Indiana Jones a nástroj osudu

Photo © Lucasfilm / Amblin EntertainmentPhoto © Lucasfilm / Amblin Entertainment
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Archeolog Indiana Jones (Harrison Ford) zaží­vá své posled­ní napí­na­vé dob­ro­druž­ství...

Indiana Jones je legen­da. Málokterou iko­nic­kou posta­vu jde tak snad­no defi­no­vat jed­nou větou, nejen díky nesma­za­tel­né­mu kul­tov­ní­mu sta­tu­su původ­ní tro­ji­ce fil­mů s arche­o­lo­gem v podá­ní Harrisona Forda. Po čtvr­tém fil­mu se poté vola­lo hned něko­lik let, aby mno­hé v roce 2008 čtvr­tý díl s podti­tu­lem Království křiš­ťá­lo­vé leb­ky s Harrisonem Fordem ve věku 64 let, bonu­sem v podo­bě digi­tál­ních efek­tů a nástu­pem sci-fi prv­ků skr­ze návště­vu tře­tí­ho dru­hu udě­lal u mno­hých obstál jako nej­vět­ší fil­mo­vé zkla­má­ní jejich živo­ta. Království křiš­ťá­lo­vé leb­ky je tak dodnes brá­no jako čer­ná ovce celé série a ješ­tě pár let nazpá­tek také moh­lo být její teč­kou. Jenže Harrison Ford o návrat do své své nej­zná­měj­ší role pořád stál, Disney odkou­pe­ním Lucasfilmu zís­kal mimo Star Wars prá­va prá­vě i na Indiana Jonese a kul­tov­ní sta­tus série je nadá­le tak neu­mí­ra­jí­cí, že bylo otáz­kou času, kdy se Indiana Jones pře­ci jen vrá­tí. V pátém fil­mu se tak dle sli­bů závě­reč­ný pří­běh Indiana Jonese pře­sou­vá na konec 60. let, Ford se před­sta­vu­je rov­nou na sklon­ku devá­té deká­dy své­ho živo­ta  a vůbec popr­vé se režie necho­pil Steven Spielberg. V režii Jamese Mangolda tak vzni­ká sna­ha o ide­ál­ní teč­ku i poctu oblí­be­né­mu cha­rak­te­ru a dochá­zí k defi­ni­tiv­ní úva­ze nad tím, zda na tyhle blbi­ny není Indy už tro­chu sta­rý. Jak tomu tedy vlast­ně je ?

Indiana Jones a nástroj osudu
Photo © Lucasfilm / Amblin Entertainment

Úvod doká­že sil­ně nalá­kat. Vůbec popr­vé v his­to­rii série se sice kopec v logu stu­dia Paramount neprol­ne s těle­sem podob­né­ho tva­ru, pro­log ovšem před­sta­vu­je Indiana Jonese za 2. svě­to­vé vál­ky, zhru­ba 6 let po závě­ru Poslední kří­žo­vé výpra­vy. Zhruba 20-minutový pro­log s digi­tál­ně omla­ze­ným Harrisonem Fordem poté zvlád­ne vyvo­lat dojem, že zhru­ba takhle by mohl fun­go­vat Indiana Jones 4, kdy­by vzni­kl jenom pár let po troj­ce a nene­chal by slav­né­ho arche­o­lo­ga tak dlou­ho na odpo­čin­ku. Chvilku sice trvá, než začne digi­tál­ně omla­ze­ný Indy půso­bit při­ro­ze­ně­ji (pře­de­vším při inter­ak­ci s lid­mi z masa a kos­tí  a fak­tu, že o 25 let mlad­ší Indy má stej­ně zestár­lý hlas jako Indy o 25 let poz­dě­ji), v prů­bě­hu toho­to pro­lo­gu ovšem rázem vypa­dá lépe a lépe, aby se poté úvod pro­je­vil jako před­sta­ve­ní Indyho v té nej­lep­ší síle. Už zde je poté uká­zá­no, že se James Mangold maxi­mál­ně sna­ží napo­do­bit styl Stevena Spielberga u před­cho­zích fil­mů a nato­čit tak dob­ro­druž­nou akč­ní podí­va­nou, kte­ré nechy­bí napě­tí ani humor, nebo­jí se koke­to­vat s bra­kem, při­tom všem navíc zvlá­dá půso­bit jako film, kte­rý se jen tak dneska neto­čí. I pro­to tak může být Nástroj osu­du v jis­tých ohle­dech rázem sym­pa­tič­těj­ší zále­ži­tos­tí.

S pře­su­nem do roku 1969 se začí­ná roz­bí­hat hlav­ní záplet­ka fil­mu. Scénář poměr­ně šikov­ně zvlá­dá pra­co­vat s dobo­vým zasa­ze­ním, kdy USA žije pře­de­vším úspě­chem Apolla 11 a pro­tes­ty pro­ti Válce ve Vietnamu, podob­ně šikov­ně napří­klad zvlá­da­lo Království křiš­ťá­lo­vé leb­ky pra­co­vat se zasa­ze­ním do 50. let, kdy se pra­co­va­lo pře­de­vším se Studenou vál­kou. Hlavní zápo­rák Voller v podá­ní Madse Mikkelsena mezi­tím jako­by cito­val sce­náris­ty fil­mu po pre­mi­é­ře čtvr­té­ho fil­mu: „Prostor byl dobyt, nyní je na řadě čas.“ A jak děj vlast­ně celou dobu sym­pa­tic­ky ply­ne, zvlá­dá být sku­teč­ně sym­pa­tic­kým dob­ro­druž­stvím a doká­zat, že si Ford svůj vysně­ný návrat sku­teč­ně uží­vá, pře­de­vším vyvr­cho­le­ní fil­mu má poten­ci­ál naštvat ješ­tě více lidí, než své­ho času kon­tro­verz­ní zapo­je­ní mimo­zemš­ťa­nů do Indyho myto­lo­gie. A ten­to­krát navíc půjde říct, že k tomu ti pohor­še­ní budou mít vět­ší prá­vo.

Indiana Jones a nástroj osudu
Photo © Lucasfilm / Amblin Entertainment

Mangold sku­teč­ně nepři­chá­zí s něja­kým výraz­ně novým poje­tím, celou dobu to půso­bí jako­by jeho zadá­ní bylo hrát si na Spielberga a nepo­dě­lat to. A to se mu vlast­ně celou dobu daří i přes fakt, že na roz­díl od Spielberga nemá v prů­bě­hu tako­vý cit pro vizu­ál­ní vyprá­vě­ní a atmo­sfé­ře ten­to­krát spí­še při­spí­vá soun­d­track Johna Williamse. Filmová skla­da­tel­ská legen­da se na sklon­ku desá­té deká­dy své­ho živo­ta odmí­tá vzdá­vat a ať už svě­žím vyu­ží­vá­ním zná­mých melo­dií nebo vyu­ži­tím zce­la nových uka­zu­je, že i na sta­rá kole­na si kole­du­je o to, aby byl nesma­za­tel­nou fil­mo­vou legen­dou. Nástroj osu­du poté dle oče­ká­vá­ní do jis­té míry sází na nos­tal­gii, kte­ré ve finá­le vlast­ně též není zase tolik a neslou­ží nějak otrav­ně. Minimálně návrat jed­né zná­mé posi­ly zvlád­ne i mile dojmout.

