#101 - Sirotčinec (2007)

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Myslím si, že „Sirotčinec“ je i v dneš­ní době tím nej­lep­ším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný pří­běh, skvě­lá hereč­ka v hlav­ní roli a hlav­ně dosta­tek peněz.

Sirotčinec

El Orfanato

Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut

Režie: Juan Antonio Bayona

Scénář: Sergio G. Sánchez

Hrají:

Belén Rueda (Laura)

Fernando Cayo (Carlos)

Roger Príncep (Simón)

Mabel Rivera (Pilar)

„Sirotčinec“ je dle mého názo­ru kon­ci­po­ván jako kla­sic­ké pohád­ky. Je zde něco, co mění poklid­né obdo­bí na dra­ma­tic­ké. V tom­to pří­pa­dě je to nastě­ho­vá­ní se do nové­ho domu, respek­ti­ve zmi­ze­ní syna. V pří­pa­dě Červené Karkulky je to prv­ní setká­ní s vlkem v lese, u Jeníčka a Mařenky je to vyhná­ní do lesa. Poté dochá­zí k děsi­vým udá­los­tem. Karkulka je sežrá­na, děti jsou vykr­mo­vá­ni v cele, v Sirotčinci je to mat­či­no strá­dá­ní a ducho­vé, kte­ří se pro­je­vu­jí jako pěk­ně tem­ní par­chan­ti.

Tenhle prv­ní odsta­vec je cita­cí z mojí vlast­ní recen­ze na „Sirotčinec“, kte­rá se již kdy­si na Necronomiconu obje­vi­la. Vlastně s tím názo­rem doce­la sou­hla­sím, i když si říkám, jak mě to teh­dy vlast­ně napadlo. Srovnání s pohád­kou je sice na mís­tě, ale musí­me chá­pat pohád­ky jako původ­ní horo­ro­vé pří­běhy, niko­li jako večer­níč­ky, jak je tomu v sou­čas­né době. Pohádky jsou plné stra­chu a obav, děsu, kte­rý nás napl­ňu­je. Moderní pohád­ky, kte­ré jsou urče­né dětem, to nespl­ňu­jí, ale pod­sta­ta sta­rých, původ­ních pohá­dek ano. A tako­vý je i španělsko-mexický horor „Sirotčinec“.

Vzbuzuje strach, kte­rý je daný niko­li tím, co vidí­me, ale tím, co nevi­dí­me. Ale vlast­ně ani tak nejde o duchy. Většina stra­chu je způ­so­be­na tím, že vidí­me ženu, kte­rá se sna­ží najít své dítě. Ztráta dítě­te je jed­na z nej­hor­ších v živo­tě, pokud ne vůbec ta nej­hor­ší. Laura je pře­svěd­če­na o tom, že její dítě není mrt­vé, že je pros­tě jen někde... jin­de. V tom jí usvěd­ču­jí i ducho­vé a my jsme opět svěd­ky toho, že se nám rea­li­ta dostá­vá do kon­flik­tu s nad­při­ro­ze­nem, což je pro někte­ré jedin­ce napros­to nepři­ja­tel­né.

Sirotčinec je samo o sobě pro­stře­dí, kte­ré není prá­vě dva­krát láka­vé, hlav­ně pokud se jed­ná o sta­rý roz­sáh­lý dům, kte­rý má mno­ho poko­jů, mno­ho zákou­tí a také tajem­ství, kte­ré se zde skrý­vá. Laura se svým man­že­lem a ado­p­to­va­ným synem se sem pře­stě­ho­va­li, aby pokra­čo­va­li v čin­nos­ti sirot­čin­ce, a také, aby se o ado­p­to­va­né­ho syna moh­li sta­rat – je totiž nemoc­ný, má v krvi vir HIV. On je tím prv­ním, kdo se setká­vá s duchy, kte­ří jsou ale sou­čás­tí Lauřiny minu­los­ti. Když Simon zmi­zí, je to prá­vě Laura, kdo se roz­hod­ne s duchy vyrov­nat a pocho­pit prav­du.

Snímek je sil­ný ve své pro­s­to­tě, kte­rou vidím pře­de­vším v tom, že sle­du­je­me osu­dy oby­čej­ných postav, což je špa­něl­ské­mu i mexic­ké­mu horo­ru blíz­ké, hlav­ně když se na tom podí­lí del Toro, i když jen jako pro­du­cent. Dokázal to svým fil­mem „Princ bez krá­lov­ství“ a doka­zu­je to i „Sirotčinec“. Kdyby mi někdo neřekl, že Guillermo jen pro­du­ko­val, klid­ně bych věřil tomu, že to sám nato­čil. Výkony her­ců jsou ade­kvát­ní, vyzdvih­nout je potře­ba hlav­ně výkon před­sta­vi­tel­ky Laury, kte­rá je onou sil­nou, co se sna­ží najít své­ho syna a za kaž­dou cenu jej zachrá­nit.

Jestli máte rádi duchař­ské fil­my a uží­vá­te si je více, než horo­ry expli­cit­ní s obrov­ským množ­stvím kva­lit­ní­ho i méně kva­lit­ní­ho gore, Sirotčinec je prá­vě pro vás. Budete se u něj bát, to vám můžu slí­bit. Hlavně když na něj bude­te kou­kat upro­střed noci se zhas­nu­tý­mi svět­ly. Některé horo­ry by se takhle roz­hod­ně měly vychut­nat.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Skvělý horor s pro­pra­co­va­nou atmo­sfé­rou a poměr­ně zají­ma­vým pří­bě­hem, kde jsou dět­ští ducho­vé. Co si bude­me poví­dat, dět­ský duch je mnoh­dy hor­ší než duch dospě­lé­ho člo­vě­ka.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Filmu se dá vytknout, že je pře­ce jen tro­chu roz­ta­ha­ný a v jed­nom momen­tě (smrt sta­ré soci­ál­ní pra­cov­ni­ce) se sna­ží být až pří­liš expli­cit­ní se sna­hou maxi­mál­ně šoko­vat, což se zdá zby­teč­né.

Konec seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů.


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Sirotčinec na Kinoboxu.
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#91 - Šestý smysl (1999)
30. listopadu 2020#91 - Šestý smysl (1999)M. Night Shyamalan a jeho mistrovské dílo, kterým si získal fanoušky, jež v poslední době ztrácí. Bohužel. "Šestý smysl" je ale legendou. Šestý smysl The Sixth Sense USA, 1999, 107 minut Režie: M. Night Shyamalan Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře