#81 - Spoorloos (1988)

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Legendární nizozemsko-francouzský film, kte­rý se dočkal méně dob­ré­ho, ale pořád sil­né­ho ame­ric­ké­ho rema­ku s Jeffem Bridgesem. Podívejte se rad­ši ale na tuhle syro­vou původ­ní ver­zi.

Spoorloos

Spoorloos

Nizozemsko, Francie, 1988, 107 minut

Režie: George Sluizer

Scénář: Tim Krabbé a George Sluizer pod­le romá­nu Tima Krabbé

Hrají:

Bernard-Pierre Donnadieu (Raymond Lemorne)

Gene Bervoets (Rex Hofman)

Johanna ter Steege (Saskia Wagter)

Gwen Eckhaus (Lieneke)

Tenhle film jsem původ­ně viděl pou­ze v ame­ric­ké pře­dě­láv­ce z roku 1993. I holand­ský ori­gi­nál, kte­rý je pře­ce jen lep­ší, je zná­mý pod ang­lic­kým názvem „The Vanishing“, nebo­li „Zmizení“. A přes­ně o tomhle film je. Premisa je až děsi­vě jed­no­du­chá, ale o nic méně hrůzná. Myslím, že jest­li jste se někdy díva­li na horo­ry, nebo tro­chu poslou­cha­li, základ­ní výcho­dis­ko toho­to fil­mu musí­te znát.

Manželský pár, nebo spí­še pár mile­nec­ký, pro­to­že sezda­ní vlast­ně nejsou, si vyje­de na výlet, v tomhle pří­pa­dě do Francie na kola. Sledujeme poměr­ně poho­do­vou vyjížď­ku, kdy se pár sna­ží zaba­vit růz­ný­mi hra­mi, jak to tak v autě na dlou­hé ces­tě bývá. Dojde tu i k men­ší kri­zi, kdy jim pří­mo v tune­lu dojde ben­zín a Rex pro něj musí dojít, s tím, že Saskii nechá v autě, i když ta má ze tmy strach. Mohlo by se zdát, že už tady dojde k oné eska­la­ci udá­los­tí, pro­to­že když se Rex vrá­tí k autu, Saskie už tu není, ale vyje­de z tune­lu a tam na něj žena čeká. Jednoznačně se jed­ná o před­zvěst něja­ké dal­ší udá­los­ti, kte­rá oči­vid­ně musí násle­do­vat. K té dojde záhy.

Pár se zasta­ví na ben­zí­no­vé pum­pě, aby dopl­nil nádrž, a pro jis­to­tu i kanystr, kdy­by jim ben­zín náho­dou zno­vu došel. Saskie jde kou­pit pití, pro­to­že má řídit, tak něco ener­ge­tic­ké­ho, aby vydr­že­la. Za Rexem už se nevrá­tí. Ten se jí sna­ží najít, vymýš­lí šíle­né nápa­dy, jak najít sto­pu, ale my už dáv­no víme, kdo za to může, jen neví­me, jak to udě­lal a proč. Zjišťujeme to poměr­ně záhy, pro­to­že sle­du­je­me osud Raymonda Lemorneho, kte­rý je tím, kdo Saskii une­sl. Raymond Lemorne má zvlášt­ní cho­vá­ní, vlast­ně nevím, proč dělá, co dělá. Má spo­ko­je­nou rodi­nu, ale něco na něm je pros­tě špat­ně. Postupem času se dozví­me i to, co to je.

Po třech letech se zno­vu setká­vá­me s Rexem, kte­rý je stá­le posed­lý hle­dá­ním Saskie. Do Francie se vra­cí s jinou ženou, kte­rou zná­me pou­ze jako Lieneke. Jeho posed­lost se na vzta­hu s Lieneke pode­pi­su­je a ta ho opouš­tí. Jenže Rex poma­lu dojde napl­ně­ní svo­jí posed­lost. Vyhledá si ho muž, kte­rý Saskii une­sl, Raymond Lemorne, kte­rý mu chce uká­zat, co se se Saskií sta­lo. Druhá polo­vi­na je tak zamě­ře­na na jejich spo­leč­nou ces­tu za prav­dou. Rex se k Raymondovi při­dá­vá, i když ho v prv­ní chví­li tro­chu zmlá­tí, což je jed­no­znač­ně pře­hrá­va­né a nere­ál­né, ale co se dá dělat. Ne kaž­dý umí ve fil­mu mlá­tit tak, aby to vypa­da­lo sku­teč­ně. Ale to je jed­no. Jediná slab­ší scé­na fil­mu. Rex nako­nec nachá­zí prav­du, kte­rá je děsi­vě bizar­ní a fatál­ní.

Film není z těch, kte­ré potře­bu­jí něja­ké efek­ty, krev zde nete­če, o něja­kém gore vůbec není mož­né mlu­vit. Tady se pou­ží­vá jenom chlo­ro­form, žád­né řezá­ní, krá­je­ní nebo stří­le­ní. Film je pře­de­vším psy­cho­lo­gic­kým thrille­rem a horo­rem. A tohle mu jde skvě­le. Závěr je nád­her­ně rea­lis­tic­ký a kon­krét­ní, ale záro­veň sym­bo­lic­ký a děsi­vý. Ten nej­hrůz­něj­ší horor je někdy sku­teč­ný, člo­věk k němu nepo­tře­bu­je mon­stra, tako­ví jsou pros­tě lidé. Odporní, sadis­tič­tí a zvrá­ce­ní.

„Spoorloos“ je fil­mem, kte­rý doká­že jed­no­du­chý nápad roz­vést do skvě­lé­ho pří­bě­hu, kdy v pod­sta­tě až do kon­ce neví­te, co se sta­ne, jest­li obje­ví­te prav­du, jest­li dojde k hap­py endu, nebo co se vlast­ně bude dít. Výtečný film, kte­rý mohl být nato­čen jedi­ně v Evropě. To je pros­tě prav­da.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Výtečný scé­nář, kte­rý sta­ví na jed­né situ­a­ci a roz­vá­dí jí do šíle­ných hlou­bek. Ukázka toho, že i komor­ní horor, kde se sou­stře­dí­me na tři posta­vy, kdy vět­ši­nu času jsou tu jen dvě, může být zají­ma­vý a nápa­di­tý a hlav­ně děsi­vý.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Ani nevím, co vytknout. Film je mož­ná pře­ce jen tro­chu zdlou­ha­vý, ale dle mého je to jeden z nej­lep­ších fil­mů žán­ru psy­cho­lo­gic­ké­ho horo­ru.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 28.9.2020


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Spoorloos na Kinoboxu.
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře