte­rém se divák neu­brá­ní ros­tou­cí náklon­nos­ti vůči Abbottovým.

„Pokud vám na Abbottových zále­ží, pak bude­te pře­kva­pe­ni, když budou pře­kva­pe­ni oni, bude­te smut­ní, když oni budou smut­ní a bude­te zou­fa­le vydě­še­ní, když zaží­va­jí zou­fa­lý strach. Toto je jádro toho, co jsem chtěl vytvo­řit: aby se divá­ci zami­lo­va­li do toho, co z Abbottových dělá tak úžas­nou rodi­nu,“ vysvět­lu­je Krasinski. „Bojíte se o ně tím nej­in­ten­ziv­něj­ším způ­so­bem, pro­to­že si doká­že­te před­sta­vit sami sebe na jejich mís­tě.“

Důležitou sou­čás­tí toho, jak při­mět divá­ky, aby si sami sebe doká­za­li před­sta­vit v kůži Abbottových, bylo vyu­ži­tí zvu­ko­vých ilu­zí. Jak se Krasinski pro­kou­sá­val pře­pi­sy scé­ná­ře, začal si dělat pro­pra­co­va­ný seznam kaž­do­den­ních zvu­ků, kte­ré si roz­dě­lil na „bez­peč­né zvu­ky“ a „zvu­ky nebez­pe­čí“. Tvořit svět, kte­rý je tak odliš­ný od naše­ho ruši­vě hluč­né­ho svě­ta, bylo záro­veň napí­na­vé a odha­lu­jí­cí. Svět, ve kte­rém je zvuk defi­no­ván jako nebez­peč­ný, je také ale sou­čás­tí lid­ské­ho pro­žit­ku.

„Moc jsem chtěl obje­vit tu hra­ni­ci, kdy vydá­te zvuk, ale ty bytos­ti vás ješ­tě neu­sly­ší. Strávil jsem spous­tu času zkou­má­ním kaž­dé­ho mož­né­ho zvu­ku, kte­rý rodi­na na izo­lo­va­né far­mě může vytvo­řit, a poté jsem začal pře­mýš­let, na kte­ré všech­ny způ­so­by by ta rodi­na moh­la při­jít, aby ty zvu­ky uti­ši­la. Byl to vel­mi zábav­ný a pod­nět­ný pro­ces.“

Všechna běž­ná zavr­zá­ní a šumy kaž­do­den­ní­ho živo­ta, kte­ré už poklá­dá­me za samo­zřej­mé, pro Krasinskiho najed­nou dosta­ly nový význam. „Začal jsem poslou­chat úpl­ně všech­no,“ při­zná­vá, „od cin­ká­ní pří­bo­rů na talí­řích až po dopad­nu­tí boty na zem při vyzou­vá­ní. U nás doma se z toho sta­la tako­vá hra, kdy jsme se já a moje žena [Emily Blunt] sna­ži­li být úpl­ně zti­cha a pokud jeden z nás vydal něja­ký zvuk, oto­či­li jsme se tiše na sebe a řek­li „je po tobě“. Stala se z toho skvě­lá for­ma pří­pra­vy.“

Krasinski dokon­ce i doo­prav­dy zkou­šel, kte­ré nápa­dy by divá­ky nej­ví­ce otřásly a dosta­ly se jim pod kůži. „Často jsme já a Emily jen sedě­li a vymýš­le­li růz­né situ­a­ce, a pokud Emily řek­la: ‚To mě tak hroz­ně děsí, že o té situ­a­ci nechci ani uva­žo­vat.‘, tak jsem řekl: ‚To půjde do scé­ná­ře.‘“

Aby Abbottovi moh­li zdár­ně čelit všu­dypří­tom­né hroz­bě, kvů­li kte­ré muse­li vše peč­li­vě poslou­chat 24 hodin 7 dní v týd­nu, zkon­stru­o­va­li pro­myš­le­né způ­so­by, díky kte­rým tiši­li zvu­ky, kte­ré vydá­va­jí. Zahrnuje to napří­klad ces­tič­ky z pís­ku, kte­ré tlu­mí jejich kro­ky, natí­rá­ní par­ket na pod­la­ze, aby vědě­li, kam šláp­nout a vyhnu­li se tak vrzá­ní pod­la­hy nebo spe­ci­ál­ní svě­tel­ný sys­tém, pomo­cí kte­ré­ho komu­ni­ko­va­li. „Spousta zába­vy tkvě­la v tom, jak dale­ko až může­me zajít s nápa­dem sna­žit se zůstat poti­chu. Od Abbottových komu­ni­ku­jí­cích přes barev­ná světýl­ka až po tvo­ře­ní ces­ti­ček z pís­ku kvů­li tichým kro­kům,“ říká Krasinski.

Protože je jejich dce­ra Regan hlu­chá, umí Abbottovi pou­ží­vat zna­ko­vou řeč, kte­rá jim pomá­há pře­žít. Ale jak se scé­nář vyví­jí, Krasinski se sna­ží pro Abbottovy zlep­šo­vat vše­li­ja­ký­mi způ­so­by stra­te­gie pro jejich komu­ni­ka­ci. Se dvě­ma dět­mi, kte­ré čelí extrém­ně nepřed­ví­da­tel­né budouc­nos­ti, a s dal­ším dítě­tem na ces­tě, mají Abbottovi vel­ký počet neod­klad­ných zále­ži­tos­tí, o kte­rých spo­lu musí mlu­vit, ale šká­la jejich mož­nos­tí, jak jeden s dru­hým mohou komu­ni­ko­vat, se dost zten­či­la.

Logistika toho, jak se Abbottovým daří pře­žít, byla stě­žej­ní. Kyvadlo fil­mu pod­le Krasinskiho leží hlav­ně mezi nesne­si­tel­ným napě­tím a povzná­še­jí­cím uvol­ně­ním. Největší výzvou toho­to scé­ná­ře bylo při­jít na to, jak vytvo­řit víří­cí poci­ty frustra­ce, před­tu­chy, zármut­ku, vzdo­ru, potře­by a lás­ky, zavr­še­ný­mi děsem z nesro­zu­mi­tel­né­ho, všesly­ší­cí­ho nepří­te­le, kte­rý vás obklo­pu­je, a to vše za pou­ži­tí pou­ze něko­li­ka málo slov. Krasinski zjis­til, že je toho mož­né dosáh­nout pou­ze neu­stá­lým spo­jo­vá­ním nej­zá­klad­něj­ších lid­ských emo­cí a svě­ta, ve kte­rém byla lid­skost naru­še­na.

„Nejvíce mě zají­ma­ly intim­ní scé­ny, kde Abbottovi byli spo­leč­ně jako rodi­na,“ říká Krasinski. „Později na pla­ce bylo úžas­né pozo­ro­vat her­ce, jak roz­po­zná­va­jí krás­né spo­leč­né momen­ty, kte­ré se ode­hrá­va­jí mezi lid­mi, ale bez potře­by dia­lo­gu. Komunikace je najed­nou o těch nej­dů­le­ži­těj­ších věcech: o lás­ce, péči a o stra­chu, co dal­ší den při­ne­se.“

Proces psa­ní scé­ná­ře se pro Krasinskiho stal pří­le­ži­tos­tí, jak zlep­šit svůj reži­sér­ský směr (a záro­veň uni­kát­ní vizu­ál­ní jazyk, kte­rý je pou­ži­tý ve fil­mu), aniž by se obje­vil na pla­ce. „Na pře­pi­so­vá­ní scé­ná­ře bylo nej­lep­ší, že jsem celou dobu mys­lel na reží­ro­vá­ní,“ říká. „Přesně jsem při psa­ní věděl, co chci nato­čit, a už jsem i vymýš­lel z jakých úhlů a dal­ší tako­vé věci. Vkládání všech reži­sér­ských nápa­dů rov­nou do scé­ná­ře pro mě byla hod­ně jedi­neč­ná zku­še­nost.“

Podpora po celou dobu pro­duk­ce od vel­mi zku­še­né­ho týmu z Platinum Dunes, kte­rý vůbec popr­vé Krasinskiho sezná­mil s nápa­dem, mu dovo­li­la posí­lit jeho vizi. Michael Bay, Andrew Form a Brad Fuller nejsou jenom jed­ně­mi z nej­schop­něj­ších fil­mo­vých tvůr­ců v obo­ru, ale záro­veň již něko­li­krát pro­ká­za­li vášeň pro horo­ro­vý žánr tak ori­gi­nál­ní­mi fil­my jako Očista a Ouija, nebo kla­si­ka­mi typu Texaský masa­kr moto­ro­vou pilou, 3:15 zemřeš, Pátek tři­nác­té­ho nebo Noční můra v Elm Street.

Krasinski to shr­nu­je: „Myslím, že máme oprav­du štěs­tí, že se ten film takhle poda­řil. Všichni tomu byli oprav­du odda­ní, od pro­du­cen­tů až po her­ce. Myslím, že se všich­ni do pro­jek­tu při­da­li s jis­to­tou, že pokud to dotáh­ne­me do kon­ce, tak z toho může být něco oprav­du spe­ci­ál­ní­ho.“

Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Tiché místo
1. září 2022Tiché místoQuiet Place ač jsem tomu zpočátku úplně nevěřil je definitivně nejlepším novodobým hororem od prvního Conjuringu. Takže lidé, kteří uvízli v 80. letech a odsuzují cokoliv nového si film ani nezaslouží zhlédnout. Je úžasný vidět v…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Pramen mládí - Guy Ritchie a jeho Indiana Jones (recenze)
23. května 2025Pramen mládí - Guy Ritchie a jeho Indiana Jones (recenze)Je snad jen něco málo přes rok od doby, kdy nám Guy Ritchie naservíroval svůj poslední film (Operace Poštmistr), letos ještě přišel se seriálem Země gangů, a už je tu zpět s dalším bijákem. Tentokrát se…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pramen mládí - Guy Ritchie a jeho pokus o dobrodružný film
23. května 2025Pramen mládí - Guy Ritchie a jeho pokus o dobrodružný filmLovec pokladů Luke (John Krasinski) sestaví tým a společně se vydají za dobrodružstvím, které jim změní život. Aby se vyhnul a unikl hrozbám na každém kroku, potřebuje někoho ještě chytřejšího, než je on sám. Sestru Charlotte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Návrat Shreka (Shrek Třetí): Když zlobři dospívají a král se stává otcem
26. prosince 2023Návrat Shreka (Shrek Třetí): Když zlobři dospívají a král se stává otcemShrek je už bezmála legendou, asi byste dnes těžko hledali někoho, kdo by tohoto na povrch drsného, ale uvnitř hodného a milujícího zlobra neznal. Může za to jednak bravurně zvládnutá reklamní kampaň, ale především dva vynikající…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Česká republika má první prezidentku - ve 3. sérii seriálu Jack Ryan
3. ledna 2023Česká republika má první prezidentku - ve 3. sérii seriálu Jack RyanTřetí série Jacka Ryana se nyní vysílá na Amazon Prime a pro diváky v České republice je obzvlášť zajímavá: seriál se v roce 2021 natáčel v Praze a české postavy hrají v ději této série klíčovou…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
DC Liga supermazlíčků (DC League of Super-Pets) – Recenze – 60%
28. července 2022DC Liga supermazlíčků (DC League of Super-Pets) – Recenze – 60%Animovaný film DC Liga supermazlíčků se odehrává v komiksovém světě, kde existují Superman, Batman, Wonder Woman, Aquaman a další superhrdinové tak, jak je známe z hraných filmů od DC. Rozdíl je pouze v tom, že Superman má psa jménem…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství – horizont události Marvelu
28. července 2022Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství – horizont události MarveluFilmfanatic dnes půjde proti trendu. Proti Marvelu. Můžu totiž milovat prvního Iron Mana i většinu filmů z marvelovského universa, ale ani samotný vesmír se nerozpíná donekonečna. Podle teorie by se jednou mohl začít naopak smršťovat. A…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství: Divoká jízda MCU Sama Raimiho
18. května 2022Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství: Divoká jízda MCU Sama RaimihoMultivesmír je vskutku podivný v Doctoru Strangeovi v Multivesmíru šílenství, druhém velkém odklonu MCU po těžkém srdci Eternals Chloé Zhao. Díky laskavosti režiséra Sama Raimiho je z tohoto superhrdinského filmu cítit maniakální a sympatická energie Evil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) – Recenze – 60%
7. května 2022Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) – Recenze – 60%Komiksová postava bývalého špičkového chirurga a superhrdinského čaroděje se dvěma doktoráty Doctora Strange se představila ve stejnojmenném filmu z roku 2016 a od té doby se objevila v celé řadě dalších navazujících snímků ze světa Marvelu. Film s obskurním…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Univerzita pro příšerky
12. července 2021Univerzita pro příšerkyJednooký Mike Wazowski se na jedné školní exkurzi do továrny Příšerky s.r.o. doslova nadchne pro práci strašidla. Ve třídě sice nepatří mezi oblíbence, ale jeho chuť do života to nijak nenaruší. Jde cílevědomě za svým snem…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře