Vykoupení z věznice Shawshank je americký dramatický film z roku 1994, který napsal a režíroval Frank Darabont podle novely Stephena Kinga Rita Hayworthová a vykoupení z věznice Shawshank z roku 1982. Vypráví příběh bankéře Andyho Dufresnea (Tim Robbins), který je navzdory svému tvrzení o nevině odsouzen na doživotí ve státní věznici Shawshank za vraždu své manželky a jejího milence. Během následujících dvou desetiletí se spřátelí se spoluvězněm, pašerákem kontrabandu Ellisem „Redem“ Reddingem (Morgan Freeman), a stane se nástrojem v operaci praní špinavých peněz, kterou vede ředitel věznice Samuel Norton (Bob Gunton). Ve vedlejších rolích se objeví William Sadler, Clancy Brown, Gil Bellows a James Whitmore.
Darabont zakoupil práva na zfilmování Kingova příběhu v roce 1987, ale vývoj začal až o pět let později, kdy během osmi týdnů napsal scénář. Dva týdny po předložení scénáře společnosti Castle Rock Entertainment získal Darabont rozpočet 25 milionů dolarů na produkci filmu Vykoupení z věznice Shawshank, jehož předprodukce začala v lednu 1993. Ačkoli se děj filmu odehrává v Maine, hlavní natáčení probíhalo od června do srpna 1993 téměř výhradně v Mansfieldu v Ohiu, kde jako titulní věznice sloužila státní polepšovna v Ohiu. Projekt přilákal do role Andyho mnoho tehdejších hvězd, včetně Toma Hankse, Toma Cruise a Kevina Costnera. Hudbu k filmu složil Thomas Newman.
Přestože Vykoupení z věznice Shawshank sklidilo při svém uvedení do kin pochvalné kritiky, zejména pro svůj příběh a výkony Robbinse a Freemana, bylo kasovním zklamáním a během prvního uvedení v kinech vydělalo pouze 16 milionů dolarů. Jako příčiny neúspěchu se tehdy uvádělo mnoho důvodů, včetně konkurence filmů jako Pulp Fiction a Forrest Gump, obecné neoblíbenosti vězeňských filmů, absence ženských postav a dokonce i názvu, který byl považován za matoucí pro diváky. Film byl následně několikrát nominován na ceny, včetně sedmi nominací na Oscara, a dočkal se reprízy v kinech, která spolu s mezinárodními tržbami zvýšila tržby filmu na 73,3 milionu dolarů.
Po celých Spojených státech bylo dodáno přes 320 000 kopií z půjčoven VHS a díky nominacím na ceny a ústnímu podání se stal jedním z nejpůjčovanějších videofilmů roku 1995. Po zakoupení Castle Rocku společností Turner Broadcasting System byla získána vysílací práva a od roku 1997 byl film pravidelně vysílán na stanici TNT, což ještě zvýšilo jeho popularitu. I po desetiletích od svého uvedení se film stále pravidelně vysílal a je populární v několika zemích, diváci a známé osobnosti jej uvádějí jako zdroj inspirace a v různých anketách jej označují za svůj oblíbený. V roce 2015 knihovna Kongresu Spojených států amerických vybrala film k uchování v Národním filmovém registru, protože jej shledala „kulturně, historicky nebo esteticky významným“.
Děj
V roce 1947 je v Portlandu ve státě Maine bankéř Andy Dufresne odsouzen za vraždu své ženy a jejího milence a je odsouzen ke dvěma po sobě jdoucím doživotním trestům ve státní věznici Shawshank. Spřátelí se s Ellisem „Redem“ Reddingem, vězněm a pašerákem kontrabandu, který si odpykává doživotní trest. Red pro Andyho obstará kamenné kladivo a velký plakát Rity Hayworthové. Andy je přidělen na práci ve vězeňské prádelně, kde je často sexuálně obtěžován „sestrami“ a jejich vůdcem Bogsem.
V roce 1949 Andy zaslechne, jak si kapitán dozorců Byron Hadley stěžuje na zdanění dědictví, a nabídne mu, že mu pomůže peníze legálně ukrýt. Poté, co útok Sester Andyho málem zabije, Hadley Bogse zbije a zmrzačí a ten je následně převezen do jiné věznice. Andy již není znovu napaden. Ředitel věznice Samuel Norton se s Andym setká a přeřadí ho do vězeňské knihovny, aby pomáhal staršímu vězni Brooksovi Hatlenovi, což je zástěrka, která má Andymu umožnit spravovat finanční záležitosti pro ostatní zaměstnance věznice, dozorce z jiných věznic i samotného ředitele. Andy začne každý týden psát dopisy státnímu zákonodárnému sboru, v nichž žádá o finanční prostředky na zlepšení chátrající vězeňské knihovny.
Brooks je v roce 1954 po odpykání padesáti let podmínečně propuštěn, ale nedokáže se přizpůsobit vnějšímu světu a nakonec se oběsí. Zákonodárný sbor pošle knihovně dar, jehož součástí je nahrávka Figarovy svatby; Andy přehraje úryvek z opery přes veřejný rozhlas a je potrestán samotkou. Po propuštění ze samotky Andy vysvětluje, že naděje je to, co mu pomáhá překonat čas, což Red odmítá. V roce 1963 začíná Norton využívat vězeňskou pracovní sílu pro veřejné práce, profituje z podhodnocování nákladů na kvalifikovanou práci a přijímá úplatky. Andy pere peníze pod přezdívkou „Randall Stephens“.
Tommy Williams je v roce 1965 uvězněn za vloupání. Andy a Red se s ním spřátelí a Andy mu pomůže složit zkoušku všeobecného vzdělání (GED). O rok později Tommy Redovi a Andymu prozradí, že se jeho spoluvězeň v jiné věznici přihlásil k odpovědnosti za vraždy, za které byl Andy odsouzen. Andy se s touto informací obrátí na Nortona, ale ten ho odmítá vyslechnout, a když se Andy zmíní o praní špinavých peněz, pošle ho Norton zpět na samotku. Norton nechá Hadleyho zavraždit Tommyho pod záminkou pokusu o útěk. Andy se pokusí s praním peněz přestat, ale ustoupí poté, co mu Norton pohrozí, že zničí knihovnu, zbaví Andyho ochrany před dozorci a přemístí ho do horších podmínek. Andy je po dvou měsících propuštěn ze samotky a skeptickému Redovi řekne, že sní o životě v mexickém pobřežním městě Zihuatanejo. Andy mu také řekne o určitém seníku poblíž Buxtonu a požádá Reda - jakmile bude propuštěn - aby vyzvedl balíček, který tam Andy zakopal. Red se obává o Andyho blaho, zvláště když se dozví, že Andy požádal spoluvězně o 6 stop (1,8 m) provazu.
Při nástupu dalšího dne najdou dozorci Andyho celu prázdnou. Rozzuřený Norton hodí kámen na plakát Raquel Welchové visící na stěně cely a odhalí tak tunel, který Andy za posledních 19 let vykopal kladivem na kameny. Předchozí noc Andy pomocí lana utekl tunelem a vězeňským odpadním potrubím a odnesl si Nortonův oblek, boty a účetní knihu s důkazy o praní špinavých peněz. Zatímco po něm stráže pátrají, Andy se vydává za Randalla Stephense, vybere z několika bank přes 370 000 dolarů (v přepočtu 2,95 milionu dolarů v roce 2020) z vypraných peněz a pošle účetní knihu a další důkazy o korupci a vraždách v Shawshanku místním novinám. Do Shawshanku přijíždí státní policie a Hadleyho vezme do vazby, zatímco Norton spáchá sebevraždu, aby se vyhnul zatčení.
