Když si Cheryl Strayedová rozvazuje tkaničku od pohorky, má už chůze po Pacifické dálkové trase plné zuby. Chce si především odpočinout. Jenže stačí trocha nepozornosti a k nejbližšímu stanovišti s civilizačním vybavením musí šlapat v provizorních botkách. Je to nepohodlné, ale zdaleka to není jedinou patálií, které ji na dlouhé cestě potkají. Pacifická dálková trasa nabízí intenzivní prožitky cestování přírodou a současně klade na cestovatele velké nároky. Trasa, v délce 4286 km prochází několika národními parky, je také fyzicky náročná a vyžaduje přípravu i pevnou vůli. Ta rozhodně Cheryl neschází. Na cestu se vydává vyzbrojena podle průvodců a příruček. Batoh si nabalí tak velký, že ho nemůže uzvednout. Nese s sebou plno užitečných předmětů od plynového vařiče až po oblíbenou knihu. To jí na jednu stranu pomáhá a na druhou stranu způsobuje i pár nepříjemných chvil. Ale odhodlání dokončit cestu je u mladé turistky neutuchající. Má své důvody! Potřebuje se někde na cestě najít!
Scénář k filmu Divočina napsal Nick Hornby podle stejnojmenné autobiografické knihy spisovatelky Cheryl Strayed. Ta svou knihu napsala podle skutečných zážitků při putování po Pacifické dálkové trase a období, které cestě předcházelo. Ve scénáři jsou zachyceny důležité situace z dětství i dospělosti, kdy se hlavní hrdinka obtížně vyrovnávala se smrtí své matky Bobbi. K ní se také ve vzpomínkách vrací a opakovaně prožívá emočně vypjaté chvíle. Samotné putování po dálkové trase už mnoho emocí nepřináší. Je to v podstatě kombinace nečekaných setkání a putování v různých přírodních prostředích a za každého počasí.
Režisér Jean-Marc Vallée zvolil pro film jednoduchý způsob vyprávění. Hlavní hrdinka v podání Reese Witherspoon rozehrává škálu emocí především v záběrech z období nemoci a po úmrtí matky. Tady se projevuje jako nestálá a nejistá osoba, která podléhá citům i okolnostem. Jinak ale vystupuje při cestě divočinou. Při putování přírodou je neustále před kamerou, ale žádný velký herecký úkol ji nečekal. Pokud nepočítám drobné komické scénky při stavění stanu, zapojení vařiče nebo likvidace vlastních stop. Taky ji občas vystraší zvuky. Až při scéně s lovci se podaří navodit pocit napětí a nebezpečí. Přesto si myslím, že postava hlavní hrdinky vyzněla kamsi do neurčita. Proti tomu dostala Laura Dern v postavě matky Bobbi daleko menší herecký prostor, ale její bláznivá a radostná povaha se i v nemoci dokázala prosadit. Možná to byl záměr režiséra, který ponechal výraznou herečku dodat postavě patřičnou šťávu a nadhled.
Nečetla jsem knihu a nemohu posoudit, co všechno se z ní dostalo do filmu a co nikoliv. Každopádně mi připadá, že se autoři snažili předat divákovi určitá moudra a poselství. Nejspíš taková moudra obsahuje už samotná kniha, a tak se do scénáře dostala. Chápu, že pro putující Cheryl byly některé myšlenky důležité, protože nad nimi při putování přemýšlela. Ale co s nimi dál? Záběry z přírody i samotné putování na diváka působí jinak a někdy je lépe neříkat nic.
A když už se zmiňuji o přírodě, tak nesmím zapomenout, že jsou ve filmu vidět i turistické zvyklosti, vybavení zastávek i značení na trase. Pokud jsem získala správné informace, pak se na trasu sice během roku vydá několik stovek turistů, ale celou jí nezdolají všichni. Její absolvování v celé délce trvá 6-8 měsíců a je to skutečně jako dlouhodobá dovolená od lidí. Ti, kdo trasu absolvují, mají různé důvody. Cheryl patří mezi ty, kteří potřebují začít svůj život žít od nového začátku a prokázat si svou vůli. V životě autorky literární předlohy to mělo smysl.
Film Divočina trochu klame svým názvem. Žádná velká „divočina“ se do filmu nedostala. A když, tak by se dalo označit určité období drogové závislosti, kterým hlavní hrdinka na určitý čas prošla. Nádherná příroda ve filmu dostala své místo, ale záběrů mohlo být víc. A mohly vystřídat ty, kdy dlouhý záběr sledoval drobnou postavičku schovanou za velkým batohem, jak pomalu po vyšlapané cestičce.
Jak už to bývá, filmový scénář napsaný na základě autobiografie se těžko tvoří. V případě Divočiny bylo obtížné rozhodování mezi tím, kolik času ve filmu věnovat vyprávění z putování a kolik ponechat pro zachycení předchozího období a přiblížení osobnosti hlavní hrdinky. S přivřením jednoho oka se to tvůrcům skoro podařilo. Film je čitelný, flashbacky na sebe časově navazují a nepůsobí rušivě ani v kombinaci se záběry z přírody. Krátké scény z drsnějšího životního období hlavní hrdinky jsou natočeny v tlumených barvách a v pološeru. Jako špatné vzpomínky, které mají zmizet.
Milovníci krve a násilí budou zklamáni, ale Divočina jim tohle neposkytne. Kromě jednoho hada a divoké lišky hrají v Divočině už jen lidé. A ti se snaží o poctivý průměrný výkon, na který se dá dívat. A to platí také pro film.
Nejnovější komentáře