Kmotr (The Godfather)

Photo © Paramount PicturesPhoto © Paramount Pictures
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hla­sů, prů­měr: 5,00 z 5)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Kmotr je ame­ric­ký kri­mi­nál­ní film z roku 1972, kte­rý nato­čil reži­sér Francis Ford Coppola spo­leč­ně s Mariem Puzem pod­le stej­no­jmen­né­ho Puzova best­selle­ru z roku 1969. Ve fil­mu hra­jí Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Richard Castellano, Robert Duvall, Sterling Hayden, John Marley, Richard Conte a Diane Keaton. Jedná se o prv­ní díl tri­lo­gie Kmotr, kte­rá zachy­cu­je osu­dy rodi­ny Corleonů pod vede­ním patri­ar­chy Vita Corleona (Brando) v letech 1945-1955. Zaměřuje se na pro­mě­nu jeho nejmlad­ší­ho syna Michaela Corleoneho (Pacino) z neo­chot­né­ho rodin­né­ho out­si­de­ra v nelí­tost­né­ho mafi­án­ské­ho bos­se.

Paramount Pictures zís­kal prá­va na román za 80 000 dola­rů ješ­tě před­tím, než si zís­kal popu­la­ri­tu. Vedení stu­dia mělo pro­blémy s nale­ze­ním reži­sé­ra; něko­lik prv­ních kan­di­dá­tů odmít­lo, než Coppola pode­psal smlou­vu o režii, ale násle­do­va­ly nesho­dy ohled­ně obsa­ze­ní něko­li­ka postav, zejmé­na Vita a Michaela. Natáčení pro­bí­ha­lo pře­váž­ně na loka­cích v oko­lí New Yorku a na Sicílii a bylo dokon­če­no s před­sti­hem. Hudební dopro­vod slo­žil pře­váž­ně Nino Rota, dal­ší sklad­by napsal Carmine Coppola.

Kmotr měl pre­mi­é­ru 14. břez­na 1972 v Loew’s State Theatre a 24. břez­na 1972 byl film uve­den do širo­ké dis­tri­buce ve Spojených stá­tech. Stal se nej­vý­dě­leč­něj­ším fil­mem roku 1972 a po urči­tou dobu byl nej­vý­dě­leč­něj­ším fil­mem všech dob, když v poklad­nách kin vydě­lal mezi 250 a 291 mili­o­ny dola­rů. Film zís­kal vše­o­bec­né uzná­ní kri­ti­ků i divá­ků, kte­ří chvá­li­li herec­ké výko­ny, zejmé­na Branda a Pacina, režii, scé­nář, kame­ru, střih, hud­bu a ztvár­ně­ní mafie. Kmotr se stal kata­ly­zá­to­rem úspěš­né kari­é­ry Coppoly, Pacina a dal­ších rela­tiv­ních nováč­ků v obsa­ze­ní a štá­bu. Film také oži­vil Brandovu kari­é­ru, kte­rá v šede­sá­tých letech upa­da­la, a on pak hrál ve fil­mech jako Poslední tan­go v Paříži, Superman nebo Apokalypsa. Na 45. roč­ní­ku udí­le­ní Oscarů zís­kal film cenu za nej­lep­ší film, nej­lep­ší­ho her­ce (Brando) a nej­lep­ší adap­to­va­ný scé­nář (pro Puza a Coppolu). Kromě toho byli v dal­ších sed­mi osca­ro­vých nomi­na­cích Pacino, Caan a Duvall - všich­ni za nej­lep­ší muž­ský herec­ký výkon ve ved­lej­ší roli - a Coppola za nej­lep­ší režii.

Kmotři jsou pova­žo­vá­ni za jeden z nej­lep­ších a nej­vliv­něj­ších fil­mů všech dob a také za mez­ník gan­gs­ter­ské­ho žán­ru. V roce 1990 byl vybrán k ucho­vá­ní v Národním fil­mo­vém regis­t­ru Kongresové knihov­ny USA, pro­to­že byl pova­žo­ván za „kul­tur­ně, his­to­ric­ky nebo este­tic­ky význam­ný“, a Americký fil­mo­vý insti­tut jej zařa­dil na dru­hé mís­to mezi nej­lep­ší­mi fil­my ame­ric­ké kine­ma­to­gra­fie (hned po Občanu Kaneovi). Následovala pokra­čo­vá­ní Kmotr - část II (1974) a Kmotr - část III (1990).

Děj

V roce 1945 v New Yorku vyslech­ne don zlo­či­nec­ké rodi­ny Corleonů Vito Corleone žádosti během svat­by své dce­ry Connie s Carlem. Michael, Vitův nejmlad­ší syn a býva­lý mari­ňák, na hos­ti­ně před­sta­ví rodi­ně svou pří­tel­ky­ni Kay Adamsovou. Johnny Fontane, popu­lár­ní zpě­vák a Vitův kmo­t­ře­nec, hle­dá u Vita pomoc při zís­ká­ní fil­mo­vé role. Vito vyšle své­ho con­si­g­lie­ra Toma Hagena, aby pře­svěd­čil šéfa stu­dia Jacka Woltze, aby Johnnymu roli dal. Woltz mu vyho­ví poté, co v jeho poste­li najde uříz­nu­tou hla­vu své­ho cen­né­ho hřeb­ce.

Blízko Vánoc požá­dá dro­go­vý baron Sollozzo Vita o inves­ti­ci do své­ho obcho­du s nar­ko­ti­ky a o ochra­nu před záko­nem. Vito odmí­tá s tím, že angaž­má v obcho­du s nar­ko­ti­ky by mu zne­přá­te­li­lo poli­tic­ké konexe. Vito má pode­zře­ní na Sollozzovo part­ner­ství se zlo­či­nec­kou rodi­nou Tattagliů, a pro­to vyšle své­ho vyma­ha­če Lucu Brasiho, aby se s Tattagliovými setkal. Brasi je během schůz­ky uškr­cen. Později vyma­ha­či zastře­lí Vita a une­sou Hagena. Corleonův prvo­ro­ze­ný syn Sonny je nyní ve vede­ní, a tak Sollozzo tla­čí na Hagena, aby Sonnyho pře­svěd­čil k při­je­tí obcho­du s nar­ko­ti­ky. Sonny se za Brasiho smrt mstí nájem­nou vraž­dou Bruna Tattaglii. Vito střel­bu pře­ži­je a v nemoc­ni­ci ho navští­ví Michael, kte­rý ho najde bez ochra­ny poté, co newy­orští poli­cis­té na Sollozzově výplat­ní lis­ti­ně vyčis­ti­li Vitovu ochran­ku. Michael pře­ka­zí dal­ší pokus o vraž­du své­ho otce, ale je zbit zko­rum­po­va­ným poli­cej­ním kapi­tá­nem Markem McCluskeym. Sollozzo a McCluskey požá­da­jí o schůzku s Michaelem a urov­ná­ní spo­ru. Michael před­stí­rá zájem a sou­hla­sí se schůzkou, ale vymys­lí se Sonnym a cor­le­on­ským kápem Clemenzou plán, jak je zabít a skrýt se. Michael se setká­vá se Sollozzem a McCluskeym v restau­ra­ci v Bronxu; poté, co zís­ká pis­to­li, kte­rou Clemenza nastra­žil na zácho­dě, oba muže zastře­lí.

Přestože úřa­dy potla­ču­jí vraž­du poli­cej­ní­ho kapi­tá­na, mezi pěti rodi­na­mi pro­puká ote­vře­ná vál­ka. Michael se uchý­lí na Sicílii a Fredo, dru­hý Vitův syn, se ukrý­vá u Moe Greena v Las Vegas. Sonny veřej­ně napad­ne Carla a vyhro­žu­je mu za fyzic­ké týrá­ní Connie. Když ji zno­vu zne­u­ži­je, Sonny se rych­le vydá k nim domů, ale je pře­pa­den a zavraž­děn gan­gs­te­ry u dál­nič­ní mýt­né brá­ny. Na Sicílii se Michael sezná­mí s míst­ní ženou Apolonií a ože­ní se s ní, ale krát­ce nato ji zabi­je bom­ba v autě urče­ná pro něj.

