Pro Woodyho Allena měl Coney Island odjakživa zvláštní kouzlo, této lokace využil již při natáčení filmu Annie Hallová (1977). Na toto místo má mnoho šťastných vzpomínek, když tam chodil jako dítě. „Rozkvět Coney Islandu začal mnohem dřív než jsem se narodil,“ říká Allen. „Pokaždé mě to tam zaujalo. Rušné místo se spoustou lidí, dělo se tam stále tolik věcí, z toho místa čišela živelná atmosféra. Vždy jsem si myslel, že je tam provokativní a dokonalá atmosféra pro dramatický příběh.“
Jako mnoho dalších Allenových filmů, i Kolo zázraků je příběh, který v sobě zahrnuje lásku a zradu. „Ať už čtete řecké tragédie, Stendhala, Tolstoye nebo Dickense, jejich příběhy jsou stále aktuální, protože popisují stále se opakující úzkosti a konflikty. Obsahují spoustu složitých, hlubokých, intenzivních a dramatických pocitů. Vždy mě přitahovaly hlavně problémy a komplikovanost ženské duše. Po staletí mají muži tendenci být méně demonstrativní, co se týká jejich utrpení. Muži utrpení ukazovat nesmějí. Zatímco ženy jsou ve svých emocích otevřenější. Natočil jsem hodně komediálních příběhů, ale když jsem se rozhodl pro dramatický, téměř vždy byl o ženách v kritických situacích.“
Allen vědomě píše velké ženské role, jako je Ginny v Kole zázraků. Chce, aby jeho postavy byly opravdovou výzvou pro nejtalentovanější herečky. „Snažím se do svých rolí obsazovat herečky, které mají velký herecký rozsah, hloubu a intenzitu ve svém vyjadřování. Chci jim svými rolemi poskytnout příležitost ukázat jejich talent,“ říká Allen.
Ginny v Kole zázraků je bezpochyby jednou z takových hrdinek. „Věděl jsem, že potřebuji velmi nadanou herečku,“ vzpomíná Allen. „Je jen velmi omezený počet hereček, u kterých je jejich herecký projev opravdu hluboký. Jednou z nich je Kate Winslet, takže když jsme zvažovali herečku do hlavní role, její jméno se objevilo jako jedno z prvních.“
Kate Winslet okamžitě poznala příležitost a mimořádnost nabízené role, ale zároveň měla značné obavy. „Byla jsem vyděšená, protože jsem měla pocit, že nevím, kde začnu. A kdybych selhala, tak bych si to neodpustila“ říká Winslet. „Byla pro mě velká zodpovědnost, abych někoho tak složitého zahrála jako reálnou postavu, měla jsem strach, aby se z ní nestala karikatura. Woody mě chtěl ve svém filmu, takže jsem udělala vše pro to, abych ze sebe vydala to nejlepší.“
Když se s Ginny poprvé setkáváme, pracuje jako servírka, žije v manželství bez lásky a nese si s sebou zbytky bolestivé minulosti. „Ginny měla těžký život,“ říká Allen. „Když byla mladá, splnil se jí sen. Stala se herečkou, vdala se za muže, který ji miloval a ona milovala jeho a měli dítě. Jenže Ginny nedokázala odolat pokušení a začala si románek s jedním hercem. To způsobilo totální rozpad jejího manželství. Pak začala pít a její práce tím trpěla.“
Winslet říká: „Ginny věří, že byla dobrá herečka a mohla mít dobrou kariéru a šťastný život. Já si myslím, že nikdy dobrá nebyla. Naštěstí tohle ale nikdy nezjistila.“
V nejtěžším bodě svého života Ginny potkává Humptyho (Jim Belushi), který právě prochází složitým obdobím. Jaho žena zemřela a jeho dcera Carolina utekla a vzala si gangstera. Ginny a Humpty by byli schopni pomoci jeden druhému a znovu se postavit na nohy. Ale Ginny si uvědomuje, že manželstvím s Humptym se usadila v životě, který ji nikdy nebude naplňovat.
„Ve chvíli, kdy Ginny překoná krizi, začíná chápat, že svého muže opravu nemá ráda,“ říká Allen. „Humpty jí byl oporou, když to potřebovala. Ale ona touží po něčem vzrušujícím a dobrodružném. S Humptym se její život vytrácí.“
Jim Belushi hraje Humptyho, Ginnyina manžela. „Humpty je pro ženy velmi slabý a nedokáže být sám,“ říká Belushi. „Ztratil obě své ženy současně. To pro něj bylo devastující a on začal pít. Když se objevila Ginny, zasáhla a vytáhla ho z propasti. Jenže Ginny nad ním převzala kontrolu, protože ví, ze Humpty by nezvládnul její odchod. Pokud by ztratil Ginny, zemřel by.“
Winslet se domnívá, že Ginny také nemůže bez Humptyho žít. „Nemůže být sama, protože je příliš zranitelná,“ říká Winslet. „Co mám na Ginny ráda, jsou momenty její křehkosti. Ginny je sice křehká, ale když se před ní objeví nějaká překážka, je jedno, jestli ji bude muset přeskočit, přelézt nebo podlézt. Vždycky půjde dál.“
Rutina manželského páru je narušena neočekávaným příchodem Humptyho dcery Caroliny (Juno Temple), kterou Humpty pět let neviděl, ani s ní nemluvil. „Carolina je dívka, která je na místní poměry neobyčejně krásná,“ říká Allen. „Nechala se okouzlit místním gangsterem, který jí kupoval šperky a dárky, které jí jiní kluci nemohli dopřát. Svedl ji a ona si ho vzala. Nějakou chvíli manželství fungovalo, ale potom se vše zhoršilo a rozešli se. Ke Carolině se dostanou agenti FBI a ona jim řekne pár věcí o kšeftech svého bývalého manžela. Tím se pro bývalého stane nepohodlnou a on ji chce nechat odstranit, protože toho ví příliš,“ říká Temple.
Protože se Carolina bojí o svůj život, rozhodne se ukrýt u svého otce, protože její bývalý manžel ví, jak hořký s otcem měla vztah. Domov je to poslední místo, kde by ji hledal. „Nejsem si jistá, že Carolina zvolila nejbezpečnější plán, ale nemyslím, že má nějakou jinou možnost,“ říká Temple. „Ale možná má také podvědomý pocit, že ji otec ochrání. Stejně tak, jako když byla malá. Jenže Carolina netuší, co se s jejím příjezdem může stát. Nepřemýšlí o důsledcích, které by její příchod mohl způsobit. Myslím, že ve své naivitě a nevinnosti vidí pouze světlou stránku věci a vlastně se domů těší.“
Přestože Humpty měl v plánu nikdy své dceři neodpustit, jeho postoj se rychle mění. „Příjezd Caroliny Humptyho obohacuje. S jeho dcerou ho pojí láska mnohem hlubší než jakou přináší život s Ginny,“ říká Belushi. „Carolinin příjezd znamená pro Humptyho druhou šanci. Od té doby se Humpty mění. Začne pro ni spořit peníze, aby jí mohl zaplatit večerní školu a ona tak dostala šanci na lepší život.“
Ginny ale rozhodně Humptyho znovunalezenou vášeň nesdílí. „Myslím,že ji Humpty rozčiluje, protože najednou ukazuje svou lepší stránku, kterou ona předtím nikdy neviděla,“ říká Winslet. „Když může Humpty tak zbožňovat svou dceru, proč takhle nikdy nezbožňoval ji? Nikdy se o ni nestaral tak, jako o Carolinu. S příchodem Caroliny je Humptyho malý svět kompletní. Ale Ginny chce mnohem víc.“
Ginnyino vysvobození přichází v podobě Mickeyho (Justin Timberlake), hezkého mladíka, bývalého námořníka, který v létě pracuje jako plavčík na Coney Islandu a připravuje se na studium dramatu na univerzitě v New Yorku. „Mickeyho velké přání je stát se spisovatelem,“ říká Timberlake. „Vzhlíží ke klasickým dílům spisovatelských velikánů a věří, že lidé, které ze své plavčíkovské věže pozoruje, se jednou stanou hlavními hrdiny skvělé divadelní hry, kterou napíše.“
