Kritiky.cz > Speciály > Kolo zázraků - O filmu

Kolo zázraků - O filmu

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Pro Woodyho Allena měl Coney Island odjak­ži­va zvlášt­ní kouz­lo, této loka­ce vyu­žil již při natá­če­ní fil­mu Annie Hallová (1977). Na toto mís­to má mno­ho šťast­ných vzpo­mí­nek, když tam cho­dil jako dítě. „Rozkvět Coney Islandu začal mno­hem dřív než jsem se naro­dil,“ říká Allen. „Pokaždé mě to tam zau­ja­lo. Rušné mís­to se spous­tou lidí, dělo se tam stá­le tolik věcí, z toho mís­ta čiše­la živel­ná atmo­sfé­ra. Vždy jsem si mys­lel, že je tam pro­vo­ka­tiv­ní a doko­na­lá atmo­sfé­ra pro dra­ma­tic­ký pří­běh.“

Jako mno­ho dal­ších Allenových fil­mů, i Kolo zázra­ků je pří­běh, kte­rý v sobě zahr­nu­je lás­ku a zra­du. „Ať už čte­te řec­ké tragé­die, Stendhala, Tolstoye nebo Dickense, jejich pří­běhy jsou stá­le aktu­ál­ní, pro­to­že popi­su­jí stá­le se opa­ku­jí­cí úzkos­ti a kon­flik­ty. Obsahují spous­tu slo­ži­tých, hlu­bo­kých, inten­ziv­ních               a dra­ma­tic­kých poci­tů. Vždy mě při­ta­ho­va­ly hlav­ně pro­blémy a kom­pli­ko­va­nost žen­ské duše. Po sta­le­tí mají muži ten­den­ci být méně demon­stra­tiv­ní, co se týká jejich utr­pe­ní. Muži utr­pe­ní uka­zo­vat nesmě­jí. Zatímco ženy jsou ve svých emo­cích ote­vře­něj­ší. Natočil jsem hod­ně kome­di­ál­ních pří­bě­hů, ale když jsem se roz­ho­dl pro dra­ma­tic­ký, téměř vždy byl o ženách v kri­tic­kých situ­a­cích.“

Allen vědo­mě píše vel­ké žen­ské role, jako je Ginny v Kole zázra­ků. Chce, aby jeho posta­vy byly oprav­do­vou výzvou pro nej­ta­len­to­va­něj­ší hereč­ky. „Snažím se do svých rolí obsa­zo­vat hereč­ky, kte­ré mají vel­ký herec­ký roz­sah, hlou­bu            a inten­zi­tu ve svém vyja­d­řo­vá­ní. Chci jim svý­mi role­mi poskyt­nout pří­le­ži­tost uká­zat jejich talent,“ říká Allen.

Ginny v Kole zázra­ků je bez­po­chy­by jed­nou z tako­vých hrdi­nek. „Věděl jsem, že potře­bu­ji vel­mi nada­nou hereč­ku,“ vzpo­mí­ná Allen. „Je jen vel­mi ome­ze­ný počet here­ček, u kte­rých je jejich herec­ký pro­jev oprav­du hlu­bo­ký. Jednou z nich je Kate Winslet, tak­že když jsme zva­žo­va­li hereč­ku do hlav­ní role, její jmé­no se obje­vi­lo jako jed­no z prv­ních.“

Kate Winslet oka­mži­tě pozna­la pří­le­ži­tost a mimo­řád­nost nabí­ze­né role, ale záro­veň měla znač­né oba­vy. „Byla jsem vydě­še­ná, pro­to­že jsem měla pocit, že nevím, kde začnu. A kdy­bych selha­la, tak bych si to neod­pus­ti­la“ říká Winslet. „Byla pro mě vel­ká zod­po­věd­nost, abych něko­ho tak slo­ži­té­ho zahrá­la jako reál­nou posta­vu, měla jsem strach, aby se z ní nesta­la kari­ka­tu­ra. Woody mě chtěl ve svém fil­mu, tak­že jsem udě­la­la vše pro to, abych ze sebe vyda­la to nej­lep­ší.“

Když se s Ginny popr­vé setká­vá­me, pra­cu­je jako ser­vír­ka, žije v man­žel­ství bez lás­ky a nese si s sebou zbyt­ky boles­ti­vé minu­los­ti. „Ginny měla těž­ký život,“ říká Allen. „Když byla mla­dá, spl­nil se jí sen. Stala se hereč­kou, vda­la se za muže, kte­rý ji milo­val a ona milo­va­la jeho a měli dítě. Jenže Ginny nedo­ká­za­la odo­lat poku­še­ní a zača­la si romá­nek s jed­ním her­cem. To způ­so­bi­lo totál­ní roz­pad její­ho man­žel­ství. Pak zača­la pít a její prá­ce tím trpě­la.“

Winslet říká: „Ginny věří, že byla dob­rá hereč­ka a moh­la mít dobrou kari­é­ru        a šťast­ný život. Já si mys­lím, že nikdy dob­rá neby­la. Naštěstí tohle ale nikdy nezjis­ti­la.“

V nej­těž­ším bodě své­ho živo­ta Ginny potká­vá Humptyho (Jim Belushi), kte­rý prá­vě pro­chá­zí slo­ži­tým obdo­bím. Jaho žena zemře­la a jeho dce­ra Carolina utek­la a vza­la si gan­gs­te­ra. Ginny a Humpty by byli schop­ni pomo­ci jeden dru­hé­mu       a zno­vu se posta­vit na nohy. Ale Ginny si uvě­do­mu­je, že man­žel­stvím s Humptym se usa­di­la v živo­tě, kte­rý ji nikdy nebu­de napl­ňo­vat.

