Hned na začátku Krasinski dal své ženě, Emily Blunt, velmi vyhledávané britské herečce, která se proslavila nezapomenutelnými rozličnými rolemi například ve filmu Ďábel nosí Pradu, Čarovný les, Sicario: Nájemný vrah nebo Dívka ve vlaku, svůj první návrh scénáře pro Tiché místo. Hned jak si ho přečetla, navrhla, aby role Lee a Evelyn Abbottových hráli společně, což filmu dodá vrstvu strohé reality a upřímné něhy, které by jinak byly nedosažitelné.
„Na tom scénáři se mi nejvíce líbilo to, že jsem pocítila, jak se to dotklo mých nejhlubších obav jako matky, která chce uchránit svoje děti. Ten příběh je tak napínavý, že jsem to přečetla do konce jedním dechem,“ vzpomíná Blunt. „Ironií je, že ještě předtím, než jsem si přečetla scénář, jsem Johnovi navrhla, aby Evelyn hrála jedna z mých kamarádek. Když jsem si pak scénář četla, pomyslela jsem si: ‚Čert to vem, tuhle roli musím hrát já.‘ Zamilovala jsem se do hloubky a krásy tohoto příběhu, který je za hranicí typické hororové atmosféry. Navíc John a já jsme spolu nikdy předtím nepracovali, takže to bylo vzrušující.“
Krasinski byl z reakce své ženy nadšený, ale zároveň trochu zastrašený vizí toho, že spolu mají poprvé spolupracovat na filmu. „Najednou jsme spolu na plátně měli prožívat naše největší rodičovské děsy, což bylo trochu šílené,“ přiznává.
Ale i přesto Krasinski tuto zkušenost popisuje jako ‚velmi intenzivní‘. „Práce s mojí ženou se asi stala mou nejlepší zkušeností v celé mé kariéře,“ říká Krasinski. „Většinou své kariéry úplně oddělujeme, ale jsme si navzájem největšími fanoušky. Každý máme při práci své vlastní rituály a nebyli jsme si jisti, jak to zkombinujeme, ale nakonec to byla největší zábava, jakou jsem kdy zažil. Emily je úchvatná a delikátní herečka a pracovat blízce s někým, koho tolik obdivuji, pro mě bylo úžasné.“
Jakmile bylo jasné, že Blunt bude hrát Evelyn, už s Krasinskim o rodině Abbottů nepřestali mluvit – o tom, kým Lee a Evelyn byli, než se vše změnilo, a jak je tyto katastrofální časy, kterým teď čelí, změnily.
„Pro ně je to hrozně tíživý svět, ale snaží se zůstat zaměřeni na vychovávání svých dětí a udržování rodiny,“ zdůrazňuje Blunt. „Jsou v neustálém strachu. Zároveň jsou také rodinou, která čelí velkému zármutku a vině. Nejvíce mě fascinuje jejich neodkladná potřeba spolu komunikovat, ale komunikace je pro ně ve světě, kde jsou zvuky nebezpečné, strašně náročná.“
Blunt považovala za riskantní v sobě vyvolat tolik neskutečně úzkostných emocí, když sama vychovává dvě malé děti, ale zároveň jí to dalo vzácný vhled do postavy Evelyn. Pochopila, proč Lee a Evelyn nepotřebují slova, aby se propojili v době, kdy je vše nejisté. „Načasování znamenalo, že já i John jsme byli schopni k rolím přistoupit s obrovskou zranitelností,“ říká Blunt. „Mluvili jsme o odlišných rolích, které Lee a Evelyn v rodině zastávají. Lee je ten, kdo se cítí zodpovědný za přežití celé rodiny, nehledě na okolnosti. Ale Evelyn chce víc, než jen přežít, chce své děti naučit, aby se jim v tomhle světě dařilo. Takže se setkáváme se dvěma způsoby, jakým rodiče zvládají žal, trauma a nebezpečí.“
Pokračuje: „Lee je někdo velmi, ale velmi staromódní, což si o Johnovi nemyslím. John je daleko otevřenější než Lee. Lee je typ muže, který se emocionálně uzavře do sebe, kdo se zaměří na potřebu ochránit a něco poskytnout, raději než na to, aby řešil svoje útrapy. Je postavou, která zažívá bolest, ale to platí pro všechny čtyři postavy. Každý se snaží něco překonat, o to intenzivnější to je, když se všichni snaží zůstat naživu.“
Blunt se Evelyn pokusila vykreslit jako typ neochvějné mateřské síly. „Vidím ji jako neobyčejně milující a pečující,“ popisuje Blunt. „Jejím pohonem je být si jista, že vychovává slušné děti. Takže vytrvává v domácí výuce, v dělání vtípků kdykoliv to jde, v milování a objímání svých dětí, někdy je na ně úplně napojená, ale zároveň chce, aby měly prostor stát se tím, kým jsou.“
Scenáristé Woods a Beck měli již od začátku v plánu začlenit do příběhu strašidelnou zápletku, která se týká Evelyn: její největší radost, očekávání dalšího dítěte, přišlo v momentě nejvyššího nebezpečí.
„Přemýšleli jsme o nejhorší věci, která se může stát, když musíte být potichu,“ vysvětluje Beck. „Evelynino těhotenství se stalo motorem příběhu, protože nás přivádí k otázce, jak můžete projít nejnamáhavější zkušeností v životě a zároveň nevydat ani hlásku. Přišlo nám to jako ta nejnemožnější výzva, proto jsme chtěli, aby se s ní Abbottovi museli popasovat.“
Woods dodává: „Zároveň je to nádhernou a dojemnou součástí příběhu, protože tato rodina zažila obrovskou tragédii a ten porod pro ně i za těchto okolností hodně znamená.“
Krasinski toto téma vynesl ještě více do popředí. Poznamenává, že ještě předtím, než se vědělo, že se Emily do filmu přidá, musel myslet na svou manželku, když tvořil postavu ženy, která se snaží udržet rodinu pohromadě a zároveň čelí něčemu neznámému s neskutečnou odvahou a grácií. „Když píšete o něčem tak intimním, jako je rodina procházející si nejděsivějším obdobím svého života, tak jediná osoba, na kterou jsem mohl myslet, byla samozřejmě Emily. Ale věděl jsem, že pokud chce hrát Evelyn, musí se to stát přirozeně. Takže jsem nikdy ani nezmínil, že by tu roli měla vzít, ale v tichosti jsem doufal, že s tím sama přijde.“
Blunt věděla, že pokud se bude chtít ponořit do Evelyniny neobvyklé situace, bude muset vířit emocemi. „Jasně, ona a Lee jsou nadšení… ale jejich nadšení je mírněno hlubokým strachem. Je tu tolik nezodpovězených otázek: Jak přežijeme s miminkem? Jak vůbec můžete porodit dítě, abyste nevydali ani hlásku? Co se stane, když miminko bude brečet? Snaží se zajistit veškerá opatření, která je napadnou, jako například vytvořit zvukotěsnou bezpečnou místnost nebo další kreativní způsoby, jak udržet miminko potichu. Ale zároveň vědí, že skáčou do velkého neznáma.“
Skok do velkého neznáma to byl i pro Blunt a Krasinskiho, kteří spolu předtím profesně nikdy nespolupracovali. Oba říkají, že to jejich pouto ještě více stmelilo.
„Přišla jsem si Johnem hodně oceňovaná,“ shrnuje Blunt. „Vždy jsem si s ním připadala oceňovaná jako manželka a jako matka jeho dětí, ale díky tomuhle jsme objevili, že zvládneme být zajedno i v uměleckých věcech. Určitě jsme z toho oba byli nervózní, bylo to celkem strašidelné, ale nakonec to bylo úžasné.“
Po obsazení Krasinskiho a Blunt jako rodičů Abbottových bylo dalším krokem nalezení mladých herců, kteří by byli schopni vytvořit dynamické a dojemné ztvárnění jejich dvou dětí, které musely dospět příliš brzy, obě toužící po nezávislosti ve světě, ve kterém chybí zvuky, zato který je naplněn pravidly, lítostí a ustavičným nebezpečím.
Největší výzvou bylo hledání filmové Regan, dcery Abbottových, která je hluchá. Krasinski byl nadšený, když našel náctiletou herečku Millicent Simmonds. Známá je hlavně svým oceněným výkonem ve filmové adaptaci Wonderstruck. Krasinski Simmonds sledoval, jak se sama ponořuje do svých zkušeností, kdy vyrůstala jako hluché dítě, aby vytvořila Regan, se kterou nakonec předčila i to, co bylo ve scénáři.
„Najít Millie byla jedna z nejlepších věcí, která se tomuto filmu mohla přihodit,“ říká Krasinski. „Nejen, že je fenomenální herečka a nejen proto, že je nejmoudřejší, nejandělštější osobou, kterou můžete potkat, ale proto, že byla tak velkorysá, co se týče svých zkušeností a vědomostí ohledně světa hluchých a ohledně znakové řeči. Nikdy se nebála a vždy řekla, tohle je, jak by to Regan udělala a tohle je způsob, jakým komunikujeme.“
Poznamenává, že přirozené instinkty Simmonds překvapily všechny. „Millie byla pro tohle stavěná. Pamatuju si první den natáčení, kdy šla přes most a já jsem jí řekl: ‚Všechna tvoje úzkost, tvoje naštvání, vina a všechny tvé pocity, že jsi černou ovcí rodiny, z tebe během toho, jak jdeš, musí vyjít.‘ A ona to zvládla neskutečně. Řekla mi: ‚Někdy se cítím frustrovaně a jako že nikam nepatřím.‘ Pochopila Regan tak, jak já jsem ji pochopit nemohl. Takže jsem jí připomínal, že točím tenhle film, aby si lidé, kteří mají pocit, že nikam nepatří, uvědomili, že z nich mohou být superhrdinové.“
Nakonec se celé obsazení muselo naučit americkou znakovou řeč, na čemž úzce spolupracovali s koučem Douglasem Ridloffem, který ladil detaily. Krasinski říká, že sledovat Simmonds při komunikování, bylo něco velmi objevného. „Když jsem mluvil s Millie, uvědomil jsem si, že se na mě nikdy nikdo nedíval tak komplexně jako ona,“ poznamenává. „Nikdy jsem neviděl nikoho, kdo by se podíval na celou moji bytost a úplně mě vsáknul. Dívá se na moje ruce, na moje obočí, vlastně vidí moje emoce. Brečel jsem skoro každý den, protože ona se dívá na celou vaši celistvost. Je na tom něco tak poetického a dojemného. Bylo pro nás velmi důležité to udělat správně podle ní, protože ona je opravdu krásná duše.“
Simmonds říká, že příběh Tichého místa ji hned oslovil a nápad, že Regan ztratila své naslouchátko a tím přístup ke světu slyšících, ji zasáhl osobně. „Byla jsem do toho příběhu ponořená od začátku až do konce,“ říká. „Mám ráda hororové filmy a tohle bylo děsivé, ale když jsem si četla scénář, ztotožňovala jsem se s Regan. Jako hluchá dívka si přišla umlčená, nejistá tím, jak může zapadnout, co může dělat nebo jak může pomoct své rodině. Byla hodně závislá na svém naslouchátku, které ke komunikaci opravdu potřebovala. Takže jsem se dokázala ztotožnit se spoustou výzev, kterým čelila.“
Reganiny pochybnosti o sobě samé a o jejím místě ve světě byly pro Simmonds taky hodně známé. „Měla jsem hodně takových pocitů, když jsem byla mladší a vyrůstala jsem jako hluchá,“ vysvětluje. „Vždy jsem se srovnávala se slyšícími lidmi a přemýšlela jsem, proč jsem se tak narodila. Takže jsem opravdu uměla Reganiny emoce pochopit a použít je při vytváření její postavy.“
Tyto skutečnosti Simmonds zkombinovala se svou fantazií, když si začala představovat Reganin každodenní život na farmě. Život náhlé a extrémní samoty, zodpovědnosti a neustálého strachu.
„Bylo pro mě děsivé si představit tuhle rodinu, která je pronásledována těmi stvořeními,“ říká Simmonds. „Představit si, že jdete do koupelny a nikdy se nevrátíte, pokud nejste opatrní. Bylo zajímavé si představit žít s vystupňovaným pocitem uvědomění a nikdy nevědět, která malá chyba může váš, nebo hůř, život někoho z vaší rodiny, dát všanc.“
Co bylo pro Simmonds obzvlášť lákavé, byl choulostivý vztah mezi otcem a dcerou, mezi Leem a Regan, ve kterém Regan touží po otcovské lásce, ale on se kvůli rodinné tragédii uzavřel sám do sebe. „Regan a její otec mají mnoho společného,“ vysvětluje Millie. „Oba mají rádi technologie a rádi přichází věcem na kloub. Ale mezi ně dva je po předchozí tragédii vražen klín. Regan opravdu potřebuje slyšet, že ji její otec stále miluje, pro toho, kým je. Během celého filmu je tohle velkým tématem.“
Krasinski Simmonds pomohl tyto spletité emoce nasměrovat tam, kde se cítila bezpečně. „John a já máme skvělý pracovní vztah, vlastně i skvělé přátelství, ale ve filmu se musím zaměřit na Reganino zlomené srdce, které má kvůli svému otci,“ říká. „Měli jsme s Johnem hodně náročnou emocionální scénu, ale pár vteřin na to už se mnou vtipkoval a všechno odlehčil.“
Asi největší radostí pro Simmonds byla příležitost učit se od Blunt. „Emily mi učarovala,“ říká Simmonds. „Hlavně možnost sledovat ji, jak se zaměřila na vlastní zkušenosti jako matka. Vytvořila Evelyn jako někoho, kdo chce svým dětem dát nejlepší příležitost k úspěšnému životu a dát jim všechno, co potřebují. Tu samou energii dávala i mě a Noahovi. Věděla přesně, jak s námi pracovat, šlo to skvěle.“
Blunt byla Simmonds ohromená stejně tak. „Bylo pozoruhodné vidět, jak Millie během tohoto natáčení jen kvete,“ říká Blunt. „Zezačátku byla trochu stydlivá, ale pak začala ve scénách podávat takové výkony, že jste z toho měli husí kůži.“ Role Reganina mladšího bratra se ujal dvanáctiletý Noah Jupe, kterého Krasinski obdivoval v oceněné televizní minisérii Noční recepční, a kterého bylo aktuálně možné vidět ve filmové adaptaci novely YA, Kolo zázraků.
Krasinski na Jupa dostal i skvělé doporučení od George Clooneyho, který ho obsadil v dramatu Suburbicon: Temné předměstí. „Viděl jsem Noaha jako dítě, které je uneseno v Nočním recepčním, a pamatuju si, že jsem si myslel, že to potřebuje hodně odvahy a talentu, aby v tak mladém věku takovýmhle způsobem ztvárnil strach. Takže jsem udělal další logický krok, a to bylo spojit se s Georgem Clooneym, který s ním zrovna pracoval. Pamatuju si, že George řekl, že je to ‚nejúžasnější dětský herec, se kterým jsem kdy pracoval‘. A měl pravdu. Noah nám vytřel zrak. A výjimečné je, jak se z Millie a Noaha stali velmi blízcí přátelé. Spojili se velmi osobním a milujícím způsobem, který je hned znát.“
Jupe má svůj vlastní důvod, proč ho baví hororové thrillery. „Hodně se bojím, když se na ně dívám,“ přiznává. „Ale rád hororové filmy natáčím, protože potom máte možnost vidět, jak ta děsivá stvoření při natáčení vyrábí.“
Tím nejlepším je pro Jupa přátelství se Simmonds a komunikace ve znakové řeči. „Hrozně mě bavilo pracovat s Millie,“ říká. „Je neuvěřitelná herečka a taky je to skvělá osoba. Je tu vždy pro vás, vždy se ptá, jestli jste v pohodě.“
„Ve znakové řeči ještě nejsem úplně plynulý,“ poznamenává Jupe, „ale díky tomu jsme se s Millie dostali přes všechny ty nudné blbosti, o kterých se normálně kamarádi baví, a přešli jsme rovnou k upřímnosti a důležitým věcem. Myslím, že to je ten důvod, proč jsme se tak spřátelili.“
Simmonds říká o Jupovi: „Bylo strašně jednoduché s Noahem vyjít, a to na něm mám hrozně ráda. Ale poté přepnul do postavy Marcuse a najednou jsme si byli vzdálenější, bylo mezi námi takové ticho, že to šlo vycítit. Je opravdu talentovaný.“
Během natáčení se Krasinski snažil, aby se Jupe cítil bezpečně, stejně jako se Abbottovi snažili ochraňovat svoje děti. „Hned na začátku filmu nám John ukázal kulisy a místa, kde rodina tráví čas, a řekl nám, ať mu řekneme, co si myslíme. Takový on je, vždy se lidí ptá, co si myslí,“ říká Jupe. „Hodně jsem se od něj naučil.“
Blunt poznamenává, že bylo velmi důležité, aby Simmonds a Jupe byli schopni publikum emocionálně oslovit, vzhledem k tomu, že ve filmu jsou pouze čtyři hlavní lidské postavy.
„Millie a Noah jsou opravdu nevšední lidé. Každou noc jsme za ně děkovali naší šťastné hvězdě,“ říká Blunt. „Když dělají svou práci, vzduch se hýbe. Byli na sebe tak hodní. Byla to úplná agónie vidět je loučit se, když natáčení skončilo, stali se z nich opravdoví sourozenci. Jsou si teď hrozně blízcí, stejně jako Regan a Marcus.“
Krasinski dodává, že Simmonds a Jupe pomohli s celým zvukovým designem filmu. „Tyhle dvě děti nám svými výkony vyrážely dech každý den, i když nepoužívaly slova. Hrály emoce čistým a opravdovým dětským chováním, což bylo dojemnější než cokoli, co kdy napíšete. Ukázaly mi, jakou sílu můžete v místnosti vytvořit, aniž byste promluvili, a to mi pomohlo se ještě lépe zaměřit na použitý zvuk ve filmu, který ještě vystupňuje filmový zážitek.“
Nejnovější komentáře