Postava Helen Shaw v podá­ní Phoebe Waller-Bridge je ve finá­le poměr­ně fajn. Obavy nad tím, že bude staré­ho a nerud­né­ho arche­o­lo­ga zachra­ňo­vat ztě­les­ně­ná Mary Sue jsou tak kra­pet myl­né, s posta­vou Helen se nao­pak pra­cu­je poměr­ně zají­ma­vým způ­so­bem i díky kon­tras­tu se zná­mým Indym a jeho zása­da­mi. Chemie mezi nimi v pod­sta­tě při­po­mí­ná che­mii mezi Indym a jeho otcem v podá­ní Seana Conneryho z Poslední kří­žo­vé výpra­vy, ve finá­le se poté nedá říct, že je ten­to vztah budo­ván nej­sil­ně­ji, pře­ci jen ovšem i v závě­ru doná­ší něja­ké nos­né ovo­ce. Je prá­vě Helen Shaw někdo, kdo by měl po Indym pří­pad­ně pře­vzít otě­že ? Není to sice Kraťas nebo Henry Jones III, v souč­tu je ovšem dal­ším sym­pa­tic­kým Indyho sidekic­kem.

Krapet slab­ší je to se zápo­rá­ky. Boyd Holbrook, kte­rý si zahrál sekun­dár­ní­ho zápo­rá­ka v Mangoldově Logan: Wolverine, zde jako Klaber hra­je prak­tic­ky dru­hé hous­le a je až trestu­hod­ně nevy­u­žit a vylo­že­ně zby­teč­ný. Mnohem více to ovšem zamr­zí s Madsem Mikkelsenem. Charismatický Dán má se ztvár­ňo­vá­ním zápo­rá­ků boha­té zku­še­nos­ti a prá­vě jeho podá­ní nacis­tic­ké­ho věd­ce moh­lo svá­dět k oče­ká­vá­ním vel­kých věcí. A vlast­ně zamr­zí, že je tak Mikkelsenův Voller ve finá­le jed­no­roz­měr­ným zápo­rá­kem, ze kte­ré­ho navíc vět­ši­nu času nejde ten pra­vý strach. Mikkelsen si své bez pro­blé­mů uhra­je, v pří­pa­dě tak výraz­né­ho herec­ké­ho talen­tu ovšem jeho obsa­ze­ní vlast­ně spí­še tak tro­chu zamr­zí.

Indiana Jones a Nástroj osudu
Photo © Lucasfilm / Amblin Entertainment

Akčních scén je dost a James Mangold se při nich pro­je­vu­je jako schop­ný řeme­sl­ník, kom­bi­na­ce prak­tic­kých a digi­tál­ních efek­tů poté nese vět­ší ovo­ce, než se mohl lec­kdo obá­vat v trai­le­rech. Přeci jen ovšem zamr­zí, že vlast­ně chy­bí něja­ká paměti­hod­něj­ší akč­ní scé­na a i mno­hý­mi pro­klí­na­ná čtyř­ka jich má v kon­tras­tu s pět­kou požeh­na­ně. Akční scé­ny poté pocho­pi­tel­ně musí hrát ohled na fakt, že Indymu je pod­le káno­nu 70 let (a jeho herec je na tom ješ­tě zhru­ba o deká­du hůř) a s tím při­chá­zí limi­ty. Důchodce v hlav­ní roli akč­ní­ho dob­ro­druž­né­ho fil­mu při­tom nikdy nezvlá­dá vylo­že­ně půso­bit jako pěst na oko, pře­ci jen ovšem prá­vě to při­ná­ší leh­ké limi­ty a Fordovu mož­ná kra­pet směš­nou fyzič­ku ze čtyř­ky donu­tí vzít rázem na milost.

Z celé­ho fil­mu ovšem není ani na moment cítit vylo­že­ná neúcta. Snaha vytřít si s milo­va­ným hrdi­nou a odka­zem jeho milo­va­ných dob­ro­druž­ství zadek. Mangold za kame­rou půso­bí jako člo­věk, kte­rý se maxi­mál­ně sna­ží zachy­tit nádech zná­mých dob­ro­druž­ství a vlast­ně tak ani nebo­lí, že to dělá o úro­veň hůř, pro­to­že oči­vid­ná sna­ha se pořád cení. Snaha o před­sta­ve­ní nové­ho Kraťase (na kte­ré­ho nesta­čí ani z rych­lí­ku) či sáz­ky na humor v pochyb­ných momen­tech spí­še vyvo­lá­va­jí spí­še vrás­ky, napří­klad s něja­kým trau­ma­tem hlav­ní­ho hrdi­ny, jeho roz­jí­má­ním nad minu­los­tí a pře­de­vším poměr­ně smys­lu­pl­ná i funkč­ní teč­ka nad jeho pou­tí zvlá­da­jí do těla vra­cet opti­mis­mus. Dvě hodi­ny a půl se pořád něco děje, drob­né pří­bě­ho­vé nelo­gič­nos­ti vylo­že­ně nedě­la­jí nepo­řá­dek a bez par­do­nu nej­kon­tro­verz­něj­ší finá­le série ale­spoň zvlá­dá sérii pře­ci jen dodat něco nové­ho a nějak pra­co­vat i s váš­ní hlav­ní­ho hrdi­ny.  Samotný divák se bude muset roz­hod­nout, zda ho po finá­le pět­ky budou vytá­čet emzá­ci nebo to dru­hé. Zda bude jako finá­le brát rad­ši čtyř­ku nebo až pět­ku. A nebo jest­li se roz­hod­ne vytěs­nit vše po roce 1989 a jako teč­ku za sérií brát finál­ní odjezd do zápa­du slun­ce v Poslední kří­žo­vé výpra­vě. Nástroj osu­du mohl skon­čit růz­ně. Mohl fun­go­vat jako feno­me­nál­ní teč­ka, mohl i díky počá­teč­ním sli­bům z Filmového fes­ti­va­lu v Cannes fun­go­vat jako nádor celé této série. Výsledek je někde mezi. A i díky tomu ve finá­le zvlád­ne vyvo­lat spo­ko­je­nost. Ne nad­še­nost, ale ani vylo­že­nou nená­vist.

Zdroj: Lucasfilm
Photo © Lucasfilm / Amblin Entertainment

Očekávat od Indiana Jones a nástroj osu­du feno­me­nál­ní zále­ži­tost by se nemu­se­lo nut­ně vypla­tit, na to je to pořád film, kte­rý trpí dostat­kem pro­blé­mů a jed­no­du­še nevy­hnu­tel­ně mož­ná sku­teč­ně při­chá­zí až pří­liš poz­dě. James Mangold roz­hod­ně není Steven Spielberg, na dru­hou stra­nu je ovšem od počát­ku jas­né, že je milov­ní­kem původ­ních fil­mů a sna­žil se dodat maxi­mál­ně fun­gu­jí­cí poctu, kte­rá navzdo­ry oče­ká­vá­ním zvlád­ne dodat i funkč­ní­ho žen­ské­ho sidekic­ka a při­jít i s trou­fa­lým závě­rem, kte­rý rázem nechá lec­ko­ho zapo­me­nout na něja­ké návštěv­ní­ky tře­tí­ho dru­hu z Křišťálové leb­ky. Už za úvod, kte­rý v pod­sta­tě fun­gu­je jako Indiana Jones 3.5 a pře­de­vším výteč­né­ho Johna Williamse je ovšem pořád důvo­dů k spo­ko­je­nos­ti dost. Indy se za svou roz­luč­ku s kari­é­rou roz­hod­ně sty­dět nemu­sí....

