V ROZHOVORU S CHRISEM HEMSWORTHEM (Dementus)
Čím to začalo:
CHRIS HEMSWORTH: Vzpomínám si, jak jsem byl v Londýně na natáčení filmu, šel jsem do kina na „Fury Road“ a hned po skončení jsem zavolal svému agentovi a řekl: „Právě jsem viděl nejlepší film za poslední roky.“ A pak jsem se vrátil do kina. A myslím, že to bylo poprvé od doby, kdy jsem se stal hercem, kdy jsem zapomněl na proces a na to, co všechno bylo potřeba udělat, aby ten film vznikl. Pravda je bohužel taková, že jakmile začnete pracovat u filmu, znáte všechny triky, tajemství a tak dále, zatímco při sledování Fury Road jsem byl tak pohlcen příběhem, zážitkem, že jsem úplně zapomněl na obvyklé otázky: jak udělali tenhle záběr, jak natočili tuhle scénu, co si myslel tenhle herec nebo tahle herečka a tak dále? Byl jsem prostě plně ponořen do zážitku, jak by měl divák být. Zavolal jsem svému agentovi a řekl: „Musím s ním pracovat.“ A tak jsem se rozhodl, že s ním budu pracovat. A to bylo několik let předtím, než jsem byl osloven kvůli této roli. Ale tak nějak jsem to poslal bohům, hodil to tam, malý vlnový efekt... a jsem tady.
Jiná zkušenost:
CHRIS HEMSWORTH: „Fury Road“ byla jedna velká honička - která v sobě určitě měla charakter, příběh a srdce, ale odehrávala se na pozadí útěku - kdežto tento film se odehrává zhruba 15 let. Je tu více dialogů a styl psaní George [Millera] a Nica [Lathourise] je skutečně shakespearovský. A myslím, že je tam asi o dost víc dialogů, než jsem viděl v jakémkoli filmu o Šíleném Maxovi. Musel jsem se ty promluvy naučit, pochopit a zmapovat, takže v tom mi to rozhodně připadalo jiné. George nám normálně umí tak krásně říct, kdo ty postavy jsou, pouhým pohledem, jediným slovem nebo větou. Tady je mnohem víc vhledu skrze jazyk a dialogy, což mě opravdu nadchlo. Zeptal jsem se George a on mi řekl: „Podívej, nemůžeš udělat to samé znovu. Bez ohledu na to, jak dobrý byl ten minulý, diváci chtějí něco jiného. Zaslouží si něco jiného.“ A to je to, co je tohle. Je to další jedinečný způsob, jak zabydlet svět Šíleného Maxe.
Dementus je...:
CHRIS HEMSWORTH: Dementus je komplikovaná osobnost. Je produktem tohoto světa - násilné, drsné reality, kterou je Pustina. Byl zmanipulován a vytvarován díky svým zkušenostem a myslím, že to byla zkušenost nesmírné tragédie, strachu, bolesti a ztráty. Takové je toto místo a vše je tak zoufalé a syrové. Je to každodenní přežívání. Nepřemýšlíte o tom, co bude za šest měsíců, za dva týdny... přemýšlíte o tom, jak přežít tenhle jeden den, tuhle noc, protože všechno a všichni kolem vás mají potenciál vás zabít. A tak je to násilnický jedinec. Domnívám se, že jako mnozí s takovou mentalitou diktátora má sklon k veřejným projevům násilí, aby vzbudil strach a vykonával kontrolu v řadách lidí. Působí tak na lidi, které vede, ale také na bojující kmeny v okolí. Je to showman a považuje se za jakéhosi mudrce, moudrého mluvčího Pustiny. Mezi jeho bandou panuje až sektářská loajalita a on rozhodně vládne železnou pěstí. Doufám ale, že z něj lidé vycítí hloubku, která - nechci říct, že ospravedlňuje jeho činy - ale dává trochu pochopit, proč je takový, jaký je, a proč dělá tak zdánlivě drsné, násilné činy. Myslím, že v jeho mysli jde o přežití. Jeho postoj k Furiose, on ji přitvrzuje. Říká, že to dělá pro ni. Jistě, může to být drsné a tragické, ale ona přežije všechno, co ji čeká v budoucnu.
A pak se vztah mezi nimi velmi zkomplikuje. Začíná na určité úrovni vidět nevinnost a čistotu této osoby, která je předobrazem toho, co on ztratil. Je na ní něco nadpozemského, protože je ze Zeleného místa, a myslím, že hluboko v něm se probudí kousek lidskosti. Možná si myslí, že mu připomíná nějaké jiné období jeho života, jeho dětství, jeho mladá léta, než byl sám brutálně týrán. Začne ho velmi zajímat, kdo je tento jedinec, je fascinován, poblouzněn, a pak se z toho v jeho očích stane téměř otcovský vztah. Nemohu mluvit o tom, co k němu Furioso cítí, ale myslím, že jako otcovská postava vnímá jako svou povinnost se o ni postarat a připravit ji na to, co přijde. V jeho mysli dělá správnou věc. Sklouznutí k hraní padoucha spočívá právě v tom, že o něm přemýšlíme jako o padouchovi. Určitě je v něm jistý druh plamenné povahy, což bylo zábavné. S Georgem jsme před natáčením vedli mnoho, mnoho diskusí - měsíce diskusí - o tom, kým tenhle chlapík kdysi byl, kým je v hloubi ticha. Nakonec každá násilná nebo brutální věc, kterou udělal, by v jeho podání vycházela ze správného místa.