„Ve chví­li, kdy Ginny pře­ko­ná kri­zi, začí­ná chá­pat, že své­ho muže opra­vu nemá ráda,“ říká Allen. „Humpty jí byl opo­rou, když to potře­bo­va­la. Ale ona tou­ží po něčem vzru­šu­jí­cím a dob­ro­druž­ném. S Humptym se její život vytrá­cí.“

Jim Belushi hra­je Humptyho, Ginnyina man­že­la. „Humpty je pro ženy vel­mi sla­bý a nedo­ká­že být sám,“ říká Belushi. „Ztratil obě své ženy sou­čas­ně. To pro něj bylo devas­tu­jí­cí a on začal pít. Když se obje­vi­la Ginny, zasáh­la a vytáh­la ho z pro­pas­ti. Jenže Ginny nad ním pře­vza­la kon­t­ro­lu, pro­to­že ví, ze Humpty by nezvlád­nul její odchod. Pokud by ztra­til Ginny, zemřel by.“

Winslet se domní­vá, že Ginny také nemů­že bez Humptyho žít. „Nemůže být sama, pro­to­že je pří­liš zra­ni­tel­ná,“ říká Winslet. „Co mám na Ginny ráda, jsou momen­ty její křeh­kos­ti. Ginny je sice křeh­ká, ale když se před ní obje­ví něja­ká pře­káž­ka, je jed­no, jest­li ji bude muset pře­sko­čit, pře­lézt nebo pod­lézt. Vždycky půjde dál.“

Rutina man­žel­ské­ho páru je naru­še­na neo­če­ká­va­ným pří­cho­dem Humptyho dce­ry Caroliny (Juno Temple), kte­rou Humpty pět let nevi­děl, ani s ní nemlu­vil. „Carolina je dív­ka, kte­rá je na míst­ní pomě­ry neo­by­čej­ně krás­ná,“ říká Allen. „Nechala se okouz­lit míst­ním gan­gs­te­rem, kte­rý jí kupo­val šper­ky a dár­ky, kte­ré jí jiní klu­ci nemoh­li dopřát. Svedl ji a ona si ho vza­la. Nějakou chví­li man­žel­ství fun­go­va­lo, ale potom se vše zhor­ši­lo a roze­šli se. Ke Carolině se dosta­nou agen­ti FBI a ona jim řek­ne pár věcí o kšef­tech své­ho býva­lé­ho man­že­la. Tím se pro býva­lé­ho sta­ne nepo­ho­dl­nou a on ji chce nechat odstra­nit, pro­to­že toho ví pří­liš,“ říká Temple.

Protože se Carolina bojí o svůj život, roz­hod­ne se ukrýt u své­ho otce, pro­to­že její býva­lý man­žel ví, jak hoř­ký s otcem měla vztah. Domov je to posled­ní mís­to, kde by ji hle­dal. „Nejsem si jis­tá, že Carolina zvo­li­la nej­bez­peč­něj­ší plán, ale nemys­lím, že má něja­kou jinou mož­nost,“ říká Temple. „Ale mož­ná má také pod­vě­do­mý pocit, že ji otec ochrá­ní. Stejně tak, jako když byla malá. Jenže Carolina netu­ší, co se s jejím pří­jez­dem může stát. Nepřemýšlí o důsled­cích, kte­ré by její pří­chod mohl způ­so­bit. Myslím, že ve své nai­vi­tě a nevin­nos­ti vidí pou­ze světlou strán­ku věci a vlast­ně se domů těší.“

Přestože Humpty měl v plá­nu nikdy své dce­ři neod­pus­tit, jeho postoj se rych­le mění. „Příjezd Caroliny Humptyho obo­ha­cu­je. S jeho dce­rou ho pojí lás­ka mno­hem hlub­ší než jakou při­ná­ší život s Ginny,“ říká Belushi. „Carolinin pří­jezd zna­me­ná pro Humptyho dru­hou šan­ci. Od té doby se Humpty mění. Začne pro ni spo­řit pení­ze, aby jí mohl zapla­tit večer­ní ško­lu a ona tak dosta­la šan­ci na lep­ší život.“

Ginny ale roz­hod­ně Humptyho zno­vuna­le­ze­nou vášeň nesdí­lí. „Myslím,že ji Humpty roz­či­lu­je, pro­to­že najed­nou uka­zu­je svou lep­ší strán­ku, kte­rou ona před­tím nikdy nevi­dě­la,“ říká Winslet. „Když může Humpty tak zbož­ňo­vat svou dce­ru, proč takhle nikdy nezbož­ňo­val ji? Nikdy se o ni nesta­ral tak, jako              o Carolinu. S pří­cho­dem Caroliny je Humptyho malý svět kom­plet­ní. Ale Ginny chce mno­hem víc.“

Ginnyino vysvo­bo­ze­ní při­chá­zí v podo­bě Mickeyho (Justin Timberlake), hez­ké­ho mla­dí­ka, býva­lé­ho námoř­ní­ka, kte­rý v létě pra­cu­je jako plav­čík na Coney Islandu a při­pra­vu­je se na stu­di­um dra­ma­tu na uni­ver­zi­tě v New Yorku. „Mickeyho vel­ké přá­ní je stát se spi­so­va­te­lem,“ říká Timberlake. „Vzhlíží ke kla­sic­kým dílům spi­so­va­tel­ských veli­ká­nů a věří, že lidé, kte­ré ze své plav­čí­kov­ské věže pozo­ru­je, se jed­nou sta­nou hlav­ní­mi hrdi­ny skvě­lé diva­del­ní hry, kte­rou napí­še.“

Mickey je také vypra­vě­čem pří­bě­hu. „Myslím, že s postu­pu­jí­cím pří­bě­hem si začne­te klást otáz­ku, jak spo­leh­li­vým vypra­vě­čem Mickey ve sku­teč­nos­ti je,“ říká Timberlake. „Protože je jas­ně vidět, že je se vše­mi zúčast­ně­ný­mi vel­mi pro­po­jen.“

Zvláštní pozor­nost věnu­je Mickey Ginny. Špehuje jí, když se pro­chá­zí na plá­ži. Dokáže se vcí­tit do její melan­cho­lie. „Mickey je bez­na­děj­ný roman­tik a doká­že chy­by člo­vě­ka vní­mat jako krás­né,“ říká Timberlake. „Mickey řek­ne Ginny, že je v ní něco tra­gic­ké­ho a mys­lí to jako kom­pli­ment, jako, že to ji dělá neu­vě­ři­tel­ně sexy. Ale já si mys­lím, že víc než do Ginny je zami­lo­va­ný do její­ho smut­né­ho osu­du.“

Allen říká: „Mickey je zami­lo­va­ný do mysti­ky psa­ní. Žít na ves­ni­ci, mít vztah se star­ší vda­nou ženou. Všechny tyto roman­tic­ké myš­len­ky trpí­cí­ho spi­so­va­te­le jsou pro něj láka­vé. Je v obdo­bí, kdy má ten­cen­ci roman­ti­zo­vat vše oko­lo sebe. Nejsmutnější ohled­ně Mickeyho je to, že se prav­dě­po­dob­ně nesta­ne spi­so­va­te­lem, kte­rým by chtěl být. Myslím, že uči­ní pár poku­sů, napí­še prů­měr­né věci, ale nesta­ne se Euripidem nebo O´Neillem.“

Než Ginny pozna­la Mickeyho, žila život bez nadě­je, s malou pomo­cí pilu­lek na boles­ti hla­vy a lah­ví whis­ky ukry­tou pod umy­va­dlem. Ale setká­ní s Mickeym všech­no změ­ní. „Jakmile se v jejím živo­tě obje­ví Mickey, je to jak explo­ze sop­ky. Ginny je opět ote­vře­ná a šťast­ná,“ říká Winslet. „Mickey před­sta­vu­je svět,           o kte­rém Ginny sni­la v nejdi­vo­čej­ších snech. Milují se, Mickey jí šeptá slad­ké nesmys­ly, schá­ze­jí se pod pro­me­ná­dou v deš­ti, on jí reci­tu­je bás­ně. Ginny začí­ná věřit, že mož­ná může mít jiný život.“

Vše se změ­ní, když Ginny bezděč­ně před­sta­ví Mickeyho Carolině. On je jí napros­to uchvá­cen. „Mickey věří v lás­ku na prv­ní pohled a setká­ní s Carolinou je pro něho jak zásah bleskem,“ říká Timberlake. „Během krát­kých chvil, kte­ré spo­lu s Carolinou strá­ví se dozví­dá o jejím živo­tě a čím víc sly­ší, tím víc je fas­ci­no­ván tím, co zaži­la v tak mla­dém věku. V Mickeym je vášeň, kte­rou v sobě má i Carolina,“ říká Juno Temple. „Mickey je umě­lec a to pro ni před­sta­vu­je něco nové­ho.“

Ginnyino pode­zře­ní, že je Mickey zami­lo­va­ný do Caroliny, v ní vyvo­lá vel­mi inten­ziv­ní reak­ci. „Nikdy před­tím neza­ži­la tako­vý nával žár­li­vos­ti,“ říká Winslet. „Myslím, že je žár­li­vos­tí napros­to pohl­ce­na, nedo­ká­že se sou­stře­dit na nic jiné­ho, má pocit, že pro­pa­dá šílen­ství.“

