Umělá inteligence se chystá vybombardovat svět, ale ne, pokud k tomu má co říct (šekové poznámky) datový analytik ve filmu Atlas, který nyní vysílá Netflix po celém světě. Mělo by to být aktuální i zábavné a hvězda Jennifer Lopez a režisér Brad Peyton (San Andreas, Rampage) se zpočátku zdají být na výši. Nedokážou však unést břemeno neuvěřitelně nudného a šokujícím způsobem nenápaditého scénáře.
Atlas začíná v blíže nespecifikované budoucnosti, kde je nyní možné mezihvězdné cestování a na panoramatu Los Angeles vyrostlo několik nových mrakodrapů včetně pražské televizní věže. Před třemi desetiletími se umělá bytost jménem Harlan (roboticky přehrávající Simu Liu) stala vnímavou a pokusila se vyhladit lidstvo, zabila tři miliony lidí a pak se vydala na útěk napříč galaxií ve stylu Roye Battyho.
Lopezová je titulní Atlas Shepherd, která má k Harlanovi zvláštní vztah: je jeho sestrou! Ano, maminka (Lana Parrilla) „vynalezla“ Harlana ještě předtím, než začal páchat genocidu, a tak Atlas nyní nese její břemeno a loví robota napříč vesmírem. V jedné z prvních scén ho konečně najde poté, co obelstí spolupracovníka umělé inteligence Cascu Deciuse (Abraham Popoola) a donutí ho prozradit informace pomocí jednoho jednoduchého triku, který nenávidí všichni roboti a devítileté děti.
Harlan se skrývá v galaxii Andromeda, jen kousek od Země, 2,5 milionu světelných let. A tak je tu plán, který zformulovali zarputilý generál Jake Boothe (Mark Strong) a energický plukovník Elias Banks (Sterling K. Brown): dopravit do Harlanovy skrýše jadernou nálož, která zničí planetu... ale jen jako plán B. Místo toho Harlana zajmout živého, ehm, z nějakých důvodů. Nehledě na to, že v době, kdy budeš muset použít plán B, bude mít Harlan v rukou jadernou nálož schopnou zničit Zemi.
Máme otázky. V prvních scénách s Cascou je stanoveno, že umělou inteligenci nelze „zabít“. Můžete zabít jejich fyzickou podobu, ale ne inteligenci, která věčně žije na obláčku. A i fyzickou podobu lze snadno replikovat. Jaký je tedy smysl této mise? Není snad hrozbou samotná UI, a ne fyzický robot Simu Liu?
Každopádně se k misi připojí i samotný Atlas, Jack Ryan v tomto sci-fi Clancyverse, jako největší světový expert na Harlan. Navzdory hluboké nedůvěře k umělé inteligenci brzy zjistí, že její jedinou šancí na přežití bude spojení s operačním systémem umělé inteligence jménem Smith (hlas Gregory James Cohan), který ovládá její obří mech oblek.
Je užitečné, že toto pouto mezi Atlasem a Smithem je divákům zobrazeno na LED panelu, který se v průběhu filmu pomalu zvyšuje a dosáhne rozhodujících 100 %, když se Atlas otevře prostřednictvím vrcholného vysvětlujícího dialogu. A to i přesto, že předpokládáme, že AI dokáže číst její myšlenky po celou dobu. K čemu by bylo neuronové propojení, kdyby musela Smithovi všechno říkat ústně?
Atlas je nejskromnější během scén, kdy je Lopezová v mechu sama a pomalu si vytváří pouto s umělou inteligencí. Smith se jí zeptá, jestli má ráda koláč nebo dort, a sklidí pro ni mimozemskou květinu. Awww. Nevadí, že poslední systém umělé inteligence, se kterým se spojila, skončil smrtí milionů lidí. V nejnovější aktualizaci museli opravit chybu genocidy.
Ve velkém, šlendriánském rádoby sci-fi eposu, jako je tenhle, se dá zažít leccos zábavného, ale Atlas se bere až příliš vážně s velkými slzopudnými proslovy a emotivními vlnami na soundtracku. Lopezová je více než schopná něco takového unést, ale jako by nevěděla, v jakém filmu hraje; člověk by si dokázal představit častého Peytonova spolupracovníka Dwayna Johnsona, který by do role vnesl ten správný druh sebeuvědomění.
Atlas vypadá většinou skvěle, s jistou uhlazeností automobilové reklamy, i když i vysoké produkční hodnoty jako by film opustily, když vrcholí v beznadějně přízemním nepopsaném skladišti na tomto podivném novém mimozemském světě. Netflix na tento film utratil údajných 100 milionů dolarů, ale ve finále by to klidně mohl být Vesmírný hřích.
Nejhorší ze všeho je, že Atlas nedokáže využít aktuální téma, které údajně pohání jeho vyprávění. Umělá inteligence může být špatná i dobrá, zdá se, že říká, když se zasazuje o přijetí této technologie. Samozřejmě, když je tím špatným smrt milionů lidí a tím dobrým zachování květinky a přátelské how-do-you-do, říkáme si, jestli se JLo příliš neunáhluje v učení přestat se bát a milovat algoritmus.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře