Drive My Car - 80 %

Drive My CarDrive My Car
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Júsuke Kafuku (Hidetoshi Nishijima) je slavný herec a režisér, který se vyžívá v řízení svého červeného Saabu 900. Během angažmá na festivalu v Hirošimě musí tuto radost nedobrovolně přenechat mladé málomluvné řidičce Misaki (Tōko Miura). Oba během jízd na zkoušky nečekaně zjistí, že je spojuje nejen záliba v řízení. Společně naleznou způsob, jak se vyrovnat se svými traumaty a pocity viny, a jít dál......

Nominace v kate­go­rii ´´ nej­lep­ší zahra­nič­ní film ´´ by měli více­mé­ně cho­dit těm fil­mům, u kte­rých nesejde na zemi vzni­ku, ale jejich téma pře­sáh­ne jejich samot­nou zem a snad­no rezo­nu­jí i u zahra­nič­ních divá­ků. Čestným pří­kla­dem budiž Parazit, kte­rý navíc vstou­pil do his­to­rie, kdy nejen zís­kal Oscara za nej­lep­ší zahra­nič­ní film, ale jako prv­ní neholly­wo­od­ský film v his­to­rii si též došel pro Oscara v hlav­ní kate­go­rii za nej­lep­ší film. To se sta­lo v roce 2020, nyní v roce 2022 je čer­ným koněm sní­mek Drive My Car japon­ské­ho reži­sé­ra Rjúsuke Hamagučiho. Tříhodinové japon­ské dra­ma nato­če­né na moti­vy povíd­ky Haruki Murakamiho vznik­lo dle samot­né­ho Hamagučiho ze tří důvo­dů. Fascinující ústřed­ní posta­vy, téma herec­tví spo­je­né s nároč­nos­tí této pro­fe­se a pře­de­vším láka­vá mož­nost roz­ší­ře­ní povíd­ky. Stěžejní je poté fakt, že je Drive My Car dost mož­ná jed­ním z nej­sil­něj­ších spi­ri­tu­ál­ních fil­mů v uply­nu­lé době.

Drive My Car není film pro kaž­dé­ho, pře­de­vším pro lidi, kte­ré odra­zu­je dél­ka tři­ho­di­no­vé­ho fil­mu, kde se ´´ nic nedě­je ´´ a navíc v japon­šti­ně! Jenže bych osob­ně Drive My Car dopo­ru­čil přes­ně těm lidem, kte­ří v pra­vi­del­ných inter­va­lech pře­mýš­lí o důvo­du své exis­ten­ce a v pra­vi­del­ných inter­va­lech je napa­dá, že by se bez nich svět v poho­dě obe­šel. Přesně těm lidem, kte­ří jen tak pro­plou­va­jí živo­tem a dost mož­ná ani už neu­va­žu­jí nad tím, že by moh­lo být lépe. Přesně těm lidem, kte­rý jen něja­ký vnitř­ní pud sebezá­cho­vy říká, že sebe­vraž­da není ces­ta. Přesně pro tyhle lidi Drive My Car může být. Ne přes­ně tím, že by jim měl nějak zvý­šit sebe­vě­do­mí a vrá­tit jim napros­tou radost do živo­ta, spí­še než o boji pro­ti dušev­ní kri­zi je totiž Drive My Car fil­mem o sna­ze žít s něja­kou dušev­ní kri­zí.

Drive My Car
Photo © Diaphana Distribution

Ústřední kon­fron­ta­ce dvou hlav­ních hrdi­nů, kdy kaž­dý z nich má své trau­ma, kaž­dý z nich se s ním sna­ží žít nějak po svém a kaž­dé­mu se to (ne)daří jeho způ­so­bem. Ztráta milo­va­né oso­by, trau­ma z dět­ství, neschop­nost kro­ku dopře­du a emo­ci­o­nál­ní nevy­rov­na­nost. Z 50-stránkové povíd­ky Hamaguči se spo­lusce­náris­tou Takamosou Oé vzni­kl tří­ho­di­no­vý film, kte­rý se sklá­dá z dia­lo­gů, něja­kých těch maleb­ných zábě­rů a zkou­má­ní toho, co má v pří­bě­hu jaký význam. Ať už před­vá­dě­ní diva­del­ní hry Strýček Váňa, neob­vykle načrt­nu­té vzta­hy či epi­log, kte­rý si divák nej­spíš úmy­sl­ně může pře­lo­žit po svém. Hamaguči ovšem v prů­bě­hu doká­že dostát své pověs­ti schop­né­ho vypra­vě­če, kdy je mož­ná někdy to tem­po poma­lé až pří­liš. V prů­bě­hu se navíc ten film odli­šu­je v tom, že se někdy může zdát až pří­liš chlad­ný, aby se násled­ně uká­za­lo, že dost mož­ná není chlad­ný vůbec. Drive My Car je tak v tom­to ohle­du tako­vý nevy­po­či­ta­tel­ný gej­zír emo­cí, kdy si tří­ho­di­no­vou dél­ku doká­že obhá­jit i neče­ka­ným vývo­jem udá­los­tí a pře­de­vším ukáz­kou toho, že ty tři hodi­ny ve finá­le celé sku­teč­ně mají své opod­stat­ně­ní.

Drive My Car se vlast­ně v prů­bě­hu může jevit i jako dílo, na kte­ré je nut­no apli­ko­vat něja­kou tu filo­zo­fii. A tou si tak nějak vytvo­řit svůj osob­ní pohled na to, jak se ústřed­ní posta­vy cho­va­jí, jak moc realistické/lidské to je, jak by v jejich pří­pa­dě jed­nal on a zda to celé je vel­mi nepři­ro­ze­né či vlast­ně niko­liv. A pře­de­vším, jak moc mají někte­ré věci význam. Když od počát­ku máte pocit, že je s ústřed­ním hrdi­nou něco špat­ně, on v prů­bě­hu vaší deduk­ci utvr­zu­je a v prů­bě­hu se jeví jako vět­ší hro­mád­ka neštěs­tí, díky dob­ré­mu a uvě­ři­tel­né­mu vyprá­vě­ní vás to chlad­né nene­chá. Hamagučiho na prv­ní pohled chlad­ný pří­stup se v prů­bě­hu vlast­ně jeví jako prvo­plá­no­vá hra s emo­ce­mi, kte­rou je v prů­bě­hu vlast­ně čím dál tím snaz­ší pro­kouk­nout. I přes to, že mi osob­ně Drive My Car sed­lo v něja­kém osob­ním roz­po­lo­že­ní, nikdy jsem se nezba­vil dojmu, že jde vlast­ně o půso­bi­vou cha­rak­ter­ní stu­dii, kte­rá by tech­nic­ky moh­la něko­mu pro­mlu­vit do duše, přes­to mi to ovšem nesta­či­lo k tomu, abych se zamys­lel nad tím, že by měl letos podru­hé Oscara zís­kat film mimo Hollywood. Kdyby se ovšem stal zázrak a Japonsko se ten­to­krát vyda­lo ve sto­pách Jižní Koreje, reál­ně prs­kat by si nej­spíš nedo­vo­lil nikdo.

Drive My Car
Photo © Diaphana Distribution

Drive My Car je dílo hod­né obje­vu, záro­veň dílo, kte­ré něko­mu může sku­teč­ně pro­mlu­vit do duše. Spíše než podr­žet a povzbu­dit ovšem Drive My Car spí­še uká­že, že člo­věk na tom není na svě­tě sám. Drive My Car se dá růz­ně roze­bí­rat, dají se v něm hle­dat růz­né význa­my a něko­mu nej­spíš do duše pro­mlu­ví až pří­liš. Pověst ovšem tenhle film roz­hod­ně před­chá­zí z dob­rých důvo­dů......


Photo © Diaphana Distribution


Podívejte se na hod­no­ce­ní Drive My Car na Kinoboxu.
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kin
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizinců
27. srpna 2025Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizincůNaše mysl je velmi přeplněné místo; všichni jsme obýváni mnoha osobnostmi, které musí koexistovat. Racionálními, romantickými, instinktivními, někdy i šílenými. Ale kdo je skutečně pánem situace? Snímek Bláznivě je příběhem prvního rande, rozkošnou romantickou komedií, která nás…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války Roseových
27. srpna 2025Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války RoseovýchŽivot dokonalého páru Ivy (Olivia Colman) a Thea (Benedict Cumberbatch) se zdá být naprosto úžasným: úspěšná kariéra, milující manželství, skvělé děti. Ale pod fasádou jejich údajně ideálního života se schyluje k bouři. Jak Theova kariéra upadá, zatímco…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře