Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > X-Men: Poslední vzdor - Násilně vykonstruované doťuknutí úspěšné série.

X-Men: Poslední vzdor - Násilně vykonstruované doťuknutí úspěšné série.

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Pomyslné stří­dá­ní strá­ží ve fil­mu je jen o něco málo frek­ven­to­va­něj­ším jevem než stří­dá­ní strá­ží před pre­zi­dent­ským síd­lem. Škatule se hej­bou takřka za kaž­dým rohem, a abychom si vyba­vi­li něko­lik názor­ných pří­pa­dů, nemu­sí­me se ani pří­liš otá­čet a vykru­co­vat tak křeh­ké krč­ní obrat­le. V posled­ní době nás o tom úspěš­ně pře­svěd­čil Daniel Craig coby nový (a mno­hem lid­štěj­ší) agent James Bond a pár pát­ku před ním i reži­sér Jonathan Mostow, jenž se sta­teč­ně (a zpr­vu se zdá­lo, že sebe­vra­žed­ně) ujal tře­tí­ho Terminátora a záro­veň své­ho času nej­draž­ší­ho fil­mu všech dob.Abyste mi však rozu­mě­li, jmé­no tvůr­ce Ponorky U-571 (sluš­né klaustrofobicko-podvodní dra­ma o krá­de­ži kódo­va­cí­ho pří­stro­je Enigma z doby dru­hé svě­to­vé vál­ky) zde nevy­pi­chu­ji jenom pro­to, abych roz­po­hy­bo­val váha­jí­cí prs­ty, ale mně se to hodí do krá­mu i z jiné­ho důvo­du. Aniž bych při­rov­ná­val Bryana Singera ke Cameronovi (to po mně nechtěj­te; navíc mě nový Superman sku­teč­ně neo­slo­vil), jeho x-menovský nástup­ce Brett Ratner se oci­tl v dost podob­né (ne-li stej­né) pozi­ci jako nástup­ce tať­ky endos­ke­le­to­nu T-800. Jen si to zesá­me­ris­suj­me: máme tady sluš­ně roz­je­té série, v obou pří­pa­dech dvoj­ky, kte­ré pře­ko­na­ly jed­nič­ku po všech strán­kách, a na kon­ci toho vše­ho osi­ře­lé tře­tí díly, jejichž zro­du bychom se zřej­mě ani nedo­čka­li, nebýt nuce­né a tolik ris­kant­ní adop­ce.

Ačkoliv by se moh­lo zdát, že prá­vě tady veš­ke­rá podob­nost kon­čí, opak jest prav­dou. Ba co víc, po pozře­ní tře­tích X-Menů mám sko­ro pocit, že je Ratner Mostowem a nao­pak - Mostow Ratnerem. Režisér Křižovatky smr­ti upřed­nost­nil totiž navlas stej­ný pří­stup jako jeho kole­ga. Vykašlal se na cel­ko­vou myto­lo­gii, na jakousi oče­ká­va­nou spřa­že­nost s před­cho­zí­mi útrž­ky a na uslin­ta­ná oče­ká­vá­ní mar­ve­lov­ských fanouš­ků, a mís­to toho nato­čil sní­mek, kte­rý má mno­hem blí­že k jaké­musi vyt­les­ka­né­mu pří­dav­ku, než­li k pra­vé­mu a plno­hod­not­né­mu pokra­čo­vá­ní, kte­ré by se posou­va­lo někam dál.

V tom­to smě­ru se pod­bí­zí dvě zásad­ní otáz­ky. Měl Ratner vůbec na výběr? A jest­li ano, vypra­vil se správ­nou ces­tou?

Troufám si tvr­dit, že Ratner uči­nil vše z toho, co mu bylo za dané kon­ste­la­ce hvězd umož­ně­no. Přišel takřka k „hoto­vé­mu“, začle­nil se do dva­krát pro­vě­ře­né­ho týmu a hlav­ně – do rukou mu byl svě­řen scé­nář, s nímž by si nepo­ra­dil ani ten nej­zdat­něj­ší „vařič z vody“. Citelný roz­díl mezi Posledním vzdo­rem a jeho před­chůd­cem tak netkví v oso­bě sedmatři­ce­ti­le­té­ho reži­sé­ra a jeho schop­nos­tech, ale v absen­ci Singera a ve vynu­ce­né výmě­ně na postu scé­náris­ty. Nic pro­ti Kinbergovi a Pennovi (tihle chla­pí­ci už něko­li­krát pro­ká­za­li jakous takous schop­nost cosi sepsat), ale ten­to­krát to klu­kům nevy­šlo a šláp­li do pořád­ně hlu­bo­ké lou­že. Naskýtá se dvo­ji­ce mož­ných vysvět­le­ní. Buďto od počát­ku při­stu­po­va­li k lát­ce tak, aby vyho­vo­va­la nepsa­né holly­wo­od­ské nor­mě a pořád v ní něco „bou­cha­lo“ (bez ohle­du na její uvě­ři­tel­nost a kom­pakt­nost), ane­bo se na to pros­tě a jed­no­du­še v*srali. Ať tak, či onak, trist­ní výsle­dek odpo­ví­dá obě­ma mož­nos­tem. Příběh je posle­po­va­ný ze vše­ho mož­né­ho a je do něj vklí­ně­no tolik „z prs­tu vycu­ca­ných“ udá­los­tí (viz vcel­ku zby­teč­né vzkří­še­ní Jean Grey či dětin­ské žár­le­ní Rogue), že by se i Ed Wood musel setsa­kra­ment­sky sna­žit, aby tuhle lať­ku ale­spoň dosko­čil. Nutno však dodat – tady nejde ani tak o objem, jako spí­še o styl, jakým je to celé pro­stí­ra­né (tak­že vida, i tebe, Ratnere, jeden pohla­vek nemi­ne).

