Kjóto, konec 19. století. V chrámu Tenrjúdži se za soumraku schází 292 bojovníků. Na vítěze čeká 100 miliard jenů. Šudžiro Saga (Junichi Okada) má ale jediný důvod, proč riskuje život: zachránit svou rodinu...
Na první pohled se může zdát, že se Netflix tak moc nechal opít úspěchem své Hry na oliheň a konkurenčního Šóguna, že se rozhodl za každou cenu realizovat projekt, který působí jako jakýsi mix dvou těchto seriálových hitů. A moc tak nesejde na tom, že se mělo na seriálu začít pracovat ještě před odhalením, jak moc velké úspěchy korejský hit a nová adaptace románu Jamese Clavella budou. Přirovnávat ho k jakémusi mixu dvou seriálových megahitů nicméně půjde spíše kvůli jistým styčným plochám, než například formou. Šestidílný seriál zasazený do 19. století nicméně sleduje 292 bojovníků, kdy přežít může jenom jeden. A ten jeden poslední nakonec může získat 100 miliard jenů (děj se odehrává v roce 1878, dnes by to tak dělalo 394 bilionů jenů = 52,8 bilionu korun). Jak už to ovšem u podobných projektů bývá, není to pouze o ústřední hře. V případě Do posledního samuraje jde konkrétně o hru známou jako Kodoku, ve které soutěží nejen samurajové, ale i lukostřelci či váleční veteráni. Jakmile se poté hra rozjede, je jasné, že má Do posledního samuraje nakročeno k tomu, aby se stal jedním z největších seriálových hitů roku.

Hlavní hrdina Šudžiro Saga v podání Junichiho Okady má jisté styčné plochy s Seong Gi Huhem, protagonistou Hry na oliheň. Oba jsou otcové v nepříliš dobré finanční situaci, oba navíc jako otcové snadno navážou formu vztahu otec–dcera s potenciálním slabým článkem všech účastníků ústřední hry. Šudžiro je nicméně k tomu postavou, která trpí PTSD; do toho mu umírá dcera a hrozí, že špatně dopadnou i jeho syn a manželka. Kontext tehdejšího Japonska (vláda 122. císaře jménem Meidži) je pro seriál důležitý, především i proto, že Šudžiro bojoval v Satsumské vzpouře, právě účast v ní ho připravila o postavení samuraje, která by možná za normálních okolností mohla jeho rodině pomoct. Šudžiro tak zareaguje na leták a vydá se do chrámu v Kjótu. Aniž by tušil, že se stane součástí hry, na jejímž konci má v ideálním případě zemřít 291 lidí.
S Hrou na oliheň navíc Do posledního samuraje spojuje také fakt, že ústřední hru sleduje několik boháčů, kteří také sází na své favority. Stejně jako ve Hře na oliheň to vypovídá o krutosti systému, pouze ve formě historického kontextu. Okada v seriálu nejen hraje hlavní roli, ale stojí i za choreografií akčních scén, ta poté zvládá nejednou brát dech. Seriál ovšem za pochodu bude nejspíše u mnohých výrazný především svou brutalitou, protože ta se skutečně nedrží zkrátka. Souboje nikdy nepůsobí uměle, mají neskutečnou dynamiku a autentický nádech. Nikdy nepůsobí chaoticky, každá rána kovovými zbraněmi se počítá; především se ovšem v rámci brutality opravdu nedrží zkrátka. Pokud Chad Stahelski jednou skutečně realizuje filmovou adaptaci videohry Ghost of Tsushima, alespoň částečnou inspirací u tohoto seriálu určitě neprohloubí.

Postavy jsou různorodé. Někdo je za největší hrozbu, někdo za outsidera, někdo dodává humor, někdo touží hlavně po pomstě, někdo je tak zoufalý, že prostě dělá zoufalé věci. Boje mezi bojovníky občas nevyhnutelně vedou k chaosu, pořád ovšem přehlednému chaosu. Nejblíže začne mít Šudžiro k mladé dívce Futaby Katsuki v podání Yumii Fujisaki, což má samozřejmě jistou spojitost s jeho dcerou. Na seriálu je poté zajímavá i jistá forma hry s diváckými očekáváními. Dá se snadno odvodit, že se nějaké postavě věnuje prostor z toho důvodu, že nejspíše ještě sehraje nějakou stěžejní úlohu; nutně to ovšem nemusí být povinnost. Zároveň tu skutečně nejde jen o dění ve hře Kodoku, ale i politické machinace, včetně úsilí, aby se z Japonska stal policejní stát. Samurajové v tom ovšem přeci jenom sehrávají svou úlohu, protože jsou pořád vnímáni jako hrozba potenciální modernizace Japonska.
Samotný Šudžiro není vykreslen jako hrdina bez bázně a hany, především i díky konfliktu s Bukotsuem v podání Hideakiho Itôa. I když se poté utvářejí jisté aliance a Šudžiro je zdánlivě obklopen lidmi, kterým může věřit, pořád jde o soutěž, ze které může jako vítěz vzejít pouze jeden člověk; pořád je navíc ve hře 100 miliard jenů. Postavy se ovšem nějak rozvíjejí, i když většinu nejspíše zaujmou především ambiciózní akční scény s velmi povedenou realizací; v případě Do posledního samuraje rozhodně neplatí, že by se někdy vyloženě mistrně realizované akční sekvence snažily zakrýt příliš banální zápletku. Akční pasáže jde navíc ocenit díky faktu, že většina z nich vyvolává dojem praktické realizace; nejedná se o seriál přeplněný nesoudnými digitálními efekty. Seriál sice nikdy nepůsobí tak velkolepě jako třeba Šógun, zároveň se mu ovšem nedá nadávat do seriálu, na kterém se očividně brutálně šetřilo. Jsou na něm patrné výrazné produkční hodnoty; v tomto ohledu je to nicméně pořád spíše A- nežli A+.

Vycházení z mangy seriál občas nezapře, především někdy až absurdními prvky. Rozhodně na něm ovšem není rozpoznatelná taková specifická stylizace jako u hrané adaptace One Piece. Je to poté seriál, u kterého jsou snadno rozpoznatelné ambice: nejenom fascinující choreografií akčních scén a kompozicí kamer, ale především i narativem. Je jen v tomto ohledu nejspíše nevyhnutelné, že vše, co se zrovna netočí kolem souboje 292 účastníků ústřední soutěže na život na smrt, bude většinu diváků zajímat trochu méně. Šestidílný seriál dokáže tak trochu doplnit kontext o tehdejším Japonsku; je ovšem znatelné, že i když tu politika sehrává svou stěžejní roli, důležitější pravděpodobně bude až v případné 2. sérii. Chvílemi tak seriál možná zbytečně ztrácí čas věcmi, které se aktuálně nemusí jevit extra důležitě. Většina epizod se například skládá pouze z jedné větší bitvy; i když jsou poté akční scény působivé, chvílemi přeci jen začínají působit trochu repetitivně, i proto je nutné čekat do finále, které nepřekvapivě nabídne akční vrchol seriálu. Repetitivní zábava může být pořád zábava; kreativita ovšem v kontextu seriálu jako celku není nafukovací. Svým způsobem ovšem fungují na podobném principu jako zmiňovaná hra Ghost of Tsushima – mechaniky soubojů se sice často opakují, není ovšem potřeba měnit recept, když ve staré podobě přináší zralé ovoce. Přesto je občas těžké se zbavit pocitu, že k jistým akčním scénám nešlo přistoupit lehce zajímavěji/v kontextu seriálu svěžeji.
Postav je dle očekávání příliš, a proto ani moc nedává smysl od většiny z nich očekávat nějaký vývoj. Ty nejdůležitější plní svůj účel; některé postavy, které by měl divák nejspíše vnímat jako alespoň trochu důležité, ovšem spíše působí jako vyložené páté kolo u vozu. I přes jisté nedostatky ale seriál nikdy nepůsobí jako nezvládnutý chaos. Hlavní dějová linka dokáže být správně napínavá a záživná, akční scény jsou dynamické a výtečně realizované, všechny menší či větší neduhy poté nedokážou zásadněji nabourat celkový dojem. I přes rozsáhlý počet postav si zachovává přehlednost, a navíc má každá scéna svůj význam, ať už jde o drobné interakce, politické machinace nebo dramatické střety. Je pravděpodobné, že se Do posledního samuraje stane na Netflixu velkým hitem, a již brzy dojde k potvrzení 2. série. Potenciál je roztažen do široka; i kdyby se 2. série snažila jen dodržet kvality 1. série bez zásadních pokusů o zlepšení, výsledek to i tentokrát bude minimálně solidní. Těžko vlastně říci, zda by 2. série potřebovala větší rozpočet či ještě kreativnější akci; minimálně v této podobě je ovšem Do posledního samuraje seriál, nad jehož úspěchem nebude nutné kroutit hlavou. Jeho úspěch bude naopak do velké míry zasloužený.

Do posledního samuraje je seriál, který dokáže zaujmout kombinací historického kontextu, napínavé ústřední soutěže a propracovaných akčních scén. Přestože se počet postav může zdát zahlcující a některé dějové linky méně významné, ústřední zápletka je nosná a funkční od počátku do konce. Seriál navíc efektivně propojuje osobní dramatické střety s politickými machinacemi tehdejšího Japonska, a jeho brutalita či choreografie akčních scén působí autenticky a dynamicky. Potenciál seriálu pro případné další série je roztažen do široka; v této podobě půjde o hit, který půjde snadno vnímat jako úspěch zasloužený...




















(4,91 z 5)