Narodila se ve Vsetíně. Lásku k divadlu v ní probudila její maminka, která byla nadšenou ochotnicí. Po absolvování herectví na brněnské konzervatoři a JAMU v Brně v roce 1971 nastoupila do svého prvního angažmá v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Od roku 1977 byla dvacet let členkou Divadla na Vinohradech, hostovala také v Národním divadle. S kolegou hercem Tomášem Töpferem v roce 1998 znovuotevřeli Divadlo na Fidlovačce, kde od roku 2012 je jeho ředitelkou. Debutovala v bláznivé krimi komedii Václava Vorlíčka Kaktus, bomba, letadlo (1969, TV film). Patří mezi nejobsazovanější české herečky, úspěšně dabuje, zahrála si v řadě televizních seriálů a filmů, populární se stala díky roli v legendárním seriálu Nemocnice na kraji města (1977, pokračování 2003). Je nositelkou prestižní filmové ceny Český lev za nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli za svéráznou postavu Vilmy, výstřední dámy - bývalé herečky, v komedii Ženy v pokušení (2010) režiséra Jiřího Vejdělka. Výběr z filmografie: poetické drama Zlatí úhoři (1979, TV film), divácky oblíbená komedie Vrchní, prchni (1980), kultovní rodinná komedie S tebou mě baví svět (1982), retro drama Pěsti ve tmě (1986), drama Městem chodí Mikuláš (1992, TV film), tragikomedie Láska je láska (2012).
Charakterizujte ve stručnosti svou postavu manželky Olgy, v čem Vás fascinoval scénář, že jste se rozhodla roli přijmout?
Olga je žena pokračující v tradici a výchově své matky a předávající své zkušenosti a model chování zase své dceři. Ne nadarmo se všechny jmenují stejně - Olga. V této rodině se vztahy dědí po přeslici. V poslední době mě mnoho scénářů nenadchlo a tenhle mě zaujal hned na první přečtení. Fascinoval je silné slovo, ale líbil se mi a přála jsem si roli Olgy hrát, hodně jsem se u četby nasmála.
Postava manželky Olgy, může působit na diváky mírně negativně, scenárista a režisér Radek Bajgar k její povaze řekl: „Ona není jenom negativní postava. Je také příjemná, inteligentní, empatická a myslí to dobře. Ale zároveň je uzurpátorka a chce Jana upečovat k smrti. Eliška zahrála tuto směs dokonale“. Jak se Vám tato postava dařila ztvárnit?
Na to se, prosím neptejte mě, to musí posoudit diváci. Neviděla jsem z filmu ještě ani metr. A jestli může postava působit mírně negativně? Takové postavy se hrají daleko lépe než pozitivní superženy. Mě postava Olgy bavila, rozuměly jsme si.
Teorie tygra pojednává o proměně tygra v králíka. Podtitul tragikomedie zní: „I ochočení muži mohou zdivočet”, jaký je Váš ženský pohled na tuto věc?
Neřekla bych, že je to jen o proměně tygra v králíka. Je to také o proměně králíka v tygra. Můj pohled na toto téma? I tygr, který opustí klec, musí pochopit, že bezmezná svoboda není jednoduchá. Někdy se i vrátí zpátky, ale silnější a bohatší o toto poznání.
Ve filmu hrajete po boku našeho předního uznávaného herce Jiřího Bartošky, mimochodem jako filmoví partneři se zde setkáváte před kamerou po jednačtyřiceti letech (Hřiště, 1975, režie Štěpán Skalský). Jak vám klapalo filmové manželství a zda Jiří Bartoška může jako partner ještě něčím překvapit?
No, není to až takhle dlouhá pauza. Hráli jsme spolu mezitím i v divadle a před kamerou televizní. Ale známe se opravdu už skoro půlstoletí a myslím, že jsme spolu vycházeli při natáčení o moc líp, než jak nám předepisoval scénář! A jako partner mě Jirka překvapoval každý natáčecí den. Svou dobrou náladou, se kterou každý den ráno přicházel na plac a kterou si málokdy nechal někým zkazit. Na to, jaké bylo po celé natáčení vedro, bylo někdy zatraceně těžké udržet si chladnou hlavu.
V jaké fázi projektu Vás oslovil režisér Radek Bajgar, jak vypadá jeho práce s herci a zda byl prostor i pro improvizaci?
Nevím, v jaké fázi projektu mě pan režisér oslovil. Na tomto scénáři pracoval a myslel na něj několik let. V jaké fázi se mu před očima začnou objevovat herci, které by chtěl v rolích vidět, netuším. Říká se sice, že nejhorší je, když sedí dramatik v hledišti a autor scénáře přijde na natáčení, ale to naštěstí v tomto případě neplatilo. Radek sice realizoval svůj scénář, ale při zkouškách, kdy jsme se scházeli jako rodina, nám všem pozorně naslouchal a někdy i vyslyšel naše připomínky a přání něco změnit. Neměl s tím žádný problém.
Teorie tygra je hereckým filmem, na kterém se sešli kvalitní herci. Ve Vaší filmové rodině se v postavách dětí představí Táňa Vilhelmová, Jakub Kohák a v roli maminky Iva Janžurová, jak probíhala spolupráce s nimi?
My měli sice ve scénáři předepsané vztahy napjaté, ale ve skutečnosti to natáčení bylo neobyčejně příjemné. Nejen naše filmová rodina, ale i naše „snacha a zeťák“ Pavla Beretová a Jiří Havelka, ti všichni byli skvělí. Vztahy mezi námi byly tak přátelské, že jsme si mohli před kamerou dovolit říkat, a dělat si navzájem, i věci humorné.
Natáčení se uskutečnilo v loňském tropickém létě, co bylo během těchto horkých dnů pro Vás nejobtížnější nebo naopak co Vás mile potěšilo?
Nejobtížnější bylo pro maskéry udržet nás všechny alespoň na záběr nezborcené potem. Hledali jsme všude alespoň kousek stínu. Mnohdy to moc nešlo. Mile mě potěšila starost produkce o naše přežití! Naše milovaná Lucinka Zázvorková! Nosila za námi stále lahve s vodou a všude, kde to jen šlo, nám slunečníky vytvářeli alespoň trochu stínu. Pravda ale je, že i my herci jsme to vedro nesli statečně. Přežili jsme to!
Film se realizoval v malebné krajině na jih od Prahy v blízkosti řek Vltavy, Berounky a Sázavy. Je Vám toto prostředí nějak osobně blízké?
Ó ano! Máme nedaleko Berounky letní dům a znám ta údolí dost dobře. Ale přesto mě překvapila filmová architektka Nora Sopková, protože našla pro filmování místa, která, ačkoli jsem jim v létě vždycky tak blízko, jsem neznala. Hned po dokončení filmu jsem jela se svým mužem po stopách a místech našeho natáčení a objevovali jsme znovu neuvěřitelné krásy tohoto kraje.
Teorie tygra vypráví s hořkým humorem o mezilidských vztazích, dotýká se témat jako ztráta svobody, hledání smyslu života a štěstí, ztráta paměti a chuť důstojně žít. Jak tuto linku filmu vnímáte Vy osobně?
Silně. Celý život hledám jeho smysl, prožívám chvíle štěstí, ztrácím paměť, toužím důstojně s někým žít a stárnout. Učím se žít ve svobodě. A hlavně - snažím se neztrácet smysl pro humor.
Pokud byste měla pozvat diváky na Teorii tygra, na co se publikum může těšit?
Nevím, co pan režisér ve střižně vystřihl. Co když Vás pozvu na svoji nejoblíbenější scénu a ona ve filmu nebude? Nechme se překvapit.
Jaké máte další filmové či divadelní plány?
Plánů mám spoustu a těším se na ně.
Části seriálu: Teorie tygra
- Teorie tygra - O FILMU
- RADEK BAJGAR
- ELIŠKA BALZEROVÁ
- TATIANA VILHELMOVÁ
- JAKUB KOHÁK
Nejnovější komentáře