[Upozornění: násled­ný odsta­vec obsa­hu­je spo­i­le­ry.]

Je to vlaž­né, mís­ty kli­šo­vi­té a co se týče samot­ných postav – když už hlou­pě neřeč­ní, tak hlou­pě jed­na­jí a násled­ně umí­ra­jí, aniž by se to ostat­ních X-Menů (a kór divá­ků) nějak dotklo. Pasáže, v nichž se ten či onen ode­bí­rá na odchod, jsou vskut­ku odflák­nu­té a degra­do­va­né úzce nava­zu­jí­cí­mi scé­na­mi. Týká se to neje­nom ost­ro­zra­ké­ho Scotta (kte­rý se z plát­na pří­mo vypa­ří), ale i pro­fe­so­ra Xaviera a násled­ných roz­ho­vo­rů v duchu „Co bude­me dělat dál?“. Přitom všem jde o udá­los­ti, kte­ré jsou neje­nom v rám­ci celé série, ale i v tom­to díle vel­mi zásad­ní.

To vše výše uve­de­né půso­bí vel­mi vtip­ně. Vtipně pro­to, jeli­kož jsem ke troj­ce sku­teč­ně při­stu­po­val s uvě­do­mě­ním Singerova odcho­du (že nako­nec upřed­nost­nil mod­ro­čer­ve­né­ho pláš­těn­ká­ře před svý­mi mutant­ský­mi rato­lest­mi – to mu asi hod­ně fanouš­ků neod­pus­tí). Marně však. Mohl jsem si tisíc­krát vtlou­kat do mys­li, že se troj­ka pře­trans­for­mu­je do podo­by pří­dav­ko­vé­ho pop­cor­ňá­ku, a přes­to jsem si někde vzá­áá­du stá­le namlou­val, že se Ratnerova par­ta nahecu­je. Tím bylo mé vystříz­li­vě­ní umoc­ně­no. Stejně jako násled­ným (lehce uskrom­ně­ným) upda­tem z úvod­ních minut: „No dob­rá… posta­čí, když to nebu­de vyni­ka­jí­cí, ale dosta­teč­né.“

V té chví­li bych ješ­tě stá­le odpus­til lec­cos. Včetně růžo­vých kos­tý­mů ústřed­ních před­sta­vi­te­lů. Samozřejmě za před­po­kla­du, kdy­by neby­la Ratnerova říč­ka nato­lik plytká a povrch­ní a zaměst­na­la divá­ko­vy bul­vy neprů­střel­ným náře­zem.

Třetí X-Meni jsou však od počát­ku sta­vě­ni do pozi­ce titu­lu, kte­rý by na to ani neměl. Což o to, že by se z nich dalo sestří­hat pět-šest plno­hod­not­ných (a při­tom roz­díl­ných) trai­le­rů a stej­ně by neby­lo odha­le­no vše, což o to, že se tri­ka­ři sku­teč­ně před­ved­li a naser­ví­ro­va­li divá­kům nesku­teč­ně pro­pra­co­va­né scé­ny (sou­boj v domě Jean, stě­ho­vá­ní mos­tu, popř. závě­reč­né vyři­zo­vá­ní účtů ve slav­né věz­ni­ci), když je to doslo­va a do pís­me­ne „prd“ plat­né. Zdejší akce je sice „na oko“ bez­chyb­ná, ale také prů­hled­ná a v žád­ném pří­pa­dě neza­stře hlu­bo­ké díry v kon­struk­ci hlav­ní záplet­ky. I pro­to jsem ten­to­krát odo­lal jin­dy neo­do­la­tel­né­mu nátla­ku a celou pro­jek­ci uza­vřel komen­tá­řem: „Tááák a mám to za sebou.“ Přičemž podo­tý­kám, zvu­ko­vý dopro­vod obsta­ral mohut­ný výdech.