Winslet zjis­ti­la, že ztvár­ně­ní pře­ro­dů Ginny z truchlí­cí­ho a ode­vzda­né­ho člo­vě­ka do závrat­ných výšin štěs­tí a násled­ně do pas­ti sží­ra­vé žár­li­vos­ti byly nesmír­ně nároč­né. „Ginny na mě měla obrov­ské poža­dav­ky, v pod­sta­tě jsem zjis­ti­la, že „hra­ju“ dru­hé hous­le a ona nade mnou pře­vza­la kon­t­ro­lu,“ říká Winslet o své posta­vě. „Některé věci ohled­ně Ginny jsou nároč­né na ztvár­ně­ní. Její myš­le­ní      a fun­go­vá­ní pro mě jako pro hereč­ku bylo vyčer­pá­va­jí­cí. Bylo to jako kdy­bych byla uvěz­ně­na 24 hodin den­ně upro­střed váleč­né vřa­vy. Ale přes­to jsem celé natá­če­ní milo­va­la, i když mi při­nes­lo obrov­ské množ­ství stra­chu a stre­su. Milovala jsem ten pocit, kdy vás někdo totál­ně vyždí­me. Bylo to asi nej­víc vzru­šu­jí­cí natá­če­ní, jaké jsem zaži­la.“

Allen byl ze spo­lu­prá­ce s Winslet nad­še­ný: „Když jsem při scé­ně od Kate potře­bo­val něja­kou emo­ci, sta­či­lo říct a ona byla oka­mži­tě schop­ná před­vést přes­ně to, co jsem chtěl. Bylo to úžas­né. Jako bych měl k dis­po­zi­ci doko­na­lou jader­nou zbraň. Byla schop­ná zahrát coko­liv a udě­la­la to rych­le a bez chy­by. Vlastně vět­ši­nou neby­lo potře­ba, abych jí něco vysvět­lo­val. Přečetla scé­nář         a přes­ně vědě­la, co má dělat. Když si neby­la jis­tá, zepta­la se. Nechtěl jsem pří­liš zasa­ho­vat do toho, co dělá z Kate skvě­lou hereč­ku.“

Justin Timberlake byl pro Allena pra­vou sta­ro­mód­ní holly­wo­od­skou hvězdou v tom nej­lep­ším smys­lu slo­va. „Kdyby byla tři­cá­tá, čty­ři­cá­tá nebo pade­sá­tá léta, Justin by mohl stát po boku her­ců jako byl Gable nebo Bogart,“ říká Allen. „Byl ve svém živlu. Justin doká­zal zapl­nit a roz­zá­řit kaž­dou scé­nu, ve kte­ré se obje­vil. Má všech­no. Je prvotříd­ní herec a jako plav­čík, kte­rý je lamač žen­ských srd­cí, je napros­to věro­hod­ný.“

Pro Timberlakea byla prá­ce s Allenem potě­še­ním: „Woody má při prá­ci svůj vlast­ní postup,“ říká Timberlake. „Pracuje rych­le a nedá­vá pro­stor pro chy­by. Točí fil­my už vel­mi dlou­ho a kaž­dou scé­nu je scho­pen opa­ko­vat dva­krát až pět­krát. Ze začát­ku to pro mě bylo zastra­šu­jí­cí, ale po chví­li jsem zjis­til, že to při­ná­ší uvol­ně­ní a zába­vu, pro­to­že jsem se nemu­sel sta­rat o to, že jsem před­tím tře­ba něco zka­zil. Dostal jsem mož­nost hrát se sku­pi­nou oprav­tu nada­ných         a talen­to­va­ných her­ců, kte­ří mi pomá­ha­li.“

Allen si popr­vé všim­nul Jima Belushiho ve fil­mu Edwarda Zwicka Ohledně minu­lé noci (About Last Night…, 1986). „V té době jsem si řekl: Kdo je ten chlap?“ říká Allen. „Je nesmír­ně dob­rý herec, jeho hra­ní se mě dotý­ka­lo. Řekl jsem si, že mu mož­ná jed­nou zavo­lám. A teď o 30 let poz­dě­ji jsem pře­mýš­lel, kdo by se hodil na roli Humptyho. Zavolal jsem mu a po pěti­mi­nu­to­vém setká­ní jsem věděl, že bude skvě­lý Humpty. Myslím, že jeho výkon hod­ně lidí pře­kva­pí. Je plný emo­cí, poci­tů a rea­li­ty.“

Belushi říká: „Woody vám dává hod­ně pro­sto­ru. Učil jsem se scé­nář do posled­ní­ho pís­men­ka už tři měsí­ce před začát­kem natá­če­ní. A když jsme zača­li, Woody při­šel a řekl: Tohle, co říkáš, jsou slo­va spi­so­va­te­le. Dělej co chceš, aby se z nich sta­la tvo­je slo­va. Takže jsem pár věcí změ­nil a při­způ­so­bil si je. Bylo skvě­lé s Woodym pra­co­vat a vel­mi zábav­né se toho natá­če­ní zúčast­nit.“