Nalezení hlasu:
CHRIS HEMSWORTH: Věci k vám přicházejí u postav v různou dobu. Zjistil jsem, že některé z nich na vás vyskočí ze stránky okamžitě, a jiným pak tak nějak trvá, než začnou růst. Přistanou vám v klíně drobnosti, o kterých si říkáte: „Tohle by mohlo být zajímavé nebo jiné, nebo neotřelé a pravdivé pro tu postavu“. Před natáčením jsem měl na tenhle scénář spoustu času, mnohem víc než na spoustu jiných filmů, které jsem natočil. A dlouho jsem neměl ani tušení, kdo to je. V přípravě jsem byl docela nervózní. Pořád jsem nenašel ten správný hlas. Pokaždé, když jsem se snažil číst repliky, říkal jsem si: „Zní to prostě jako já.“ Připomínalo mi to Thora nebo jinou postavu. Chtěl jsem, aby v něm bylo něco drsného, něco pronikavého, bojovného a protivného. A tak jsem jednou seděl s dětmi v parku a sledoval racky, jak se perou o brambůrky a věci, které po nich děti házely. A oni na sebe prostě [zvuk jako racek] Eer, eer, err, a něco mi na tom tak nějak sedlo do hlavy. Neříkám, že jsem celou postavu založil na rackovi, ale bylo to jednoho dne.
A další den jsem poslouchal koňské dostihy: [jako hlasatel] „Jedeš po dráze, jedeš vně!“... A pak jsem si vzpomněl, jak jsem se na to díval. A něco mě zarazilo na nosovosti hlasatele, která mi zněla v uších a začala se vžívat do postavy. A vzpomněl jsem si, že můj dědeček měl takovou tu venkovní kvalitu hlasu - ale z Austrálie před 40 lety. A tak jsem se díval na staré australské filmy a poslouchal staré rozhovory a prostě jsem kradl kousky z mnoha míst. A pak, asi dva týdny před začátkem natáčení, jsem našel tu správnou výšku hlasu a musel jsem opravdu tvrdě pracovat, abych ji udržel. Bylo to, jako by byl někdo pevně a napjatě svázaný. Všechno bylo napjaté a ostré. Chtěl jsem být co nejdál od hlasu, který jsem vyvinul pro Thora s Kennethem Branaghem, který byl o tom, že je tišší a klidnější. Chtěl jsem, aby byl zneklidňující a znepokojující. O několik decibelů nad všemi ostatními, skoro jako by občas nedoslýchal. Je v něm nepříjemná, agresivní kvalita. Jako racek.
Vlastnosti, kterými se George Miller vyznačuje:
CHRIS HEMSWORTH: Pokora a půvab v každém prostředí, které obývá nebo kterým prochází; každý něco znamená; každý je důležitý; každý má svůj hlas; každý má možnost předhodit tvůrčí nápad; a skutečná zvídavá fascinace lidmi. Bude s vámi vést rozhovor a pak si uvědomí, že v místnosti je ještě někdo další. „Aha, jak se jmenuješ a odkud jsi?“ „Ano,“ odpoví. Myslím, že právě díky této zvědavosti dokáže vyprávět příběhy s takovými detaily a srdcem. Drobnosti, kterých si většina z nás nevšimne, pro něj mluví za vše, a to je to, za čím jde, co rozšiřuje a zkoumá. Myslíme si, že jsme viděli tvar něčeho, a on vám pak ukáže, jak to vypadá z jiného prostoru, z jiného úhlu: „Páni, takhle jsem o tom nikdy nepřemýšlel!“ Neustálým příjemným překvapením bylo, když se na něco díval z jednoho směru a uvědomil si, že existuje sto způsobů, jak tento příběh nebo tento moment vyprávět, a zůstal otevřený všem možnostem. A prostě vidět jedince, který je tak laskavý, že se vám každý člověk na place chce ukázat a dát do toho 100 %. Má velmi jedinečnou vlastnost. Mnoho lidí, které vidíte na vedoucích pozicích, má v sobě jakousi zastrašující dominantní sílu, zatímco on na to jde z druhé strany mince, kterou je laskavost, otevřenost a spolupráce.
Hraje Dementus:
CHRIS HEMSWORTH: Hrál jsem padouchy na menších plochách - ne žádného, který by měl takový dopad na zastřešující oblouk filmu jako Dementus. Byla to opravdová radost. Mít možnost sledovat padoucha od začátku do konce - jeho historii, pozadí, množství detailů, které mi tento film dovolil - to se nepodobá ničemu, co jsem kdy dělal. A nevím, jestli jsem aktivně vyhledával, abych hrál takovou postavu, ale člověk vždycky hledá něco, co ho rozpálí. Určitě když jsem ji četl poprvé, zažehla ve mně něco, co jsem už dlouho, dlouho necítil... Něco, co se mi od chvíle, kdy jsem ji četl, až do chvíle, kdy jsme dokončili natáčení, točí v hlavě a určitě se to bude točit ještě několik let. Dobré i špatné.
Nejnovější komentáře