Jsem si vědom toho, nako­lik je má recen­ze nekom­pro­mis­ní a že jsem mož­ná až pře­hna­ně tvr­dý. Stejně tak si uvě­do­mu­ji, jak mi to dáte sežrat (mej­ly mi posí­lej­te na [email protected]). Ale pochop­te mě – já musel. Minulý rok jsem sepsal pat­náct recen­zí a jen svá­teč­ně (u pro­ka­za­tel­ných sláta­nin) jsem hod­no­til pod 70%. S odstu­pem času toho litu­ji, neb ne vždy bylo množ­ství udě­le­ných pro­cent spra­ved­li­vé (sku­teč­ně, dru­hé­ho Spider-Mana bych dnes nehod­no­til 90-ti pro­cen­ty). A jeli­kož bych nerad sklou­zl do ška­tul­ky divá­ka, jemuž k bla­hu posta­čí efekt­ní výplň, budu ale­spoň dneska „ubí­rat“. Za jiných okol­nos­tí bych Poslednímu vzdo­ru udě­lil oblí­be­ných sedm­de­sát bodů (ach ty tri­ky…), ale poz­dě­ji by mě stí­ha­ly výčit­ky svě­do­mí.


Podívejte se na hodnocení X-Men: Poslední vzdor na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Mission: Impossible17. července 2023 Mission: Impossible V roce 1996 byl natočen akční špionážní film Mise: Impossible. Režisérem byl Brian De Palma a hlavní roli ztvárnil Tom Cruise. Scénář napsali David Koepp a Robert Towne, a příběh vytvořili […] Posted in Speciály
  • Filmy4you v Neviditelném psu8. srpna 2005 Filmy4you v Neviditelném psu Jední z mnoha čtenářů našeho magazínu Filmy4you.info je i novinář Ondřej Neff. Odkazujeme na link, kde si přečtete článek, který mimochodem odkazuje na náš […] Posted in Články
  • The Sadness (2021)7. dubna 2022 The Sadness (2021) The Sadness- Den D. Konečně jsme se my "Vyvolení" dočkali. Robert Jabbaz svým debutem z Tchaj Wanu šokuje svět i diváky, jako několik let zpět Gareth Evans svým Raidem a Timo Tjahjanto […] Posted in Krátké recenze
  • 16. února 2005 Alexander Veliký - recenze Asi s podobnou bolestí v srdci jako já, musí i fanoušci Olivera Stona sledovat jeho stále krkolomější pád. Stonův nejnovější snímek Alexander Veliký je toho jen dalším důkazem. Proč ta […] Posted in Filmové recenze
  • 20. února 2017 Jan Masaryk (14.9.1886 – 10.3.1948) Syn prvního československého prezidenta T.G. Masaryka, diplomat a politik. Byl vyslancem Československé republiky v Londýně, ministrem zahraničí v londýnské exilové vládě během 2. světové […] Posted in Profily osob
  • Rysy ženského alkoholismu a doporučení pro samoléčbu12. srpna 2015 Rysy ženského alkoholismu a doporučení pro samoléčbu Závislost na alkoholu je častější u mužů, ale ženy jsou také náchylné k této nemoci. Nemoc se vyvíjí stejně u obou pohlaví a léčebné metody se shodují. Liší se pouze důvody k pití […] Posted in Domácí rady
  • Chyby mohou být dobrými učiteli26. září 2011 Chyby mohou být dobrými učiteli Jediná opravdová chyba je ta, z níž se vůbec nepoučíme. (John Powell) Co je chyba? Pro většinu z nás výrok "udělal jsem chybu" znamená, buď že jsme udělali nějakou špatnou věc, nebo že […] Posted in Domácí rady
  • 20. února 2019 Úhoři mají nabito - CO KDY KDE Film Úhoři mají nabito se točil celkem 21 dnů Vše se natáčelo v reálech v Sušici a okolí, jenom dlouhé  noční dialogy v autě se točily v jedné výrobní hale, kde si štáb vytvořil […] Posted in Zajímavosti
  • 22. listopadu 2017 Druhé Bílé Vánoce Lucie Bílé V roce 2010 vyšlo první vánoční album Lucie Bílé s názvem Bílé Vánoce Lucie Bílé. Teď, po sedmi letech, producent Petr Malásek zaranžoval novou sadu vánočních a svátečních písniček, a tak […] Posted in Hudební recenze
  • Hra čísel-román o velkém odhodlání, jít za svým cílem21. ledna 2024 Hra čísel-román o velkém odhodlání, jít za svým cílem Milujete silné příběhy? Máte rádi romány Danielle Steel? Hra čísel je báječnou novinkou, která se vám bude líbit. Vydal jej Ikar ve společnosti Euromedia Group.  Eileen Jacksonová měla […] Posted in Recenze knih
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,31479 s | počet dotazů: 262 | paměť: 63821 KB. | 17.04.2025 - 04:12:07