Zničený Sonnyho smr­tí a una­ve­ný vál­kou domlu­ví Vito schůzku s Pěti rodi­na­mi. Ujistí je, že stáh­ne svůj odpor k jejich obcho­du s nar­ko­ti­ky a vzdá se pomsty za Sonnyho vraž­du. Michael, kte­rý má zaru­če­nou bez­peč­nost, se vra­cí domů, aby vstou­pil do rodin­né­ho pod­ni­ku a ože­nil se s Kay. Kay se počát­kem pade­sá­tých let naro­dí dvě děti. Když se jeho otec blí­ží ke kon­ci živo­ta a Fredo se neho­dí k vede­ní, Michael se ují­má funk­ce hla­vy rodi­ny Corleonů. Vito Michaelovi pro­zra­dí, že to byl don Barzini, kdo si objed­nal vraž­du Sonnyho, a varu­je ho, že se ho Barzini poku­sí zabít na schůz­ce, kte­rou zor­ga­ni­zo­val zrád­ný kápo Corleonů. S Vitovou pod­po­rou Michael odsou­vá Hagena k říze­ní ope­ra­cí v Las Vegas, pro­to­že není „váleč­ný con­si­g­lie­re“. Michael se vydá­vá do Las Vegas, aby odkou­pil Greenův podíl v rodin­ných kasi­nech, a s hrů­zou zjiš­ťu­je, že Fredo je loa­jál­něj­ší ke Greenovi než k vlast­ní rodi­ně.

V roce 1955 umí­rá Vito na infarkt, když si hra­je se svým vnu­kem. Na Vitově pohřbu Tessio požá­dá Michaela, aby se setkal s Barzinim, čímž nazna­čí jeho zra­du. Setkání je sta­no­ve­no na stej­ný den, kdy se kona­jí křti­ny Conniina dítě­te. Zatímco Michael sto­jí u oltá­ře jako kmo­tr dítě­te, cor­le­on­ští zabi­já­ci zavraž­dí donů pěti rodin plus Greena a Tessio je za svou zra­du popra­ven (mimo záběr). Michael z Carla vytáh­ne při­zná­ní, že se podí­lel na Sonnyho vraž­dě, a ujis­tí ho, že je pou­ze vyhoš­těn, niko­li zavraž­děn; poté Clemenza Carla uškr­tí. Connie kon­fron­tu­je Michaela ohled­ně Carlovy smr­ti, zatím­co je Kay v míst­nos­ti. Kay se Michaela zeptá, zda Connie mlu­ví prav­du, a ule­ví se mu, když to popře. Když Kay odchá­zí, do kan­ce­lá­ře vstou­pí kápo­vé, kte­ří vzdá­va­jí úctu Michaelovi jako „donu Corleonovi“ a pak zavřou dve­ře.

Obsazení

  • Marlon Brando jako Vito Corleone: zlo­či­nec­ký boss a patri­ar­cha rodi­ny Corleonů
  • Al Pacino jako Michael: Vitův nejmlad­ší syn
  • James Caan jako Sonny: Jean Caan jako Vítův nej­star­ší syn
  • Richard Castellano jako Clemenza: capo­re­gi­me zlo­či­nec­ké rodi­ny Corleonů, Sonnyho kmo­tr
  • Robert Duvall jako Tom Hagen: Corleoneho con­si­g­lie­re, práv­ník a neo­fi­ci­ál­ní ado­p­tiv­ní člen rodi­ny Corleone
  • Sterling Hayden jako kapi­tán McCluskey: zko­rum­po­va­ný poli­cej­ní kapi­tán na Sollozzově výplat­ní lis­ti­ně
  • John Marley jako Jack Woltz: Richard Conte jako Barzini: zlo­či­nec­ký boss kon­ku­renč­ní rodi­ny
  • Al Lettieri jako Sollozzo: pro­tiv­ník, kte­rý tla­čí na Vita, aby se pus­til do obcho­du s dro­ga­mi, pod­po­ro­va­ný rodi­nou Tattagliů
  • Diane Keatonová jako Kay Adamsová: Abe Vigoda jako Tessio: capo­re­gi­me ve zlo­či­nec­ké rodi­ně Corleonů
  • Talia Shire jako Connie: Vitova jedi­ná dce­ra
  • Gianni Russo jako Carlo: Conniin násil­nic­ký man­žel
  • John Cazale jako Fredo: Fredo: Vitův pro­střed­ní syn
  • Rudy Bond jako Cuneo: zlo­či­nec­ký boss kon­ku­renč­ní rodi­ny
  • Al Martino jako Johnny Fontane: zpě­vák
  • Morgana King jako Mama Corleone: Corleoneová: Vitova man­žel­ka
  • Lenny Montana jako Luca Brasi: Johnny Martino jako Paulie Gatto: voják zlo­či­nec­ké rodi­ny Corleonů
  • Salvatore Corsitto jako Bonasera: hrob­ník, kte­rý žádá o las­ka­vost na svat­bě Connie
  • Richard Bright jako Neri: Neri: voják zlo­či­nec­ké rodi­ny Corleonů, kte­rý se sta­ne Michaelovým vyma­ha­čem

Další her­ci v men­ších rolích: Alex Rocco jako Moe Greene, Simonetta Stefanelli jako Apollonia Vitelli-Corleone, Tony Giorgio jako Bruno Tattaglia, Angelo Infanti jako Fabrizio, Franco Citti jako Calò, Joe Spinell jako Willi Cicci a Corrado Gaipa jako Don Tommasino.

Produkce

Vývoj

Film je nato­čen pod­le kni­hy Maria Puza Kmotr, kte­rá se 67 týd­nů drže­la na sezna­mu best­selle­rů The New York Times a za dva roky se jí pro­da­lo přes devět mili­o­nů výtis­ků. Kniha vyšla v roce 1969 a sta­la se na něko­lik let nej­pro­dá­va­něj­ším vyda­ným dílem v his­to­rii. Společnost Paramount Pictures se o Puzaově romá­nu původ­ně dozvě­dě­la v roce 1967, kdy lite­rár­ní skaut spo­leč­nos­ti kon­tak­to­val teh­dej­ší­ho vice­pre­zi­den­ta Paramountu pro pro­duk­ci Petera Barta ohled­ně Puzova nedo­kon­če­né­ho šede­sá­tistrán­ko­vé­ho ruko­pi­su. Bart se domní­val, že dílo „znač­ně pře­sa­hu­je rámec mafi­án­ské­ho pří­bě­hu“, a nabí­dl Puzovi opci na dílo v hod­no­tě 12 500 dola­rů s opcí na 80 000 dola­rů, pokud by mělo být dokon­če­né dílo zfil­mo­vá­no. Přestože Puzův agent mu řekl, aby nabíd­ku odmí­tl, Puzo zou­fa­le tou­žil po peně­zích a nabíd­ku při­jal. Robert Evans z Paramountu vyprá­ví, že když se počát­kem roku 1968 setka­li, nabí­dl Puzovi smlou­vu na 12 500 dola­rů za šede­sá­tistrán­ko­vý ruko­pis s názvem Mafie poté, co se mu autor svě­řil, že nut­ně potře­bu­je 10 000 dola­rů na spla­ce­ní dlu­hů z hazard­ních her.

V břez­nu 1967 Paramount ozná­mil, že pod­po­řil Puzovo při­pra­vo­va­né dílo v nadě­ji na zfil­mo­vá­ní. V roce 1969 Paramount potvr­dil svůj záměr nato­čit pod­le romá­nu film za cenu 80 000 dola­rů, při­čemž cílem bylo uvést film do kin na Vánoce roku 1971. Dne 23. břez­na 1970 byl Albert S. Ruddy ofi­ci­ál­ně ozná­men jako pro­du­cent fil­mu, čás­teč­ně pro­to, že na vede­ní stu­dia udě­lal dojem svým roz­ho­vo­rem a pro­to­že byl zná­mý tím, že své fil­my točil pod roz­po­čet.

Režie

Evans chtěl, aby sní­mek reží­ro­val Američan ital­ské­ho půvo­du, aby byl film „etnic­ký až na dřeň“. Poslední mafi­án­ský film spo­leč­nos­ti Paramount, Bratrstvo, si vedl v poklad­nách kin vel­mi špat­ně; Evans se domní­val, že důvo­dem jeho neú­spě­chu byla téměř úpl­ná absen­ce her­ců nebo tvůr­čí­ho per­so­ná­lu ital­ské­ho půvo­du (reži­sér Martin Ritt ani hvězda Kirk Douglas neby­li Italové). První vol­bou Paramountu pro režii fil­mu byl Sergio Leone. Leone tuto mož­nost odmí­tl, aby mohl pra­co­vat na své vlast­ní gan­gs­ter­ce Tenkrát v Americe. Poté byl oslo­ven Peter Bogdanovich, ale i on nabíd­ku odmí­tl, pro­to­že ho mafie neza­jí­ma­la. Kromě toho dosta­li nabíd­ku Peter Yates, Richard Brooks, Arthur Penn, Costa-Gavras a Otto Preminger, kte­ří ji odmít­li. Evansův hlav­ní asi­s­tent Peter Bart navr­hl Francise Forda Coppolu jako reži­sé­ra ital­ské­ho půvo­du, kte­rý by po špat­ném při­je­tí jeho posled­ní­ho fil­mu Lidé v deš­ti pra­co­val za níz­kou část­ku a roz­po­čet. Coppola zpo­čát­ku prá­ci odmí­tl, pro­to­že Puzův román pova­žo­val za sliz­ký a sen­za­cechti­vý a ozna­čil ho za „dost laci­nou zále­ži­tost“. Coppolovo stu­dio American Zoetrope v té době dlu­ži­lo spo­leč­nos­ti Warner Bros. přes 400 000 dola­rů za pře­kro­če­ní roz­počtu fil­mu THX 1138, a když se k tomu při­da­la jeho špat­ná finanč­ní situ­a­ce spo­lu s rada­mi přá­tel a rodi­ny, Coppola své původ­ní roz­hod­nu­tí změ­nil a prá­ci při­jal. Coppola byl ofi­ci­ál­ně ozná­men jako reži­sér fil­mu 28. září 1970. Coppola sou­hla­sil s tím, že dosta­ne 125 000 dola­rů a šest pro­cent z hrubé­ho pro­nájmu. Coppola poz­dě­ji našel pro lát­ku hlub­ší téma a roz­ho­dl se, že film nebu­de o orga­ni­zo­va­ném zlo­či­nu, ale rodin­nou kro­ni­kou, meta­fo­rou kapi­ta­lis­mu v Americe.

Coppola a Paramount

Předtím, než se Kmotr začal natá­čet, pro­chá­ze­la spo­leč­nost Paramount neú­spěš­ným obdo­bím. Kromě neú­spě­chu Bratrstva i dal­ší nedáv­né fil­my, kte­ré Paramount pro­du­ko­val nebo kopro­du­ko­val, znač­ně pře­kro­či­ly své roz­počty: Miláček Lili, Namaluj si svůj vůz a Waterloo. Rozpočet fil­mu byl původ­ně 2,5 mili­o­nu dola­rů, ale jak rost­la popu­la­ri­ta kni­hy, Coppola si vymohl a nako­nec dostal vyš­ší roz­po­čet. Vedení Paramountu chtě­lo, aby se film ode­hrá­val v sou­čas­ném Kansas City a natá­čel se v kuli­sách stu­dia, aby se sní­ži­ly nákla­dy. Coppola byl pro­ti a chtěl film zasa­dit do stej­né­ho časo­vé­ho obdo­bí jako román, tedy do 40. a 50. let 20. sto­le­tí; Coppolovy důvo­dy byly násle­du­jí­cí: Důvody: půso­be­ní Michaela Corleona u námoř­ní pěcho­ty, vznik kor­po­rát­ní Ameriky a Amerika v letech po dru­hé svě­to­vé vál­ce. Román byl stá­le úspěš­něj­ší, a tak bylo nako­nec Coppolovu přá­ní vyho­vě­no. Vedení stu­dia násled­ně necha­lo Coppolu natá­čet na loka­cích v New Yorku a na Sicílii.

Šéf spo­leč­nos­ti Gulf Western Charles Bluhdorn byl z Coppoly frustro­va­ný kvů­li množ­ství kame­ro­vých zkou­šek, kte­ré pro­ve­dl, aniž by našel člo­vě­ka pro jed­not­li­vé role. Produkce se kvů­li Coppolově neroz­hod­nos­ti a kon­flik­tům s Paramountem rych­le opož­ďo­va­la, což ved­lo k tomu, že nákla­dy se pohy­bo­va­ly kolem 40 000 dola­rů za den. Vzhledem k ros­tou­cím nákla­dům nechal Paramount teh­dej­ší­ho vice­pre­zi­den­ta Jacka Ballarda bed­li­vě sle­do­vat pro­dukč­ní výda­je. Během natá­če­ní Coppola pro­hlá­sil, že má pocit, že může být kdy­ko­li vyho­zen, pro­to­že věděl, že vede­ní Paramountu není spo­ko­je­no s mno­ha jeho roz­hod­nu­tí­mi. Coppola si byl vědom toho, že Evans požá­dal Eliu Kazana, aby se ujal režie fil­mu, pro­to­že se obá­val, že Coppola je pří­liš nezku­še­ný na to, aby zvlá­dl vět­ší roz­sah pro­duk­ce. Coppola byl také pře­svěd­čen, že stři­hač Aram Avakian a asi­s­tent režie Steve Kestner se spik­li, aby ho vyho­di­li. Avakian si Evansovi stě­žo­val, že nemů­že správ­ně sestří­hat scé­ny, pro­to­že Coppola nena­to­čil dosta­tek mate­ri­á­lu. Evans byl spo­ko­jen s tím, že se zábě­ry posí­la­jí na západ­ní pobře­ží, a pově­řil Coppolu, aby oba vyho­dil. Coppola to poz­dě­ji vysvět­lil: „Jako kmo­tr jsem lidi vyho­dil jako pre­ven­tiv­ní zásah. Lidi, kte­ří nej­ví­ce usi­lo­va­li o můj vyha­zov, jsem nechal vyho­dit.“ Brando vyhro­žo­val, že pokud Coppolu vyho­dí, ode­jde.

Paramount chtěl, aby Kmotr oslo­vil širo­ké pub­li­kum, a vyhro­žo­val Coppolovi „tre­né­rem nási­lí“, aby byl film napí­na­věj­ší. Coppola při­dal něko­lik dal­ších násil­ných scén, aby bylo stu­dio spo­ko­je­no. Scéna, v níž Connie roz­bí­jí nádo­bí poté, co zjis­tí, že Carlo pod­vá­dí, byla při­dá­na prá­vě z toho­to důvo­du.

Scénář

14. dub­na 1970 vyšlo naje­vo, že Puzo byl Paramountem najat za 100 000 dola­rů a pro­cen­ta ze zis­ku fil­mu, aby pra­co­val na scé­ná­ři k fil­mu. Coppola pra­co­val pod­le kni­hy a chtěl, aby ve fil­mu byla v popře­dí téma­ta kul­tu­ry, cha­rak­te­ru, moci a rodi­ny, zatím­co Puzo chtěl zacho­vat aspek­ty ze své­ho romá­nu a jeho prvot­ní návrh o 150 stra­nách byl dokon­čen 10. srp­na 1970. Poté, co byl Coppola najat jako reži­sér, pra­co­va­li Puzo i Coppola na scé­ná­ři, ale kaž­dý zvlášť. Puzo pra­co­val na své před­lo­ze v Los Angeles, zatím­co Coppola psal svou ver­zi v San Francisku. Coppola vytvo­řil kni­hu, kde vytr­há­val strán­ky z Puzovy kni­hy a vklá­dal je do své kni­hy. Tam si dělal poznám­ky ke kaž­dé z pade­sá­ti scén kni­hy, kte­ré se týka­ly hlav­ních témat pře­vlá­da­jí­cích v dané scé­ně, toho, zda by scé­na měla být zařa­ze­na do fil­mu, spo­lu s nápa­dy a kon­cep­ty, kte­ré by moh­ly být pou­ži­ty při natá­če­ní, aby byl film věr­ný ital­ské kul­tu­ře. Oba zůsta­li v kon­tak­tu, zatím­co psa­li své scé­ná­ře a roz­ho­do­va­li o tom, co do koneč­né ver­ze zařa­dit a co z ní odstra­nit. Druhý návrh byl dokon­čen 1. břez­na 1971 a měl 173 stran. Konečný scé­nář byl dokon­čen 29. břez­na 1971 a měl nako­nec 163 stran, což bylo o 40 stran více, než Paramount poža­do­val. Při natá­če­ní se Coppola odvo­lá­val na zápis­ník, kte­rý si vytvo­řil nad koneč­nou ver­zí scé­ná­ře. Scénárista Robert Towne na scé­ná­ři pra­co­val bez náro­ku na hono­rář, zejmé­na na scé­ně Pacino-Brando na zahra­dě. Přestože byla dokon­če­na tře­tí ver­ze, někte­ré scé­ny ve fil­mu ješ­tě neby­ly napsá­ny a vzni­ka­ly až během natá­če­ní.

