Film Její tělo (2023) režisérky Natálie Císařovské přináší dramatizaci života Andrey Absolonové, české skokanky do vody, která po vážném zranění páteře ukončila vrcholovou sportovní kariéru a stala se úspěšnou pornoherečkou pod pseudonymem Lea De Mae. Snímek se snaží zachytit komplexnost jejího života a rozhodnutí, která učinila, aniž by sklouzl k laciné senzaci. Kromě dokumentů režisérky Natálie Císařovské můžeme znát mimo jiné i její seriál Ulice. Na scénáři k filmu spolupracovala Natálie Císařovská se scénáristkou Anetou Honzkovou a vycházely především z rozhovorů se sestrou Andrey Absolonové, Lucií. Film je nyní volně k dispozici ke shlédnutí na iVysílání až do 26.dubna 2025.
Co praví anotace:
„Třiadvacetiletá vrcholová sportovkyně Andrea se připravuje na olympijské hry v Atlantě. Jako mistryně republiky ve skoku do vody nic jiného než tvrdý svět tréninků a závodů nezná. Až do chvíle, než si poraní páteř. Její sportovní kariéra náhle končí. Touha po úspěchu ji ale přivede ke kariéře pornoherečky. Stejně jako své tělo ovládala a využívala ve sportu, využívá jej při natáčení pornofilmů. Má slávu, peníze, komfortní život, nezávislost. Nakonec ale přece jen musí zpomalit… Film je inspirován příběhem Andrey Absolonové, která byla v 90. letech jednou z našich nejúspěšnějších skokanek do vody a posléze neméně úspěšnou pornoherečkou Leou De Mae.“
Jaké jsou plusy a mínusy?
Silnou stránkou snímku je vizuální zpracování a herecké výkony, jejichž síla je ve výrazu očí, tváří a těla – tedy i beze slov. Již název, Její tělo, napovídá, že vše se točí kolem těla, které hlavní postava využívá k dosahování svých cílů. V průběhu filmu jsou nadhozeny otázky, které zůstaly nezodpovězeny, ale i tak měly svůj smysl. Přestože film nabízí silné vizuální zpracování, citlivý divák postřehne jistý odstup a chlad v emocionálním vyznění. Jenom dodám, že někteří kritici poukazují na nedostatek emocionální hloubky – já to vidím jako umělecký záměr postihnout duši a mentalitu hlavní hrdinky tak, aby se co nejvíce přiblížili skutečnosti. Příběh je vyprávěn s určitým odstupem, což sice může vést k pocitu chladnosti a nedostatečného propojení s divákem, ale mě se tento styl právě velice líbil a myslím, že byl zvolen zcela trefně. Tento přístup může být rovněž výsledkem dokumentaristického zázemí režisérky, které se odráží v jejím stylu vyprávění. Slovenská herečka Natália Germáni (Andrea) v hlavní roli podává přesvědčivé ztvárnění, jenž odhaluje vnitřní svět protagonistky, která se na první pohled jeví býti poněkud povrchní ženou, zaměřenou na výkon, dosahování cílů a předem vytyčených snů. V erotických scénách dublovala Natálii Germani pornoherečka Alexis Crystal, zahraničního pornoherce Pabla zase Martin Valihora, slovenský bubeník a v reálném životě manžel herečky Natalie Germani. Ve filmu účinkují i vrcholové sportovkyně, především z Německa. Zuzana Mauréry, jako pragmatická matka, přináší do filmu další rozměr, ukazující rodinné zázemí i tlaky a očekávání. Kamera (Klára Belicová) a soundtrack, přispívají k atmosféře filmu a podtrhují jeho estetickou stránku. Hudbu k filmu složil Aid Kid, vlastním jménem Ondřej Mikula, společně s Jonatanem Pastirčákem (známým také jako Pjoni). Ondřej Mikula patří k nejznámějším představitelům elektronické hudby u nás a spolupracoval na různých projektech, včetně filmové hudby. Producenty filmu byli Viktor Schwarcz, Alena Müllerová a Katarína Krnáčová. Dodám zajímavost, že „Španělské“ závody, na kterých si Andrea (Natalia Germani) poranila páteř, se natáčela na plaveckém stadionu v Praze v Podolí a scéna ze „španělského hotelu“ je z olomouckého hotelu Theatre.
Závěr
Její tělo je ambiciózní celovečerní debut dokumentaristky Natálie Císařovské, který se snaží nabídnout pohled na tragický život jedné obyčejné ženy, jež se pohybovala mezi světem vrcholového sportu a pornoprůmyslu. Film se vyhýbá laciné senzaci a nabízí esteticky působivé zpracování, avšak pro někoho může postrádat hlubší emocionální propojení s divákem. Přesto stojí za zhlédnutí pro ty, kteří hledají filmy s netradičním tématem a silnými hereckými výkony.
Nejnovější komentáře