Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Zátopek – Recenze – 80%

Zátopek – Recenze – 80%

zatopek vaclav neuzil 4
zatopek vaclav neuzil 4
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Očekávaný spor­tov­ní sní­mek reži­sé­ra a sce­náris­ty Davida Ondříčka (Samotáři, Ve stí­nu) o čes­ko­slo­ven­ském běž­ci Emilu Zátopkovi se stal zaha­jo­va­cím fil­mem kar­lo­var­ské­ho fil­mo­vé­ho fes­ti­va­lu, na němž si odbyl svou svě­to­vou pre­mi­é­ru. Do kin vstu­pu­je po roč­ním odkla­du a i jeho nato­če­ní bylo během na dlou­hou trať – na scé­ná­ři se v prů­bě­hu pří­prav kro­mě Ondříčka vystří­da­li i Alice Nellis a Jan P. Muchow, jejich prá­ce se sta­la zákla­dem pro komiks Zátopek… když nemů­žeš, tak při­dej!, kte­rý vyšel v roce 2016, a v tom­též roce David Ondříček nato­čil pod názvem Zátopek i tele­viz­ní doku­ment. To vše se nyní zúro­či­lo v na čes­ké pomě­ry špič­ko­vě rea­li­zo­va­ném spor­tov­ním dra­ma­tu (při­po­mí­na­jí­cím např. brit­ské osca­ro­vé Ohnivé vozy z roku 1981), jenž se zamě­řu­je zejmé­na na obdo­bí od Zátopkových atle­tic­kých počát­ků po jeho nej­vět­ší úspě­chy, kdy záro­veň pro­chá­zel nej­šťast­něj­ší­mi i nej­kri­zo­věj­ší­mi chví­le­mi své­ho man­žel­ství s oště­pař­kou Danou.

Zátopek – Recenze – 80%
Photo © Lucky Man Films / Dušan Martinček

 Snímek tak reka­pi­tu­lu­je Zátopkovu spor­tov­ní kari­ér­ní dráhu s důra­zem na oka­mži­ky, kdy se jako pra­cov­ník v Baťových díl­nách nedob­ro­vol­ně zúčast­nil běžec­ké­ho závo­du a od té doby se pro běh nadchl, kdy se po prv­ních vel­kých úspě­ších sezná­mil se svou budou­cí ženou a kdy vítě­zil na olym­pi­á­dách (kon­krét­ně v Londýně v roce 1948 a na legen­dár­ním roč­ní­ku 1952 v Helsinkách, odkud při­ve­zl rov­nou tři zla­té medai­le – a Dana Zátopková čtvr­tou), zatím­co se han­dr­ko­val s komu­nis­tic­ký­mi pohla­vá­ry. Všechny tyto epi­zo­dy jsou při­tom orá­mo­vá­ny děním v roce 1968, kdy Zátopka již po kon­ci jeho kari­é­ry navští­ví v Československu aus­tral­ský běžec Ron Clarke, aby od něj během týden­ní­ho přá­tel­ské­ho poby­tu zís­kal cen­né rady a zlep­šil tak svou for­mu. Právě hovo­ry až nepři­ro­ze­ně ener­gic­ké­ho a nad­še­ním sála­jí­cí­ho Zátopka s dis­tingo­va­ným vytr­val­cem jsou pro film kostrou, na níž jsou frag­men­ty z olym­pi­o­ni­ko­va živo­ta navě­še­ny.

Nejpozoruhodnější slož­kou fil­mu jsou herec­ké výko­ny Václava Neužila a Marthy Issové v rolích man­že­lů Zátopkových. Václav Neužil se do Emila Zátopka doko­na­le převtě­lil, a to včet­ně jeho neo­hra­ba­ných pohy­bů, náma­hou zkři­ve­ných výra­zů v obli­če­ji a cel­ko­vé fyzic­ké kon­di­ce, kte­rou si vybu­do­val absol­vo­vá­ním řady atle­tic­kých tré­nin­ků. Martha Issová půso­bí též zce­la uvě­ři­tel­ně, ať už jako Emilova odda­ná pod­po­ro­va­tel­ka, kte­rá se však navzdo­ry vlast­ním úspě­chům ocit­la v jeho stí­nu, nebo jako nespo­ko­je­ná man­žel­ka, kte­rá by chtě­la od živo­ta víc, zatím­co její choť má v hla­vě pou­ze závo­dě­ní a vyhrá­vá­ní.

Vynikající je i kame­ra Štěpána Kučery, kte­rá vyni­ká spo­lu se stři­hem pře­de­vším v dyna­mic­kých a čas­to i str­hu­jí­cích scé­nách zachy­cu­jí­cích Zátopkovy olym­pij­ské výko­ny a tré­nink, hud­ba Beaty Hlavenkové, kte­rá nikdy nesklouzá­vá k pate­tič­nos­ti a výraz­ně fil­mu pomá­há tam, kde by jinak k urči­té­mu pato­su sklouzá­vat mohl, a také výpra­va, kte­rá je per­fekt­ní od dobo­vé sty­li­za­ce po rea­li­za­ci davo­vých scén na olym­pij­ských sta­di­o­nech. Co nao­pak není úpl­ně ide­ál­ní, jsou mas­ky, spo­lé­ha­jí­cí na hrdi­no­vu postu­pu­jí­cí pleš poma­lu jako na jedi­ný roz­li­šo­va­cí prvek mezi pět­a­dva­ce­ti­le­tým Zátopkem a týmž mužem o dva­cet let star­ším.

Photo © Lucky Man Films / Dušan Martinček
Photo © Lucky Man Films / Dušan Martinček

Film Zátopkovu posta­vu nevy­u­ží­vá k vytvo­ře­ní doko­na­lé­ho mra­mo­ro­vé­ho pomní­ku, mno­hý­mi opě­vo­va­nou spor­tov­ní legen­du totiž vykres­lu­je i s její­mi nedo­stat­ky a po vzo­ru mno­hých jiných fil­mů o mimo­řád­ně nada­ných osob­nos­tech ji pojí­má jako člo­vě­ka geni­ál­ní­ho, leč (jak už to tak bývá) poně­kud své­ráz­né­ho a žijí­cí­ho ve vlast­ním svě­tě, kte­rý se točí jen kolem běhá­ní. Tento rys jeho osob­nos­ti je pak užit nejen k opa­ko­va­né­mu vytvá­ře­ní napě­tí v jeho vzta­hu s Danou, kte­rou zane­dbá­vá a sobec­ky pře­hlí­ží, ale i k vylí­če­ní jeho napros­té igno­ran­ce teh­dej­ší poli­tic­ké rea­li­ty. Úplné pře­hlí­že­ní poten­ci­ál­ních nega­tiv­ních důsled­ků, jaké by jeho cho­vá­ní moh­lo v kon­tex­tu dané­ho reži­mu mít, jsou pak uká­zá­ny jak v pozi­tiv­ním svět­le (když se chra­b­ře zasta­ne pro­ble­ma­tic­ké­ho kole­gy), tak ve svět­le nega­tiv­ním (když je nucen pode­psat sou­hlas s potres­tá­ním poli­tic­kých věz­ňů, jemuž tak úpl­ně nero­zu­mí).

Politické reá­lie jsou nicmé­ně ve fil­mu vždy jen okra­jo­vě nazna­če­ny a Zátopek jimi tak tro­chu naiv­ně pro­plou­vá, v důsled­ku čehož z fil­mu ve výsled­ku nijak kon­tro­verz­ně nevy­chá­zí – i přes zachy­ce­ní růz­ných jeho pochy­be­ní k němu totiž fil­ma­ři při­stu­pu­jí se zřej­mou úctou, kte­rá jim neu­mož­ni­la jej vyob­ra­zit jinak než jako za všech okol­nos­tí sym­pa­tic­ké­ho, milé­ho a vese­lé­ho muže, kte­rý zpí­vá morav­ské lido­vé pís­nič­ky a s obli­bou se cho­vá spon­tán­ně.

Photo © Lucky Man Films / Dušan Martinček
Photo © Lucky Man Films / Dušan Martinček

 

Do detai­lu vyci­ze­lo­va­né herec­tví, pre­ciz­ně napsa­né dia­lo­gy a pře­hled­ně struk­tu­ro­va­né vyprá­vě­ní jsou důka­zy toho, že Davidu Ondříčkovi dobo­vý pří­běh nato­če­ný pod­le sku­teč­ných udá­los­tí jako reži­sé­ro­vi a sce­náris­to­vi maxi­mál­ně sedl. Nedostatky by se sice našly, ať už v prá­ci s jed­not­li­vý­mi moti­vy (kupří­kla­du nevy­tě­že­né Zátopkovo zra­ně­ní), nevy­rov­na­né pou­ta­vos­ti fil­mu (linie z roku 1968 není tak zají­ma­vá jako ostat­ní dění) nebo nad­by­teč­nos­ti někte­rých scén na úkor jiných (např. Ronův tele­fo­nát do Austrálie zby­teč­ně odvá­dí pozor­nost někam jinak, nao­pak Zátopkovo roz­hod­nu­tí běžet mara­ton by si zaslou­ži­lo pro­pra­co­va­něj­ší poza­dí), leč i tak je Zátopek Ondříčkovým dosud nej­vy­da­ře­něj­ším poči­nem. Kromě domá­cí­ho pub­li­ka má navíc vel­ký poten­ci­ál uspět i na zahra­nič­ním trhu, Zátopek v něm ostat­ně jako fanou­šek cizích jazy­ků hovo­ří se svým aus­tral­ským pří­te­lem po znač­nou část sto­pá­že ang­lic­ky. A po dlou­hé době jde o dal­ší čes­ký film, jenž obec­ně sto­jí za dopo­ru­če­ní.

 


Photo © Lucky Man Films / Dušan Martinček


Podívejte se na hodnocení Zátopek na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Král Šumavy – Ambiciózní, ale nedotažený seriál3. února 2025 Král Šumavy – Ambiciózní, ale nedotažený seriál Seriál Král Šumavy režiséra Davida Ondříčka sliboval zajímavý pohled na legendárního převaděče Josefa Hasila a šumavské pohraničí v 50. letech. Bohužel se však nepodařilo naplnit vysoká […] Posted in Filmové recenze
  • Zahradníkův rok - adaptace Čapka nebo Kafky...?20. července 2024 Zahradníkův rok - adaptace Čapka nebo Kafky...? Na karlovarském festivalu měl mimo jiné premiéru i nový český snímek z dílny režiséra Jiřího Havelky. Nese název Zahradníkův rok a těm bystřejším již jistě došlo, že se jedná o odkaz na […] Posted in Filmové recenze
  • Anthropoid: precizní historické drama navzdory anglické pseudovýslovnosti českých jmen24. května 2024 Anthropoid: precizní historické drama navzdory anglické pseudovýslovnosti českých jmen České dějiny nejsou zrovna tradičním zdrojem látek pro americké a britské filmy. Proto potěší, když se v koprodukci zahraniční tvůrci rozhodnou zpracovat některý z důležitých momentů […] Posted in Retro filmové recenze
  • Iveta Karel Šimek a Ján Jackuliak1. února 2024 Nová kapitola v životě Ivety Bartošové Tvůrčí tým pod vedením režiséra a scenáristy Michala Samira zakončil poslední klapkou tříletou životopisnou ságu o jedné z nejvýraznějších postav tuzemské pop-music – Ivetě Bartošové. Nová […] Posted in Filmové a televizní aktuality
  • Král Šumavy: Fantom temného kraje - Epizoda 218. prosince 2022 Král Šumavy: Fantom temného kraje - Epizoda 2 Ten kdo nezná Krále Šumavy, tak kdyby vůbec nebyl. Snad všichni by měli znát tajemného převaděče na hraničních horách. Druhý díl nám konečně přináší trochu akce, trochu mrtvol, ale […] Posted in TV Recenze
  • Král Šumavy: Fantom temného kraje13. prosince 2022 Král Šumavy: Fantom temného kraje Do našich televizí se vrací slavný "Král Šumavy". Není to naštěstí ten slavný „komunistický“ Král Šumavy z roku 1959, ale je to  nový třídílný seriál, který od premiéry během dalších dvou […] Posted in TV Recenze
  • Buko – 60 %2. října 2022 Buko – 60 % Po sedmi letech (konkrétně od zdařilé pohádky Sedmero krkavců) se vrací režisérka a scenáristka Alice Nellis se svým celovečerním filmem na plátna kin. Vypráví v něm o ženě, které táhne na […] Posted in Filmové recenze
  • Božena - Seriál o nejslavnější české spisovatelce.25. ledna 2021 Božena - Seriál o nejslavnější české spisovatelce. Sedmnáctiletá Barbora (Anna Kameníková) je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který […] Posted in TV Recenze
  • Božena útočí na city14. ledna 2021 Božena útočí na city Čtyři lednové nedělní večery programu České televize patří minisérii „Božena“. Příběh inspirovaný životem spisovatelky národního obrození Boženy Němcové vzbuzuje emoce stejně, jako se to […] Posted in TV Recenze
  • Příběh seriálu: Bylo nás pět13. února 2025 Příběh seriálu: Bylo nás pět V lednu odstartoval na blogu zbrusu nový občasník Příběh seriálu, jehož první díl byl věnován legendární české minisérii Byl jednou jeden dům, která oslavila půlstoletí od své televizní […] Posted in Seriály
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,01940 s | počet dotazů: 256 | paměť: 66155 KB. | 01.08.2025 - 05:10:56