Italsko-americká liga za občan­ská prá­va, vede­ná mafi­á­nem Josephem Colombem, tvr­di­la, že film zdů­raz­ňu­je ste­re­o­ty­py o Italoameričanech, a chtě­la, aby ze scé­ná­ře byla odstra­ně­na všech­na pou­ži­tá slo­va „mafie“ a „Cosa Nostra“. Liga také poža­do­va­la, aby všech­ny pení­ze vydě­la­né na pre­mi­é­ře byly věno­vá­ny na fond ligy na výstav­bu nové nemoc­ni­ce. Coppola tvr­dil, že Puzův scé­nář obsa­ho­val pou­ze dva pří­pa­dy pou­ži­tí slo­va „mafie“, zatím­co „Cosa Nostra“ neby­lo pou­ži­to vůbec. Ty byly odstra­ně­ny a nahra­ze­ny jiný­mi výra­zy, aniž by to ohro­zi­lo pří­běh. Liga nako­nec scé­nář pod­po­ři­la. Předtím byla vystře­le­na okna auta pro­du­cen­ta Alberta S. Ruddyho, na jehož palub­ní des­ce byl zane­chán vzkaz, kte­rý v pod­sta­tě říkal: „Vypněte film - nebo jinak.“

Kasting

Puzo jako prv­ní pro­je­vil zájem o to, aby Marlon Brando ztvár­nil Dona Vita Corleoneho, a to tak, že mu poslal dopis, v němž uve­dl, že Brando je „jedi­ný herec, kte­rý může hrát Kmotra“. Navzdory Puzovu přá­ní bylo vede­ní Paramountu pro­ti tomu, aby si Brando zahrál, čás­teč­ně kvů­li špat­ným výko­nům v jeho posled­ních fil­mech a také kvů­li jeho krát­ké pova­ze. Coppola do role upřed­nost­ňo­val Branda nebo Laurence Oliviera, ale Olivierův agent roli odmí­tl s tím, že Olivier je nemoc­ný; Olivier však poz­dě­ji téhož roku hrál ve fil­mu Slečna. Studio pro­sa­zo­va­lo pře­de­vším Ernesta Borgninea. Dalšími zva­žo­va­ný­mi her­ci byli George C. Scott, Richard Conte, Anthony Quinn a Orson Welles. Welles byl pro Paramount pre­fe­ro­va­nou vol­bou pro tuto roli.

Po měsí­cích debat mezi Coppolou a Paramountem o Brandovi se do finá­le dosta­li Borgnine a Brando, z nichž dru­hý jme­no­va­ný musel pod­le pre­zi­den­ta Paramountu Stanleyho Jaffeho absol­vo­vat kame­ro­vé zkouš­ky. Coppola nechtěl Branda ura­zit a pro­hlá­sil, že potře­bu­je vyzkou­šet vyba­ve­ní, aby mohl uspo­řá­dat kame­ro­vé zkouš­ky v Brandově kali­forn­ské rezi­den­ci. Kvůli líče­ní si Brando str­čil do tvá­ří vato­vé kulič­ky, do vla­sů si dal krém na boty, aby je ztma­vil, a sro­lo­val si límec. Coppola umís­til Brandovu zku­šeb­ní kaze­tu doprostřed video­zá­zna­mů z kon­kur­zů, kte­ré sle­do­va­lo vede­ní Paramountu. Na vede­ní udě­la­lo Brandovo úsi­lí dojem a dovo­li­lo Coppolovi obsa­dit Branda do role, pokud Brando při­jme niž­ší plat a slo­ží kau­ci, kte­rá zajis­tí, že nezpů­so­bí žád­né zpož­dě­ní pro­duk­ce. Brando si na zákla­dě doho­dy o čis­té účas­ti vydě­lal 1,6 mili­o­nu dola­rů.

Od začát­ku pro­duk­ce chtěl Coppola do role Toma Hagena Roberta Duvalla. Po kame­ro­vých zkouš­kách něko­li­ka dal­ších her­ců se nako­nec Coppolovi jeho přá­ní spl­ni­lo a roli zís­kal Duvall. Na posta­vu Johnnyho Fontaneho upo­zor­nil Al Martino, teh­dy pro­slu­lý zpě­vák v noč­ních klu­bech, kte­ré­ho na roli upo­zor­nil jeho pří­tel, kte­rý četl román a měl pocit, že Martino před­sta­vu­je posta­vu Johnnyho Fontaneho. Martino poté kon­tak­to­val pro­du­cen­ta Alberta S. Ruddyho, kte­rý mu roli svě­řil. Poté, co se reži­sé­rem stal Coppola, byl však Martino o roli při­pra­ven a násled­ně ji svě­řil zpě­vá­ko­vi Vicu Damonemu. Podle Martina se po ode­brá­ní role obrá­til na Russella Bufalina, své­ho kmo­t­ra a zlo­či­nec­ké­ho bos­se, kte­rý pak zaří­dil zve­řej­ně­ní růz­ných novi­no­vých člán­ků, v nichž se tvr­di­lo, že Coppola nevě­děl o tom, že Ruddy dal Martinovi roli. Damone nako­nec od role upus­til, pro­to­že nechtěl pro­vo­ko­vat mafii, a navíc dostal pří­liš malý plat. Nakonec roli Johnnyho Fontaneho dostal Martino.

Robert De Niro původ­ně dostal roli Paulieho Gatta. Místo ve fil­mu Gang, kte­rý neu­měl stří­let rov­ně se uvol­ni­lo poté, co Al Pacino z pro­jek­tu odstou­pil ve pro­spěch Kmotra, což ved­lo De Nira k tomu, že se o roli uchá­zel a po zís­ká­ní role Kmotra opus­til. De Niro byl také obsa­zen do role Sonnyho Corleoneho. Po De Nirově odcho­du dostal roli Gatta Johnny Martino. Do role Kay Adamsové Coppola obsa­dil Diane Keatonovou kvů­li její pověs­ti excen­t­ric­ké hereč­ky. John Cazale dostal roli Freda Corleoneho poté, co ho Coppola viděl hrát v off-broadwayské insce­na­ci. Gianni Russo dostal roli Carla Rizziho poté, co byl požá­dán, aby před­ve­dl kame­ro­vou zkouš­ku, v níž sehrál rvač­ku mezi Rizzim a Connie.

Blíží se začá­tek natá­če­ní 29. břez­na, Michael Corleone ješ­tě nebyl obsa­zen. Vedení Paramountu chtě­lo popu­lár­ní­ho her­ce, buď Warrena Beattyho, nebo Roberta Redforda. Producent Robert Evans chtěl, aby roli dostal Ryan O’Neal, čás­teč­ně kvů­li jeho nedáv­né­mu úspě­chu ve fil­mu Love Story. Pacino byl Coppolovým favo­ri­tem pro tuto roli, pro­to­že si ho doká­zal před­sta­vit, jak se tou­lá sicil­ským ven­ko­vem, a chtěl nezná­mé­ho her­ce, kte­rý by vypa­dal jako Italoameričan. Vedení Paramountu se však zdá­lo, že Pacino je na roli Michaela pří­liš malý. Konkurzu se zúčast­ni­li také Dustin Hoffman, Martin Sheen a James Caan. Role Michaela byla nabíd­nu­ta Burtu Reynoldsovi, ale Marlon Brando pohro­zil, že pokud bude Reynolds při­jat, ode­jde, a tak Reynolds roli odmí­tl. Role byla nabíd­nu­ta také Jacku Nicholsonovi, ale ten ji odmí­tl, pro­to­že se domní­val, že by ji měl hrát italsko-americký herec. Caan byl vede­ním Paramountu dob­ře při­jat a zpo­čát­ku dostal roli Michaela, zatím­co roli Sonnyho Corleoneho zís­kal Carmine Caridi. Coppola i poté pro­sa­zo­val, aby Michaela hrál Pacino, a Evans nako­nec ustou­pil a dovo­lil Pacinovi roli Michaela, dokud bude Caan hrát Sonnyho. Evans dal před­nost Caanovi před Caridim, pro­to­že Caan byl o sedm cen­ti­me­t­rů men­ší než Caridi, což bylo mno­hem blí­že Pacinově výš­ce. Přestože Pacino sou­hla­sil s rolí Michaela Corleoneho, měl pod­le smlou­vy hrát ve fil­mu MGM The Gang That Couldn Shoot Straight, ale obě stu­dia se dohod­la na vyrov­ná­ní a Pacino pode­psal smlou­vu s Paramountem tři týd­ny před začát­kem natá­če­ní.

Coppola dal něko­lik rolí ve fil­mu rodin­ným pří­sluš­ní­kům. Roli Connie Corleoneové svě­řil své sestře Talii Shireové. Jeho dce­ra Sofia hrá­la Michaela Francise Rizziho, novo­ro­ze­né­ho syna Connie a Carla. Carmine Coppola, jeho otec, se ve fil­mu obje­vil jako kom­par­zis­ta hra­jí­cí během jed­né scé­ny na kla­vír. Coppolova man­žel­ka, mat­ka a dva syno­vé se ve fil­mu obje­vi­li jako kom­pars.

Několik men­ších rolí, jako napří­klad Luca Brasi, bylo obsa­ze­no až po začát­ku natá­če­ní.

Natáčení

Před začát­kem natá­če­ní dosta­li her­ci dvou­tý­den­ní lhů­tu na zkou­še­ní, jejíž sou­čás­tí byla i veče­ře, při níž kaž­dý herec a hereč­ka muse­li po dobu její­ho trvá­ní pře­vzít posta­vu. Natáčení mělo začít 29. břez­na 1971 scé­nou mezi Michaelem Corleonem a Kay Adamsovou, když opouš­tě­jí spo­leč­nost Best & Co. v New Yorku po náku­pu vánoč­ních dár­ků. Počasí na 23. břez­na před­po­ví­da­lo sně­ho­vé váni­ce, což Ruddyho při­mě­lo posu­nout ter­mín natá­če­ní; sníh se nedo­sta­vil a byl pou­žit sněž­ný stroj. Hlavní natá­če­ní v New Yorku pokra­čo­va­lo až do 2. čer­ven­ce 1971. Coppola požá­dal o tří­tý­den­ní pře­stáv­ku, než se vydal do zámo­ří natá­čet na Sicílii. Po odjez­du štá­bu na Sicílii Paramount ozná­mil, že datum pre­mi­é­ry bude posu­nu­to na začá­tek roku 1972.

Kinematograf Gordon Willis původ­ně odmí­tl mož­nost natá­čet Kmotra, pro­to­že mu pro­duk­ce při­pa­da­la „cha­o­tic­ká“. Poté, co Willis poz­dě­ji nabíd­ku při­jal, se s Coppolou dohod­li, že nebu­dou pou­ží­vat žád­né moder­ní natá­če­cí zaří­ze­ní, vrtu­l­ní­ky ani zoo­mo­va­cí objek­ti­vy. Willis a Coppola se roz­hod­li pou­žít „tableau for­mát“ natá­če­ní, aby to vypa­da­lo, že se na film dívá jako na obraz. V celém fil­mu vyu­ží­val stí­ny a níz­kou hla­di­nu svět­la, aby uká­zal psy­cho­lo­gic­ký vývoj. Willis a Coppola se dohod­li, že budou v celém fil­mu stří­dat svět­lé a tma­vé scé­ny. Willis film pode­x­po­no­val, aby vytvo­řil „žlu­tý tón“. Scény na Sicílii byly nato­če­ny tak, aby zob­ra­zo­va­ly kra­ji­nu a „zob­ra­zo­va­ly roman­tič­těj­ší zemi“, čímž tyto scé­ny půso­bi­ly „jem­ně­ji a roman­tič­tě­ji“ než scé­ny v New Yorku.

Jedním z nej­ví­ce šoku­jí­cích momen­tů fil­mu byla sku­teč­ná, uříz­nu­tá koň­ská hla­va. Tato scé­na se natá­če­la v rezer­va­ci Sands Point na Long Islandu. Coppola za tuto scé­nu skli­dil kri­ti­ku, přes­to­že hla­va byla zís­ká­na od spo­leč­nos­ti vyrá­bě­jí­cí psí krmi­vo z koně, kte­rý měl být bez ohle­du na film zabit. Scéna, v níž je Sonny zabit, se natá­če­la 22. červ­na na při­stá­va­cí drá­ze na Mitchel Field v Uniondale, kde byly posta­ve­ny tři mýt­né brá­ny, zábrad­lí a bill­bo­ar­dy, aby se scé­na ode­hrá­la. Sonnyho auto byl Lincoln Continental z roku 1941 s vyvr­ta­ný­mi otvo­ry, kte­ré při­po­mí­na­ly díry po kul­kách. Scéna se natá­če­la tři dny a stá­la přes 100 000 dola­rů.

Coppolova žádost o natá­če­ní na mís­tě byla vysly­še­na; při­bliž­ně 90 pro­cent se natá­če­lo v New Yorku a jeho okol­ních před­měs­tích, při­čemž se vyu­ži­lo přes 120 růz­ných loka­cí. Několik scén se natá­če­lo na Filmways ve východ­ním Harlemu. Zbývající čás­ti se natá­če­ly v Kalifornii nebo pří­mo na mís­tě na Sicílii. Scény ode­hrá­va­jí­cí se v Las Vegas neby­ly natá­če­ny na mís­tě, pro­to­že na ně nebyl dosta­tek finanč­ních pro­střed­ků. Ve fil­mu se obje­vi­la sicil­ská měs­ta Savoca a Forza d’Agrò. Úvodní sva­teb­ní scé­na se natá­če­la ve čtvr­ti Staten Island za pou­ži­tí téměř 750 míst­ních oby­va­tel jako kom­par­zu. Dům pou­ži­tý jako domác­nost Corleonových a mís­to svat­by se nachá­zel na Longfellow Avenue 110 ve čtvr­ti Todt Hill na Staten Islandu. Zeď kolem Corleonova síd­la byla vyro­be­na z poly­sty­re­nu. Scény ode­hrá­va­jí­cí se v Corleonově obcho­dě s oli­vo­vým ole­jem a jeho oko­lí se natá­če­ly na Mott Street.

Po skon­če­ní natá­če­ní 7. srp­na se post­pro­dukč­ní úsi­lí sou­stře­di­lo na zkrá­ce­ní fil­mu na při­ja­tel­nou dél­ku. Kromě toho pro­du­cen­ti a reži­sér stá­le zařa­zo­va­li a vyřa­zo­va­li růz­né scé­ny z výsled­né­ho pro­duk­tu spo­lu se stří­há­ním někte­rých sek­ven­cí. V září byl zhléd­nut prv­ní hrubý sestřih fil­mu. Mnoho scén odstra­ně­ných z fil­mu se sou­stře­di­lo na Sonnyho, což nepo­sou­va­lo děj. V lis­to­pa­du Coppola a Ruddy dokon­či­li polo­to­var. Debaty o per­so­nál­ním obsa­ze­ní podí­le­jí­cím se na koneč­ném stři­hu pře­tr­vá­va­ly i 25 let po uve­de­ní fil­mu do kin. Koncem pro­sin­ce 1971 a v led­nu 1972 byl film pro­mí­tán zaměst­nan­cům Paramountu a vysta­vo­va­te­lům.

Hudba

Coppola najal ital­ské­ho skla­da­te­le Nina Rotu, aby vytvo­řil pod­kre­so­vou hud­bu k fil­mu, včet­ně „Milostného téma­tu z Kmotra“. Pro hud­bu se měl Rota vzta­ho­vat k situ­a­cím a posta­vám ve fil­mu. Rota pro film syn­te­ti­zo­val novou hud­bu a někte­ré čás­ti pře­vzal ze své hud­by k fil­mu Fortunella z roku 1958, aby vytvo­řil ital­skou atmo­sfé­ru a evo­ko­val tragé­dii ve fil­mu. Výkonný ředi­tel Paramountu Evans pova­žo­val hud­bu za pří­liš „vzne­še­nou“ a nechtěl ji pou­žít; byla však pou­ži­ta poté, co se Coppolovi poda­ři­lo Evanse při­mět k sou­hla­su. Coppola věřil, že Rotova hudeb­ní sklad­ba dodá fil­mu ješ­tě vět­ší ital­skou atmo­sfé­ru. Coppolův otec Carmine vytvo­řil pro film dal­ší hud­bu, zejmé­na hud­bu, kte­rou hra­je kape­la během úvod­ní sva­teb­ní scé­ny.

Mezi náhod­nou hud­bu pat­ří „C’è la luna mez­zo mare“ a árie Cherubína „Non so più cosa son“ z Figarovy svat­by. K fil­mu vyšel soun­d­track v roce 1972 na viny­lu u Paramount Records, na CD v roce 1991 u Geffen Records a digi­tál­ně u Geffen 18. srp­na 2005. Album obsa­hu­je více než 31 minut hud­by, kte­rá byla pou­ži­ta ve fil­mu, při­čemž vět­ši­nu z ní slo­žil Rota, dále jed­nu píseň od Coppoly a jed­nu od Johnnyho Farrowa a Martyho Symese. AllMusic udě­lil albu pět bodů z pěti, při­čemž redak­tor Zach Curd uve­dl, že se jed­ná o „tem­ný, hro­zi­vý a ele­gant­ní soun­d­track“. Redaktor časo­pi­su Filmtracks se domní­val, že se Rotovi poda­ři­lo úspěš­ně pro­po­jit hud­bu s hlav­ní­mi aspek­ty fil­mu.