Mickey je také vypravěčem příběhu. „Myslím, že s postupujícím příběhem si začnete klást otázku, jak spolehlivým vypravěčem Mickey ve skutečnosti je,“ říká Timberlake. „Protože je jasně vidět, že je se všemi zúčastněnými velmi propojen.“
Zvláštní pozornost věnuje Mickey Ginny. Špehuje jí, když se prochází na pláži. Dokáže se vcítit do její melancholie. „Mickey je beznadějný romantik a dokáže chyby člověka vnímat jako krásné,“ říká Timberlake. „Mickey řekne Ginny, že je v ní něco tragického a myslí to jako kompliment, jako, že to ji dělá neuvěřitelně sexy. Ale já si myslím, že víc než do Ginny je zamilovaný do jejího smutného osudu.“
Allen říká: „Mickey je zamilovaný do mystiky psaní. Žít na vesnici, mít vztah se starší vdanou ženou. Všechny tyto romantické myšlenky trpícího spisovatele jsou pro něj lákavé. Je v období, kdy má tencenci romantizovat vše okolo sebe. Nejsmutnější ohledně Mickeyho je to, že se pravděpodobně nestane spisovatelem, kterým by chtěl být. Myslím, že učiní pár pokusů, napíše průměrné věci, ale nestane se Euripidem nebo O´Neillem.“
Než Ginny poznala Mickeyho, žila život bez naděje, s malou pomocí pilulek na bolesti hlavy a lahví whisky ukrytou pod umyvadlem. Ale setkání s Mickeym všechno změní. „Jakmile se v jejím životě objeví Mickey, je to jak exploze sopky. Ginny je opět otevřená a šťastná,“ říká Winslet. „Mickey představuje svět, o kterém Ginny snila v nejdivočejších snech. Milují se, Mickey jí šeptá sladké nesmysly, scházejí se pod promenádou v dešti, on jí recituje básně. Ginny začíná věřit, že možná může mít jiný život.“
Vše se změní, když Ginny bezděčně představí Mickeyho Carolině. On je jí naprosto uchvácen. „Mickey věří v lásku na první pohled a setkání s Carolinou je pro něho jak zásah bleskem,“ říká Timberlake. „Během krátkých chvil, které spolu s Carolinou stráví se dozvídá o jejím životě a čím víc slyší, tím víc je fascinován tím, co zažila v tak mladém věku. V Mickeym je vášeň, kterou v sobě má i Carolina,“ říká Juno Temple. „Mickey je umělec a to pro ni představuje něco nového.“
Ginnyino podezření, že je Mickey zamilovaný do Caroliny, v ní vyvolá velmi intenzivní reakci. „Nikdy předtím nezažila takový nával žárlivosti,“ říká Winslet. „Myslím, že je žárlivostí naprosto pohlcena, nedokáže se soustředit na nic jiného, má pocit, že propadá šílenství.“
Winslet zjistila, že ztvárnění přerodů Ginny z truchlícího a odevzdaného člověka do závratných výšin štěstí a následně do pasti sžíravé žárlivosti byly nesmírně náročné. „Ginny na mě měla obrovské požadavky, v podstatě jsem zjistila, že „hraju“ druhé housle a ona nade mnou převzala kontrolu,“ říká Winslet o své postavě. „Některé věci ohledně Ginny jsou náročné na ztvárnění. Její myšlení a fungování pro mě jako pro herečku bylo vyčerpávající. Bylo to jako kdybych byla uvězněna 24 hodin denně uprostřed válečné vřavy. Ale přesto jsem celé natáčení milovala, i když mi přineslo obrovské množství strachu a stresu. Milovala jsem ten pocit, kdy vás někdo totálně vyždíme. Bylo to asi nejvíc vzrušující natáčení, jaké jsem zažila.“
Allen byl ze spolupráce s Winslet nadšený: „Když jsem při scéně od Kate potřeboval nějakou emoci, stačilo říct a ona byla okamžitě schopná předvést přesně to, co jsem chtěl. Bylo to úžasné. Jako bych měl k dispozici dokonalou jadernou zbraň. Byla schopná zahrát cokoliv a udělala to rychle a bez chyby. Vlastně většinou nebylo potřeba, abych jí něco vysvětloval. Přečetla scénář a přesně věděla, co má dělat. Když si nebyla jistá, zeptala se. Nechtěl jsem příliš zasahovat do toho, co dělá z Kate skvělou herečku.“
Justin Timberlake byl pro Allena pravou staromódní hollywoodskou hvězdou v tom nejlepším smyslu slova. „Kdyby byla třicátá, čtyřicátá nebo padesátá léta, Justin by mohl stát po boku herců jako byl Gable nebo Bogart,“ říká Allen. „Byl ve svém živlu. Justin dokázal zaplnit a rozzářit každou scénu, ve které se objevil. Má všechno. Je prvotřídní herec a jako plavčík, který je lamač ženských srdcí, je naprosto věrohodný.“
Pro Timberlakea byla práce s Allenem potěšením: „Woody má při práci svůj vlastní postup,“ říká Timberlake. „Pracuje rychle a nedává prostor pro chyby. Točí filmy už velmi dlouho a každou scénu je schopen opakovat dvakrát až pětkrát. Ze začátku to pro mě bylo zastrašující, ale po chvíli jsem zjistil, že to přináší uvolnění a zábavu, protože jsem se nemusel starat o to, že jsem předtím třeba něco zkazil. Dostal jsem možnost hrát se skupinou opravtu nadaných a talentovaných herců, kteří mi pomáhali.“
Allen si poprvé všimnul Jima Belushiho ve filmu Edwarda Zwicka Ohledně minulé noci (About Last Night…, 1986). „V té době jsem si řekl: Kdo je ten chlap?“ říká Allen. „Je nesmírně dobrý herec, jeho hraní se mě dotýkalo. Řekl jsem si, že mu možná jednou zavolám. A teď o 30 let později jsem přemýšlel, kdo by se hodil na roli Humptyho. Zavolal jsem mu a po pětiminutovém setkání jsem věděl, že bude skvělý Humpty. Myslím, že jeho výkon hodně lidí překvapí. Je plný emocí, pocitů a reality.“
Belushi říká: „Woody vám dává hodně prostoru. Učil jsem se scénář do posledního písmenka už tři měsíce před začátkem natáčení. A když jsme začali, Woody přišel a řekl: Tohle, co říkáš, jsou slova spisovatele. Dělej co chceš, aby se z nich stala tvoje slova. Takže jsem pár věcí změnil a přizpůsobil si je. Bylo skvělé s Woodym pracovat a velmi zábavné se toho natáčení zúčastnit.“
Allen hledal vhodnou herečku pro roli Caroliny poměrně dlouho. Až mu castingová režisérka Patricia DiCerto přinesla nahrávku britské herečky Juno Temple. „Juno je brilantní,“ říká Allen. „Je ve svém projevu velmi dojemná a má všechny potřebné prvky pro roli Caroliny. Zaprvé, je hezká a sexy natolik, aby se v reálném životě stala středem pozornosti, když ji potkáte. Ale není tak okouzlující kráska jako Marylin Monroe, u které byste nikdy nevěřil, že by se mohla na Coney Islandu nebo kdekoliv jinde dostat do problémů. A za druhé, neuvědomuje si svou rafinovanost. Jsem si jistý, že Juno může hrát ty největší role, ale tady dokázala hrát jakousi nižší třídu, „starousedlíka“ z Coney Island.“
Stejně jako její kolegové, Juno Temple také oceňovala způsob Allenovy práce. „Woody vám při natáčení neposkytuje příliš velké zpětné vazby. Ale když to udělá, vždy má pravdu, když po vás chce nějakou změnu,“ říká Temple. „Natáčení dlouhých, plynulých scén je choreograficky velmi náročné. Woody má vždy přesnou představu, kde má která postava stát, kam se pohnout a co při tom říkat, aby byl výsledný záběr dokonalý. Někdy jen chtěl, abyste třeba dali nohu víc doleva kvůli osvětlení.“
Kolo zázraků je po Café Society druhým filmem, na kterém Allen spolupracoval s kameramanem Vittoriem Storarem (Oscar za filmy Poslední císař, Rudí, Apokalypsa). „Vittorio je geniální kameraman, takže mé veškeré představy o jednotlivých scénách jsem s ním konzultoval,“ říká Allen. Pro Kolo zázraků navrhnul Storaro Allenovi ve vizuálním ztvárnění filmu odlišit barvy a nasvícení pro scény obou hlavních ženských rolí. „Věřím, že světlo a barva může být použita stejně jako hudba a dialogy,“ říká Storaro. „Každá barva má svou fyziologii. Teplé barvy zvyšují krevní tlak a velmi studené ho snižují. Takže jsem použil všechny teplejší tóny žluté, oranžové a červené při scénách s Ginny a Carolinu jsem vizualizoval do tónů světle modré. Takže barvy hrají stejně jako postavy a když je Mickey uprostřed, jeho barevná škála se přizpůsobuje ženě, která je mu právě blízká.“
„Ginny je často vidět při západu slunce, kdy teplé tóny červeného a oranžového slunce symbolizují její připoutanost k minulosti,“ říká Storaro. „Jelikož Carolina je spojená s budoucností, žije převážně v modré „magické hodině“, tedy v čase po západu slunce, ale předtím než vyjde měsíc. Chtěl jsem, aby náš film měl poetické a divadelní vzrušení, ale abych zároveň udržel realitu, aby se diváci mohli ztotožnit s postavami a zajímal je vývoj příběhu. Nicméně barvy se mění uprostřed scén, aby se zdůraznila divadelní tragédie, která je vlastně základem tohoto příběhu.“
Allenova představa Humptyho a Ginnyina bytu byla, že budou žít přímo v srdci zábavního parku, bez úniku před stále blikajícími světly. Vedoucí scénograf Santo Loquasto našel vhodnou lokaci ve druhém patře budovy v Nyacu v New Yorku. Allenovi i Storarovi se líbila, ale přesto se nakonec filmaři rozhodli, že efektivnější bude postavit něco podobného v Silvercup studiích na Long Islandu v New Yorku.
„Charakter prostoru působí velmi zranitelně, je plný oken,“ říká Loquasto. „Je to voyeuristický prostor, z něhož není úniku před světly z parku.“
Exteriéry filmu se natáčely na skutečných místech na Coney Island a na pár místech v New Yorku. „Natáčeli jsme na místech, která od 50. let existují v téměř nezměněné podobě,“ říká Loquasto. „Museli jsme udělat pár úprav. Postavili jsme před obchodními domy spoustu obchodů s imitací původních fasád té doby.“ Některé fasády domů filmaři překryli obrovskými vytištěnými plakáty. „S lidmi v dobových kostýmech to vypadá docela přesvědčivě,“ říká Loquasto.
Podnik, kde pracují Ginny a Carolina, je v současné době skutečná restaurace Ruby´s Bar & Grill na promenádě.
Kostýmní návrhářka Suzy Benzinger musela sehnat tisíce kostýmů. Mnoho z nich jsou originální oděvy zakoupené on-line nebo zapůjčené a zbytek filmaři vyrobili. „Každá osoba, kterou vidíte na pláži, s sebou měla až tři tašky oblečení,“ říká Bezinger. „Chtěli jsme na pláži hodně oblečení, které bude viset ze slunečníků, protože hodně návštěvníků si nemohlo dovolit platit 10 centů pokaždé, když se chtěli převléct. Takže se převlékali na pláži.“ Postavy žen v 50. letech byly hodně odlišné. „V té době měly ženy oblé křivky, ale nosily zvýrazněné pasy. Dnešní ženy jsou jiné, jejich postavy jsou spíše čtvercové nebo obdélníkové.“
Benzinger musela herečky v pase stahovat, aby jejich postavy měly pod šaty správný tvar padesátých let. „Herečky se na nás dívaly, jako bychom je mučily, takže jsme jim museli opakovaně říkat: Tohle jsou věci, které ženy v té době nosily.“
Jedinou výjimkou byla Kate Winslet. „Řekla mi: Se mnou tohle utahování dělat nemusíš. Mám postavu, která byla stvořená přesně pro tuhlé éru. A byla to pravda. Oblékla si šaty z padesátých let a bum. Seděly jí jako ulité,“ dodává Benzinger.
Benzinger připravovala pro Winslet osobní kostýmy. Snažila se je dělat jednoduché, nekomplikované. „Její šaty jsou upnuté pod ňadry,“ říká Benzinger. „Kate i já jsme cítili, že Ginny nechce, aby si manžel všimnul nějaké změny a vytušil její milostnou aférku. Takže Kate nosí typově stejné oblečení celou dobu. Jen spodní prádlo jsme pro ni připravili hezčí, rajcovnější. Publikum si toho nemusí nutně všimnout, ale Kate to pomáhalo při hraní.“
Největší výzvou byl pro Benzinger plavčíkovský kostým Justina Timberlakea. „Probírala a vyřazovala jsem jednu fotku z té doby za druhou,“ říká Benzinger. „Mám chlapíka, od kterého si kupuju dobové fotky poměrně často. Ale když jsem potřebovala fotky plavčíků z Coney Island, měl jen dva mizerné, zrnité obrázky.“
Benzinger našla časopis Esquire z roku 1949, kde byl rozhovor s hlavním plavčíkem Martym Alvinem. Našla ho na Floridě a on jí poslal staré album a přiložil dopis s popisem plavčíkovských uniforem té doby.
„Originální oděv byl z hrubé pletené vlny, ale bála jsem se, že mě Justin zastřelí, když ho do toho budu chtít obléct. Takže jsem pro něj navrhla uniformnu z vlny a hedvábí, aby se neuškrábal k smrti. Myslím, že nejdřív nebyl nadšeny, ale má skvělou figuru. Cokoliv si vezme na něm vypadá skvěle!“
Velkolepost přeplněných pláží Coney Islanduu v padesátých letech pomohla opticky dotvořit společnost Brainstorm Digital, skvělý tým na zvláštní efekty. Celá promenáda za pláží, včetně budov, stánků a dalšího byla vytvořena pomocí fotorealistických vizuálních efektů. V záběru při příchodu Caroliny je vidět skutečné ruské kolo, ale to, které je vidět skrze okna rodinného bytu, bylo vytvořené v Brainstorm Digital, stejně jako výhledy z oken na pláž, stromy, oceán a oblohu.
Tvůrci zvláštních efektů tuto iluzi nejen vytvořili, ale dokázali ji přizpůsobit jemnému osvětlení, které vytvořil kameraman Storaro. „Vittoriova práce s kamerou je jako dynamické malování s barvami a světlem a my jsme se tomu museli při tvorbě vizuálních efektů v post produkci přizpůsobit,“ říká producent vizuální efektů Richard Friedlander.
Vedoucí vizuálních efektů Eran Dinur k tomu dodává: „Věřím, že všichni z týmu budou souhlasit, když řeknu, že práce na tomhle filmu byla pro nás dosud největší výzvou, a to nejen díky složitosti osvětlení, ale také kvůli neustále se pohybující kameře, která měnila perspektivu záběrů.“ Allen při práci rád používá dlouhé záběry bez střihu, delší než používají jiní filmaři ve svých filmech. „Standardní počet filmových políček v jednom záběru v současných filmech je okolo 150 – 200. Allen má jeden záběr dlouhý 2000 – 5000 filmových políček,“ říká producent vizuálních efektů Glenn Allen.
Film se jmenuje Kolo zázraků kvůli hlavní dominantě zábavního parku Coney Island. Velké ruské kolo je viditelné téměř v každém záběru. Zároveň má i metaforický význam. „Postavy příběhu svým způsobem dokola opakují stejný typ chování,“ říká Belushi. „I když Humpty strašně moc touží po změně, i když Ginny touží po změně, stále ve svém chování opakují stejné vzory. Je to začarovaný cyklus jejich životů a vzájemných závislostí, ze kterého se nemohou vymanit.“
Woody Allen říká: „Pohled z „kola zázraků“ je nádherný, ale když jste pod ním, v reálném životě, kouzlo mizí. To kolo ve filmu symbolizuje prvek romantiky a krásy, ale také prvek marnosti a zmaru.“
Nejnovější komentáře