Verdikt: 70 %


Podívejte se na hod­no­ce­ní Indiana Jones a nástroj osu­du na Kinoboxu.
Mission: Impossible - Poslední zúčtování: Finále franšízy se povedlo
22. května 2025Mission: Impossible - Poslední zúčtování: Finále franšízy se povedloEthan Hunt musí zachránit svět před nebezpečím, které mu hrozí od algoritmu umělé inteligence, jenž se dostal na mizinu ve hře Mission: Impossible - Poslední zúčtování, který se tento víkend otevírá v Praze a kinech po…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Mission: Impossible - Poslední zúčtování - Poslední mise Ethana Hunta?
18. května 2025Mission: Impossible - Poslední zúčtování - Poslední mise Ethana Hunta?Ethan Hunt (Tom Cruise) se bude muset  pořádně ohánět. Kromě toho, že stále nepolapil Gabriela (Esai Morales), s nímž má dávné i čerstvě nevyřízené účty, musí zachránit svět před Entitou, umělou inteligencí, která se rozhodla ovládnout…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Paddington v džungli - když se britský šarm potká s peruánskou divočinou – 60%
12. dubna 2025Paddington v džungli - když se britský šarm potká s peruánskou divočinou – 60%Po úspěšných snímcích Paddington (2014) a Dobrodružství medvídka Paddingtona (2020), přichází do kin již třetí pokračování této oblíbené série s názvem Paddington v džungli (2024). Koprodukční snímek Velké Británie, Francie, USA a Japonska s délkou 106 min…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Captain America: Návrat prvního Avengera - Špionážní thriller, který změnil Marvel
13. února 2025Captain America: Návrat prvního Avengera - Špionážní thriller, který změnil Marvel[caption id="" align="alignright" width="400"] Photo © Walt Disney Studios Motion Pictures[/caption] Steve Rogers (Chris Evans) má trochu problém se vyrovnat s náhlou změnou svého okolí. Desítky let od toho, co bojoval proti Hydře a jejímu vůdci…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Je Babygirl spíš erotický thriller, nebo klišoidní vztahové drama?
31. ledna 2025Je Babygirl spíš erotický thriller, nebo klišoidní vztahové drama?Nicole Kidman se nedávno rozhodla, že v rámci podpory ženských autorek v kinematografii natočí každých 18 měsíců film s ženskou režisérkou. Možná by si ale měla při výběru scénářů dávat větší pozor, do čeho to vlastně jde. Halina Reijn…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Mufasa: Lví král -  Midquel Lvího krále od oscarového tvůrce
18. prosince 2024Mufasa: Lví král - Midquel Lvího krále od oscarového tvůrceŠaman Rafiki vypráví legendu o tom, jak se vlády nad Lví říší ujal mladý lev Mufasa, který se stal všemi oblíbeným vládcem. Divákům představuje osiřelého lvíčka Mufasu a přátelského lva jménem Taka, dědice lvího trůnu, a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Spongebob v kalhotách: Oblíbený animovaný seriál plný humoru a dobrodružství
1. května 2024Spongebob v kalhotách: Oblíbený animovaný seriál plný humoru a dobrodružstvíSpongebob v kalhotách je americký animovaný seriál, který si získal srdce milionů diváků po celém světě. Seriál, vytvořený mořským biologem a animátorem Stephenem Hillenburgbem, se poprvé objevil na obrazovkách v roce 1999 a od té doby…Vydáno v rubrice: Speciály
Bastard – dánský levoboček poráží Jana Žižku
17. ledna 2024Bastard – dánský levoboček poráží Jana ŽižkuO tom, že dánská kinematografie je TOP, ví Filmfanatic už skoro dekádu. Ne všechny tamní kousky jsem sice stihl zrecenzovat, ale u Bastarda nehodlám udělat tu chybu, že vám ho zatajím. On by na vás stejně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Shrek: Zvonec a konec
28. prosince 2023Shrek: Zvonec a konecPo podprůměrném třetím dílu jsme se dočkali nápravy. Není to sice tak skvělé jako první díl, ale atmosférou se to přibližuje prvnímu dílu. Konec nablýskanému království Hollywood s jeho hvězdičkami. Zde se vracíme konečně ke kořenům,…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Maryam d’Abo: Cesta od odmítnutí v „Vyhlídce na vraždu“ k ikoně Bond girl ve „Dechu života
28. prosince 2023Maryam d’Abo: Cesta od odmítnutí v „Vyhlídce na vraždu“ k ikoně Bond girl ve „Dechu životaMaryam d'Abo byla odmítnuta pro roli Polky Ivanovové ve filmu "Vyhlídka na vraždu" (1985), protože vypadala příliš mladě. Získala ji Fiona Fullertonová. Ta nakonec porazila Virginii Heyovou v boji o roli hlavní Bond girl Kary Milovy…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře