Kritiky.cz > Recenze > Doctor Who - pomohlo Disney+ pomalu skomírajícímu seriálu?

Doctor Who - pomohlo Disney+ pomalu skomírajícímu seriálu?

Photo © BBC Worldwide
Photo © BBC Worldwide
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Loading...

Na plat­for­mu Disney+ při­le­těl se svou TARDIS sta­rý dob­rý zná­mý Doktor. Odkoupení práv na tuto fran­ší­zu půvo­dem z díl­ny BBC mělo poma­lu umí­ra­jí­cí­mu seri­á­lu při­nést nový dech. Podle před­běž­ných čísel se to urči­tě poved­lo.

Za tím­to počá­teč­ním úspě­chem sto­jí urči­tě i vel­ko­le­pá mar­ke­tingo­vá bom­ba, kte­rou ten­to „rebrand“ začal. Mluvím samo­zřej­mě o návra­tu před­sta­vi­te­le desá­té­ho (a pod­le anket nej­ob­lí­be­něj­ší­ho) Doktora Davida Tennanta, spo­lu s jeho iko­nic­kou spo­leč­ni­cí Donnou Noble (Catherine Tate). Tři spe­ci­ál­ní díly, kde tato iko­nic­ká dvo­ji­ce brouz­da­la vesmí­rem a časem jako za sta­rých dob­rých časů, navo­di­li věr­ným fanouškům pří­jem­nou nos­tal­gii. Jméno Neila Patricka Harrise v závě­reč­ném, z těch­to tří spe­ci­á­lů, bylo pro mno­hé také vel­kým láka­dlem.

K rych­lé­mu roz­ší­ře­ní popu­la­ri­ty pomoh­lo také zací­lit seri­ál na pro­spe­ru­jí­cí plat­for­mu, kte­rou Disney+ nepo­chyb­ně je a dovo­lím si tvr­dit, že v našich kra­jích hrál roli i návrat čes­ké­ho dabin­gu.

Největším záchran­ným lanem ale byl návrat Russela T. Davise jako scé­náris­ty. Ten se na tvor­bě seri­á­lu podí­lel mezi lety 2005 a 2010, což je „zla­tá éra“ Pána času. Právě on do seri­á­lu při­ve­dl něko­lik význam­ných aspek­tů, kte­ré za posled­ních pár let vli­vem vývo­je a zkou­še­ní růz­ných sty­lů vymi­ze­li.

Jedním z nich je napří­klad model 1v1, tedy že Doktor má pou­ze jed­no­ho spo­leč­ní­ka, v tom­to pří­pa­dě spo­leč­ni­ci. Ruby Sunday (Millie Gibson) jsem vní­mal jako tako­vý pokus o kom­bi­na­ci něko­li­ka nej­ví­ce úspěš­ných spo­leč­nic z obno­ve­ných sérií. A nut­no dodat, že pove­de­ný pokus. Snoubí se v ní cha­risma Donny, lid­skost Rose a nechy­bí ani aspekt toho, že je na ní něco nevy­svět­li­tel­né a spe­ci­ál­ní, což měla jak Rose, tak ale i Clara a nako­nec i Donna.

Zároveň Russel navá­zal na něco, co zejmé­na jede­nác­tá série (prv­ní s rege­ne­ra­cí Jodie Whittaker) zane­dba­la a poté se to postup­ně vra­ce­lo. Mluvím o pro­vá­za­nos­ti jed­not­li­vých dílů, nejen ve smys­lu jed­not­né­ho pří­bě­hu série, ale také inter­ní­mi a méně pod­stat­ný­mi odka­zy na jed­not­li­vé epi­zo­dy. Zde tomu ješ­tě při­da­li not­nou dáv­ku mystič­nos­ti, napří­klad kdy celý díl 78 Yardů je vysvět­len až v posled­ním díle.

Samotný pat­nác­tý Doktor v podá­ní Ncuti Gatwi je také vel­mi cha­risma­tic­ký, oso­bi­tý a posta­vě dává důle­ži­tou při­da­nou hod­no­tu, ale záro­veň udr­žu­je ty prv­ky, kte­ré jsou na něm důle­ži­té a kte­ré má kaž­dá rege­ne­ra­ce.

Z těch­to a mno­ha dal­ších důvo­dů se nové­mu Doktorovi nejen na tuzem­ské scé­ně daři­lo. Přidám urči­tě ješ­tě nápa­di­tost jed­not­li­vých epi­zod, lep­ší počí­ta­čo­vé efek­ty a cel­ko­vě zna­tel­ně vyš­ší roz­po­čet. Nicméně v čem má nový Pán Času meze­ry?

Upřímně mě toho moc nena­pa­dá. Nejvíc mi asi vadí, že dílů bylo jen osm, respek­ti­ve jede­náct spo­lu se spe­ci­á­ly. Na to, jak „vel­ko­le­pý“ a kom­plex­ní byl pří­běh této série – boj pro­ti bohům a zjiš­ťo­vá­ní půvo­du Ruby, si mys­lím, že by se to dalo natáh­nout na více dílů a zamě­řit se nejen na hlav­ní pří­bě­ho­vou lin­ku, ale při­ho­dit sem tam i něja­ký čis­tě vypl­ňu­jí­cí díl. Přeci jen, pořád je to seri­ál a prá­vě to je jed­no ze spe­ci­fik toho­to for­má­tu.  Zároveň, vzhle­dem k posled­ní­mu dílu, bych oce­nil více času s Ruby, kte­rá, jak jsem již psal, byla vel­mi kva­lit­ní spo­leč­ni­cí, kte­rá sérii utáh­ne.

Pokud bych měl ješ­tě při­dat dal­ší kri­tic­ký prvek, zmí­nil bych asi občas­né dra­ma­tur­gic­ky zvlášt­ní momen­ty. Na mysl mi při­chá­zí napří­klad muzi­ká­lo­vá vlož­ka v někte­rých dílech, nebo úvod­ní pro­bo­ře­ní čtvr­té stě­ny v rám­ci prv­ní­ho spe­ci­á­lu, kte­ré při­po­mí­na­lo doku­men­tár­ní výpo­věď. Neříkám, že tako­vé expe­ri­men­ty mě osob­ně nějak vadi­li (nao­pak jsem vel­ký fanou­šek muzi­ká­lů), ale moh­lo to odra­dit někte­ré fanouš­ky tra­dič­ní­ho dok­to­ra, kte­ří ho vní­ma­jí pri­már­ně jako tra­dič­ní sci-fi seri­ál.

Závěrem tedy vní­mám „rebrand“ Pána času a jeho uve­de­ní na Disney + jako vel­mi pozi­tiv­ní a pro fran­ší­zu urči­tě dob­rý krok. Jsem osob­ně vel­mi zvě­da­vý, co přes­ně do budouc­na při­chys­tá. Viděli jsme, že Russel T. Davis doká­že při­nést seri­á­lu jak jeho tra­dič­ní sta­ré kouz­lo, tak se záro­veň nebo­jí expe­ri­men­tů. Které pro­duk­ce Disney do seri­á­lu začle­ňu­je. Čas uká­že, jaké expe­ri­men­ty pove­dou dob­rým a jaké špat­ným smě­rem, nicmé­ně věřím, že o Doktorovi ješ­tě usly­ší­me.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Studuji žurnalistiku na Karlově univerzitě. Ve volném čase rád chodím do divadla, sleduji filmy a seriály, poslouchám hudbu, a píšu texty - od poezie až k publicistice.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,05027 s | počet dotazů: 262 | paměť: 62900 KB. | 21.12.2024 - 12:27:00