Nejkontroverznější z filmů posledních let? Je zajímavé, že největší diskuze vždy propukne okolo filmu s náboženskou tématikou, není to poprvé ani naposledy. Je vidět, že i ve víře panuje politika...Film zachycuje posledních 12 hodin Kristova života na zemi.
Umučení Krista započne pohledem na Krista v zahradě Getsemanské na Olivové hoře, kam se odešel pomodlit po poslední večeři. Je zde zatčen následkem zrady Jidáše Iškarockého a je odveden do Jeruzaléma před farizeje, kteří jej obviní z rouhání a odsoudí jej k smrti. Rozhodnout musí Pilát ( římský místodržící v Palestině), ten pochopí, že jde o politický spor. Ježíš je poslán ke králi Herodovi a ten jej posílá zpět Pilátovi. Pilát tedy předloží volbu lidu, zda-li má být propuštěn Ježíš či zločinec Barabáš. Propuštěným je Barabáš, Ježíš je předán římským vojákům a zbičován. Lidu to nestačí, proto se Pilát obrací znovu na vojáky, aby konali tak, jak si to přeje lid. Ježíš bere svůj kříž a nese jej celým Jeruzalémem až na vrchol Golgoty. Tam je přibit na kříž a umírá.
Ponižování Krista nezmizí z plátna ne na více než několik minut. Jsou zde vizionářské obrazy z předchozího Ježíšova života(zachraňuje hříšnou Máří Magdalenu před ukamenováním, kázání na hoře, Poslední večeře atd.). Scény mučení jsou naplněny krví, chvílemi velmi detailně zabrány kamerou, což dotváří realný pohled mnohdy a pro mnohé dost drastické skutečnosti.
Nezvykle je tu nahrazen anglický jazyk, mluví se zde aramejsky a latinsky, což patří k období ve kterém se děj odehrává. Tyto dva jazyky jsou zvučné a nerušivé pro diváka.
Jedni film odsuzují a při kritice nešetří ostrými slovy, jiní mu žehnají (např. Vatikán). Hlavní představitel Krista (James Caviezel) byl dokonce přijat k svatému Otci. Poprask stále neutichá a film zaplňuje pokladny kin k prasknutí. Největší reklamu, kterou si filmový tvůrci nechtějí a neumí zaplatit je reklama negativní. Sice to může znít bláznivě, ale posuďte sami.
I když jde o film náboženský, je v něm hodně krve a brutality. A co dnes přitáhne nejvíce diváků? Není to snad násilí, krev a smrt? Nejde přece vůbec o vyznání, i když příběh Krista, troufám si tvrdit zná každý z nás. Ať chcete nebo ne, už jen pro svoji brutálnost, která se propírá kde se dá, bude tento film nezapomenutelný. Je jasné, že i u nás přiláká mnoho starších lidí do kina, jak se tomu stalo v Polsku, kde dokonce pořádají zájezdy na promítání (zejména z vesnic). Dokonce i moje babička (a to je co říct) projevila zájem o film. A co je ve filmu tak brutálního, pobuřující ho, mučení Krista? Ale vždyť to je pravda, nebo ne? Věřící tvrdí, že Kristus byl mučen a po té ukřižován. Přesto když ztvárníte řekněme „přesně“ mučení a smrt, zdá se jim brutální. Ale bylo to tak, nebo ne? A jaké je vůbec křesťanství? Celá staletí mučili a vraždili „ve jménu Páně“ a naopak. Pobuřuje je snad realita, nebo je to tím, že Kristus je sice v jejich svatyních přibit na kříž, ale je tam „málo“ krve než by ve skutečnosti mělo být?
Největší dohady panují okolo viny a neviny židů. Mohou za to židé? Ano. Ale ne všichni se podílely na mučení a ukřižování Krista. A čí, že je to vina opravdu? Lidí, a to všech bezezbytku, nezáleží na rase, víře či vyznání ( říman, žid = lidé). Je to v nás, ať chceme nebo ne.
Film na každého zapůsobí jinak, jedni budou plakat či zaraženě odcházet z kina, ale myslím si, že nikdo se nebude smát. Budou vám hlavou vířit různé myšlenky a to je nejlepší co tvůrce tohoto díla jistě potěší. Otázka víry a diskuze o ní je nesmrtelná a nekonečná.
Pokud se týče filmu je to vize režiséra, v tomto případě M.Gibsona, který jistě nepodcenil přípravu filmu a podkladu pro něj, ale také riskoval a jistě se mu to vyplatilo. Je zde pár chyb pro „znalce“, ale nic není dokonalé a stále je to jen film.
Nejnovější komentáře