Kritiky.cz > Filmy > Filmové premiéry > Zlodějka knih - NOVÁ RODINA

Zlodějka knih - NOVÁ RODINA

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Se Sophií Nelisse v roli Liesel fil­ma­ři rych­le uza­vře­li dlou­ho dis­ku­to­va­né mož­nos­ti herec­ké­ho obsa­ze­ní postav Hanse a Rosy Hubermannových. Jejich vol­ba padla na Geoffreyho Rushe a Emily Watsonovou. Percival pozna­me­ná­vá, že tito vyni­ka­jí­cí her­ci byli v sou­la­du s jeho fil­mo­vou vizí hned od samé­ho začát­ku. „Chtěl jsem, aby všech­no půso­bi­lo vel­mi při­ro­ze­ně a to je styl, kte­rý je Geoffreymu a Emily blíz­ký. Jejich výko­ny jdou za hra­ni­ce herec­tví. Oni ty posta­vy vlast­ní. Oni jsou těmi posta­va­mi a krás­ně se k sobě hodí. Během prá­ce s Geoffreym a Emily, Sophie prav­dě­po­dob­ně dosta­la tu nej­lep­ší mis­trov­skou lek­ci v herec­tví na svě­tě, pro­to­že moh­la sle­do­vat, jak při­stu­pu­jí ke scé­nám a jak pře­mýš­lí o svých rolích. Bylo vidět, že to na ní zane­cha­lo sto­pu.“

Oscarem® oce­ně­ný Rush podal sérii impo­zant­ních herec­kých výko­nů počí­na­je Královou řečí a Piráty z Karibiku kon­če. Ve ZLODĚJCE KNIH se z něj stal Hans Hubermann. Rush při­pi­su­je vel­ké záslu­hy kni­ze i scé­ná­ři, pro­to­že mu poskyt­ly výcho­zí ces­tu k nale­ze­ní posta­vy Hanse. „Myslím, že tato kni­ha je jed­nou z nej­vět­ších kla­sik v sou­čas­né lite­ra­tu­ře. Ihned po pře­čte­ní scé­ná­ře jsem věděl, že chci hrát roli Hanse, ale byla to romá­no­vá před­lo­ha, kte­rá se mi sta­la bib­lí, pro­to­že nabí­zí Hansovy vnitř­ní postře­hy, jeho ryt­mus, tem­po a inspi­ra­ci.“ (Zusak pozna­me­ná­vá, že Rush „znal Hanse tak dob­ře, že v jed­nu chví­li jsem si mys­lel, že ho znal líp než já a to bylo oprav­du vzru­šu­jí­cí.“)

Rush při­pi­su­je Percivalovi vel­kou záslu­hu na tom, že her­cům posky­tl roz­ho­du­jí­cí sou­vis­los­ti v tak tem­ných časech, ve kte­rých tito lidé usi­lu­jí nejen pře­žít, ale záro­veň stře­žit vše, co milu­jí. „Brian byl mimo­řád­ně cit­li­vý k udá­los­tem a zásad­ním téma­tům scé­ná­ře, kte­rá jsou tak zne­klid­ňu­jí­cí a zdr­cu­jí­cí. Díváme se prav­dě­po­dob­ně na jed­nu z nej­hor­ších kapi­tol v his­to­rii a to nejen v Německu, ale na celou pod­sta­tu dru­hé svě­to­vé vál­ky a on při­ne­sl mimo­řád­nou kaž­do­den­ní rea­li­tu toho, co se dělo.“

Hans je vyu­če­ným malí­řem poko­jů a jeho stá­lým spo­leč­ní­kem je sta­rý akor­de­on, kte­rý vydá­vá vře­lé, sípa­vé zvu­ky. Je sice pros­tým člo­vě­kem, ale stej­ně slo­ži­tou osob­nos­tí jako všech­ny, kte­ré Rush kdy ztvár­nil. „Myslím, že Hansovým nej­vět­ším darem je jeho bys­trá emo­ci­o­nál­ní inte­li­gen­ce“, což vede k téměř oka­mži­té­mu cito­vé­mu souzně­ní s Liesel, vysvět­lu­je. „Dokáže v Liesel pře­číst, že pro­ži­la vel­mi těž­ké časy a sna­ží se najít způ­sob, jak ji při­mět k řeči, tře­ba tím, že zahra­je na har­mo­ni­ku, kte­rou sám tak milu­je.“

Ale mno­hem důle­ži­těj­ší je, že Hans rych­le roz­po­zná její tou­hu nau­čit se číst. Podporuje tuto sna­hu, kte­rá se stá­vá hyb­nou silou jejich stá­le se pro­hlu­bu­jí­cí­ho vzta­hu otce-dcery. Trpělivě čte s Liesel Hrobníkovu pří­ruč­ku, kni­hu, kte­rou ukradla na bra­t­ro­vě pohřbu a pra­cu­je s Liesel na vytvo­ře­ní jedi­neč­né­ho slov­ní­ku, kte­rý sestá­vá ze sloup­ků slov a defi­nic nama­lo­va­ných na zdi jejich skle­pa.

Rush říká: „Hans rea­gu­je na záblesk ener­gie, kte­rou v sobě Liesel skrý­vá a pomá­há jí při­vést ji na povrch. Liesel se zami­lu­je do jazy­ka a do slov, pro jejich skry­tou sílu, mís­to do jedo­va­té réto­ri­ky a frá­zí, kte­ré je obklo­pu­jí. Liesel nalez­ne únik – dušev­ní úto­čiš­tě v kouz­lu jazy­ka. Jakmile pocho­pí­te poten­ci­ál jazy­ka, může­te pocho­pit poten­ci­ál myš­le­nek mimo své vlast­ní zku­še­nos­ti. Doufám, že ZLODĚJKA KNIH bude mít podob­ný úči­nek na pub­li­kum. Pro mě to je o obje­vo­vá­ní hod­no­ty empa­tie.“

Rush a Sophie si vytvo­ři­li vzá­jem­né poro­zu­mě­ní, kte­ré jak Rush říká, napá­jí dyna­mi­ku mezi jejich posta­va­mi i na fil­mo­vém plát­ně. „Pracovat se Sophií pro mě bylo vel­kým potě­še­ním. Je tako­vou hra­vou hereč­kou,“ říká. „Je báječ­né mít ji nablíz­ku a líbi­lo se mi, že mezi vel­mi dra­ma­tic­ký­mi scé­na­mi doká­za­la i žer­to­vat. Ale když při­šlo k pře­hrá­ní emo­ci­o­nál­ní scé­ny, byl jsem ohro­me­ný tím, jak se sou­stře­di­la a jak cito­vě prav­di­vá byla.“

Hansova žena, Rosa, je stej­ně boha­tá, pře­kva­pu­jí­cí a slo­ži­tá posta­va. Drsná nave­nek, ale s dob­ře skry­tou vnitř­ní las­ka­vos­tí. Rosa pra­vi­del­ně nazý­vá své­ho man­že­la, „sau­kerl!“ – němec­ký výraz pro čuně. „V někte­rých ohle­dech je Rosa jíz­li­vá a zdán­li­vě nemi­lo­srd­ná,“ říká Watsonová. „Je na Hanse a Liesel přís­ná. Neočekávali bys­te, že by se ten­to typ člo­vě­ka mohl stát pěs­tou­nem.“

Postupem času, a s její ros­tou­cí lás­kou k Liesel, se Rosa uká­že být sta­rost­li­vou mat­kou a milu­jí­cí, někdy netr­pě­li­vou man­žel­kou Hanse. Watsonová říká: „Rosa má v sobě vnitř­ní dob­ro, téměř vždy dělá správ­nou věc.“ Watsonová věno­va­la hod­ně času pře­myš­le­ní o Rosině minu­los­ti, zejmé­na její­mu man­žel­ství. „Myslím, že Rosa byla kdy­si mla­dá a krás­ná a prav­dě­po­dob­ně s jem­ným hla­sem. Ale doba ji změ­ni­la. Je rozzlo­be­ná a zkla­ma­ná sko­ro ze vše­ho ve svém živo­tě, včet­ně její­ho man­že­la. Občas k němu umí být v někte­rých pří­pa­dech pohr­da­vá. Ale jejich vzá­jem­ná lás­ka je stá­le zjev­ná.“

Watsonová s Rushem již pra­co­va­la na fil­mu Život a smrt Petera Sellerse a jejich dru­hou spo­lu­prá­ci si také uži­la: „Geoffreyho fil­mo­vý pro­jev něhy k Liesel je tak krás­ný,“ podo­tý­ká hereč­ka.

