Havel – Recenze – 60%

ViktorDvorakjakoV.Havel revoluce1989 2ViktorDvorakjakoV.Havel revoluce1989 2
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

České živo­to­pis­né dra­ma Havel je novým sním­kem reži­sé­ra, sce­náris­ty a pro­du­cen­ta Slávka Horáka, kte­rý úspěš­ně debu­to­val před pěti lety s Domácí péčí. Děj fil­mu se zabý­vá obdo­bím mezi roky 1968 a 1989 a nevě­nu­je se tím pádem Havlově pre­zi­dent­ské­mu půso­be­ní, nýbrž jeho osob­ní­mu živo­tu v dobách, kdy byl „jen“ úspěš­ným dra­ma­ti­kem a obháj­cem lid­ských práv, neú­nav­ně a odváž­ně se sta­ví­cím pro­ti sva­zu­jí­cí­mu reži­mu a cen­zu­ře. Těžištěm sním­ku je tedy pře­de­vším boj hlav­ní­ho hrdi­ny za správ­nou věc, jeho násled­né věz­ně­ní a pro­ná­sle­do­vá­ní, ale také kom­pli­ko­va­ný part­ner­ský vztah s man­žel­kou Olgou a mlad­ší milen­kou.


Havel – Recenze
Zdroj fotek: bontonfilm.cz


Titulní role se ujal pře­váž­ně diva­del­ní herec Viktor Dvořák, kte­rý hrál Václava Havla už ve fil­mu Ireny Pavláskové Pražské orgie, kde se však pou­ze mihl coby okra­jo­vá posta­va. Havlovi je pozo­ru­hod­ně podob­ný (včet­ně vla­sů a kní­ru), při­čemž si vel­mi dob­ře osvo­jil i Havlovu typic­kou mimi­ku, někte­rá ges­ta a styl vyja­d­řo­vá­ní (včet­ně ráč­ko­vá­ní) a hra­je zkrát­ka skvě­le. Podobné převtě­le­ní se nepo­ved­lo až tak dob­ře u posta­vy Pavla Landovského v podá­ní Martina Hofmanna, jenž svým tem­pe­ra­ment­ním pro­je­vem tvo­ří ke zdr­žen­li­vé­mu Havlovi zře­tel­ný kon­trast. I přes Hofmannovu sna­hu o věr­nou nápo­do­bu totiž nikdy nezmi­zí dojem, že zkrát­ka sle­du­je­te jen dob­ré­ho her­ce v paru­ce. Totéž pla­tí i pro Annu Geislerovou v roli Olgy Havlové, kte­rou hereč­ka navíc ztvár­ni­la v poně­kud jed­no­stran­né polo­ze jako ženu utrá­pe­nou a věč­ně posmut­ně­lou, což obra­zu sku­teč­né Olgy Havlové pří­liš neod­po­ví­dá.

Postava Václava Havla je pak ve fil­mu vylí­če­na jako inte­lek­tu­ál pev­ný ve svém poli­tic­kém pře­svěd­če­ní, avšak zce­la neprak­tic­ký až nemož­ný ve věcech sou­kro­mých, hlav­ně co se týče intim­ních vzta­hů. Jeho milost­né­mu troj­ú­hel­ní­ku se sní­mek věnu­je z poměr­ně vel­ké čás­ti, naštěs­tí aniž by se sna­žil toto téma jak­ko­li bul­va­ri­zo­vat. Spíš jej vyu­ží­vá ke komic­kým scén­kám, jako je ta, v níž Havel vysvět­lu­je své ženě a milen­ce (Bára Seidlová) svou naiv­ní před­sta­vu o jejich spo­leč­ném sou­ži­tí, zatím­co je odpo­slou­chá­ván hned něko­li­ka esté­bá­ky.

Kromě toho Slávek Horák se spolu-scenáristou Rudolfem Suchánkem, jenž s ním spo­lu­pra­co­val už na Domácí péči, kla­dou důraz na udá­los­ti týka­jí­cí se vzni­ku a násled­né pro­pa­ga­ce Charty 77 a Havlova věz­ně­ní a nátla­ku, jemuž musel ze stra­ny komu­nis­tic­ké dik­ta­tu­ry čelit. Oproti tomu poně­kud opo­mí­je­jí jeho dra­ma­tic­ké dílo (zpří­tomně­né jen něko­li­ka málo úryv­ky a záměr­ně zci­zu­jí­cí­mi scé­na­mi rea­li­zo­va­ný­mi v efekt­ní diva­del­ní sty­li­za­ci) a také jeho pře­rod z ublí­že­né­ho věz­ně­né­ho disi­den­ta ve vůd­ce lidu – kan­di­dá­tem na pre­zi­den­ta se totiž Havel sta­ne v poně­kud zbrk­lém závě­ru více­mé­ně zne­na­dá­ní.

Havel – Recenze

Výsledkem tak roz­hod­ně není oslav­ný pomník, ale spíš lid­ské a civil­ní dra­ma v pod­sta­tě oby­čej­né­ho a chy­bu­jí­cí­ho, leč záro­veň i význam­né­ho a schop­né­ho člo­vě­ka, nato­če­né po vzo­ru holly­wo­od­ských živo­to­pis­ných fil­mů, čemuž odpo­ví­dá jak kame­ra Jana Šťastného, tak hud­ba Petra Maláska. Svým zahra­nič­ním vzo­rům však Havel dostát nedo­ká­že, na to je zpra­co­ván pří­liš povrch­ně a bez nuan­cí v tezo­vi­tých dia­lo­zích či v nehlu­bo­ce vylí­če­ných vzta­zích mezi posta­va­mi, kte­ré půso­bí neži­vot­ně a jed­no­roz­měr­ně (s výjim­kou samot­né­ho Havla). Tvůrci si až moc dali zále­žet na tom, aby ve fil­mu bylo všech­no za všech okol­nos­tí bez­peč­ně čitel­né, a to včet­ně řady vel­mi doslov­ných meta­for, jako je ta, v níž filo­zof Jan Patočka (Jiří Bartoška) stvr­zu­je svou pod­po­ru Chartě tím, že Havlovi při zaví­rá­ní sklep­ní­ho okna podá­vá a násled­ně i při­dr­žu­je žeb­řík.

V rám­ci čes­ké kine­ma­to­gra­fie posled­ní doby je Havel fil­mem po všech strán­kách poměr­ně solid­ním, což je záro­veň pochva­la a záro­veň kri­ti­ka. Je totiž dost oby­čej­ný, ničím nevy­bo­ču­jí­cí, a byť je na něm znát, že jej děla­li schop­ní a inte­li­gent­ní fil­ma­ři, tak málo­kdy pře­kro­čí hra­ni­ci mír­né­ho nad­prů­mě­ru (snad až na vel­mi zda­ři­lý úvod). Je prav­dě­po­dob­né, že díky letoš­ní (více­mé­ně žalost­né) dosa­vad­ní kon­ku­ren­ci bude příští rok hlav­ním ucha­ze­čem o fil­mo­vé ceny, tak­že se dost mož­ná vzác­ně potká s podob­ně výprav­ným a podob­ně ladě­ným Masarykem v tom, že bude jed­no­o­kým krá­lem mezi sle­pý­mi.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Havel na Kinoboxu.
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kin
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Film Havel

Havel šéfo­val „deva­de­sát­kam„! Kdo neví o čem mluvím...jde o obdo­bí kolem roku 1990 a dál. Bylo to obdo­bí nej­vět­ší­ho „bor­de­lu„ kte­rý tato zem pro­dě­la­la od dob Třicetileté vál­ky. Bylo to obdo­bí nej­vět­ší devasta­ce čes­ke země. Na to není ani potře­ba pát­rat po detai­lech Havlová živo­ta to ví všich­ni pamět­ní­ci. Zda byl či nebyl opi­lec, děv­kař, pod­prů­měr­ný spi­so­va­tel atd nevím. Nikdy mě , krom obdo­bí me eufo­rie během pseu­do­re­vo­lu­ce, neza­jí­mal. Dle mého názo­ru je jeho nej­vět­ší dra­ma­tic­ké dílo to, kte­ré sepsal spo­leč­ně s posled­ní­mi „Komanči„ s názvem „Sametová revo­lu­ce aneb prav­da a lás­ka zví­tě­zí. Toto dílo mu „žral“ takřka celý národ včet­ně mě. Co napsat na závěr...? V kaž­dém pří­pa­dě si ten­to člo­věk neza­slou­ží srov­ná­ní s pre­zi­den­tem osvo­bo­di­te­lem a nebo poctu kdy jeho jmé­nem bylo pojme­no­vá­no letiš­tě.