Následujícího roku je Red po odpykání 40 let konečně podmínečně propuštěn. Těžko se přizpůsobuje životu mimo vězení a obává se, že se mu to nikdy nepodaří. Vzpomene si na slib, který dal Andymu, navštíví Buxtona a najde skrýš s penězi a dopisem, v němž ho žádá, aby přijel do Zihuatanejo. Red poruší podmínku, odcestuje do texaské pevnosti Fort Hancock a překročí hranice do Mexika, přičemž přiznává, že konečně cítí naději. Na pláži v Zihuatanejo najde Andyho a oba znovushledaní přátelé se šťastně obejmou.
Obsazení
-Tim Robbins jako Andy Dufresne:
Bankéř odsouzený v roce 1947 na doživotí za vraždu své ženy a jejího milence
-Morgan Freeman jako Ellis Boyd „Red“ Redding:
Vězeňský pašerák, který se spřátelí s Andym
-Bob Gunton jako Samuel Norton:
Zbožný a krutý ředitel věznice Shawshank
-William Sadler jako Heywood:
Člen Redova gangu dlouholetých trestanců
-Clancy Brown jako Byron Hadley:
Brutální kapitán vězeňské stráže
-Gil Bellows jako Tommy Williams:
Mladý trestanec uvězněný za vloupání v roce 1965
-James Whitmore jako Brooks Hatlen:
Zastaralý vězeňský knihovník, vězněný od počátku devadesátých let minulého století
V obsazení dále účinkují např: Mark Rolston jako Bogs Diamond, šéf gangu „Sester“ a vězeňský násilník; Jeffrey DeMunn jako žalobce v Dufresnově procesu; Alfonso Freeman jako Fresh Fish Con; Ned Bellamy a Don McManus jako vězeňští dozorci Youngblood a Wiley; a Dion Anderson jako Head Bull Haig. Renee Blaineová ztvárňuje Andyho manželku a Scott Mann jejího milence Glenna Quentina, instruktora golfu. Frank Medrano hraje Tlusťocha, jednoho z Andyho nových spoluvězňů, kterého Hadley ubije k smrti, a Bill Bolender hraje Elma Blatche, odsouzeného, který je možná skutečně zodpovědný za zločiny, za něž je Andy odsouzen. James Kisicki a Claire Slemmer ztvárňují ředitele Maine National Bank, respektive pokladní.
Analýza
Film je interpretován jako založený na křesťanské mystice. Andy je nabízen jako mesiášská postava podobná Kristu, přičemž Red o něm na začátku filmu říká, že má auru, která ho pohlcuje a chrání před Shawshankem. Scénu, v níž Andy a několik vězňů smolí střechu věznice, lze považovat za rekonstrukci Poslední večeře, kdy Andy získává pivo/víno pro dvanáct vězňů/učenců, které Freeman popisuje jako „pány všeho stvoření“ a dovolává se Ježíšova požehnání. Režisér Frank Darabont odpověděl, že to nebyl jeho záměr, ale chtěl, aby si lidé ve filmu našli svůj vlastní význam. Objevení desky Figarovy svatby je ve scénáři popsáno jako něco podobného jako nalezení svatého grálu, což přivádí vězně k zastavení a způsobuje, že nemocní vstávají ze svých postelí.
Na začátku filmu cituje ředitel Norton Ježíše Krista, když se Andy popisuje slovy: „Já jsem světlo světa“, čímž se prohlašuje za Andyho spasitele, ale tento popis může odkazovat i na Lucifera, nositele světla. Ředitel věznice totiž nevymáhá dodržování obecného pravidla zákona, ale rozhoduje se prosazovat svá vlastní pravidla a tresty, jak uzná za vhodné, a stává se tak zákonem sám pro sebe, podobně jako se chová Satan. Správce bývá také přirovnáván k bývalému prezidentovi Spojených států Richardu Nixonovi. Nortonovo vystupování a veřejné projevy lze považovat za zrcadlo Nixonova vystupování. Stejně tak Norton vytváří obraz svatého muže, který svatouškovsky promlouvá k servilním masám a zároveň provádí korupční podvody, z nichž byl obviněn Nixon.
Setkání Andyho a Reda bylo natočeno v Sandy Point National Wildlife Refuge na ostrově Saint Croix na Amerických Panenských ostrovech. Místo bylo interpretováno jako forma úniku nebo ráje.
Zihuatanejo bylo interpretováno jako obdoba nebe nebo ráje. Andy ji ve filmu popisuje jako místo bez paměti, které nabízí rozhřešení od hříchů tím, že na ně zapomene nebo je nechá spláchnout Tichým oceánem, jehož jméno znamená „mír“. Možnost útěku do Zihuatanejo se objeví až poté, co Andy přizná, že se cítí zodpovědný za smrt své ženy. Stejně tak si Red svobodu zaslouží až poté, co přijme, že se nemůže zachránit ani odčinit své hříchy. Freeman popsal Redův příběh jako příběh spásy, protože na rozdíl od Andyho, který nachází vykoupení, není nevinný ve svých zločinech. Zatímco někteří křesťanští diváci interpretují Zihuatanejo jako nebe, filmový kritik Mark Kermode napsal, že jej lze vykládat také jako nietzscheovskou formu bezúhonnosti dosaženou mimo tradiční pojetí dobra a zla, kde nabízená amnézie je spíše zničením než odpuštěním hříchů, což znamená, že Andyho cíl je sekulární a ateistický. Stejně jako lze Andyho interpretovat jako postavu podobnou Kristu, lze ho vnímat jako Zarathustrovi podobného proroka, který nabízí únik prostřednictvím vzdělání a prožitku svobody. Filmový kritik Roger Ebert tvrdil, že Vykoupení z věznice Shawshank je alegorií pro zachování pocitu vlastní hodnoty, když se člověk ocitne v bezvýchodné situaci. Důležitým tématem příběhové linie je Andyho integrita, zejména ve vězení, kde integrita chybí.
Sám Robbins se domnívá, že koncept Zihuatanejo u diváků rezonuje, protože představuje formu úniku, kterého lze dosáhnout po mnoha letech přežívání v jakémkoli „vězení“, v němž se někdo ocitne, ať už jde o špatný vztah, práci nebo prostředí. Podle Robbinse je důležité, že takové místo pro nás existuje. Isaac M. Morehouse naznačuje, že film poskytuje skvělou ilustraci toho, jak mohou být postavy svobodné, i když jsou ve vězení, nebo uvězněné, i když jsou na svobodě, a to na základě jejich pohledu na život. Filosof Jean-Paul Sartre popsal svobodu jako trvalý projekt, který vyžaduje pozornost a odolnost, bez níž začne být člověk definován ostatními nebo institucemi, což odráží Redovo přesvědčení, že vězni se stávají závislými na vězení, které definuje jejich život. Andy projevuje odolnost prostřednictvím vzpoury, když pouští hudbu z vězeňského reproduktoru a odmítá pokračovat v podvodu s praním špinavých peněz.
Mnoho prvků lze považovat za poctu síle filmu. Ve vězeňském kině vězni sledují film Gilda (1946), ale původně měl být v této scéně promítán film Ztracený víkend (1945). Zaměnitelnost filmů použitých ve vězeňském divadle naznačuje, že klíčový pro scénu je filmový zážitek, nikoliv téma, které mužům umožňuje uniknout realitě jejich situace. Bezprostředně po této scéně je Andy v promítací místnosti napaden sestrami a k jejich zahnání si pomáhá filmovým kotoučem. Na konci filmu Andy projde otvorem v cele skrytým za filmovým plakátem, aby unikl jak z cely, tak nakonec i z věznice Shawshank.
Vztah Andyho a Reda byl popsán jako nesexuální příběh dvou mužů, který nabízí jen málo jiných filmů, protože přátelství není postaveno na provádění kapříků, automobilových honičkách nebo rozvíjení vztahu k ženám. Filozof Alexander Hooke tvrdil, že skutečnou svobodou Andyho a Reda je jejich přátelství, schopnost sdílet vzájemně radost a humor.
Produkce
Režisér Frank Darabont (na snímku z roku 2011) koupil práva na adaptaci Vykoupení z věznice Shawshank za 5 000 dolarů v roce 1987
Vývoj
Darabont poprvé spolupracoval se spisovatelem Stephenem Kingem v roce 1983 na adaptaci povídky „Žena v pokoji“, když od něj koupil práva za 1 dolar - dolarový obchod, který King používal, aby pomohl novým režisérům vybudovat si životopis adaptací jeho povídek. Poté, co Darabont v roce 1987 získal svůj první scénáristický kredit za film A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors, vrátil se ke Kingovi s částkou 5 000 dolarů, aby od něj koupil práva na adaptaci Rity Hayworthové a Vykoupení z věznice Shawshank, 96stránkové novely z Kingovy sbírky Different Seasons z roku 1982, kterou napsal, aby se věnoval i jiným žánrům než hororovým povídkám, jimiž byl běžně známý. Ačkoli King nechápal, jak by se příběh, zaměřený převážně na Reda rozjímajícího nad svým spoluvězněm Andym, mohl proměnit v celovečerní film, Darabont věřil, že je to „jasné“. King šek na 5 000 dolarů od Darabonta nikdy neproplatil; později ho zarámoval a vrátil Darabontovi spolu s poznámkou, která zněla: „Pro případ, že bys někdy potřeboval peníze na kauci. S láskou, Steve.“
O pět let později napsal Darabont scénář během osmi týdnů. Rozšířil prvky Kingova příběhu. Z Brookse, který je v novele vedlejší postavou, jež zemře v domově důchodců, se stala tragická postava, která se nakonec oběsila. Tommy, který v novele vymění důkazy očišťující Andyho za přeložení do hezčí věznice, je ve scénáři zavražděn na příkaz ředitele Nortona, který je složeninou několika postav ředitelů věznic v Kingově příběhu. Darabont se rozhodl vytvořit jedinou postavu dozorce, která by sloužila jako hlavní antagonista. Mezi svými inspiracemi Darabont uvedl díla režiséra Franka Capry, včetně filmů Pan Smith jede do Washingtonu (1939) a Je to báječný život (1946), a označil je za vysoké pohádky; Darabont přirovnal Vykoupení z věznice Shawshank spíše k vysoké pohádce než k vězeňskému filmu. Jako inspiraci uvedl také snímek Dobrodruzi (Goodfellas, 1990), který ve scénáři používá dialogy ilustrující plynutí času, a vězeňské drama Pták z Alcatrazu (Birdman of Alcatraz, 1962) režiséra Johna Frankenheimera. Při pozdějším průzkumu natáčecích lokací Darabont náhodou narazil na Frankenheimera, který prováděl průzkum pro svůj vlastní projekt Against the Wall (Proti zdi) z vězeňského prostředí. Darabont vzpomínal, že Frankenheimer si vzal na chvíli volno a poskytl Darabontovi povzbuzení a rady.
V té době nebyly filmy z vězeňského prostředí považovány za pravděpodobné kasovní úspěchy, ale Darabontův scénář si přečetla tehdejší producentka společnosti Castle Rock Entertainment Liz Glotzerová, jejíž zájem o vězeňské příběhy a reakce na scénář ji přiměly pohrozit odchodem, pokud Castle Rock nebude produkovat Vykoupení z věznice Shawshank. Scénář se líbil i režisérovi a spoluzakladateli Castle Rock Robu Reinerovi. Nabídl Darabontovi 2,4 až 3 miliony dolarů za to, že ho bude režírovat sám. Reiner, který již dříve adaptoval Kingovu novelu Tělo z roku 1982 do filmu Stůj při mně z roku 1986, plánoval obsadit Toma Cruise do role Andyho a Harrisona Forda do role Reda.
Castle Rock nabídl, že bude financovat jakýkoli další film, který bude chtít Darabont natočit. Darabont o nabídce vážně uvažoval, odvolával se na to, že vyrůstal v chudobě v Los Angeles, věřil, že to pozvedne jeho postavení v branži, a že Castle Rock ho mohl podle smlouvy vyhodit a film stejně předat Reinerovi, ale rozhodl se zůstat režisérem a v rozhovoru pro Variety v roce 2014 řekl: „Můžete dál odkládat své sny výměnou za peníze a, víte, zemřít, aniž byste kdy udělali věc, kterou jste si předsevzali“. Reiner místo toho působil jako Darabontův mentor v projektu. Během dvou týdnů od předvedení scénáře Castle Rocku měl Darabont na natočení filmu rozpočet 25 milionů dolarů (bral plat 750 000 dolarů za scénář a režii plus procenta z čistého zisku) a v lednu 1993 začala předprodukce.
Osazení
Freeman byl obsazen na návrh producentky Liz Glotzerové, která ignorovala popis postavy bílého Ira přezdívaného „Red“ v novele. Freemanova postava na tuto volbu naráží, když se ho Andy zeptá, proč se mu říká Red, a odpoví: „Možná proto, že jsem Ir“. Freeman se rozhodl svou roli nezkoumat a řekl: „Hrát roli někoho, kdo je uvězněný, nevyžaduje žádné specifické znalosti o uvěznění ... protože muži se nemění. Jakmile se jednou ocitnete v takové situaci, prostě dodržujete jakoukoli linii, kterou musíte dodržovat.“ Darabont znal Freemana už z jeho menší role v jiném vězeňském dramatu Brubaker (1980), zatímco Robbins byl nadšený, že bude pracovat po jeho boku, protože na něm vyrůstal v dětském televizním pořadu The Electric Company.
Darabont si pro roli Andyho Dufresnea původně vyhlédl některé ze svých oblíbených herců, například Genea Hackmana a Roberta Duvalla, ale ti nebyli k dispozici; uvažovalo se také o Clintu Eastwoodovi a Paulu Newmanovi. Nabídku dostali Tom Cruise, Tom Hanks a Kevin Costner, kteří roli odmítli - Hanks kvůli hlavní roli ve filmu Forrest Gump a Costner kvůli hlavní roli ve filmu Vodní svět. V různých fázích se uvažovalo také o Johnnym Deppovi, Nicolasi Cageovi a Charliem Sheenovi. Cruise se zúčastnil čtení scénáře, ale odmítl pracovat pro nezkušeného Darabonta. Darabont uvedl, že Robbinse obsadil poté, co viděl jeho výkon v psychologickém hororu Jacob’s Ladder z roku 1990. Když byl Robbins obsazen, trval na tom, aby Darabont použil zkušeného kameramana Rogera Deakinse, který s ním spolupracoval na filmu The Hudsucker Proxy. Při přípravě na roli Robbins pozoroval zvířata v klecích v zoologické zahradě, strávil odpoledne na samotce, mluvil s vězni a dozorci a měl několik hodin spoutané ruce a nohy.
Původně obsazený do role mladého trestance Tommyho Brad Pitt po úspěchu ve filmu Thelma & Louise od natáčení odstoupil (roli dostal debutující Gil Bellows); James Gandolfini odmítl ztvárnit vězeňského násilníka Bogse. Bob Gunton natáčel film Demolition Man (1993), když šel na konkurz na roli ředitele věznice Nortona. Aby studio přesvědčil, že se Gunton na roli hodí, zařídili mu Darabont a producent Niki Marvin, aby během volného dne v Demolition Manovi natočil kamerové zkoušky. Nechali mu vyrobit paruku, protože kvůli roli v Demolition Manovi měl oholenou hlavu. Gunton chtěl Nortona ztvárnit s vlasy, protože ty by pak mohly být šedivé, aby se na plátně projevilo jeho stárnutí v průběhu filmu. Gunton provedl s Robbinsem kamerové zkoušky, které natočil Deakins. Po potvrzení role používal paruku v prvních scénách filmu, dokud mu vlasy nedorostly. Gunton řekl, že Marvin a Darabont viděli, že postavě rozumí, což hrálo v jeho prospěch, stejně jako fakt, že jeho výška byla podobná Robbinsově, což Andymu umožnilo věrohodně použít oblek ředitele věznice.
Představitel hlavního dozorce Byrona Hadleyho Clancy Brown dostal od styčného důstojníka produkce možnost promluvit si s bývalými dozorci, ale odmítl to, protože se domníval, že by nebylo dobré říkat, že jeho brutální postava byla nějakým způsobem inspirována příslušníky státní věznice v Ohiu. William Sadler, který ztvárnil Heywooda, uvedl, že ho Darabont oslovil v roce 1989 při natáčení televizního seriálu Příběhy z krypty, kde působil jako scenárista, aby si zahrál v adaptaci, kterou hodlal natočit. Freemanův syn Alfonso má cameo jako mladý Red na fotografiích z přepadení a jako vězeň křičící „čerstvá ryba“, když Andy přijíždí do věznice Shawshank. Mezi komparzisty, kteří byli ve filmu použiti, byli bývalý ředitel a bývalí vězni polepšovny a aktivní dozorci z nedalekého vězeňského zařízení. Původní název novely přilákal do konkurzu na neexistující roli Rity Hayworthové několik lidí, včetně muže v drag oblečení.
Natáčení
Jako fiktivní věznice Shawshank sloužila státní polepšovna Ohio, známá také jako Mansfieldská polepšovna
Z rozpočtu 25 milionů dolarů probíhalo hlavní natáčení tři měsíce od června do srpna 1993. Natáčení si pravidelně vyžádalo až 18hodinové pracovní dny, šest dní v týdnu. Freeman popsal natáčení jako napjaté: „Většinu času bylo napětí mezi herci a režisérem. Vzpomínám si, že jsem zažil špatnou chvilku s režisérem, měl jsem jich několik.“ Freeman se zmínil o tom, že Darabont vyžadoval více záběrů scén, které podle něj neměly žádné znatelné rozdíly. Například scéna, v níž Andy poprvé osloví Reda, aby mu obstaral kladivo na kámen, se natáčela devět hodin a Freeman v ní po celou dobu házel a chytal baseballový míček s jiným vězněm. Počet natočených záběrů vedl k tomu, že se Freeman následující den dostavil na natáčení s rukou v závěsu. Freeman někdy jednoduše odmítl natáčet další záběry. Robbins uvedl, že dlouhé dny byly náročné. Darabont měl pocit, že ho natáčení filmu hodně naučilo: „Režisér opravdu potřebuje mít vnitřní barometr, aby dokázal změřit, co který herec potřebuje“. Zjistil, že nejčastěji bojoval s Deakinsem. Darabont upřednostňoval více scénických záběrů, zatímco Deakins měl pocit, že neukazování vnějšího prostoru věznice dodává filmu pocit klaustrofobie, a to znamenalo, že když se použije široký scénický záběr, má větší dopad.
Marvin strávil pět měsíců obhlížením věznic po celých Spojených státech a Kanadě, hledal místo, které by mělo nadčasovou estetiku a bylo zcela opuštěné, a doufal, že se vyhne složitému natáčení potřebných záběrů, a to každý den po několik hodin v aktivní věznici s bezpečnostními potížemi, které by to obnášelo. Marvin si nakonec vybral státní polepšovnu v ohijském Mansfieldu, která posloužila jako fiktivní státní věznice Shawshank v Maine, s odkazem na její kamenné a cihlové budovy v gotickém stylu. Zařízení bylo uzavřeno o tři roky dříve, v roce 1990, kvůli nelidským životním podmínkám.
Pravovárna o rozloze 15 akrů, v níž se nacházela vlastní elektrárna a farma, byla krátce po dokončení natáčení částečně zbourána, zůstala z ní hlavní správní budova a dva bloky cel. V polepšovně bylo natočeno několik záběrů interiérů specializovaných vězeňských zařízení, jako jsou přijímací místnosti a kancelář ředitele. Interiér internátu, který používají Brooks a Red, se nacházel ve správní budově; exteriérové záběry internátu byly pořízeny jinde. Vnitřní scény ve vězeňských celách se natáčely na zvukové kulise postavené v nedaleké zavřené továrně Westinghouse Electric. Protože Darabont chtěl, aby cely vězňů byly obráceny proti sobě, téměř všechny scény v celách se natáčely na speciálně postavené kulise umístěné v továrně Westinghouse, s výjimkou scény, v níž Elmo Blatch přiznává vinu za zločiny, za které byl Andy odsouzen. Ta se natáčela v jedné ze skutečných vězeňských cel. Scény se natáčely také v Mansfieldu a v sousedním Ashlandu ve státě Ohio. Dub, pod nímž Andy pohřbívá svůj dopis Redovi, se nacházel poblíž státního parku Malabar Farm ve městě Lucas ve státě Ohio; v roce 2016 jej zničil vítr.
Bissmanova budova v Mansfieldu v Ohiu sloužila jako dům na půl cesty, ve kterém Brooks a později Red bydleli po propuštění z vězení
Stejně jako vězení v Ohiu nahradilo fiktivní vězení v Maine, scéna na pláži, která ukazuje Andyho a Redovo shledání v mexickém Zihuatanejo, se ve skutečnosti natáčela v Karibiku na ostrově Saint Croix, jednom z amerických Panenských ostrovů. Pláž v „Zihuatanejo“ je Sandy Point National Wildlife Refuge, chráněná oblast pro mořské želvy kožatky. Mezi scény natáčené v Upper Sandusky patřila scéna ve vězeňské truhlárně, kde Red a jeho spoluvězni poslouchají Figarovu svatbu (truhlárna se nyní jmenuje Shawshank Woodshop), a úvodní soudní scéna, která se natáčela v soudní budově Wyandot County. Mezi další natáčecí lokace patřila Pugh Cabin ve státním parku Malabar Farm, kde Andy sedí venku, zatímco se jeho žena oddává milostnému románku, Butler v Ohiu představoval Buxton ve státě Maine a Bissman Building v Mansfieldu sloužil jako dům na půl cesty, kde Brooks pobýval po propuštění.
Pro scénu zobrazující Andyho útěk z vězení si Darabont představoval, že Andy použije své miniaturní kamenné kladivo, aby prorazil kanalizační potrubí, ale usoudil, že to není reálné. Místo toho se rozhodl použít velký kus skály. Zatímco ve filmu je zobrazena ikonická scéna, kdy Andy uniká na svobodu kanalizačním potrubím popsaným jako „řeka sraček“, Robbins se plazí směsí vody, čokoládového sirupu a pilin. Potok, do něhož se Robbins vynoří, byl podle scénografa Terence Marshe skutečně certifikován chemikem jako toxický. Produkční tým potok přehradil, aby byl hlubší, a pomocí chlorace ho částečně dekontaminoval. Robbins o této scéně řekl: „Když děláte film, chcete být dobrým vojákem - nechcete být tím, kdo [se] postaví do cesty. Takže jako herec uděláte věci, které jsou kompromisem pro vaše fyzické zdraví a bezpečnost“. Scéna měla být mnohem delší a dramatičtější, měla popisovat Andyho útěk přes pole a do vlaku, ale vzhledem k tomu, že na natočení sekvence byla k dispozici pouze jedna noc, byla zkrácena na zobrazení Andyho stojícího vítězně ve vodě. Deakins tuto scénu považuje za jednu ze svých nejméně oblíbených a tvrdí, že ji „přesvítil“. Darabont v reakci na to s Deakinsovým sebehodnocením nesouhlasil. Řekl, že čas a preciznost, které Deakins potřeboval, a jejich omezený natáčecí plán znamenaly, že musel být přesný v tom, co a jak mohl natočit. V rozhovoru z roku 2019 uvedl, že lituje, že to znamenalo, že nemohl natočit detailní záběr Robbinsovy tváře, když vylézal z díry z cely.
Co se týče scény, kdy Andy rebelsky pouští hudbu přes vězeňský hlásný systém, byl to Robbinsův nápad, aby Andy hudbu zesílil a nevypnul ji. Zatímco v hotovém filmu se vězni dívají na Ritu Hayworthovou ve filmu Gilda (1946), původně měli sledovat film Billyho Wildera Ztracený víkend (1945), který pojednává o nebezpečí alkoholu. Jelikož bylo příliš nákladné získat tento materiál od Paramount Pictures, obrátil se producent Niki Marvin na držitele práv na domácí distribuci filmu The Shawshank Redemption, společnost Columbia Pictures, která nabídla seznam levnějších titulů, mezi nimiž byla i Gilda. Vzhledem k tomu, že natáčení probíhalo převážně ve věznici a jejím okolí, byly scény často natáčeny v téměř chronologickém pořadí odpovídajícím různým obdobím zobrazeným v příběhu. To napomáhalo hereckým výkonům, protože jejich skutečné vztahy se vyvíjely společně se vztahy jejich postav. Darabont uvedl, že scéna, v níž Andy vypráví Redovi o svých snech o cestě do Mexika, byla jednou z posledních natočených scén, ke které se při vzpomínkách na natáčení filmu nejvíce vracel. Pochválil Robbinse a Freemana za to, že scénu dokončili během několika málo záběrů.
Postprodukce
Konečný sestřih filmu uvedeného do kin trvá 142 minut a byl věnován Allenu Greenovi, Darabontovu bývalému agentovi, který zemřel během natáčení na AIDS. První sestřih filmu trval téměř dvě a půl hodiny, což Glotzer považoval za „dlouhé“, a několik scén bylo vystřiženo, včetně delší sekvence, v níž si Red zvyká na život po uvěznění; Darabont uvedl, že při zkušebních projekcích se zdálo, že diváci začínají být u této scény netrpěliví, protože už byli přesvědčeni, že Red to nepřežije. Další vystřižená scéna ukazovala vězeňského dozorce, který zkoumá Andyho únikový tunel; to mělo zpomalit děj. Film měl původně studený úvod, který rozehrával Andyho zločin, přičemž jeho soudní proces se hrál po celou dobu úvodních titulků, ale tyto scény byly sestříhány dohromady, aby vznikl „údernější“ úvod. Jedna scéna ze scénáře, kterou Darabont označil za svou nejlepší práci, zůstala kvůli natáčecímu plánu nenatočena. V této scéně je snící Red vtažen do plakátu Rity Hayworthové, aby se ocitl sám a bezvýznamný na pobřeží Pacifiku a řekl: „Jsem vyděšený, není cesty domů.“ V této scéně se Red ocitl sám a bezvýznamný na pobřeží Pacifiku. Darabont prohlásil, že lituje, že tuto scénu nemohl natočit.
V původní Darabontově vizi konce filmu je Red viděn, jak jede autobusem směrem k mexické hranici, přičemž jeho osud zůstává nejasný. Glotzer trval na zařazení scény, v níž se Red a Andy znovu setkávají v Zihuatanejo. Řekla, že Darabont měl pocit, že je to „komerční, sentimentální“ konec, ale Glotzerová chtěla, aby je diváci viděli spolu. Castle Rock souhlasil s financováním natáčení této scény, aniž by požadoval její zařazení, a zaručil tak Darabontovi konečné rozhodnutí. Ve scéně se původně objevilo delší shledání, v němž Andy a Red recitovali dialogy z jejich prvního setkání, ale Darabont řekl, že to působí „gól-gee-ne-jsme-roztomilí“, a vystřihl to. Scéna shledání na pláži byla divácky nejoblíbenější; Freeman i Robbins měli pocit, že poskytla potřebné uzavření. Darabont souhlasil se zařazením scény poté, co viděl reakce testovacího publika, a řekl:„Myslím, že je to kouzelné a povznášející místo, kam se naše postavy dostanou na konci své dlouhé ságy...“
Hudba
Hudbu k filmu složil Thomas Newman. Měl pocit, že už bez hudby vyvolává tak silné emoce, že pro něj bylo obtížné složit takovou, která by scény povznesla, aniž by od nich odváděla pozornost. Skladba „Shawshank Redemption“, která zazní během Andyho útěku z věznice Shawshank, měla původně tříhlasý motiv, ale Darabont měl pocit, že má příliš „triumfální rozmach“, a požádal, aby byla zmírněna na jednohlasý motiv. „So Was Red“, která zazní po Redově propuštění z vězení a vede k objevení Andyho skrýše, se stala jednou z Newmanových nejoblíbenějších skladeb. Skladba byla původně napsána pro sólový hoboj, až Newman neochotně souhlasil s přidáním harmoniky - odkaz na harmoniku, kterou Red dostává od Andyho, aby pokračoval ve svém poselství naděje. Podle Darabonta hráč na foukací harmoniku Tommy Morgan „nenuceně předvedl něco mrtvolně dokonalého na první záběr“, a to je slyšet i v hotovém filmu. Newmanova hudba byla tak úspěšná, že úryvky z ní byly ještě několik let poté používány ve filmových upoutávkách.
Vydání
Kino
Před uvedením do kin byl film zkušebně promítán veřejnosti. Ty byly označeny za „průchozí“ a Glotzerová je označila za jedny z nejlepších, jaké kdy viděla. Bylo rozhodnuto, že jméno Stephena Kinga bude z větší části vynecháno z jakékoli reklamy, protože studio chtělo přilákat „prestižnější publikum“, které by mohlo film od spisovatele známého především díky pulp fiction dílům jako Osvícení nebo Cujo odmítnout.
Po premiérách na začátku září v divadle Renaissance v Mansfieldu a na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu se Vykoupení z věznice Shawshank začalo 23. září 1994 v omezeném počtu promítat v Severní Americe. Během premiérového víkendu film vydělal 727 000 dolarů ve 33 kinech - v průměru 22 040 dolarů na kino. Podle hollywoodské tradice navštěvovat v premiérovou noc různá kina, aby viděli, jak diváci sledují jejich film naživo, se Darabont a Glotzer vydali do Cinerama Dome, ale nikoho tam nenašli. Glotzer tvrdil, že dvojice skutečně prodala dva lístky před kinem s příslibem, že pokud se kupujícím film nebude líbit, mohou požádat Castle Rock o vrácení peněz. Kritici film chválili, ale Glotzer se domníval, že nevýrazná recenze v Los Angeles Times odradila davy diváků. Film se dočkal širokého uvedení 14. října 1994, kdy expandoval do celkem 944 kin a vydělal 2,4 milionu dolarů - v průměru 2 545 dolarů na kino - a skončil jako devátý film víkendu, hned za sexuální komedií Exit to Eden (3 miliony dolarů) a těsně před historickým dramatem Quiz Show (2,1 milionu dolarů), které bylo v kinech pátý týden. Film Vykoupení z věznice Shawshank skončil na konci listopadu 1994 po deseti týdnech s přibližnou celkovou tržbou 16 milionů dolarů. Film byl považován za kasovní bombu, protože se mu nepodařilo získat zpět rozpočet 25 milionů dolarů, nepočítaje v to náklady na marketing a škrty provozovatelů kin.
Filmu konkurovaly také filmy Pulp Fiction (108 milionů dolarů), který měl premiéru rovněž 14. října po získání Zlaté palmy, a Forrest Gump (330 milionů dolarů), který byl uprostřed úspěšného 42týdenního běhu v kinech. Oba filmy se staly citovatelnými kulturními fenomény. Proti komerčnímu úspěchu Vykoupení z věznice Shawshank působil i všeobecný divácký trend akčních filmů s Brucem Willisem a Arnoldem Schwarzeneggerem v hlavních rolích. Freeman obviňoval název, že je nezapamatovatelný, zatímco Robbins vzpomínal, že se ho fanoušci ptali: „Co to bylo za Shinkshank Redukce?“. Před uvedením filmu do kin se objevilo několik alternativních názvů kvůli obavám, že se nejedná o prodejný titul. Nízké tržby byly také přičítány nedostatku ženských postav, které by rozšířily demografické spektrum diváků, obecné nepopularitě vězeňských filmů a ponurému tónu použitému v marketingu.
Po nominaci na několik Oscarů na začátku roku 1995 byl film v únoru až březnu znovu uveden do kin a vydělal dalších 12 milionů dolarů. Celkově film vydělal 28,3 milionu dolarů ve Spojených státech a Kanadě a 45 milionů dolarů z ostatních trhů, což celosvětově činí 73,3 milionu dolarů. Ve Spojených státech se stal 51. nejvýdělečnějším filmem roku 1994 a 21. nejvýdělečnějším filmem s ratingem R roku 1994.
Po vydání v kinech
I přes neuspokojivé kasovní zisky, což bylo v té době považováno za riskantní krok, dodala společnost Warner Home Video v roce 1995 320 000 kopií z videopůjčoven po celých Spojených státech. Film se stal jedním z nejpůjčovanějších filmů roku. Ve Spojených státech byl sedmým nejpůjčovanějším videem roku 1995. Za klíč k úspěchu filmu v půjčovnách byla považována pozitivní doporučení a opakovaná zhlédnutí ze strany zákazníků a také to, že byl dobře přijat jak mužským, tak ženským publikem.
Ted Turner’s Turner Broadcasting System získal Castle Rock v roce 1993, což umožnilo jeho televiznímu kanálu TNT získat práva na kabelové vysílání filmu. Podle Glotzera mohla TNT vzhledem k nízkým kasovním číslům vysílat film s velmi nízkými náklady, ale přesto si účtovat prémiové reklamní sazby. Film se začal pravidelně vysílat na této televizní stanici v červnu 1997. Televizní vysílání filmu zaznamenalo rekordní čísla a jeho opakované vysílání bylo považováno za zásadní pro to, aby se z filmu po jeho slabém kasovním výsledku stal kulturní fenomén. Darabont se domníval, že zlomovým bodem pro úspěch filmu byly nominace na Oscara: „Nikdo o tom filmu neslyšel a ten rok se o něm v oscarovém vysílání zmiňovali sedmkrát“. V roce 1996 získala práva na Vykoupení z věznice Shawshank společnost Warner Bros Pictures, a to po fúzi její mateřské společnosti Time Warner s Turner Broadcasting System.
Do roku 2013 se Vykoupení z věznice Shawshank vysílalo v 15 základních kabelových sítích a v tomto roce zabralo 151 hodin vysílacího času, čímž se vyrovnalo Zjizvené tváři (1983) a zaostalo pouze za Paní Doubtfireovou (1993). Na kanálech Spike, Up, Sundance TV a Lifetime patřil mezi 15 % nejnavštěvovanějších filmů mezi dospělými ve věku 18 až 49 let. Navzdory převážně mužskému obsazení byl nejsledovanějším filmem na síti OWN zaměřené na ženy. V článku Wall Street Journal z roku 2014 se uvádí, že na základě marží, které si studia berou z kasovních zisků, prodeje domácích nosičů a televizních licencí, vydělal film Vykoupení z věznice Shawshank odhadem 100 milionů dolarů. Jeff Baker, tehdejší výkonný viceprezident a generální ředitel Warner Bros. Home Entertainment, uvedl, že prodej domácího videa vydělal asi 80 milionů dolarů. Finance za licencování filmu pro televizi sice nejsou známy, ale v roce 2014 současní i bývalí manažeři Warner Bros. potvrdili, že se jedná o jeden z nejhodnotnějších majetků v knihovně studia v hodnotě 1,5 miliardy dolarů. V témže roce Gunton uvedl, že k desátému výročí filmu v roce 2004 stále dostával šestimístné zbytkové platby a stále z něj měl „značný příjem“, což bylo tolik let po jeho uvedení považováno za neobvyklé.
Příjetí
Kritické ohlasy
Kritika ocenila kameru Rogera Deakinse a za svou práci získal cenu Americké společnosti kameramanů za vynikající kameramanské výkony
Vykoupení z věznice Shawshank se dočkalo vesměs pozitivních recenzí. Někteří recenzenti film přirovnávali k jiným dobře hodnoceným vězeňským dramatům, např: Pták z Alcatrazu, Přelet nad kukaččím hnízdem, Chladnokrevná ruka Luka a Vzpoura v bloku 11. Gene Siskel řekl, že stejně jako Přelet nad kukaččím hnízdem je Vykoupení z věznice Shawshank inspirativním dramatem o překonávání panovačných autorit.
Owen Gleiberman z časopisu Entertainment Weekly uvedl, že Freeman působí v postavě Reda opravdově a „živě“. Janet Maslinová z The New York Times uvedla, že Freeman je nenápadně působivý, ale litovala, že Redova role ve filmu má omezený rozsah, omezuje se na pozorování Andyho. Freemanův velitelský výkon z něj podle ní udělal mnohem silnější postavu než pouhého pozorovatele. Maslinová uvedla, že Freemanův výkon byl obzvlášť dojemný, když popisoval, jak se Red stal závislým na životě mezi zdmi vězení. Leonard Klady z Variety naznačil, že Freeman měl „výstavnější“ roli, což mu umožnilo „půvab a důstojnost, které přišly přirozeně“, aniž by se kdy staly banálními, a Desson Howe z The Washington Post označil Freemana za „mistra“ komediální a dojemné kadence. Dokonce i recenze Kennetha Turana v Los Angeles Times, která podle Glotzera zmařila kasovní úspěch filmu, Freemana pochválila a uvedla, že jeho „nenucená přítomnost na plátně propůjčuje filmu Shawshank to nejbližší, co se mu může podařit“.
O Robbinsově výkonu Gleiberman řekl, že ve své „lakonické roli klaďase, neogaryho Coopera, není [Robbins] schopen navázat s Andym kontakt s diváky“. Maslin naopak uvedl, že Andy má tlumenější roli, ale Robbins ho ztvárňuje intenzivně a účinně vykresluje postavu při přechodu od nového vězně ke stárnoucí otcovské postavě, a Klady prohlásil, že jeho „strhující, neokázalý ... přesný, upřímný a bezproblémový“ výkon film ukotvuje. Howe uvedl, že ačkoli je postava „kýčovitě mesiášská“, protože všechny snadno okouzlí na svou stranu, a přirovnal ji k „Forrest Gump jde do vězení“, Robbins vyzařuje dokonalý druh nevinnosti, který příběh prodává. Hollywood Reporter uvedl, že Freeman i Robbins podali vynikající, vrstevnaté výkony, které jejich postavám vtiskly osobitost, a Peter Travers z Rolling Stone řekl, že dvojice vytvořila něco „nepopiratelně silného a dojemného“. Guntona a Browna označil Klady za „mimořádně věrohodné padouchy“, zatímco Howe oponoval, že Guntonův dozorce je klišovitá postava, která vychvaluje náboženské ctnosti a přitom nechává vraždit lidi.
Maslin označil film za působivý režijní debut, který vypráví jemný příběh s překvapivou dávkou láskyplné péče, zatímco Klady řekl, že jediné nedostatky přišly, když se Darabont příliš dlouho soustředil na vedlejší postavy nebo přikrášloval vedlejší příběh. Hollywood Reporter označil režii i scénář za svěží, zároveň však kritizoval dlouhou stopáž filmu. Klady uvedl, že délka a tón, i když zmírněné humorem a nečekanými událostmi, utlumí mainstreamovou přitažlivost filmu, ale příběh nabízí fascinující portrét vrozené lidskosti vězňů. Gleibermanovi se nelíbilo, že zločiny vězňů byly přehlíženy, aby byli vykresleni spíše jako klaďasové. Turan podobně protestoval proti tomu, co vnímal jako extrémní násilí a scény znásilnění, a proti tomu, aby většina vězňů vypadala jako „banda skvělých a měkkosrdcatých chlapíků“, aby se vězeňská zkušenost oděla do „růžové záře“. Klady shrnul film jako „hodnotnou a strašidelnou zábavu“ a přirovnal jej k surovému diamantu s drobnými chybami, ale Howe jej kritizoval za odbočky s mnoha podzápletkami a za patolízalství, když se rozhodl vyřešit příběh shledáním Andyho a Reda, místo aby ponechal tajemství. Ebert poznamenal, že příběh funguje, protože není o Andym jako hrdinovi, ale o tom, jak ho Red vnímá.
Deakinsova kamera byla běžně chválena, Hollywood Reporter ji označil za „předvídavou“ a „dobře zpracovanou“ a Travers řekl, že „každodenní agonie vězeňského života jsou pečlivě vykresleny ... téměř cítíte frustraci a vztek, které se vsakují do kůže vězňů“. Gleiberman pochválil výběr kulis a napsal, že „mechem tmavé, syté obrazy působí smyslně; máte pocit, jako byste se mohli natáhnout a dotknout se vězeňských zdí“. Hollywood Reporter o Newmanově hudbě napsal, že „v nejlepších momentech září zářivými texturami a svižnými graciézními tóny, které pěkně symbolizují ústřední téma filmu“, a Klady ji označil za „správnou rovnováhu mezi ponurostí a absurditou“.
Ocenění
Film byl v roce 1995 nominován na sedm Oscarů, což je nejvíce pro filmovou adaptaci Stephena Kinga: Marvin), nejlepší herec (Freeman), nejlepší adaptovaný scénář (Darabont), nejlepší kamera (Deakins), nejlepší střih (Richard Francis-Bruce), nejlepší zvuk (Robert J. Litt, Elliot Tyson, Michael Herbick a Willie D. Burton) a nejlepší původní hudba (Newman, jeho první nominace na Oscara). Film nezvítězil v žádné kategorii. Získal dvě nominace na Zlatý glóbus za nejlepší mužský herecký výkon ve filmu pro Freemana a za nejlepší scénář pro Darabonta.
Robbins i Freeman byli v roce 1995 nominováni za mimořádný mužský herecký výkon v hlavní roli na prvním ročníku Screen Actors Guild Awards. Darabont byl v roce 1994 nominován na cenu Directors Guild of America za nejlepší režii celovečerního filmu a na cenu Writers Guild of America za nejlepší adaptovaný scénář. Deakins získal cenu Americké společnosti kameramanů za mimořádný přínos kinematografii a producent Niki Marvin byl v roce 1994 nominován na cenu Zlatý vavřín udělovanou Cechem amerických producentů.
Dědictví
Darabont později adaptoval a režíroval další dva Kingovy příběhy, Zelenou míli (1999) a Mlhu (2007). V rozhovoru z roku 2016 King uvedl, že Vykoupení z věznice Shawshank je vedle filmu Stůj při mně jeho nejoblíbenější adaptací jeho díla.
Dub, pod nímž Andy zanechá Redovi vzkaz, který ho nasměruje do Zihuatanejo, se pro svou roli ve filmu stal symbolem naděje a je považován za ikonický. V roce 2016 deník The New York Times uvedl, že strom každoročně přiláká tisíce návštěvníků. Strom byl částečně zničen 29. července 2011, kdy ho rozštípl blesk; zprávy o poškození se objevily po celých Spojených státech ve zpravodajství, v novinách a na internetových stránkách až v Indii. Silný vítr strom zcela porazil 22. července 2016 nebo kolem tohoto data a jeho zbytky byly pokáceny v dubnu 2017. Zbytky byly proměněny v pamětní předměty z filmu Vykoupení z věznice Shawshank, včetně kamenných kladiv a magnetů.
Místo věznice, které mělo být po skončení natáčení zcela strženo, se stalo turistickou atrakcí. Mansfield Reformatory Preservation Society, skupina nadšenců filmu, koupila v roce 2000 budovu a pozemek od státu Ohio za jeden dolar a ujala se jeho udržování jako historické památky, a to jak z hlediska jeho účelu jako věznice, tak jako místa natáčení. Zpráva z roku 2019 odhaduje, že atrakce vydělává 16 milionů dolarů ročně. Mnoho místností a rekvizit zde zůstalo, včetně falešné roury, kterou Andy utíká, a části dubu z finále, poté co byl v roce 2011 poškozen. Okolí věznice navštěvují také fanoušci, zatímco místní podniky prodávají „Shawshanwiches“ a buchty ve tvaru věznice. Podle Mansfield/Richland County Convention and Visitors Bureau (později přejmenované na Destination Mansfield) se turistický ruch v oblasti od premiéry Vykoupení z věznice Shawshank každoročně zvyšuje a v roce 2013 přilákal 18 000 návštěvníků a více než 3 miliony dolarů do místní ekonomiky. Od roku 2019 provozuje Destination Mansfield Shawshank Trail, sérii 15 značených zastávek po místech spojených s filmem v Mansfieldu, Ashlandu, Upper Sandusky a St Croix. V roce 2018 stezka vydělala 16,9 milionu dolarů.
Koncem srpna 2014 se v Mansfieldu konala řada akcí na oslavu 20. výročí filmu, včetně promítání filmu v divadle Renaissance Theatre, autobusové prohlídky některých míst natáčení a koktejlu v polepšovně. Některých akcí se zúčastnili herci z filmu, včetně Guntona, Scotta Manna, Renee Blaine a Jamese Kisického. Podobně se v srpnu 2019 slavilo 25. výročí. Mezi hosty byli Darabont, Blaine, Mann, Gunton, Alfonso Freeman, Bellows, Rolston, Claire Slemmer a Frank Medrano. Darabont uvedl, že teprve na této akci, kdy se poprvé vrátil do Mansfieldu, si mohl uvědomit trvalý dopad filmu, a prohlásil: „Je to velmi surrealistický pocit, když se po tolika letech vrátíte a lidé o něm stále mluví.“
Kritické přehodnocení
Současný web pro shromažďování recenzí Rotten Tomatoes dává filmu 91 bodů. ppříznivé hodnocení od 81 kritiků s průměrným hodnocením 8,40/10. Shoda zní: „Vykoupení z věznice Shawshank je povznášející, hluboce uspokojivé vězeňské drama s citlivou režií a skvělými hereckými výkony.“. Film má také na serveru Metacritic na základě 21 kritiků skóre 81 bodů ze 100, což znamená „všeobecné uznání“.
V roce 1999 zařadil filmový kritik Roger Ebert Vykoupení z věznice Shawshank na svůj seznam Velkých filmů. Film byl nominován nebo se objevil na seznamech Amerického filmového institutu oslavujících 100 nejlepších filmů nebo témat souvisejících s filmem. V roce 1998 byl nominován na seznam AFI 100 Years...100 Movies a v roce 2007 se v revidovaném seznamu umístil na 72. místě, čímž předstihl filmy Forrest Gump (76) a Pulp Fiction (94). Byl také na 23. místě v seznamu AFI 100 Years...100 Cheers (2006), který mapuje inspirativní filmy. Postavy Andyho a ředitele Nortona byly nominovány na seznam AFI 100 Years...100 Heroes & Villains (100 let...100 filmových hlášek); na seznam AFI 100 Years...100 Movie Quotes (100 filmových hlášek) za hlášku „Get busy livin“, or get busy dyin“ “ (Zabývej se životem, nebo se zabývej smrtí); na seznam AFI 100 Years...100 Songs (100 písní) za hlášku „Sull’aria ...“ (Sull’aria ...). che soave zeffiretto“ (z Figarovy svatby); a AFI’s 100 Years of Film Scores za Newmanovo dílo.
V roce 2005 zařadila Asociace amerických scenáristů Darabontův scénář na 22. místo svého seznamu 101 nejlepších scénářů a v roce 2006 jej společnost Film4 zařadila na 13. místo svého seznamu 50 filmů, které musíte vidět, než zemřete. V roce 2014 bylo Vykoupení z věznice Shawshank označeno za čtvrtý nejoblíbenější film Hollywoodu na základě průzkumu mezi 2 120 členy zábavního průmyslu v Hollywoodu; nejvíce se k filmu přiklonili právníci z oblasti zábavního průmyslu. V roce 2017 jej deník The Daily Telegraph označil za 17. nejlepší vězeňský film všech dob a USA Today jej zařadil mezi 50 nejlepších filmů všech dob. V roce 2019 uvedl server GamesRadar jeho závěr jako jeden z nejlepších filmů všech dob.
Vykoupení z věznice Shawshank se objevilo na několika seznamech nejlepších filmů 90. let, které sestavily např: Paste a NME (2012), Complex (2013), CHUD.com (2014), MSN (2015), TheWrap, Maxim a Rolling Stone (všechny 2017).
Kulturní dopad
V listopadu 2014 oslavila Akademie filmového umění a věd 20. výročí filmu speciální jednodenní projekcí v Samuel Goldwyn Theater v Beverly Hills v Kalifornii. V roce 2015 byl film vybrán Knihovnou Kongresu Spojených států amerických k uchování v Národním filmovém registru, protože je „kulturně, historicky nebo esteticky významný“. Darabont na to reagoval: „Nedokážu si představit větší poctu, než aby byl film Vykoupení z věznice Shawshank považován za součást filmového dědictví naší země.“ Variety uvedl, že při slově „Shawshank“ si lze okamžitě vybavit představu věznice.
Významné a trvalé veřejné uznání filmu bylo pro kritiky často obtížné definovat. Freeman v jednom rozhovoru řekl: „Asi všude, kam přijdete, lidé říkají: „Vykoupení z věznice Shawshank - nejlepší film, jaký jsem kdy viděl“ “ a že taková chvála „z nich prostě padá“. Robbins řekl: „Přísahám Bohu, že po celém světě - kamkoli přijdu, všude se najdou lidé, kteří říkají: „Ten film mi změnil život“ “. Stephen King v samostatném rozhovoru řekl: „Pokud to není nejlepší [adaptace mých děl], tak je to jedna ze dvou nebo tří nejlepších, a určitě je v myslích filmových diváků pravděpodobně nejlepší, protože se obecně umisťuje na předních místech v těchto anketách, které mají o filmech. .... Nikdy jsem nečekal, že se s ním něco stane.“ V článku pro Variety z roku 2014 Robbins prohlásil, že se mu o své lásce k filmu svěřil jihoafrický politik Nelson Mandela, a jako zdroj inspirace jej uvedlo několik sportovců včetně Jonnyho Wilkinsona (Velká Británie), Agustína Pichota (Argentina), Ala Charrona (Kanada) a Dana Lyla (USA) a Sarah Fergusonové, vévodkyně z Yorku. Gunton uvedl, že se setkal s fanoušky v Maroku, Austrálii, Jižní Americe, Německu, Francii a na Bora Bora. Režisér Steven Spielberg o filmu řekl, že je to „film jako žvýkačka - když na ni šlápnete, přilepí se vám na botu“. Darabont při příležitosti 25. výročí filmu řekl, že starší generace se o něj dělí s mladšími, což přispívá k jeho dlouhověkosti.
Od roku 2008, kdy film předstihl Kmotra, je na prvním místě žebříčku 250 nejlepších filmů podle uživatelů IMDb a na vrcholu nebo v jeho blízkosti se drží od konce 90. let. Ve Velké Británii jej čtenáři časopisu Empire zvolili nejlepším filmem 90. let, v roce 2006 nejlepším filmem všech dob a v roce 2008 se umístil na čtvrtém místě v seznamu „500 nejlepších filmů všech dob“ časopisu Empire a v roce 2017 v jejich seznamu „100 nejlepších filmů“. V březnu 2011 byl film posluchači BBC Radio 1 a BBC Radio 1Xtra zvolen jako jejich nejoblíbenější film všech dob. Pravidelně se objevuje v žebříčku 100 nejlepších filmů časopisu Empire, v anketě Sky UK z roku 2013 byl označen za nejlepší film, který nezískal Oscara za nejlepší film (prohrál s Forrestem Gumpem), a v anketě YouGov z roku 2015 se umístil jako nejoblíbenější film Britů. Když Britský filmový institut analyzoval demografické rozdělení průzkumu YouGov, poznamenal, že Vykoupení z věznice Shawshank nebylo nejlépe hodnoceným filmem v žádné skupině, ale bylo jediným filmem, který se objevil v první patnáctce v každé věkové skupině, což naznačuje, že dokáže zaujmout každou dotazovanou věkovou skupinu, na rozdíl od filmu Pulp Fiction, který si vedl lépe u mladších voličů, a filmu Gone with the Wind (1939) u starších voličů.
V průzkumu, který v roce 2017 provedlo letiště Gatwick, byl tento film také označen za čtvrtý nejlepší, který lze sledovat během letu. Když filmový kritik Mark Kermode zpovídal řadu amerických filmových diváků, přirovnávali ho k „náboženskému zážitku“. V anketě z roku 2015 byl také zvolen nejoblíbenějším filmem Nového Zélandu. Trvalé uznání fanoušků vedlo k tomu, že je považován za jeden z nejoblíbenějších filmů všech dob.
Překvapivě se jedná o jeden z nejoblíbenějších filmů všech dob.
- Zdroj: Anglická Wikipedie
- Photo © 1994 Columbia Pictures
Nejnovější komentáře