Východní přísliby

VPVP
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Co dělá z fil­mu under­groun­do­vé dílo? Celkové poje­tí reži­sé­ra? Neznámé tvá­ře na mís­tech her­ců? Originální nápa­dy? Postupy? Nedostatek peněz? Cívka pře­tr­že­ná někde v polo­vi­ně? Nebo pros­tě jen souzně­ní všech těch­to fak­to­rů v jeden pev­ný a uce­le­ný výsle­dek, obsa­hu­jí­cí ingre­di­en­ce urči­té kva­li­ty…

…posklá­da­né jako bizar­ní puzzle do jed­no­ho mohut­né­ho cel­ku? Nebo…? Staré kos­ti pře­váž­ně nezá­vis­lé­ho reži­sé­ra Davida Cronenberga, zača­li oči­vid­ně spo­ko­je­ně vrzat někde kolem roku 2005, kdy se z extrém­ních fil­mů plných zají­ma­vých nechut­nos­tí, stal komor­ní film, nepo­strá­da­jí­cí psy­cho­lo­gic­ké náčr­ty všech jed­not­li­vých osob, ale i nevtí­ra­vý čer­ný humor s mír­nou por­cí „upřím­né bru­ta­li­ty“. Ten film se jme­no­val „A History of Violence“ a pojed­ná­val o poklid­ném živo­tě malo­měst­ské­ho otce, Toma Salla, žijí­cí­ho si svůj den­ní – pra­cov­ní – ste­re­o­typ v pří­jem­né kavár­ně.

Vše postu­pu­je ve svých hlu­bo­kých sto­pách, a život ani nena­svěd­ču­je něja­ké­mu vychý­le­ní či ino­va­ci, nýbrž jde, jak cho­dil něko­lik minu­lých let, nepo­chyb­ně až do doby, kdy kavár­nu pře­pad­ne dvoj­ce zlo­čin­ců, a Tom je eli­mi­nu­je jako ran­ní ospal­ky z očí. Nenadálé hrdin­ství samo­zřej­mě při­vá­dí spous­tu novi­ná­řů, žijí­cích pro medi­ál­ní explo­ze a hrdi­ny, kte­ří prá­vě tak berou Toma. Publicita má ale samo­zřej­mě i své nechval­né, nepří­jem­né a pře­de­vším nebez­peč­né strán­ky – napří­klad ve chví­li, kdy za Tomem při­je­de ban­da mafi­á­nů, co ho berou doslo­va jako staré­ho zná­mé­ho.
Vcelku jed­no­du­chý pří­běh, ze kte­ré­ho vykře­sa­li reži­sér a her­ci mož­né maxi­mum, roze­hra­né jako psychologické-drama o vyko­pá­vá­ní z hro­bu, svou dlou­ho pohřbe­nou minu­lost. Nicméně, když se pozor­ně zapo­slou­chá­me, a shléd­ne­me oba fil­my, uvi­dí­me jejich zna­tel­né spo­ji­tos­ti, aneb důkaz, že Cronebergovi kos­ti vrží stej­ně jako před dvě­ma lety – scé­nář se zase dá shr­nout pár okleš­tě­ný­mi věta­mi, postrá­da­jí­cích něja­ký zna­tel­něj­ší jazy­ko­vý um : porod­ní asi­s­tent­ka (Naomi Watts ve svém kla­sic­kém výko­nu) se při­ple­te do hle­dá­ní iden­ti­ty mat­ky, jejíž dítě leží na porod­ním sto­le a mat­ka na tom pitev­ním – zemře­la, čtr­nác­ti­le­tá při poro­du. Situace se ale počne nekon­t­ro­lo­va­tel­ně třást, když se asi­s­tent­ka, zaplé­tá s Ruskou Mafií, kte­rá roz­hod­ně nepo­tře­bu­je roz­sé­vat infor­ma­ce o sobě, všu­de mož­ně.

Podobně jako u „A History of Violence“, sle­du­je­me (pokud tedy sle­du­je­me bed­li­vě), že scé­nář, jeví­cí se sku­teč­ně pros­tě, má své urči­té vnitř­ní kouz­lo a sílu prá­vě ve vět­ši­ně věcích nevy­řče­ných, jen mír­ně nazna­če­ných – v „Eastern Promises“ jde napří­klad o posto­je člo­vě­ka, kte­rý se oct­ne ve slo­ži­té situ­a­ci, kde si musí ze dvou zel, vybrat to men­ší, či nao­pak, čis­tě dle cha­rak­te­ru. Pod náno­sem peč­li­vě gan­gs­ter­ské­ho laku ale stá­le vidí­me pří­běh zhr­ze­né Rusky (čtr­nác­ti­le­té mat­ky, k její­muž živo­tu se vra­cí­me pomo­cí její­ho dení­ku, kte­rý po ní zůstal), hle­da­jí­cí lep­ší život na půdě vysně­né­ho výcho­du – Londýna.

Na této plo­še se poma­lu odkrý­va­jí všech­ny kýčo­vi­té před­sta­vy „dob­ra“, „zla“, „zne­tvo­ře­né­ho zla“ a „zne­tvo­ře­né­ho dob­ra“, při­čemž nás začne napa­dat, jest­li jen nesle­du­je­me pohád­ku pro dospě­lé, kde jsou všech­ny tyto frag­men­ty ukry­ty pod povrch­ním, pozér­ským zevnějš­kem, kte­rý se cho­vá napros­to jinak, než se ve sku­teč­nos­ti cho­vat chce – za uvě­ři­tel­nost toho vše­ho, může­me vdě­čit pře­de­vším per­fekt­ním her­cům. Viggo Mortensen jako ele­gant­ní řidič Nikolaj, pra­cu­jí­cí pro Ruskou Mafii, u něhož zří­me napros­to per­fekt­ní sži­tí s rolí, a ať už dělá coko­liv (napří­klad řeže koneč­ky prs­tů mrt­vo­le), pořád ho bere­me jako bytost, se svou tajem­nou minu­los­tí, ve kte­ré cítí­me něco, co může i morál­ně kon­zis­tent­ní člo­věk, uznat za dob­ro.
A víte jak se jme­nu­je ta pách­nou­cí kupa sra­ček, do kte­ré se ta krás­ně budo­va­ná pla­ne­ta „Eastern Promises“ řítí? Konec. Ta pách­nou­cí kupa sra­ček se jme­nu­je „Konec.“, aneb mohut­ný skok k main­stre­a­mu, kde se vysvět­lí ono „tajem­né dob­ro“ ele­gant­ní­ho řidi­če, řád­ně kli­šo­vi­tou meto­dou, a i když díky ní pocho­pí­me urči­té roz­hod­nu­tí samot­né­ho Nikolaje (napří­klad nevů­li při sou­lo­že­ní s nevi­nou pro­sti­tut­kou), jaké pak nabí­ra­jí díky tomu­to „vysvět­lu­jí­cí­mu“ oka­mži­ku na efek­ti­vi­tě a pro­pra­co­va­nos­ti, stá­le nám vadí ta urči­tá doslov­nost, zvláš­tě v jed­né rovi­ně – nechtěl bych nějak pro­zra­zo­vat děj, ale mys­lím že spous­ta lidí už to ví, či spíš oče­ká­vá , tak­že plně řek­nu, že „Eastern Promises“ skon­čí vlast­ně dob­ře.

To je jed­na ote­vře­ných ran, jinak pro­pra­co­va­né­ho a upřím­né­ho fil­mu, poně­vadž posel­ství, že i Ruská Mafie má své „dob­ré hochy“ a že ve sku­teč­nos­ti má vět­ši­na hajz­lů dob­ré srd­ce, se jeví jako hnus­ná, banál­ní šrám. Protože kdy­by se film držel své ces­ty, jako půso­bi­vé son­dy nevin­né­ho člo­vě­ka do sofis­ti­ko­va­né pavu­či­ny spře­de­né nena­žra­ný­mi pavou­ky, s urči­tý­mi vnitř­ní­mi výpo­vě­di, fun­go­val by mno­hem více – v čemž mu pomá­há i kame­ra (Peter Suschitzky), v potřeb­ných oka­mži­cích lid­sky komor­ní, v urči­tých jako­by neza­u­ja­tě odmě­ře­ná – cizí. Těchto důle­ži­tých detai­lů si vší­má­me napří­klad v momen­tu, kdy má Nikolaj anál­ní sex s rus­kou pro­sti­tut­kou – v samot­ném aktu se pro­lí­ná záběr na oba dva, při­čemž pro­sti­tut­ka jen leda­by­le na čtyřech, bez názna­ku pro­cí­tě­ní, spíš napros­to vyhas­le, se skel­ný­ma oči­ma plných lítos­ti, plní svou „prá­ci“ a Nikolaj tak­též.

Sex dvou lidí jež se vidí popr­vé, a nikdo z oněch dvou to nechce (proč ne Nikolaj, se dozví­te při sle­do­vá­ní), dosa­hu­je díky herec­kým výko­nům, reži­sér­ské­mu angaž­má a stro­hé kame­ře napros­to vrchol­ných oka­mži­ků, zvlášť poté, co po aktu, začne pro­sti­tut­ka – nahá jen s pod­vaz­ky – zhrou­ce­ná na poste­li zpí­vat krás­ným hla­sem, dost mož­ná z důvo­du abychom si uvě­do­mi­li, že oso­ba, kte­rou muži v této spo­leč­nos­ti vní­ma­jí pou­ze jako „objekt“, je ve sku­teč­nos­ti také lid­ská bytost s city, to nám dává naje­vo i instru­men­tál­ní hud­ba Howarda Shorea, úmy­sl­ně nevý­razná, pou­ži­ty v oka­mži­cích, kdy se cítí­me jako když ladí­me stru­nu a mys­lím si, že kaž­dou chví­lí musí prask­nout. Podobně pro­cí­tě­né­ho oka­mži­ku se dočká­me i v úpl­ně posled­ní zábě­ru, z jaké­ho je sro­zu­mi­tel­ně cítit ona bez­na­děj a smu­tek z okol­ní­ho svě­ta i sama sebe, vylí­če­na mini­mál­ní­mi pro­střed­ky.

Ano, „Eastern Promises“ je pro­cí­tě­ný film, návště­va bru­tál­ní­ho svě­ta mužů, kte­rým se nedo­stá­vá to, po čem tolik baží, z čehož se samo­zřej­mě rodí smu­tek, ven­ti­lo­va­ný pře­de­vším násil­nou, sexu­ál­ní nebo alko­ho­lic­kou ces­tou. Nemuseli bychom to fil­mu věřit, pokud by tedy neby­la mohut­ná dáv­ka vše­ho sna­že­ní a prá­ce, upí­rá­na smě­rem k obra­zo­vé upřím­nos­ti, zamě­ňu­jí­cí se chví­le­mi až s natu­ra­lis­tic­kým ladě­ním – nic z toho není ale nuce­né, spíš se sna­ží pev­ně držet rea­li­ty, a tře­ba tako­vá bit­ka Nikolaje a dvou mužů v sau­ně, je sku­teč­ně vrchol­ným poči­nem, u kte­ré bude­te věřit kaž­dý zasa­ze­ný úder, i bod­nu­tí nožem, a nejen pro­to, že je v této scé­ně Viggo Mortensen sku­teč­ně napros­to nahý. Při kaž­dé při­puš­tě­né ráně se obje­ví trh­li­na, krev začne téci ade­kvát­ně s úde­ry a Nikolaj roz­hod­ně není Connery v šede­sá­tých letech, a tak něja­ká ta jizva mu na kon­tě urči­tě při­bu­de – jak by taky ne, dvoj­ce nožů na něj bude ata­ko­vat sku­teč­ně s bojechti­vou rados­tí, což sám pozná pře­de­vším na své ruce a tělo.

Tedy, abych se vrá­til na úpl­ný začá­tek recen­ze, přes­ně­ji jeho prv­ní odsta­vec – „Co dělá z fil­mu under­groun­do­vé dílo?“. Croneberg pojal film po svém, měl zná­me tvá­ře na mís­tech her­ců, mír­ně ori­gi­nál­ní nápad ve scé­ná­ři, v postu­pech neex­pe­ri­men­to­val, měl dosta­tek peněz a cív­ku upro­střed taky netr­hal, a přes­to mu z toho vyšlo cel­kem under­groun­do­vé dílo, jehož kom­pli­ko­va­nost roz­hod­ně není vněj­ší, a sha­zu­je ho pří­liš ohra­ný konec.
PS: Vincet Cassel, o němž jsem se až doteď (úmy­sl­ně?) nezmí­nil, hra­je ve fil­mu důle­ži­tou roli a pou­ze doka­zu­je, že je jed­ním z nej­lep­ších her­ců sou­čas­nos­ti.
Verdikt : Komorní svět zhr­ze­ných Rusů, žijí­cích na opač­ných stra­nách bari­kád s důmy­sl­ně skry­tým, impli­cit­ním posel­stvím.


Photo © Focus Features


Podívejte se na hod­no­ce­ní Východní pří­sli­by na Kinoboxu.
Autor: Jan Bodnár
Fénické spiknutí: Benicio Del Toro, Michael Cera září v pastiši Wese Andersona
5. června 2025Fénické spiknutí: Benicio Del Toro, Michael Cera září v pastiši Wese AndersonaBohatý podnikatel se vyhýbá pokusům o atentát, sbližuje se se svou odcizenou dcerou a budoucím dědicem a zároveň se pouští do nového podnikání ve filmu Fénické spiknutí, který měl minulý měsíc premiéru v soutěži na festivalu…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Kruh…tehdy jsem se opravdu bál. Skutečně, ten večer jsem se opravdu bál
21. května 2024Kruh…tehdy jsem se opravdu bál. Skutečně, ten večer jsem se opravdu bálNebylo to zase tak dávno, co jsem si jednoho chladného a mrazivého zimního večera udělal volnou chvilku a jal se sledovat nějaký ten filmeček. Nahlédl jsem tedy do své filmotéky a po chvíli mé oči stanuly…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Kruh – The Ring
21. května 2024Kruh – The RingRemake japonského filmu z roku 1998, který se stal v Americe hitem a i v Evropě se neztrácí v šedi průměru. S horory jsem měl zatím pouze dvě zkušenosti. První přišla v mých čtrnácti, díval jsem…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Jokerův úsměv: Heath Ledger a jeho ikonická role v Temném rytíři
5. dubna 2024Jokerův úsměv: Heath Ledger a jeho ikonická role v Temném rytířiNež byl Heath Ledger obsazen do role Jokera ve filmu Temný rytíř (2008), veřejně o ni projevili zájem Paul Bettany, Adrien Brody, Steve Carell a Robin Williams. Christopher Nolan však chtěl s Ledgerem spolupracovat již v…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Birdman: Audiovizuální symfonie a herecký triumf, který píše filmovou historii
11. ledna 2024Birdman: Audiovizuální symfonie a herecký triumf, který píše filmovou historii[caption id="" align="alignright" width="400"] Photo © Fox Searchlight Pictures[/caption] Riggan Thomson (Michael Keaton) bojuje s úpadkem své kariéry. Před dlouhými lety byl celosvětově uznávanou celebritou díky svému ztvárnění komiksového hrdiny Birdmana ve třech pokračováních akčního blockbusteru.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
King Kong - Jackson ve své vrcholné formě
2. dubna 2023King Kong - Jackson ve své vrcholné forměPo prvním shlédnutí jsem se k tomuto filmu stavil poměrně vlažně. Dinosauři a King Kong čí obří stonožky a jiná havěť mi přišla jako nesourodý koktejl, ale pak jsem se po několika letech shlédl tento film…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
King Kong -   King Kong je prostě legendou...
25. listopadu 2022King Kong - King Kong je prostě legendou......, která je nezapomenutelnou ukázkou toho, jak byli schopni filmaři vytvořit silný a trikově náročný příběh i v první polovině 20. století. Lidé mají různé sny. Peter Jackson měl sen o tom, že si natočí svého…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Třináct životů
8. srpna 2022Třináct životůDalší velká pecka od Rona Howarda ( Rivalové, v Srdci Moře, Han Solo). Ron Howard si vybral velmi silný námět, který si bez debat zasloužil být natočen. Týden zpátky jsem si chtěl pustit dokument a jsem…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Game of Thrones (Hra o trůny) 2011
3. srpna 2022Game of Thrones (Hra o trůny) 2011Současné televizní stanice jsou plné seriálů, jejichž náplň je různorodá. Zahrnuje situační komedie, sci-fi příběhy, krimi, či soap opery. Fantasy seriálů je však jako šafránu a pokud už se nějaký urodí, většinou je jeho kvalita poněkud…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Šifra mistra Leonarda
11. června 2022Šifra mistra LeonardaMoc dlouho netrvalo a jedna z nejkontroverznějších knih poslední doby se dočkala své filmové podoby. Převést na plátno příběh o tom, jak Ježíš Kristus s Máří Magdalenou dítě měl, rozhodl se celosvětově uznávaný režisér Ron Howard.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře