Asi jen stěží byste v České republice hledali někoho, kdo nikdy neviděl filmy Obecná škola, Kolja nebo Vratné lahve. Zdeněk Svěrák ve své knize s názvem Filmové příběhy předkládá čtenáři možnost ponořit se do filmových povídek, podle nichž byly tyto filmy natočeny. Kromě těchto tří, troufám si říci, notoricky známých příběhů se však také můžeme začíst do prozatím nezfilmované povídky s názvem Po strništi bos. Všechny čtyři příběhy mají hlavního mužského hrdinu, ovšem pokaždé v různém období života i v různém dobovém ukotvení.
Pro čtenáře bude asi nejzajímavější hned první povídka s názvem Po strništi bos, která se odehrává v době před dějem Obecné školy, tedy za protektorátu Čechy a Morava. Tato povídka se od ostatních textů v této knize poněkud liší. V první řadě je vyprávěna v Ich formě, což nám dopomůže lépe nahlédnout do světa malého chlapce, Edy Součka. Můžeme tak očima předškolního dítěte sledovat, jak na něj působily události konce druhé světové války. Je úsměvné a smutné zároveň, jak často tento malý hlavní hrdina řeší slova jako vlastenec, zrada a zbabělost. Autor tím zcela popírá všeobecně rozšířenou představu, že dětský svět je plný pouze naivních představ a oproštěn od vší starosti dospělých. Ačkoliv Eda není schopen zcela porozumět všemu, co vidí nebo často tajně slyší, neznamená to, že se těmito věcmi nezabývá a nevyvozuje z toho všelijaké závěry.
S tímto způsobem vyprávění také souvisí jakási menší celistvost příběhu. Text je rozdělen do mnoha krátkých kapitol a spíše než komplexní příběh připomíná útržkovité vzpomínky spojené s jednou životní etapou. Není zde tolik detailních popisů osob ani prostředí, což ovšem rozhodně není na škodu, protože to jen umocňuje autenticitu dětského pohledu.
V této konkrétní povídce se také několikrát setkáme s otázkou smrti a způsobem, jakým na chlapce působí. Bylo by hloupé zde čtenáři dopředu vyzrazovat, v jakých konkrétních situacích se s ní Eda Souček potýká, nicméně pokaždé jsou jeho reakce v něčem rozdílné. Ať už se jedná o neskrývaný smutek, rozpačité postávání bez pláče nebo jen nenápadnou zmínku o skonu někoho blízkého.
Příběhu jistě nechybí ani komické momenty, nicméně při čtení trochu převládá pocit hořkosti a jakéhosi smutku nad dobou, v níž dítě vyrůstalo. Přestože to není v povídce nikde přímo řečeno, čtenář jednoduše ví, že se dívá na velice nelehkou dobu jen trochu odlehčeným pohledem. Tento fakt ještě umocní samotný závěr tohoto textu, kdy nastává konec války a lidé nadšeně oslavují příjezd ruských tanků a nově nabytou svobodu, aniž by tušili, že se zanedlouho ponoří do nesvobody jiné.
Další tři filmové příběhy, jež jsou součástí této knihy, asi nikoho nepřekvapí dějem ani dialogy, jelikož jejich filmové verze by dnes mohl kdekdo odříkat nazpaměť. Nicméně je celkem příjemné si tyto povídky přečíst jako text pokud vám ovšem nevadí, že se vám při čtení bude do hlavy neustále vkrádat ona jasně daná filmová verze a tak nějak vám nedovolí popustit uzdu vlastní představivosti. Všechny postavy rázem mají konkrétní tvář i hlas. Dokonce i již zmíněné dialogy slyšíte s jedním jediným přednesem. Zkrátka je těžké se u takto známých filmových zpracování odpoutat od vám předložené představy režiséra. Asi jakoby to autor tušil a chtěl čtenáři poskytnout malou kompenzaci, u každé povídky je krátký úvod, který rozhodně stojí za to nepřeskočit.
- Nakladatelstvi:Fragment
- Datum vydání:12.10.2015
- Doporučeno od:15 let
- EAN:9788025324653
- Počet stran:344 stran + 0 stran příloha
- Formát:145x205 - vázaná s potahem z jiného materiálu
- Kniha ke koupi na Albatros.cz
Nejnovější komentáře