Allen hle­dal vhod­nou hereč­ku pro roli Caroliny poměr­ně dlou­ho. Až mu cas­tingo­vá reži­sér­ka Patricia DiCerto při­nes­la nahráv­ku brit­ské hereč­ky Juno Temple. „Juno je bri­lant­ní,“ říká Allen. „Je ve svém pro­je­vu vel­mi dojem­ná a má všech­ny potřeb­né prv­ky pro roli Caroliny. Zaprvé, je hezká a sexy nato­lik, aby se v reál­ném živo­tě sta­la stře­dem pozor­nos­ti, když ji potká­te. Ale není tak okouz­lu­jí­cí krás­ka jako Marylin Monroe, u kte­ré bys­te nikdy nevě­řil, že by se moh­la na Coney Islandu nebo kde­ko­liv jin­de dostat do pro­blé­mů. A za dru­hé, neu­vě­do­mu­je si svou rafi­no­va­nost. Jsem si jis­tý, že Juno může hrát ty nej­vět­ší role, ale tady doká­za­la hrát jakousi niž­ší tří­du, „sta­rou­sed­lí­ka“ z Coney Island.“

Stejně jako její kole­go­vé, Juno Temple také oce­ňo­va­la způ­sob Allenovy prá­ce. „Woody vám při natá­če­ní nepo­sky­tu­je pří­liš vel­ké zpět­né vaz­by. Ale když to udě­lá, vždy má prav­du, když po vás chce něja­kou změ­nu,“ říká Temple. „Natáčení dlou­hých, ply­nu­lých scén je cho­re­o­gra­fic­ky vel­mi nároč­né. Woody má vždy přes­nou před­sta­vu, kde má kte­rá posta­va stát, kam se pohnout a co při tom říkat, aby byl výsled­ný záběr doko­na­lý. Někdy jen chtěl, abys­te tře­ba dali nohu víc dole­va kvů­li osvět­le­ní.“

Kolo zázra­ků je po Café Society dru­hým fil­mem, na kte­rém Allen spo­lu­pra­co­val s kame­ra­ma­nem Vittoriem Storarem (Oscar za fil­my Poslední císař, Rudí, Apokalypsa). „Vittorio je geni­ál­ní kame­ra­man, tak­že mé veš­ke­ré před­sta­vy         o jed­not­li­vých scé­nách jsem s ním kon­zul­to­val,“ říká Allen. Pro Kolo zázra­ků navrh­nul Storaro Allenovi ve vizu­ál­ním ztvár­ně­ní fil­mu odli­šit bar­vy a nasví­ce­ní pro scé­ny obou hlav­ních žen­ských rolí. „Věřím, že svět­lo a barva může být pou­ži­ta stej­ně jako hud­ba a dia­lo­gy,“ říká Storaro. „Každá barva má svou fyzi­o­lo­gii. Teplé bar­vy zvy­šu­jí krev­ní tlak a vel­mi stu­de­né ho sni­žu­jí. Takže jsem pou­žil všech­ny tep­lej­ší tóny žlu­té, oran­žo­vé a čer­ve­né při scé­nách s Ginny           a Carolinu jsem vizu­a­li­zo­val do tónů svět­le mod­ré. Takže bar­vy hra­jí stej­ně jako posta­vy a když je Mickey upro­střed, jeho barev­ná šká­la se při­způ­so­bu­je ženě, kte­rá je mu prá­vě blíz­ká.“

„Ginny je čas­to vidět při zápa­du slun­ce, kdy tep­lé tóny čer­ve­né­ho a oran­žo­vé­ho slun­ce sym­bo­li­zu­jí její při­pou­ta­nost k minu­los­ti,“ říká Storaro. „Jelikož Carolina je spo­je­ná s budouc­nos­tí, žije pře­váž­ně v mod­ré „magic­ké hodi­ně“, tedy v čase po zápa­du slun­ce, ale před­tím než vyjde měsíc. Chtěl jsem, aby náš film měl poe­tic­ké a diva­del­ní vzru­še­ní, ale abych záro­veň udr­žel rea­li­tu, aby se divá­ci moh­li zto­tož­nit s posta­va­mi a zají­mal je vývoj pří­bě­hu. Nicméně bar­vy se mění upro­střed scén, aby se zdů­raz­ni­la diva­del­ní tragé­die, kte­rá je vlast­ně zákla­dem toho­to pří­bě­hu.“

Allenova před­sta­va Humptyho a Ginnyina bytu byla, že budou žít pří­mo v srd­ci zábav­ní­ho par­ku, bez úni­ku před stá­le bli­ka­jí­cí­mi svět­ly. Vedoucí scé­no­graf Santo Loquasto našel vhod­nou loka­ci ve dru­hém pat­ře budo­vy v Nyacu v New Yorku. Allenovi i Storarovi se líbi­la, ale přes­to se nako­nec fil­ma­ři roz­hod­li, že efek­tiv­něj­ší bude posta­vit něco podob­né­ho v Silvercup stu­di­ích na Long Islandu v New Yorku.

