Film se odehrává mezi událostmi filmů John Wick: Kapitola 3 a John Wick: Kapitola 4, představuje Evu Macarro (Ana de Armas), která podstupuje výcvik u kriminální organizace Ruska Roma...
Scenárista Shay Hatten v roce 2017 napsal scénář k filmu Balerína, kdy ho inspiroval trailer k filmu John Wick: Kapitola 2. Svůj scénář následně Hatten udal u studia Lionsgate, kdy nakonec došlo k rozhodnutí, že bude scénář Baleríny přepracován, aby zapadl jako součást světa Johna Wicka, sám Hatten poté napsal scénáře také k Johnu Wickovi: Kapitole 3 a Johnu Wickovi: Kapitole 4. Už v Johnu Wickovi: Kapitole 3 se tak titulní Balerína mohla, tehdy ovšem v podání Unity Phelan a rozhodnutím, že se nakonec v hlavní roli objeví Ana de Armas. Film se chystal několik let, kdy už v roce 2019 byl jako režisér najat Len Wiseman (Smrtonosná past 4.0, Total Recall s Colinem Farrellem), zmíněná Armas byla poté obsazena v roce 2021. Balerína se nakonec do kin čerstvě podívala až nyní, 2 roky po uvedení Johna Wicka: Kapitoly 4 a v období aktuálních velkých plánů studia Lionsgate s touto sérií. Kromě Baleríny by ostatně v nadcházejících letech měl dorazit také spin-off Cainea v podání Donnieho Yena, anime prequel předcházející událostem prvního Johna Wicka či regulérní John Wick 5.
Balerína je jedním z těch hollywoodských blockbusterů, který se natáčel i v Praze (tehdy byl svět ještě v pořádku, minimálně tedy v době natáčení nevyhrožovala hlava USA uvalením 100% cel na filmy natáčené mimo USA), zároveň se proslýchalo, že s filmem není něco úplně v pořádku, vypovídaly o tom také docela výrazné přetáčky, kdy s akčními scénami vypomáhal Chad Stahelski, režisér všech čtyř John Wick filmů. Už před nimi ovšem bylo v plánu, že se kromě Armas ve filmu objeví také sám Keanu Reeves jako John Wick a již několik let se mluví o tom, že by v případě úspěchu (rozpočet i přes přetáčky vyšel na částku mezi 80-90 milionů dolarů) mohla Balerína dostat pokračování. Svět Johna Wicka se přeci jen za těch pár let dokázal vykreslit dostatečně zajímavé, aby fungoval i (alespoň většinu času) bez samotné Baby Yagy. Je tomu ovšem skutečně tak?
Očekávat katastrofu by rozhodně byla chyba. Minimálně tedy Balerína nepůsobí jako film, ve kterém by se někdo dvakrát nimral a vyvolával by za pochodu pocit, že něco zásadního muselo skončit na podlaze střižny. Ana de Armas navíc dokáže poměrně rychle všem pochybujícím o její akční formě zavřít pusu, minimálně to tedy vypadá, že její údajné hodiny tréninku nejsou pouhým PR kouskem. Filmu možná krapet škodí, že je napojen na stěžejní svět v tom ohledu, že například snaha zakomponovat do děje Johna Wicka (především v závěrečné třetině) nepůsobí vyloženě přirozeně a Keanu Reeves ve své dost možná životní roli (bude ho jednou většina vnímat spíše jako Johna Wicka nebo Nea?) přeci jen tak nějak automaticky Eve v podání Armas zastiňuje. Je ovšem samotná Eve nosnou postavou do budoucna?
Jak se to vezme. Mnozí žijí v tom názoru, že autor scénáře s penisem nemůže napsat nosnou hlavní ženskou postavu. A scenárista Shay Hatten dokáže, že to vlastně jde docela snadno. Titulní antihrdinku žene kupředu jednoduchá motivace pomsty, kdy se za pochodu nabízí nějaký prohlédnutelný zvrat, snaha napojit příběh Baleríny na širší svět Johna Wicka (zesnulý Lance Reddick se naposledy objeví jako Charon), s tím i nějaká snaha alespoň minimálně svět nějakým způsobem rozšířit. Prostor pro výrazná česká camea tu není (Martin Hub měl asi zrovna dovolenou), pár českých lokací nejspíše ovšem docení každý, kdo je pozná. Především pražská pobočka hotelu Continental se nachází na velmi specifickém místě.
Při zpětném pohledu je až absurdní, jak se série John Wick vyvinula. Od béčkového akčního thrilleru z roku 2014, který si natočila režijně debutující dvojice zkušených kaskadérů (Chad Stahelski/David Leitch) s tehdy vyhořelou hollywoodskou hvězdou (sorry, not sorry), se série dopracovala k statusu jedné z nejsilnějších značek, které má studio Lionsgate ve vlastnictví. A byť je možná ještě těžké soudit, zda již není série vyčerpaná (k tomu něco takového řešit bude čas nejdříve na sklonku dekád), po sledování Baleríny se vlastně dá těžko říct, zda se v sérii nachází nějaký prostor pro redefinici zajetých pořádků. Ať už se ovšem Stahelski v rámci přetáček do filmu zapojil více či méně, poctivá práce produkční společnosti 87North Productions je minimálně ve fyzické akci docela poznat.
Jedna z důležitých rad, kterou Eve v rámci příběhu obdrží, je taková, že síla nutně nerozhoduje o převaze a šanci na vítězství. Křehká žena tak sice za sebou má nějaký ten základní trénink, především ovšem pracuje s prostorem okolo sebe a často používá ruční zbraně. Nejen nože, sekyry a katany, ale také třeba brusle či talíře. Každý z filmů ze série John Wick stavěl na něčem trochu jiném (třetí John Wick hodně stavěl na akčními scénami s noži, čtvrtý zase s meči...), u Baleríny to poté působí dojmem, že má akce stavět především na prostoru. A nástroji na zabíjení tak rázem můžou být například střepy či různé předměty, které se zrovna v prostoru dané scény nacházejí. Minimálně to působí, že nad akčními scénami někdo trochu přemýšlel. A na rozdíl od Johna Wicka přeci jen za sebou Eve nemá letité zkušenosti a nepředchází jí ve světě zabijáků legendární status jako v případě Baby Yagy, je pořád začátečník. Chvílemi jen trpí nevyvážený střih (akce není vždy tak přehledná jako v John Wick filmech), především v jedné akční scéně se chvílemi pohybuje až na ochotnické hranici. V kontextu akční stránky tohoto filmu jde ovšem jenom o takovou menší vadu na kráse. Zhruba jako tetování na zádech Any de Armas.
Balerína navíc ztrácí v tom, že jí chybí nějaký výraznější protivník, byť je Gabriel Byrne hercem, kterého je vždy fajn někde vidět. Série John Wick za čtyři filmy představila spousty výrazných vedlejších postav a protivníků, v případě Baleríny ovšem kromě Eve a starých známých jako John Wick, Winston v podání Iana McShanea, Charon nebo Vůdkyně ruských Romů v podání Angelicy Huston vlastně výraznější nová postava chybí. Daniela Pinea Normana Reeduse je po čertech málo a byť se s Lenou v podání Cataliny Sandino Moreno mohou potencionálně dít zajímavé věci, úplně k nim nedojde a její postava ústřední zápletce ve výsledku nic nepřidává.
Jako u každého filmu, který se alespoň částečně opírá o balet, nemůže chybět snadno nabízející se Čajkovského Labutí jezero, jehož užití navíc spěje k docela sympatické pointě. A byť vlastně případná pokračování Baleríny nejspíše už ani nemohou vsadit na nic nového (minimálně v kontextu série), je to minimálně slušný pokus o spin-off, kterému by jen dost možná prospělo více stát na vlastních nohách (těžko říct, jak by původní scénář Hattena fungoval bez rozhodnutí, že se dá napojit na svět Johna Wicka). Rozhodně se nicméně nejedná o film, který by vysoce nastavené laťce série dělal ostudu, Eve Macarro se minimálně dokáže vykreslit jako postava, která by ve svém případném pokračování nemusela nutně omrzet. Je vysoce pravděpodobné, že to bude průměrnému fanouškovi série John Wick stačit, byť těžko říct, zda jim nová antihrdinka přiroste k srdci tak jako Baba Yaga. Po všech těch odstrašujících zprávách a strachu z toho, jak muži také dokážou pojmout ženské akční postavy, ovšem výsledek dopadl až překvapivě dobře.
Eve Macarro zřejmě nemá na to, aby se stala tak kultovní postavou jako John Wick, důležité ovšem je, že spin-off Johna Wicka nedělá sérii velkou ostudu. Naopak je to poměrně funkční neurážející akční výplach, ve kterém je Ana de Armas dostatečně uvěřitelná a byť snaha o napojení na širší svět Johna Wicka občas bolí, spin-off zajeté série jde realizovat mnohem nepovedenějším a opovrženíhodnějším způsobem. Těžko říct, zda Balerína bude fandům Johna Wicka stačit, slušná akční podívaná to ovšem je...
Nejnovější komentáře