Fotograf Jan je obklopen ženami a není tak divu, že mu výrazně zasahují do života. Modelky potřebuje, protože fotografováním je Janova profese a posedlost. Kromě modelek však se o fotografa zajímají i ženy, které jsou s ním v příbuzenském vztahu, spolupracují s ním nebo se s nimi setkává pro oboustranné potěšení. O místo v stávajícím „harému“ stojí i nenápadná mladá dívka Líba, která se nejdříve nedokáže do žádné z uvedených skupinek zařadit. Přichází sice nesměle do Janova bytu, ale brzy poznává, jak to u Jana chodí a postupně si buduje v mnohačetného ženského seskupení své místo. Každá z žen má nějaký důvod, proč se s přelétavým a nepraktickým fotografem stýká. Některé touží být modelkou, jiné baví zábava se známým fotografe nebo snaha najít někoho, kdo bude rozumět jejich ženské duši. Jan by rád všem ženám vyhověl a současně prožil život bez problémů a fotil. To ho skutečně baví. Řešení konfliktních situací nechává na jiných. Rázná a praktická Líba rychle pozná Janovy slabosti a snaží se mu postupně řešit pracovní i osobní vztahy. Její snaha je vedena velkou láskou k Janovi nebo zájmem o jeho práci a slávu? Jisté je, že Jan se docela ochotně a rád o své dovednosti, slávu a možná i o něco víc, podělí. Ale nic netrvá věčně, ani láska k jedné slečně, byť by měla jméno Líba nebo Ráchel. Ostatně, o ženské jméno opravdu v tomto příběhu nejde.

Filmový příběh je kompilací skutečných zážitků a fikce. Do jaké míry se filmový příběh podobá skutečnosti, to je osobním tajemstvím nejen Saudka, ale i dalších postav, které se mohou třeba v příběhu poznat. Ale to nemusí být pro autory filmu podstatné. Důležitější je, jak film působí a čím zaujme diváky bez ohledu na to, do jaké míry zachycuje filmový příběh skutečnost.
I když hlavní hrdina je veřejně známá osobnost, jejíž způsob života i názory mnoho lidí odsuzuje, obsahuje film i obecnější rovinu a může tak oslovit i ty, kteří vulgaritu a nahotu zrovna „nemusí“. Nejdříve se však musí divák dostatečně nasytit každodenním chaosem focení, setkávání a přátelských „hrátek“, kdy se ženy nijak nestydí a nahota je brána stejně ja
Prostě mi ve filmu pár scén s focením a připomínáním dětství hlavního hrdiny přebývá a naopak postrádám více scén, které by objasňovaly vývoj charakteru postavy Jana, Líby i nejbližších přátel. Často jsou scény natočeny jako teatrální přehlídka, schází obyčejná lidská rovina. Nic na tom nemění ani scény zachycující hrdinu při běhu v přírodě a docela hloupé mi přišla scéna, kdy Jan jde v dešti a uklouzne v blátě. Proč taková zbytečná scéna? Přesto nemohu upřít autorům filmu velkou snahu zachytit zajímavé okamžiky tvorby a životní názory zajímavé umělecké osobnosti. Provokující a v podstatě citlivá povaha se ve filmu nechává poznávat jen z části. Co je však výrazné, to je fotografův slovník, který udržuje dobrou náladu v kombinaci s bonmoty.

Patřičnou zábavnost a odlehčení dodávají filmu modelky, z nichž pouze jedna je skutečnou modelkou fotografa Jana Saudka. Co se týká dalších hereckých výkonů, pak se mi těžko hodnotí. Když je role napsaná stroze a scéna nemá vývoj, pak není co hrát. Přesto mělo několik hereček možnost zahrát si krátké herecké „etudy“. Vilma Cibulková zaperlila v roli rozdychtěné doktorky Věry, Jitka Sedláčková v roli zhrzené i milované manažerky Alice a Zuzana Vejvodová v roli citově rozhárané Kláry.
Film získá určitě své obdivovatele i kritiky. Divák, který se dokáže přenést přes scény s hambatými modelkami a sprostými výrazy, se může pobavit i popřemýšlet. A kdo nemá Jana Saudka rád, ten by mohl ocenit alespoň herce Karla Rodena.



















(4,91 z 5)