Vydání

Kina

Světová pre­mi­é­ra fil­mu Kmotr se usku­teč­ni­la v úte­rý 14. břez­na 1972 v newy­or­ském kině Loews State Theatre, téměř tři měsí­ce po plá­no­va­ném datu uve­de­ní do kin na Štědrý den roku 1971, při­čemž zisk z pre­mi­é­ry byl věno­ván newy­or­ské­mu chla­pec­ké­mu klu­bu. Ještě před pre­mi­é­rou film vydě­lal 15 mili­o­nů dola­rů z před­pro­ná­jmů z více než 400 kin. Následující den měl film pre­mi­é­ru v pěti newy­or­ských kinech (Loew’s State I a II, Orpheum, Cine a Tower East). Následovalo Imperial Theatre v Torontu 17. břez­na a poté v Los Angeles ve dvou kinech 22. břez­na. Ve zbyt­ku Spojených stá­tů byl Kmotr uve­den 24. břez­na 1972 a o pět dní poz­dě­ji dosá­hl 316 kin.

Domácí média

Televizní prá­va byla pro­dá­na za rekord­ních 10 mili­o­nů dola­rů tele­viz­ní sta­ni­ci NBC na jed­no uve­de­ní během dvou veče­rů. Televizni ver­ze Kmotra debu­to­va­la v ame­ric­ké tele­vi­zi NBC pou­ze s drob­ný­mi úpra­va­mi. První polo­vi­na fil­mu byla odvy­sí­lá­na v sobo­tu 16. lis­to­pa­du 1974 a dru­há polo­vi­na o dva dny poz­dě­ji. Televizní vysí­lá­ní při­lá­ka­lo vel­ké množ­ství divá­ků s prů­měr­ným ratingem Nielsen 38,2 a podí­lem na sle­do­va­nos­ti 59 %, což z něj uči­ni­lo osmý nej­sle­do­va­něj­ší film v tele­vi­zi, při­čemž vysí­lá­ní dru­hé polo­vi­ny zís­ka­lo tře­tí nej­lep­ší rating pro film v tele­vi­zi za fil­my Letiště a Love Story s ratingem 39,4 a podí­lem 57 %. Vysílání pomoh­lo vyvo­lat oče­ká­vá­ní nad­chá­ze­jí­cí­ho pokra­čo­vá­ní. Následující rok Coppola vytvo­řil Ságu o Kmotrovi výslov­ně pro ame­ric­kou tele­vi­zi, kte­rá spo­ji­la Kmotra a Kmotra II. část s nepo­u­ži­tý­mi zábě­ry z těch­to dvou fil­mů v chro­no­lo­gic­kém vyprá­vě­ní, kte­ré zmír­ni­lo násil­ný, sexu­ál­ní a vul­gár­ní mate­ri­ál pro debut na NBC 18. lis­to­pa­du 1977. V roce 1981 vyda­la spo­leč­nost Paramount box set Godfather Epic, kte­rý rov­něž vyprá­věl pří­běh prv­ních dvou fil­mů v chro­no­lo­gic­kém pořa­dí, opět s dal­ší­mi scé­na­mi, ale bez úprav kvů­li cit­li­vos­ti pro vysí­lá­ní. V roce 1992 byla vydá­na tri­lo­gie Kmotr, v níž jsou fil­my zásad­ně řaze­ny chro­no­lo­gic­ky.

Kmotrovská rodi­na: V roce 1991 byl vydán 73minutový doku­men­tár­ní film A Look Inside. Film reží­ro­va­ný Jeffem Warnerem obsa­ho­val část obsa­hu ze záku­li­sí všech tří fil­mů, roz­ho­vo­ry s her­ci a kame­ro­vé zkouš­ky. DVD The Godfather Collection bylo vydá­no 9. říj­na 2001 v bale­ní, kte­ré obsa­ho­va­lo všech­ny tři fil­my - kaž­dý s komen­tá­řem Coppoly - a bonu­so­vý disk obsa­hu­jí­cí The Godfather Family: A Look Inside. DVD obsa­ho­va­lo také rodokmen rodi­ny Corleonů, časo­vou osu „Kmotra“ a záznam pro­je­vů při pře­bí­rá­ní Oscara.

Kmotři: Při původ­ním uve­de­ní fil­mu v kinech byly původ­ní nega­ti­vy opo­tře­bo­va­né, pro­to­že se jich kvů­li poptáv­ce vytisklo tolik. Duplikát nega­ti­vu se navíc ztra­til v archi­vech Paramountu. V roce 2006 Coppola kon­tak­to­val Stevena Spielberga - jehož stu­dio DreamWorks bylo nedáv­no odkou­pe­no Paramountem - ohled­ně obno­ve­ní Kmotra. Robert A. Harris byl najat, aby dohlí­žel na restau­ro­vá­ní Kmotra a jeho dvou pokra­čo­vá­ní, při­čemž na restau­ro­vá­ní se podí­lel i kame­ra­man fil­mu Willis. Práce zača­ly v lis­to­pa­du 2006 opra­vou nega­ti­vů, aby moh­ly pro­jít digi­tál­ním ske­ne­rem a vznik­ly sou­bo­ry s vyso­kým roz­li­še­ním 4K. Pokud byl nega­tiv poško­ze­ný a odbar­ve­ný, pra­co­va­lo se na jeho digi­tál­ním obno­ve­ní do původ­ní podo­by. Po roce a půl prá­ce na restau­ro­vá­ní byl pro­jekt dokon­čen. Paramount nazval hoto­vý pro­dukt Kmotr: Coppola Restoration a 23. září 2008 jej vyda­la na DVD a Blu-ray dis­cích. Dave Kehr z The New York Times se domní­val, že restau­ro­vá­ní navrá­ti­lo „zla­tou záři jejich původ­ní­ho pro­mí­tá­ní v kinech“. Jako celek bylo restau­ro­vá­ní fil­mu dob­ře při­ja­to kri­ti­kou i Coppolou. Kmotr:

Paramount Pictures restau­ro­val a remaste­ro­val Kmotra, Kmotra II. část a Kmotra Codu: Smrt Michaela Corleoneho (nově sestří­ha­ný sestřih tře­tí­ho fil­mu) pro ome­ze­né uve­de­ní v kinech a vydá­ní na domá­cích nosi­čích Blu-ray a 4K Blu-ray u pří­le­ži­tos­ti 50. výro­čí pre­mi­é­ry Kmotra. Diskové edi­ce byly vydá­ny 22. břez­na 2022.

Recepce

Box office

Kmotři se sta­li kasov­ním trhá­kem, pře­ko­na­li mno­ho rekor­dů a sta­li se nej­vý­dě­leč­něj­ším fil­mem roku 1972. Výtěžek fil­mu v den pre­mi­é­ry v pěti kinech činil 57 829 dola­rů, při­čemž ceny vstu­pe­nek byly zvý­še­ny z 3 na 3,50 dola­ru. O víken­du se ceny v New Yorku dále zvý­ši­ly na 4 dola­ry a počet pro­mí­tá­ní se zvý­šil ze čtyř na sedm­krát den­ně. Film vydě­lal za víkend v Torontu 61 615 dola­rů a v New Yorku 240 780 dola­rů, což zna­me­ná, že jeho výdě­lek za pre­mi­é­ro­vý víkend činil 302 395 dola­rů. Za celý týden film vydě­lal v New Yorku 454 000 dola­rů a v Torontu 115 000 dola­rů, což mu zajis­ti­lo prv­ní týden­ní trž­by 568 800 dola­rů, čímž se stal prv­ním mís­tem v ame­ric­kých poklad­nách za ten­to týden. Za prv­ních pět dní uve­de­ní v celo­stát­ním kině vydě­lal 6,8 mili­o­nu dola­rů, čímž se jeho trž­by vyšpl­ha­ly na 7 397 164 dola­rů. O týden poz­dě­ji dosá­hl jeho výdě­lek 17 291 705 dola­rů, při­čemž týden­ní výdě­lek kolem 10 mili­o­nů dola­rů byl v tom­to odvět­ví rekord­ní. Do 9. dub­na vydě­lal dal­ších 8,7 mili­o­nu dola­rů, čímž se jeho hrubý zisk vyšpl­hal na 26 000 815 dola­rů. Po 18 týd­nech na prv­ním mís­tě ve Spojených stá­tech film vydě­lal 101 mili­o­nů dola­rů, což byl nej­rych­lej­ší film, kte­rý toho­to mil­ní­ku dosá­hl. Některé novi­no­vé člán­ky v té době hlá­sa­ly, že se jed­ná o prv­ní film, kte­rý v Severní Americe vydě­lal 100 mili­o­nů dola­rů, ale tyto zprá­vy jsou chyb­né; ten­to rekord pat­ří fil­mu The Sound of Music, uve­de­né­mu v roce 1965. Na prv­ním mís­tě v USA se film udr­žel dal­ších pět týd­nů, čímž dosá­hl cel­ko­vé­ho počtu 23 po sobě jdou­cích týd­nů na prv­ním mís­tě, než ho na jeden týden sesa­dil film Motýli jsou vol­ní a pak se stal na dal­ší tři týd­ny jed­nič­kou.

Film nako­nec během své­ho prv­ní­ho uve­de­ní v kinech v USA a Kanadě vydě­lal 81,5 mili­o­nu dola­rů, díky reprí­ze v roce 1973 se jeho výdě­lek zvý­šil na 85,7 mili­o­nu dola­rů a včet­ně ome­ze­né reprí­zy v roce 1997 nako­nec vydě­lal ekvi­va­lent­ní výstav­ní trž­by 135 mili­o­nů dola­rů, při­čemž výrob­ní nákla­dy čini­ly 6,5 mili­o­nu dola­rů. Vytlačil tak film Gone with the Wind a stal se rekord­ma­nem mezi fil­my s nej­vyš­ší­mi výděl­ky z půj­čo­ven, což mu vydr­že­lo až do uve­de­ní fil­mu Čelisti v roce 1975. Film zopa­ko­val svůj domá­cí úspěch i v zámo­ří, kde vydě­lal cel­kem bez­pre­ce­dent­ních 142 mili­o­nů dola­rů na celo­svě­to­vých pro­ná­jmech v kinech a stal se tak nej­vý­dě­leč­něj­ším čis­tým fil­mem. Zisky Kmotra byly tak vyso­ké, že zisk spo­leč­nos­ti Gulf & Western Industries, Inc, kte­rá Paramount vlast­ni­la, vysko­čil ze 77 cen­tů na akcii na 3,30 dola­ru na akcii za rok, jak uvá­dí člá­nek v Los Angeles Times z 13. pro­sin­ce 1972. Od roku 1997 byl film uve­den v dal­ších osmi reprí­zách a na celo­svě­to­vých poklad­nách vydě­lal mezi 250 a 291 mili­o­ny dola­rů a po zohled­ně­ní infla­ce cen vstu­pe­nek v Severní Americe se řadí mezi 25 nej­vý­dě­leč­něj­ších fil­mů.

Kritické ohlasy

Kmotrovi se dosta­lo ohrom­né­ho uzná­ní kri­ti­ky a je pova­žo­ván za jeden z nej­lep­ších a nej­vliv­něj­ších fil­mů všech dob, zejmé­na gan­gs­ter­ské­ho žán­ru. Na agre­gá­to­ru recen­zí Rotten Tomatoes má film hod­no­ce­ní 97 hod­no­ce­ní na zákla­dě 148 recen­zí s prů­měr­ným hod­no­ce­ním 9,40/10. Shoda kri­ti­ků na tom­to webu zní: „Jeden z nej­vět­ších kri­tic­kých a komerč­ních úspě­chů Hollywoodu, Kmotr, má všech­no správ­ně; film nejen­že pře­ko­nal oče­ká­vá­ní, ale sta­no­vil nová měřít­ka pro ame­ric­kou kine­ma­to­gra­fii.“ Metacritic, kte­rý pou­ží­vá váže­ný prů­měr, při­dě­lil fil­mu na zákla­dě 16 kri­tic­kých recen­zí 100 bodů ze 100, což zna­me­ná „vše­o­bec­né uzná­ní“.

Roger Ebert z Chicago Sun Times oce­nil Coppolovu sna­hu držet se dějo­vé linie romá­nu, vol­bu zasa­dit film do stej­né doby jako román a schop­nost fil­mu „pohl­tit“ divá­ka během tří­ho­di­no­vé sto­pá­že. Ebert ozna­čil Kmotra za „nej­lep­ší film roku 1972“. Gene Siskel z Chicago Tribune udě­lil fil­mu čty­ři body ze čtyř s komen­tá­řem, že je „vel­mi dob­rý“.

Andrew Sarris z The Village Voice se domní­val, že Brando ztvár­nil Vita Corleoneho dob­ře a že jeho posta­va domi­nu­je kaž­dé scé­ně, v níž se obje­ví, ale měl pocit, že Puzo a Coppola posta­vu Michaela Corleoneho pří­liš sou­stře­di­li na pomstu. Sarris dále uve­dl, že Richard Castellano, Robert Duvall a James Caan byli ve svých rolích dob­ří. Pauline Kaelová z The New Yorker napsa­la: „Pokud někdy exis­to­val skvě­lý pří­klad toho, jak nej­lep­ší popu­lár­ní fil­my vzni­ka­jí spo­je­ním komer­ce a umě­ní, pak je to prá­vě Kmotr.“

Desson Howe z The Washington Post ozna­čil film za „kle­not“ a napsal, že Coppola si za něj zaslou­ží nej­vět­ší uzná­ní. Vincent Canby napsal pro The New York Times, že Coppola vytvo­řil jed­nu z „nej­bru­tál­něj­ších a nejdo­jem­něj­ších kro­nik ame­ric­ké­ho živo­ta“, a dále uve­dl, že „pře­sa­hu­je své bez­pro­střed­ní pro­stře­dí a žánr“. Režisér Stanley Kubrick se domní­val, že film má nej­lep­ší herec­ké obsa­ze­ní a mohl by být nej­lep­ším fil­mem, jaký byl kdy nato­čen. Stanley Kauffmann z The New Republic se o fil­mu v dobo­vé recen­zi vyjá­d­řil nega­tiv­ně a tvr­dil, že Pacino „chras­tí v roli, kte­rá je pro něj pří­liš nároč­ná“, a kri­ti­zo­val také Brandův make-up a Rotovu hud­bu.

Předchozí mafi­án­ské fil­my nahlí­že­ly na gan­gy z pohle­du roz­hoř­če­né­ho out­si­de­ra. Naproti tomu Kmotr před­sta­vu­je mafii z pohle­du gan­gs­te­ra jako reak­ci na zko­rum­po­va­nou spo­leč­nost. Přestože je rodi­na Corleonů pre­zen­to­vá­na jako nesmír­ně boha­tá a moc­ná, žád­né scé­ny nezob­ra­zu­jí pro­sti­tu­ci, hazard­ní hry, lichvu ani jiné for­my vydí­rá­ní. George De Stefano tvr­dí, že pro­stře­dí kri­mi­nál­ní kon­tra­kul­tu­ry umož­ňu­je neo­ká­za­lou gen­de­ro­vou ste­re­o­ty­pi­za­ci (napří­klad když Vito říká pla­čí­cí­mu Johnnymu Fontanovi, aby se „cho­val jako muž“) a je důle­ži­tou sou­čás­tí při­taž­li­vos­ti fil­mu.

Při pří­le­ži­tos­ti čty­ři­cá­té­ho výro­čí uve­de­ní fil­mu do kin fil­mo­vý kri­tik John Podhoretz oce­nil Kmotra jako „prav­dě­po­dob­ně nej­vět­ší ame­ric­ké dílo popu­lár­ní­ho umě­ní“ a „sumu všech vel­kých fil­mo­vých děl před ním“. Dva roky před­tím Roger Ebert ve svém dení­ku napsal, že „má nej­blí­že k tomu, aby byl fil­mem, na němž se všich­ni shod­nou... je nepo­chyb­ně skvě­lý“.

Ocenění

Kmotři byli nomi­no­vá­ni na sedm cen v rám­ci 30. roč­ní­ku udí­le­ní Zlatých gló­bů: za nej­lep­ší film - dra­ma, James Caan za nej­lep­ší muž­ský herec­ký výkon ve ved­lej­ší roli, Al Pacino a Marlon Brando za nej­lep­ší muž­ský herec­ký výkon - dra­ma, nej­lep­ší hud­ba, nej­lep­ší režie a nej­lep­ší scé­nář. Při vyhlá­še­ní vítězů 28. led­na 1973 film zví­tě­zil v kate­go­ri­ích:

Rotova hud­ba byla také nomi­no­vá­na na cenu Grammy za nej­lep­ší původ­ní hud­bu k fil­mu nebo tele­viz­ní­mu spe­ci­á­lu na 15. roč­ní­ku cen Grammy. Rota byl vítě­zem této kate­go­rie vyhlá­šen 3. břez­na na slav­nost­ním pře­dá­vá­ní cen Grammy v Nashvillu ve stá­tě Tennessee.

Když byly 12. úno­ra 1973 zve­řej­ně­ny nomi­na­ce na 45. roč­ník Oscarů, byl Kmotr nomi­no­ván na jede­náct cen. Nominace byly udě­le­ny za násle­du­jí­cí fil­my: Za nej­lep­ší film, nej­lep­ší kos­týmy, Marlona Branda za nej­lep­ší muž­ský herec­ký výkon, Maria Puza a Francise Forda Coppoly za nej­lep­ší adap­to­va­ný scé­nář, Pacina, Caana a Roberta Duvalla za nej­lep­ší muž­ský herec­ký výkon ve ved­lej­ší roli, nej­lep­ší střih, Nina Rotu za nej­lep­ší původ­ní hud­bu, Coppolu za nej­lep­ší režii a nej­lep­ší zvuk. Po dal­ším pře­zkou­má­ní Rotova milost­né­ho téma­tu z fil­mu Kmotr Akademie zjis­ti­la, že Rota pou­žil podob­nou hud­bu v kome­dii Eduarda De Filippa Fortunella z roku 1958. To ved­lo k opa­ko­va­né­mu hla­so­vá­ní, při němž čle­no­vé hudeb­ní sek­ce vybí­ra­li ze šes­ti fil­mů: Kmotr a pět fil­mů, kte­ré byly v užším výbě­ru pro nej­lep­ší původ­ní dra­ma­tic­kou hud­bu, ale neby­ly nomi­no­vá­ny. V tom­to novém hla­so­vá­ní zví­tě­zi­la hud­ba Johna Addisona k fil­mu Sleuth, a nahra­di­la tak Rotovu hud­bu na ofi­ci­ál­ním sezna­mu nomi­no­va­ných. Při pře­dá­vá­ní cen byl Kmotr pova­žo­ván za favo­ri­ta, kte­rý si odne­se nej­ví­ce cen. Z nomi­na­cí, kte­ré Kmotrovi zbý­va­ly, zís­kal pou­ze tři Oscary:

Brando, kte­rý se o dva měsí­ce dří­ve nezú­čast­nil ani pře­dá­vá­ní Zlatých gló­bů, boj­ko­to­val pře­dá­vá­ní Oscarů a odmí­tl pře­vzít Oscara, čímž se stal po Georgi C. Scottovi v roce 1970 dru­hým her­cem, kte­rý odmí­tl oce­ně­ní za nej­lep­ší muž­ský herec­ký výkon. Brando mís­to sebe poslal akti­vis­tu za prá­va ame­ric­kých indi­á­nů Sacheena Littlefeathera, aby na pódiu ozná­mil Brandovy důvo­dy odmít­nu­tí ceny, kte­ré spo­čí­va­ly v jeho nesou­hla­su se zob­ra­zo­vá­ním ame­ric­kých indi­á­nů v Hollywoodu a tele­vi­zi. Pacino cere­mo­ni­ál rov­něž boj­ko­to­val; ura­zi­lo ho, že byl nomi­no­ván na Oscara za nej­lep­ší ved­lej­ší roli, ačko­li měl více času na plát­ně než jeho herec­ký kole­ga a vítěz v kate­go­rii nej­lep­ší herec Brando, a měl tedy zís­kat nomi­na­ci za nej­lep­ší muž­ský herec­ký výkon.

Kmotři měli pět nomi­na­cí na ceny 26. roč­ní­ku udí­le­ní cen Britské fil­mo­vé aka­de­mie. Nominováni byli např: Pacino za nej­slib­něj­ší­ho nováč­ka, Rota za cenu Anthonyho Asquitha za fil­mo­vou hud­bu, Duvall za nej­lep­ší­ho her­ce ve ved­lej­ší roli a Brando za nej­lep­ší­ho her­ce, kos­tým­ní výtvar­ni­ce fil­mu Anna Hill Johnstone za nej­lep­ší kos­týmy. Jediná nomi­na­ce, kte­rou zís­kal, byla ta pro Rotu.


Zdroj: Anglická Wikipedie

Části seriálu: Kmotr


V tento den roku 1974 byl ve Spojených státech uveden do kin film „Kmotr, část II“
20. prosince 2023V tento den roku 1974 byl ve Spojených státech uveden do kin film „Kmotr, část II“Francis Ford Coppola, který byl několikrát málem vyhozen z prvního filmu, dostal od Paramount Pictures limuzínu Mercedes-Benz jako odměnu za rekordní úspěch "Kmotra" (1972) a pobídku k režii pokračování. Souhlasil s několika podmínkami: že pokračování bude…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Baletní kouzlo v ringu: Jak John Avildsen přivedl Rockyho k životu a přeměnil bojový tým ve taneční duo
21. prosince 2023Baletní kouzlo v ringu: Jak John Avildsen přivedl Rockyho k životu a přeměnil bojový tým ve taneční duoKdyž byl John Avildsen jmenován režisérem filmu Rocky (1976), nikdy neviděl boxerský zápas naživo - stejně jako skladatel Bill Conti, autor slavné skladby "Gonna Fly Now (Theme from Rocky)". Avildsen tedy přistupoval ke scéně jako k…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Fénické spiknutí: Benicio Del Toro, Michael Cera září v pastiši Wese Andersona
5. června 2025Fénické spiknutí: Benicio Del Toro, Michael Cera září v pastiši Wese AndersonaBohatý podnikatel se vyhýbá pokusům o atentát, sbližuje se se svou odcizenou dcerou a budoucím dědicem a zároveň se pouští do nového podnikání ve filmu Fénické spiknutí, který měl minulý měsíc premiéru v soutěži na festivalu…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Megalopolis - Velkolepá sci-fi od režiséra Kmotra a Apokalypsy
28. září 2024Megalopolis - Velkolepá sci-fi od režiséra Kmotra a ApokalypsyMegalopolis je římský hrdinský epos zasazený do imaginární budoucí Ameriky. Město Nový Řím musí projít proměnami, což vyvolá konflikt mezi Cesarem Catilinou (Adam Driver), geniálním architektem, který se snaží o přechod k utopické, idealistické budoucnosti, a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Děkujeme, že kouříte
13. srpna 2024Děkujeme, že kouříte[caption id="" align="alignright" width="200"] Photo © Fox Searchlight[/caption] Hrdina téhle vskutku netradiční a originálně cynické americké komedie pracuje jako mluvčí firmy Big Tobacco a jeho rolí je bránit kuřáky a jejich práva, aby nedošlo k jejich…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
V tento den roku 1970 byl uveden film „M*A*S*H“
25. ledna 2024V tento den roku 1970 byl uveden film „M*A*S*H“Robert Altman, v té době relativně nový filmař, neměl dostatečné reference, které by ospravedlnily jeho neortodoxní filmařský postup, a v minulosti raději odmítal práci, než aby vytvořil nekvalitní produkt. Altman: "Měl jsem praxi v práci pro…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Diane Keaton: Cesta od Broadwaye k legendě filmového plátna a její nezapomenutelné role v dílech Woodyho Allena a Franca Coppoly
5. ledna 2024Diane Keaton: Cesta od Broadwaye k legendě filmového plátna a její nezapomenutelné role v dílech Woodyho Allena a Franca CoppolyDiane Hallová (která si změnila příjmení na dívčí jméno své matky Keatonové, protože jistá Diane Hallová již byla členkou herecké asociace) studovala herectví na Santa Ana College, ale pak studium přerušila ve prospěch Neighborhood Playhouse v…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Černá výprava – cena za smrt bratra
16. listopadu 2023Černá výprava – cena za smrt bratraPřed nedávnem jsem recenzoval skvělou knihu Quentina Tarantina Filmové spekulace, kde ikonický režisér odhalil svoje oblíbené kousky z minulosti. Filmfanatic dal na doporučení a dokoukal si thriller Bez slitování, který rozhodně nezklamal. Proto jsem se vydal…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Asteroid City: Retro sci-fi pohádka Wese Andersona je jedním z jeho nejlepších filmů
15. června 2023Asteroid City: Retro sci-fi pohádka Wese Andersona je jedním z jeho nejlepších filmůKovbojové a mimozemšťané se sbližují v titulním Asteroid City:, neodolatelném retrofuturismu padesátých let režiséra Wese Andersona, který měl premiéru v soutěži na festivalu v Cannes minulý měsíc a v pražských kinech se objeví od 22. června.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bledé modré oko - vyšetřování dle Edgara Allana Poea - 60 %
7. ledna 2023Bledé modré oko - vyšetřování dle Edgara Allana Poea - 60 %Tak máme na Netflixu detektivku. A dokonce i trochu mysteriózní detektivku. Tou je Bledé modré oko. V hlavní roli hvězda stříbrného plátna Christian Bale a vedlejší hvězdy ještě slavnější a zkušenější.  Jmenovitě Gillian Anderson, Toby Jones,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře