Kritiky.cz > Filmy > Filmová klasika > Baader Meinhof Komplex

Baader Meinhof Komplex

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Němečtí fil­ma­ři se posled­ní dobou vyrov­ná­va­jí s nepří­jem­ný­mi obdo­bí­mi své his­to­rie. Už to není jen obdo­bí nacis­mu, ale i obdo­bí pro­špi­ko­va­né špicly Stasi, nyní - dá se říct logic­ky - při­chá­zí na řadu obdo­bí vzma­chu mohut­né­ho levi­co­vé­ho hnu­tí, kte­ré vyús­ti­lo ve vznik tero­ris­tic­ké Frakce Rudé armá­dy (RAF). Film mapu­je od samot­né­ho začát­ku koře­ny a zákla­dy prv­ní gene­ra­ce RAF, přes její prv­ní ide­a­lis­tic­ké akce až ke stan­dard­ní­mu fun­go­vá­ní tero­ris­tic­ké orga­ni­za­ce a násled­né­mu zatče­ní všech špi­ček RAF. Jejich osob­ní osu­dy jsou doce­la dob­ře roz­pra­co­va­né, zejmé­na pokud jde o hlav­ní „troj­ku“, tj. agre­siv­ní­ho „kvě­ti­no­vé­ho“ rebe­la Andrease Baadera, jeho pří­tel­ky­ně Gudrun Enslinové a novi­nář­ky Ulrike Meinhofové. Zejména Meinhofová asi tvůr­ce láka­la nej­víc jako nej­kom­pli­ko­va­něj­ší z revo­lu­ci­o­ná­řů, původ­ně respek­to­va­ná levi­co­vá novi­nář­ka, kte­rá se sta­la pro­gra­mo­vým a ide­o­lo­gic­kým vůd­cem RAF, zdů­vod­ňo­va­la a komen­to­va­la veš­ke­ré koná­ní pod­zem­ní orga­ni­za­ce.
Film vůbec uka­zu­je, jak může vést ces­ta od vzne­še­ných ide­á­lů, ke kte­rým logic­ky tíh­nou více­mé­ně všich­ni mla­dí lidé (a samo­zřej­mě taky řada star­ších), až k pros­té­mu zlo­či­nu. Je nato­če­ný líbi­vě jako thriller, zejmé­na při dob­rém ozvu­če­ní si v akč­ních scé­nách může­te při­pa­dat jako pří­mo v cen­t­ru dění, kul­ky vám léta­jí kolem uší a jako bys­te pří­mo na sobě cíti­li tla­ko­vou vlnu z výbuchů nastra­že­ných nálo­ží. Z fil­mu doslo­va srší ener­gie, zpo­čát­ku jako by šlo o zhmot­ně­ní ener­gie davu při demon­stra­ci pro­ti írán­ské­mu šáho­vi nebo při pro­je­vu Rudi Dutschkeho na kon­fe­ren­ci o Vietnamu (jakou sílu má tako­vý dav a jak je para­dox­ně snad­no ovliv­ni­tel­ný!). Jen si mys­lím, že si tvůr­ci ukous­li moc vel­ký kra­jíc, chtě­jí být doku­men­tár­ně popis­ní, ale popsat by toho bylo tře­ba mno­hem, mno­hem víc. Nebo by divák musel při­jít do kina per­fekt­ně fak­to­gra­fic­ky při­pra­ven, aby pocho­pil všech­ny sou­vis­los­ti, kte­ré film uvá­dí, tře­ba jen v názna­cích, pro­to­že vět­ši­na pro­ve­de­ných akcí je pou­ze „naho­ze­na“ - čas­to jen něko­li­ka zábě­ry s dyna­mic­kým stři­hem. Divák může mít rov­něž snad­no guláš ve ved­lej­ších posta­vách, kte­ré se v pří­bě­hu obje­vu­jí a zase mizí do nezná­ma, tře­ba do legál­ní­ho reál­né­ho svě­ta, kte­rý je hlav­ním posta­vám zapo­vě­zen, a taky někdy v důvo­dech jed­ná­ní postav: Jak obrov­ská a pev­ná musí např.být fana­tic­ká víra Meinhofové, že je ochot­na vzdát se dětí, kte­ré milu­je?
Autoři se sna­ží být nestran­ní, mezi řád­ky ale decent­ně pro­bles­ku­je pocho­pe­ní pro „hrdi­ny“, kte­ří se od salón­ních levi­co­vých pseu­do­re­vo­lu­ci­o­ná­řů chtě­li distan­co­vat reál­ný­mi činy, byť nezá­kon­ný­mi. Řemeslně je film nato­če­ný skvě­le, per­fekt­ně kla­pe aspoň tak do dvou tře­tin, pak už to začí­ná skří­pat - zejmé­na nástup dru­hé gene­ra­ce na myš­len­ko­vém pod­hou­bí „otců a matek“ zakla­da­te­lů je už dost nepře­hled­ný a zkrat­ko­vi­tý. Jako kdy­by film ztrá­cel postup­ně ener­gii spo­leč­ně se svý­mi hérostra­tov­ský­mi „hrdi­ny“, rov­něž úpl­ný konec bych si doká­zal před­sta­vit méně roz­pa­či­tý. Každopádně ale nejde o film, kte­rý by vám umož­nil bez pro­blé­mů se vrá­tit do sku­teč­né­ho svě­ta a urči­tě vám něja­kou dobu bude ležet v hla­vě. Můžete pře­mýš­let o pří­či­nách, o vině, o ana­lo­gi­ích s dneškem (může se něco podob­né­ho na podob­ném prin­ci­pu snad­no zopa­ko­vat?), o vlast­ních sym­pa­ti­ích a anti­pa­ti­ích, o tom, k čemu to vlast­ně všech­no bylo. A otá­zek je spous­ta: Jak vel­ký musí být fana­tis­mus, když je někdo ocho­ten obě­to­vat jak sebe, tak i život koho­ko­li z ostat­ních. A jak je tře­ba vysvět­li­tel­né, že význam­ný podíl na akcích tero­ris­tic­ké orga­ni­za­ce měly prá­vě v Německu ženy?
Drobnosti, kte­ré mne zau­ja­ly:
- Rozhodování Ulriky Meinhofové, zda se při­po­jí k ile­gál­ní čin­nos­ti svých přá­tel nebo zůsta­ne nezú­čast­ně­ná, mimo hlav­ní dění (váhá­ní nad ote­vře­ným oknem při útě­ku Andrease Baadera vypa­dá sice troš­ku holly­wo­od­sky, ale co z oprav­do­vé rea­li­ty troš­ku holly­wo­od­ské není?).
- Zážitky z let­ní­ho výcvi­ko­vé­ho tábo­ra v Jordánsku, kam při­ná­še­jí němeč­tí sou­dru­zi zce­la jinou kul­tu­ru a při­ná­še­jí mezi nábo­žen­ské aske­tic­ké revo­lu­ci­o­ná­ře tro­chu revo­lu­ce „měst­ské“ a taky sexu­ál­ní.
- Rozčilení pro­tře­lé­ho zlo­dě­je Andrease Baadera, když mu „špage­to­žrou­ti“ v Římě ukrad­nou auto.
- Konflikty ve sta­mmhe­im­ské věz­ni­ci mezi Meinhofovou a Enslinovou (nemá to tro­chu prv­ky Sartrova Pekla?)
- Vizionářství Baadera těs­ně před jeho dob­ro­vol­nou smr­tí („My jsme byli ješ­tě mír­ní, po nás při­jdou hor­ší“).
- Martina Gedecková, kte­rá hra­je Ulriku Meinhofovou, o RAF řek­la: „RAF bylo hys­te­ric­ké hnu­tí, kte­ré nara­zi­lo na spo­leč­nost, kte­rá rov­něž rea­go­va­la hys­te­ric­ky“.
RAF ofi­ci­ál­ně ukon­či­la čin­nost až v roce 1998. Celkem při jejích akcích při­šlo o život 30 lidí a víc než stov­ka byla zra­ně­na. Ve srov­ná­ní s dneš­ním tero­ris­mem fundamentalisticko-islamistickým se to může zdát jako něco méně význam­né­ho, na dru­hou stra­nu jde o dědic­tví, na kte­ré při urči­té koin­ci­den­ci spo­le­čen­ských pod­mí­nek může kdy­ko­li kdo­ko­li navá­zat. Několik pře­ži­vších „ikon“ RFA (např.Brigitte Mohnhauptová, kte­rá „vystu­pu­je“ jako pojít­ko mezi prv­ní a dru­hou gene­ra­cí orga­ni­za­ce i ve fil­mu) bylo v roce 2007 pro­puš­tě­no po více než čtvrt­sto­le­tí na svo­bo­du. Co asi dnes děla­jí a jak pře­mýš­le­jí tito lidé, jak zpět­ně posu­zu­jí vše, co udě­la­li kdy­si? Každopádně mne to popo­hna­lo k tomu načíst si podrob­nos­ti a dost o tom všem popře­mýš­let. A co by měl film doká­zat víc, než při­mět „své“ divá­ky pře­mýš­let?


Podívejte se na hodnocení Baader Meinhof Komplex na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Úžasné obrazy - omalovánky pixel art13. prosince 2023 Úžasné obrazy - omalovánky pixel art Neznám nikoho, kdo by neznal omalovánky. V dětství jsme to měli jako jednoduchou, dostupnou zábavu, která krom pobavení či zahnání dlouhé chvíle, nás také učila. Učila nás se soustředit, […] Posted in Recenze knih
  • Irati16. května 2023 Irati Paul Urkijo Alijo má za sebou pohádkový pekelný horor Errementari a tentokrát se vytasil s temnou fantasy pohádkou, která se opírá o Baskický folklór a má nádech fantasy filmů z […] Posted in Krátké recenze
  • Strašáci - Strašáci jsou zážitkem, který snadno vyrazí dech.9. února 2021 Strašáci - Strašáci jsou zážitkem, který snadno vyrazí dech. Učitel matematiky David (Dustin Hoffman) přijíždí z Ameriky se svou ženou Amy (Susan George) do její rodné vesnice Wakeley u pobřeží Anglie. Společně se usadí v opuštěném a poněkud […] Posted in Retro filmové recenze
  • Na nové hře Knights of the Old Republic může pracovat studio...5. února 2021 Na nové hře Knights of the Old Republic může pracovat studio... Na nové hře Knights of the Old Republic může pracovat studio Aspyr, které je čerstvě součástí Embracer Group. Americký vývojář stojící za původními Star Wars: Knights of the Old Republic z […] Posted in Krátké herní aktuality
  • Ultraviolet19. listopadu 2006 Ultraviolet Kurt Wimmer se vytáhl snímkem Equilibrium. Temnou sci-fi o budoucnosti, kde jsou emoce zločinem a světu vládne chladný racionalismus. Film překvapil nejen mrazivou atmosférou, ale také […] Posted in Filmové recenze
  • IGOR OROZOVIĆ9. října 2015 IGOR OROZOVIĆ Igor Orozovič  (nar. 1984, Praha) studoval po gymnáziu dva roky Konzervatoř J. Ježka, pak přesel na DAMU. Poté  byl v angažmá v Národním divadle moravskoslezském v  Ostravě. Hrál tam např. […] Posted in Rozhovory
  • Crazies, The (1973)28. prosince 2020 Crazies, The (1973) Virus způsobující zvýšenou agresi, fanaticky poslušní vojáci, zoufalí obyvatelé malého městečka a to vše pod taktovkou George A. Romera…Obyvatele města Evans City […] Posted in Horory
  • 30. září 2018 Smrtonosná past: Opět v akci - probleskne dokonce Patrik Rytmus Vrbovský Z pokračování Smrtonosné pasti nemám radost už od „druhého dílu“. Ale až do čtvrtého se na to alespoň dalo koukat a divák se bavil. Pátá „Smrtonosná past: Opět v akci“ s původním názvem „A […] Posted in Retro filmové recenze
  • Dead Birds (2004)1. září 2017 Dead Birds (2004) Kukuřičná pole nám kromě zfanatizovaných dětí a strašáků dokáží nabídnout i pěkně rozhněvané duše mrtvých… Skupina konfederačních odpadlíků, vrahů a zlodějů provede krvavou […] Posted in Horory
  • 22. března 2017 O čertovi - recenze - 100 % Velmi půvabná a krásně ilustrovaná knížka – tak by znělo moje začáteční hodnocení. Tenhle příběh, vlastně pohádku stvořil spisovatel a ilustrátor Pavel Čech. Celá kniha i s kresbami je […] Posted in Recenze knih
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,09626 s | počet dotazů: 258 | paměť: 63904 KB. | 14.05.2025 - 10:37:13