Spolupráce s Watsonovou se zdá­la být Percivalovi sou­ze­na. Její uzná­va­ný fil­mo­vý debut Prolomit vlny byl tak dojem­ný a sil­ný, že si díky němu uvě­do­mil, že chce točit fil­my. Watsonová byla doma zane­prázd­ně­ná svý­mi dět­mi, když obdr­že­la scé­nář ZLODĚJKY KNIH. „Sedla jsem si a čet­la po nocích a při čte­ní pla­ka­la,“ vzpo­mí­ná. „Byl to ten nej­lep­ší scé­nář, jaký jsem za posled­ní roky čet­la.“ Najednou byla i ona pře­svěd­če­ná o myš­len­ce, že čte­ní ote­ví­rá svět oka­mži­té­mu bohat­ství: „Je to milost­ná óda o síle pří­bě­hu a mimo­řád­nos­ti vyprá­vě­ní, kte­ré zachra­ňu­je živo­ty. To je úžas­ná věc.“

Dalším novým čle­nem domác­nos­ti Hubermannových je Max, židov­ský uprch­lík, kte­rý při­jde vel­mi nemoc­ný a hle­dá úkryt před nacis­ty a jejich neú­nav­ným pro­ná­sle­do­vá­ním. Hans spl­nil slib, kte­rý dal před lety Maxovu otci, jemuž vdě­čil za svůj život, a mla­dí­ka scho­vá.

Lieselino okouz­le­ní novým spo­lubyd­lí­cím je posí­le­no tím, že jsou spří­z­ně­né duše -- oba bez domo­va a bez rodi­ny - a utvo­ří si pev­né pou­to. Jejich vzá­jem­ná lás­ka ke kni­hám se stá­vá roz­ho­du­jí­cí silou pro jejich pře­ži­tí, stej­ně jako jíd­lo a pří­stře­ší. Max učí Liesel mno­hem víc než jen zlep­šo­vat její čte­nář­ské doved­nos­ti; učí ji, jak pou­ží­vat slo­va a tím jí ote­ví­rá oči, aby vidě­la svět kolem sebe. Ze své­ho nové­ho domo­va, tma­vé­ho a někdy ledo­vé­ho skle­pe­ní u Hubermannových, Max ote­ví­rá Liesel nový svět. Ona se mu na oplát­ku stá­vá pos­lem dění ven­ku. Dokonce i všed­ní věci, jako je barva oblo­hy a dru­hy oblač­nos­ti, se stá­va­jí v jejím slov­ním podá­ní poe­tic­ké, jak se Liesel učí popis­nou sílu jazy­ka od Maxe.

Ben Schnetzer, kte­rý hra­je Maxe, byl v posled­ním roč­ní­ku na Guildhall School of Music and Drama v Londýně, když byl do fil­mu obsa­zen. Je nad­še­ný, že může být sou­čás­tí něče­ho, co nazý­vá „druh pro­jek­tu, pro kte­rý chce­te být her­cem.“ Aby ztvár­nil vyhla­do­vě­lé­ho uprch­lí­ka, Ben Schnetzer zhu­bl o celých 17 kg během sed­mi týd­nů - a jeho prv­ní jíd­lo po skon­če­ní natá­če­ní byla vel­ká sýro­vá piz­za a dvě limo­ná­dy.

„Max se stá­vá Lieseliným men­to­rem a najde spá­su a sílu v mož­nos­ti otevřít jí svět pro­střed­nic­tvím lite­ra­tu­ry a slov,“ Schnetzer pokra­ču­je. „Jejich vzá­jem­ný vztah Maxovi pomá­há pře­žít ze dne na den.“

Další posta­vou, kte­rá se v živo­tě Liesel obje­ví a pro­jde pro­mě­nou, je její mla­dý sou­sed a spo­lu­žák Rudy Steiner. Liesel a Rudy se rych­le spřá­te­lí a děla­jí všech­no spo­leč­ně, včet­ně krá­de­ží (Liesel trvá na „půj­čo­vá­ní“) knih. Je to vlast­ně Rudy, kte­rý pro Liesel vymys­lí pře­zdív­ku „zlo­děj­ka knih.“

Zatímco Lieselinou váš­ní jsou kni­hy, Rudy sní o tom, že se sta­ne závod­ním šam­pi­o­nem. Jeho ido­lem je olym­pij­ský hrdi­na afro­a­me­ri­čan Jesse Owens, kte­rý dosá­hl mezi­ná­rod­ní­ho věhla­su, když vyhrál čty­ři zla­té medai­le během olym­pij­ských her v Berlíně v roce 1936. Rudy dokon­ce zajde tak dale­ko, že se na počest své­ho ido­lu natře čer­nou bar­vou (kte­rou ukra­dl z Hansova pra­cov­ní­ho vozí­ku) - vol­ba, kte­rá není pří­liš popu­lár­ní ve měs­tech pohl­ce­ném dok­trí­nou o árij­ské nad­řa­ze­nos­ti.

Mladý němec­ký herec Nico Liersch popi­su­je Rudyho jako „vždyc­ky šťast­ný, na kaž­dé­ho milý a nikdy smut­ný,“ a ten­to popis se hodí i pro samot­né­ho her­ce, kte­rý Rudyho ztvár­nil. Sophie a Nico se během natá­če­ní sta­li blíz­ký­mi přá­te­li - i když Sophie vyprsk­la smí­chy téměř v kaž­dém kame­ro­vém jetí během scé­ny, kdy se jí Rudy sna­ží polí­bit – k vel­ké­mu poba­ve­ní celé­ho štá­bu.


Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Most špionů - Nejen válečné filmy přinášejí zajímavé a napínavé lidské příběhy.
11. července 2020Most špionů - Nejen válečné filmy přinášejí zajímavé a napínavé lidské příběhy.Takový je film Most špionů, který zachycuje sestřelení amerického průzkumného letounu U-2  nad územím bývalého Svazu sovětských socialistických republik (SSSR). Stalo se tak 1. května roku 1960 a pilot letounu Francis Gary Powers se dostal do…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Harrison Ford odmítl hrát v Schindlerově seznamu kvůli postavě Indiany Jonese: Rozhodnutí, které otevřelo cestu Liamu Neesonovi
29. dubna 2024Harrison Ford odmítl hrát v Schindlerově seznamu kvůli postavě Indiany Jonese: Rozhodnutí, které otevřelo cestu Liamu NeesonoviHarrison Ford byl první volbou pro hlavní roli ve filmu Schindlerův seznam (1993), ale odmítl s tím, že někteří lidé by nebyli schopni dohlédnout přes jeho postavu Indiana Jonese na význam filmu. Měsíce předtím, než získal…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Vládcové nebes - Spielbergova minisérie o válečných pilotech (recenze)
15. března 2024Vládcové nebes - Spielbergova minisérie o válečných pilotech (recenze)Dnes na streamovací službě přistála poslední epizoda minisérie Vládcové nebes (Masters of the Air), která si odbyla premiéru začátkem roku a během devíti dílů odvyprávěla skutečný příběh takzavné "krvavé stovky", letky bombardérů, která se podílela na…Vydáno v rubrice: Seriály
Špičkový Spielbergův epos: Oskar Schindler - zachránce životů v černobílém dramatu druhé světové války
22. září 2023Špičkový Spielbergův epos: Oskar Schindler - zachránce životů v černobílém dramatu druhé světové válkyJeden z nejúspěšnějších filmů Stevena Spielberga. Krásně zpracované válečné drama z období druhé světové války. Příběh se odehrává v okupovaném Polsku do kterého přijíždí Oskar Schindler, coby neúspěšný obchodník, ale s vizí o bohatství. Oskar Schindler…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Warcraft: První střet - Zklamání a válka v Azerothu: Warcraft filmovou adaptací nedosahuje očekávání
26. května 2023Warcraft: První střet - Zklamání a válka v Azerothu: Warcraft filmovou adaptací nedosahuje očekáváníPo dlouhé době míru se do krajiny Azerothu vrátila opět válka. Poté, co Gul'dan (Daniel Wu) pomocí Fel magie otevře portál do země lidí, přináší s sebou první várku orků s úmyslem dobýt Azeroth pro sebe. Do…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Natáčení 4. série seriálu Das Boot probíhá v České republice
16. srpna 2022Natáčení 4. série seriálu Das Boot probíhá v České republiceNatáčení čtvrté série mezinárodního koprodukčního seriálu Das Boot, který sleduje události kolem německé ponorky za druhé světové války, začalo v červnu v České republice a v současné době se natáčí v centru Prahy. Scény pro seriál…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Lidice
25. května 2022LidiceObtížně se mi hledá téma, které by bylo méně vděčné pro filmové zpracování, než je téma Lidic, vesnice, která se stala symbolem nacistického teroru. Ne snad proto, že by nebylo možné na tomto tématu vystavět poutavý…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Zaklínač - Druhá série: Recenze
10. ledna 2022Zaklínač - Druhá série: RecenzeV první epizodě se k povídkám na chvíli vrátíme, když se Gerald potká s Nivellenem. Ciri ho tu doprovázet ještě neměla, ale nevadí. Povídka byla zpracována hezky. Celkově čerpá druhá řada z Krve elfů, tedy prvního…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Katyň - Film o válečném masakru z roku 1940.
21. dubna 2021Katyň - Film o válečném masakru z roku 1940.Bujará léta největší osobnosti polské filmové školy Andrzeje Wajdy jsou už nějaký ten pátek daleko. Jeho celoživotní dílo je většinově pavučinou témat historie, národní hrdosti i statečnosti jedince a prolamování mýtů v pravdy minulosti. Nikdy není…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Lidice - Je to silný příběh o lidech z jedné vesnice.
9. června 2020Lidice - Je to silný příběh o lidech z jedné vesnice.Film mě nezklamal a nabídnul příběhy, které jsem tak docela neznala.František Šíma, který je nevěrný své invalidní ženě se sousedkou a v roztržce zabije svého syna. Následuje vězení a Lidice si žijí svůj vlastní příběh bez něj.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Katyň - Místo, o kterém se dlouho mlčelo. 
31. srpna 2019Katyň - Místo, o kterém se dlouho mlčelo. V  dějepisu,  historii,  politice.  Jak V Polsku,  tak i bývalém Československu. Někdy probleskly zprávy,  že tam byl masakr hromadných vražd, polských důstojníků v roce 1940.  A zase se mlčelo.  Wajda,  filmový režisér,  který již několik generací…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Warcraft: První střet - O PRODUKCI - Respektování a rozšiřování: Návrh Warcraftu
10. června 2016Warcraft: První střet - O PRODUKCI - Respektování a rozšiřování: Návrh WarcraftuPředstava o Azerothu Azeroth je země pokojných městeček, monumentálních staveb a rozličných krajin. A zároveň je domovem mnoha ras. Mezi ně patří například lidé, elfové, trpaslíci a trollové. Je to také místo, kde se odehrává valná…Vydáno v rubrice: Speciály
Warcraft: První střet - O PRODUKCI - Orkové a obyvatelé Azerothu Obsazení filmu
10. června 2016Warcraft: První střet - O PRODUKCI - Orkové a obyvatelé Azerothu Obsazení filmuRoven se uvolil povyprávět nám o tom, jak probíhalo shánění těch nejvhodnějších herců: „Warcraft je příběh, který vás ve filmové podobě naprosto pohltí. Vezme vás na místo, kam se v reálném životě nedostanete, a takovou pouť všichni…Vydáno v rubrice: Speciály
Warcraft: První střet - O PRODUKCI
10. června 2016Warcraft: První střet - O PRODUKCIOd herních obrazovek ke stříbrnému plátnu: Warcraft se začíná točit V roce 2006 společnost Legendary Pictures oznámila, že získala práva k filmu z prostředí Warcraftu a začala o něm jednat s Blizzard Entertainment. Ve stejné době Thomas Tull a Jon…Vydáno v rubrice: Speciály
Warcraft: První střet - PŘED PRODUKCÍ
10. června 2016Warcraft: První střet - PŘED PRODUKCÍGlobální fenomén: Warcraft se rozbíhá Od vzniku fenomenální hry World of Warcraft jejímu kouzlu a působivé mytologii propadlo více než sto milionů hráčů. Strategie Warcraft: Orkové a lidé, vytvořená společností Blizzard Entertainment v roce 1994, se záhy…Vydáno v rubrice: Speciály
Warcraft: První střet - O POSTAVÁCH
8. června 2016Warcraft: První střet - O POSTAVÁCHGarona Garona, půl-orka a Gul’danova otrokyně, je dítětem dvou světů. Do žádného z nich však nepatří. Její útrapy z ní vykovaly obávanou válečnici. Naučila se, že aby přežila, ostatní se jí musí bát. Když se však setká se…Vydáno v rubrice: Profily postav

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 1,47670 s | počet dotazů: 340 | paměť: 24736 KB. | 02.09.2025 - 19:16:26