„Charakter pro­sto­ru půso­bí vel­mi zra­ni­tel­ně, je plný oken,“ říká Loquasto. „Je to voye­u­ris­tic­ký pro­stor, z něhož není úni­ku před svět­ly z par­ku.“

Exteriéry fil­mu se natá­če­ly na sku­teč­ných mís­tech na Coney Island a na pár mís­tech v New Yorku. „Natáčeli jsme na mís­tech, kte­rá od 50. let exis­tu­jí v téměř nezmě­ně­né podo­bě,“ říká Loquasto. „Museli jsme udě­lat pár úprav. Postavili jsme před obchod­ní­mi domy spous­tu obcho­dů s imi­ta­cí původ­ních fasád té doby.“ Některé fasády domů fil­ma­ři pře­kry­li obrov­ský­mi vytiš­tě­ný­mi pla­ká­ty. „S lid­mi v dobo­vých kos­tý­mech to vypa­dá doce­la pře­svěd­či­vě,“ říká Loquasto.

Podnik, kde pra­cu­jí Ginny a Carolina, je v sou­čas­né době sku­teč­ná restau­ra­ce Ruby´s Bar & Grill na pro­me­ná­dě.

Kostýmní návr­hář­ka Suzy Benzinger muse­la sehnat tisí­ce kos­tý­mů. Mnoho z nich jsou ori­gi­nál­ní oděvy zakou­pe­né on-line nebo zapůj­če­né a zby­tek fil­ma­ři vyro­bi­li. „Každá oso­ba, kte­rou vidí­te na plá­ži, s sebou měla až tři taš­ky oble­če­ní,“ říká Bezinger. „Chtěli jsme na plá­ži hod­ně oble­če­ní, kte­ré bude viset ze slu­neč­ní­ků, pro­to­že hod­ně návštěv­ní­ků si nemoh­lo dovo­lit pla­tit 10 cen­tů pokaž­dé, když se chtě­li pře­vléct. Takže se pře­vlé­ka­li na plá­ži.“ Postavy žen v 50. letech byly hod­ně odliš­né. „V té době měly ženy oblé křiv­ky, ale nosi­ly zvý­raz­ně­né pasy. Dnešní ženy jsou jiné, jejich posta­vy jsou spí­še čtver­co­vé nebo obdél­ní­ko­vé.“

Benzinger muse­la hereč­ky v pase sta­ho­vat, aby jejich posta­vy měly pod šaty správ­ný tvar pade­sá­tých let. „Herečky se na nás díva­ly, jako bychom je muči­ly, tak­že jsme jim muse­li opa­ko­va­ně říkat: Tohle jsou věci, kte­ré ženy v té době nosi­ly.“

Jedinou výjim­kou byla Kate Winslet. „Řekla mi: Se mnou tohle uta­ho­vá­ní dělat nemu­síš. Mám posta­vu, kte­rá byla stvo­ře­ná přes­ně pro tuh­lé éru. A byla to prav­da. Oblékla si šaty z pade­sá­tých let a bum. Seděly jí jako uli­té,“ dodá­vá Benzinger.

Benzinger při­pra­vo­va­la pro Winslet osob­ní kos­týmy. Snažila se je dělat jed­no­du­ché, nekom­pli­ko­va­né. „Její šaty jsou upnu­té pod ňad­ry,“ říká Benzinger. „Kate i já jsme cíti­li, že Ginny nechce, aby si man­žel všim­nul něja­ké změ­ny         a vytu­šil její milost­nou afér­ku. Takže Kate nosí typo­vě stej­né oble­če­ní celou dobu. Jen spod­ní prádlo jsme pro ni při­pra­vi­li hez­čí, raj­cov­něj­ší. Publikum si toho nemu­sí nut­ně všim­nout, ale Kate to pomá­ha­lo při hra­ní.“

Největší výzvou byl pro Benzinger plav­čí­kov­ský kos­tým Justina Timberlakea. „Probírala a vyřa­zo­va­la jsem jed­nu fot­ku z té doby za dru­hou,“ říká Benzinger. „Mám chla­pí­ka, od kte­ré­ho si kupu­ju dobo­vé fot­ky poměr­ně čas­to. Ale když jsem potře­bo­va­la fot­ky plav­čí­ků z Coney Island, měl jen dva mizer­né, zrni­té obráz­ky.“

Benzinger našla časo­pis Esquire z roku 1949, kde byl roz­ho­vor s hlav­ním plav­čí­kem Martym Alvinem. Našla ho na Floridě a on jí poslal sta­ré album            a při­lo­žil dopis s popi­sem plav­čí­kov­ských uni­fo­rem té doby.

„Originální oděv byl z hrubé ple­te­né vlny, ale bála jsem se, že mě Justin zastře­lí, když ho do toho budu chtít obléct. Takže jsem pro něj navrh­la uni­form­nu z vlny     a hed­vá­bí, aby se neu­škrá­bal k smr­ti. Myslím, že nejdřív nebyl nad­še­ny, ale má skvě­lou figu­ru. Cokoliv si vez­me na něm vypa­dá skvě­le!“

Velkolepost pře­pl­ně­ných plá­ží Coney Islanduu v pade­sá­tých letech pomoh­la optic­ky dotvo­řit spo­leč­nost Brainstorm Digital, skvě­lý tým na zvlášt­ní efek­ty. Celá pro­me­ná­da za plá­ží, včet­ně budov, stán­ků a dal­ší­ho byla vytvo­ře­na pomo­cí foto­re­a­lis­tic­kých vizu­ál­ních efek­tů. V zábě­ru při pří­cho­du Caroliny je vidět sku­teč­né rus­ké kolo, ale to, kte­ré je vidět skr­ze okna rodin­né­ho bytu, bylo vytvo­ře­né v Brainstorm Digital, stej­ně jako výhle­dy z oken na pláž, stro­my, oce­án a oblo­hu.

Tvůrci zvlášt­ních efek­tů tuto ilu­zi nejen vytvo­ři­li, ale doká­za­li ji při­způ­so­bit jem­né­mu osvět­le­ní, kte­ré vytvo­řil kame­ra­man Storaro. „Vittoriova prá­ce s kame­rou je jako dyna­mic­ké malo­vá­ní s barva­mi a svět­lem a my jsme se tomu muse­li při tvor­bě vizu­ál­ních efek­tů v post pro­duk­ci při­způ­so­bit,“ říká pro­du­cent vizu­ál­ní efek­tů Richard Friedlander.

Vedoucí vizu­ál­ních efek­tů Eran Dinur k tomu dodá­vá: „Věřím, že všich­ni z týmu budou sou­hla­sit, když řek­nu, že prá­ce na tomhle fil­mu byla pro nás dosud nej­vět­ší výzvou, a to nejen díky slo­ži­tos­ti osvět­le­ní, ale také kvů­li neu­stá­le se pohy­bu­jí­cí kame­ře, kte­rá měni­la per­spek­ti­vu zábě­rů.“ Allen při prá­ci rád pou­ží­vá dlou­hé zábě­ry bez stři­hu, del­ší než pou­ží­va­jí jiní fil­ma­ři ve svých fil­mech. „Standardní počet fil­mo­vých polí­ček v jed­nom zábě­ru v sou­čas­ných fil­mech je oko­lo 150 – 200. Allen má jeden záběr dlou­hý 2000 – 5000 fil­mo­vých polí­ček,“ říká pro­du­cent vizu­ál­ních efek­tů Glenn Allen.

Film se jme­nu­je Kolo zázra­ků kvů­li hlav­ní domi­nan­tě zábav­ní­ho par­ku Coney Island. Velké rus­ké kolo je vidi­tel­né téměř v kaž­dém zábě­ru. Zároveň má             i meta­fo­ric­ký význam. „Postavy pří­bě­hu svým způ­so­bem doko­la opa­ku­jí stej­ný typ cho­vá­ní,“ říká Belushi. „I když Humpty straš­ně moc tou­ží po změ­ně, i když Ginny tou­ží po změ­ně, stá­le ve svém cho­vá­ní opa­ku­jí stej­né vzo­ry. Je to zača­ro­va­ný cyk­lus jejich živo­tů a vzá­jem­ných závis­los­tí, ze kte­ré­ho se nemo­hou vyma­nit.“

Woody Allen říká: „Pohled z „kola zázra­ků“ je nád­her­ný, ale když jste pod ním, v reál­ném živo­tě, kouz­lo mizí. To kolo ve fil­mu sym­bo­li­zu­je prvek roman­ti­ky        a krá­sy, ale také prvek mar­nos­ti a zma­ru.“

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Venom: Poslední tanec - Závěr trilogie Venom
23. října 2024Venom: Poslední tanec - Závěr trilogie Venom Eddie Brock (Tom Hardy) a Venom (Tom Hardy) mají v plánu vydat se z Mexika do New Yorku. Cestou si najdou nové přátele a objeví temnou hrozbu, která ohrožuje celý vesmír. Tato bitva prověří schopnosti našich…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Natáčení Steve Jobs: Za kulisami s Fassbenderem
3. dubna 2024Natáčení Steve Jobs: Za kulisami s FassbenderemTříaktový film Steve Jobs (2015) byl natočen postupně. Herci strávili na každém dějství čtyři týdny, dva týdny zkoušeli a poté dva týdny natáčeli. Kate Winslet uvedla, že u třetího dějství neměl Michael Fassbender na zkouškách ani…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Steve Jobs: Portrét geniálního vizionáře a jeho turbulentního vztahu s okolím
28. března 2024Steve Jobs: Portrét geniálního vizionáře a jeho turbulentního vztahu s okolímKdyž se Steve Jobs a geniální programátor Steve Wozniak dali do výroby osobních počítačů, byly jejich vztahy kamarádské a budoucnost před nimi vypadala růžově. Počítače měly budoucnost a Jobs to dobře věděl. Wozniak zase uměl představy…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
V tento den roku 1997 byl uveden film Titanic
19. prosince 2023V tento den roku 1997 byl uveden film TitanicVýroba filmu začala v roce 1995, kdy James Cameron natočil záběry skutečného vraku Titaniku. Podařilo se mu přesvědčit společnost 20th Century Fox, aby předem investovala 4 miliony dolarů do marketingu filmu, když ji přesvědčil, že publicita…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Avatar 2 se brzy dostane na streamovací služby, ale uživatelé Disney Plus si budou muset počkat
12. dubna 2023Avatar 2 se brzy dostane na streamovací služby, ale uživatelé Disney Plus si budou muset počkatAvatar: Cesta vody je konečně k dispozici na streamovacích službách, i když překvapivě Disney Plus zatím není jednou z nich. Tento pokračování původního filmu Avatar z roku 2009 se v kinech výhradně promítalo více než tři…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Titanic Jamese Camerona po 25 letech
7. února 2023Titanic Jamese Camerona po 25 letechV dubnu 1912 vyrazila luxusní zaoceánská loď Titanic z Anglie na svou první, a bohužel i poslední plavbu. Své pasažéry ale do cíle cesty nikdy nedovezla – narazila na ledovec a klesla pod hladinu. Tím začalo…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Avatar: The Way of Water a deseti nedokončených vedlejších linek
18. prosince 2022Avatar: The Way of Water a deseti nedokončených vedlejších linekPo třinácti letech jsme se dočkali pokračování filmu, který se drží na prvním místě žebříčku nejvýdělečnějších filmů v historii. Avatar: The Way of Water je jedním ze čtyř plánovaných pokračování snímku, kterým James Cameron v roce 2009 nasadil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Avatar: The Way of Water – Recenze – 90 %
15. prosince 2022Avatar: The Way of Water – Recenze – 90 %Uvedení dlouho očekávaného pokračování veleúspěšného filmu Avatar z roku 2009 bylo původně plánované už na rok 2014. Datum premiéry se však kvůli náročnosti příprav a samotného natáčení, technologické složitosti a pracné post-produkce mnohokrát posouvalo. Druhý díl, který…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Avatar: The Way of Water
13. prosince 2022Avatar: The Way of Water[caption id="attachment_339987" align="alignnone" width="760"] Zdroj: collider.com[/caption] Jake Sully (Sam Worthington), Neytiri (Zoe Saldana) a jejich děti musí na planetě Pandora po návratu starých nepřátel bojovat o přežití.... Původní Avatar Jamese Camerona se stal zásadním filmařským milníkem,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Divergence - 75 %
5. června 2022Divergence - 75 %Film byl natočen režisérem Neilem  Burgerem podle knižní předlohy Veronici Rothové. U autorky knih se jedná o trilogii knih Divergence, Rezistence, Aliance, kdy byla taktéž natočena trilogie stejnojmenných filmů. Ve filmu najdeme spoustu začínajících mladých herců,…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Debbie a její parťačky umí nosit krásné šaty
9. prosince 2021Debbie a její parťačky umí nosit krásné šatySteven Soderbergh a George Clooney si nejspíš u sklenky řekli, že už bylo dost parťáků a je potřeba ukázat, že i ženy umí loupit s vtipem a šarmem. Rozhodli se natočit film, který představí krásné ženy v nových…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Palmer - Zpěvák Justin Timberlake se časem kromě pěvecké kariéry pustil do herecké kategorie.
31. ledna 2021Palmer - Zpěvák Justin Timberlake se časem kromě pěvecké kariéry pustil do herecké kategorie.Po dvanácti letech ve vězení se Eddie Palmer (Justin Timberlake), bývalá středoškolská fotbalová hvězda, vrací domů a chce opět začít žít. Zanedlouho překvapivě naváže pouto se Samem (Ryder Allen), nezapadajícím chlapcem z problémové rodiny. Eddieho minulost…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Ammonite
8. prosince 2020AmmoniteV 40. letech 19. století hledá kdysi uznávaná Mary Anning (Kate Winslet) fosilie na nehostinném pobřeží moře, aby jejich prodejem vydělala na živobytí pro sebe a svojí nemocnou matku Molly (Gemma Jones). Nabídku bohatého turistu Rodericka Murchisona (James…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nákaza vás donutí mýt si častěji ruce
19. července 2020Nákaza vás donutí mýt si častěji ruceÚspěchem filmu může být kromě jeho estetické, zábavní nebo relaxační funkce také vyvolání paranoidního chování v důsledku jeho sledování. To se stalo například v případě Čelistí Stevena Spielberga. Dost možná na to aspiruje i film Stevena…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Most špionů - Nejen válečné filmy přinášejí zajímavé a napínavé lidské příběhy.
11. července 2020Most špionů - Nejen válečné filmy přinášejí zajímavé a napínavé lidské příběhy.Takový je film Most špionů, který zachycuje sestřelení amerického průzkumného letounu U-2  nad územím bývalého Svazu sovětských socialistických republik (SSSR). Stalo se tak 1. května roku 1960 a pilot letounu Francis Gary Powers se dostal do…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Daleko od hlučícího davu kvetou romantické představy
9. května 2020Daleko od hlučícího davu kvetou romantické představyPříběhy z viktoriánské Anglie mají své kouzlo a hrdiny, kteří se potýkají s tvrdými životními podmínkami nebo předsudky společnosti. Příběh Bathsheby Everdene zachycuje nejen její snahu o sebevyjádření a prosazení vlastní vůle, ale také osudy několika jejich obdivovatelů…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 1,47452 s | počet dotazů: 351 | paměť: 24715 KB. | 02.09.2025 - 13:39:56