Pokud máte rádi komedie, které si utahují z pozérství, Filmfanatic vám představí jeden z moderních svatých grálů. Čtverec švédského režiséra Rubena Östlunda, jehož tvorbu rozhodně doporučuji, totiž velmi trefně kritizuje hranice moderního umění a vlastně i celé západní společnosti.
Cristian vede prestižní švédské muzeum, které zrovna připravuje odvážnou výstavu moderního konceptuálního umění. Čtverec uvnitř kterého platí pravidlo naprosté rovnosti a tolerance. Společně s kolegy a reklamními specialisty hledají v muzeu strategii, jak výstavu zviditelnit a přitáhnout k ní pozornost ve světě mediálního šumu, kde na upoutání pozornosti máte skutečně je několik málo vteřin.
KRÁDEŽ JAKO UMĚNÍ Kromě toho Cristian zažije bizarní epizodu, během které je okraden o peněženku a mobilní telefon. Na základě sledování polohy svého telefonu a podnětů od jednoho z agilních podřízených, se rozhodne získat ukradené věci zpět. Jenže netradiční metoda spustí koloběh událostí, jež mohou mít dopad i na samotnou výstavu.
PROPICHOVÁNÍ BUBLIN Čtverec je na první pohled především sondou do zákulisí fungování moderních galerií a zkoumání hranice toho, co je ještě umění a co už pouhá improvizace. Jenže při všímavějším zkoumání zjistíte, že si bere na paškál nejen umělce, ale celou západní společnost, která žije uvnitř bubliny, nebo chcete-li čtverce. Představuje pouze malou výseč, která se ve srovnání s okolním prostorem jeví zcela nepodstatná a se svými uměle nastavenými pravidly až směšná. Bolestivě trefné.
Kritika však nepřichází nijak prvoplánově a rozhodně není plochá. Navíc je místy až brutálně zábavná. Do jisté míry dokážeme Cristianovi i dalším figurám rozumět a mít pochopení pro jejich konání. Sledovat jak se snaží nacpat do škatulek současné korektnosti a přitom mít plná ústa třeba svobody projevu je ale jednoduše k popukání. Aktuálně není v Evropě tvůrce, který by dokázal točit trefnější satiru, než Ruben Östlund. A ten soundtrack!
13. prosince 2022 Avatar [90 %] Po dvanácti letech pečlivých příprav k nám James Cameron přichází se svou stylizovanou hrou na Indiány, ve které se Costnerův poručík Dunbar zamiluje do Disneyovy Pocahontas a stane se […] Posted in Retro filmové recenze
8. prosince 2022 Avatar - Nejúspěšnější film Jamese Camerona Hype,hype,hype... to bylo slovo, které ve spojení s Avatarem bylo v poslední době skloňované víc než Pomeje s Bartoškou. Narozdíl od Pomejeho ale Avatar svůj hype ustál, to, co se odehrává […] Posted in Retro filmové recenze
14. listopadu 2022 Hobit: Neočekávaná cesta Hobit: Neočekávaná cesta je dobrodružný film z roku 2012, který natočil Peter Jackson podle scénáře Fran Walshové, Philippy Boyensové, Jacksona a Guillerma del Tora na motivy románu Hobit […] Posted in Speciály
26. srpna 2022 Tomb Raider - Recenze - 70 % Mladá naivní slečna Lara Croft (Alicia Vikander) se snaží postavit v 21 letech na vlastní nohy. Chce si zařídit život podle sebe a nespoléhat na rodinné dědictví, protože by to znamenalo […] Posted in Retro filmové recenze
18. srpna 2022 Nene (Nope) – Recenze – 60 % První dva filmy režiséra, scenáristy, producenta a bývalého komika Jordana Peela byly výraznými společensky kritickými satirami. Znepokojivý oscarový thriller Uteč (2017) pracoval s motivy […] Posted in Filmové recenze
16. srpna 2022 NENE – Nevšední horor z dílny talentovaného Afroameričana Je tomu už více než 5 let, kdy talentovaný americký komik, herec a muzikant ve středním věku Jordan Peele po celé světě šokoval masy lidí svým filmařským debutem, brilantně zrežírovaným […] Posted in Filmové recenze
20. června 2022 Seveřan – královská koruna a dědictví msty Seveřan patřil mezi hodně očekávané filmy roku 2022. Režisér Robert Eggers totiž v roce 2015 poměrně zabodoval atmosférickým hororem Čarodějnice, kde filmovým divákům představil Anyu […] Posted in Filmové recenze
Nejnovější komentáře