Kritiky.cz > Recenze > Koralína a svět za tajnými dveřmi

Koralína a svět za tajnými dveřmi

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Se zpož­dě­ním něko­li­ka měsí­ců za svě­to­vou pre­mi­é­rou vstu­pu­je do našich kin 7 let sta­rá kni­ha Neila Gaimana Coraline, pře­ta­že­ná Henry Selickem do ani­mo­va­né­ho fil­mu Koralína a svět za taj­ný­mi dveř­mi. Animovaný film samot­ný vždyc­ky trpěl men­ší kri­zí iden­ti­ty, neob­sa­hu­je tolik vizu­ál­ních infor­ma­cí jako hra­ný film a musel se srov­ná­vat se svo­jí samo­zřej­mou fikč­nos­tí, což spous­tě divá­ků děla­lo a dělá pro­blém, jak k němu při­stu­po­vat jako k váž­né­mu médiu.
Tuhle pozi­ci nezmě­ni­la ani nedáv­ná vlna CG fil­mů, kte­rá sice ohro­mu­je svo­jí obraz­nos­tí a hra­vos­tí, ale jakou­ko­li refle­xi zase pře­bí­jel úžas nad pou­ži­tou tech­no­lo­gií a její­mi mož­nost­mi. Proti vše­o­bec­né­mu odka­zu ani­mo­va­né­ho fil­mu domé­ně dět­ské­ho divá­ka se tak sta­vě­lo hlav­ně pár lout­ko­vých ani­má­to­rů (nepla­tí to tře­ba o japon­ské ani­ma­ci, kte­rá měla svůj vlast­ní vývoj).

Za sou­čas­nost může­me mlu­vit o těch nej­zná­měj­ších - Tim Burton a Henry Selick (spo­lu stu­do­va­li ani­ma­ci, pra­co­va­li u Disneyho a oba poté ode­šli). Jenže Tim Burton nato­čil Batmany, Mars úto­čí a dal­ší sil­ně sty­li­zo­va­né fil­my, než se vrá­til k ani­ma­ci, a když mu poté Selick reží­ro­val pří­běh Ukradené Vánoce, Burton slí­zl všech­nu sme­ta­nu. Nebude nic div­né­ho, že jejich fil­my pra­cu­jí s podob­nou este­ti­kou a podob­ný­mi nástro­ji, i když roz­dí­ly tu jsou - Henry Selick se věnu­je hod­ně stop-motion ani­ma­ci - sní­má­ní aran­žo­va­ných mode­lů (lou­tek) záběr po zábě­ru - a méně té počí­ta­čo­vé.
Gaimanova Koralína a svět za taj­ný­mi dveř­mi vzni­ka­la jako pohád­ka pro jeho dce­ru, máme tu tedy malou Koralínu v hlav­ní roli, zlou čaro­děj­ni­ci a kla­sic­ký pří­běh o odva­ze. Vyprávění je opro­ti před­cho­zí­mu fan­ta­sy Hvězdný prach kla­sič­těj­ší, pohád­ko­věj­ší, ačko­liv nebyl by to Gaiman, aby pohád­ku neza­sa­dil do sou­čas­né­ho svě­ta, nesna­žil se vnést něja­ký dneš­ní pro­blém a kom­bi­no­vat všech­no s para­lel­ním svě­tem fan­ta­zie. A nebyl by to Selick, aby se do fil­mo­vé­ho pře­pi­su tako­vé­ho vyprá­vě­ní s rados­tí nepus­til..

Koralína jako ener­gic­ké, zvě­da­vé, roz­ver­né před­pu­ber­tál­ní dítě trp­ce sná­ší pře­stě­ho­vá­ní s rodi­či z měs­ta do staré­ho domu doslo­va upro­střed niče­ho. Nějakou dobu jí zaba­ví pro­hle­dá­vá­ní zahra­dy (což při­po­me­ne atmo­sfé­ru sta­ré fan­task­ní kni­hy Zahrada Karla Högera), při kte­rém nará­ží také na dal­ší nájem­ní­ky domu, otrav­né­ho a uke­ca­né­ho Wybieho, pana Bobinskyho s jeho myším cir­ku­sem, balet­ní duo sta­rých panen Spinkové a Forcibleové. Pro všech­ny je typic­ká jejich ego­cen­t­rič­nost, komo­le­ní jmé­na s Karolínou a omí­la­né před­sta­vo­vá­ní jejich „zají­ma­vé­ho“ živo­ta. Rodiče Koralíny jsou pro změ­nu napros­to zasek­nu­tí na své prá­ci a nema­jí na svou rato­lest ani čas, ani v důsled­ku zájem udě­lat si ho. Klasickým vyvr­cho­le­ním dne je sli­zo­vá veče­ře otce před spa­ním.

Povahu odo­sob­ně­né­ho svě­ta kopí­ru­jí šedé bar­vy, čas­té deš­ti­vé poča­sí, a v tako­vých časech zůstá­vá jedi­nou mož­nos­tí prů­zkum vnitř­nos­tí domu. Absolutní nud­nost desí­tek oken a dve­ří roz­ra­zí jed­ny zamče­né za tape­tou. Celý nový svět, kte­rý skrý­va­jí, Koralína začí­ná obje­vo­vat až při noč­ním prů­zku­mu, kdy obje­ví mís­to původ­ní­ho zazdě­ní prů­chod do alter­na­tiv­ní­ho sno­vé­ho pro­sto­ru. Tam je všech­no barev­něj­ší, zábav­něj­ší, dokon­ce tam jsou její jiní rodi­če a jsou pozor­ní, las­ka­ví a jiná mat­ka vaří skvě­lá jíd­la, Wybie nemlu­ví a poslou­chá, pan Bobinsky koneč­ně vytáh­ne na svět­lo svůj skvě­lý myší cir­kus a Spinková a Forcibleovou pro­klá­da­jí vtip­nou hru skvě­lý­mi akro­ba­tic­ký­mi čís­ly. Až na to, že mají všich­ni knof­lí­ky mís­to očí. V rea­li­tě rodi­če při­pi­su­jí dru­hý svět Koralíny její ima­gi­na­ci a pokra­ču­jí v nezájmu, ti jiní rodi­če ji vábí na jíd­lo a hry. Všechno je za taj­ný­mi dveř­mi zají­ma­věj­ší, až na Wybieho otr­ha­nou čer­nou koč­ku, kte­rá je pode­zře­le všu­de stej­ně ošk­li­vá a dává tušit, že ne úpl­ně všech­no tu bude v pořád­ku.

Gaiman i Selick mají pro pro­po­jo­vá­ní rea­li­ty a fan­task­ní­ho svě­ta sla­bost, skrz tuhle alter­na­ti­vu dáva­jí svým posta­vám mož­nost reflek­to­vat ten oby­čej­ný, ve kte­rém spous­ta věcí a vzta­hů nefun­gu­je tak, jak by si člo­věk před­sta­vo­val nebo od něj jed­no­du­še mohou utí­kat. Přesto se zde zpří­tomně­lá fan­ta­zie uká­že jako neprav­di­vá, umě­lá a kata­stro­fic­ká. Koralína se ale ani po pro­kouk­nu­tí tri­ků jiné mat­ky nevy­hne kon­fron­ta­ci se sno­vým pro­sto­rem. Kostky jsou již vrže­ny a dosud let­mo kri­ti­zu­jí­cí vyprá­vě­ní o nepo­sed­né hol­ce obje­vu­jí­cí svět říše divů zís­ká­vá kódy psy­cho­thrille­ru a horo­ru.
Jeden svět výtvar­né­ho rea­lis­mu pas­te­lo­vých barev a ost­rých rysů, pod­zim­ních dešťů, mlhy a povad­lé zahra­dy mizí. Fantazijní svět ost­rých barev, tep­la, zába­vy, emo­cí a živo­ta se roz­pa­dá do vizu­ál­ní­ho němec­ké­ho expre­si­o­nis­mu, kde se honí stí­ny, obje­vu­jí zele­ní ducho­vé, nasvě­cu­je zespo­du. Jiná mat­ka je nyní vyhub­lá čaro­děj­ni­ce s dlou­hý­mi pařá­ty (a evo­lu­ce posta­vy jde postup­ně ješ­tě dál, k mecha­nic­kým kon­če­ti­nám), Wybie má při­ši­tý úsměv, roz­to­mi­lé myš­ky se mění ve vel­ké kry­sy, scé­na se zrych­lu­je, pře­lé­vá do jed­not­li­vých loka­cí, ve kte­rých Koralína sou­pe­ří o oči mrtvých dětí a uvěz­ně­né duše svých pra­vých rodi­čů, až vše úpl­ně mizí v nico­tu. Virtuální svět se hrou­tí do sebe sama, aby se zachy­til do pavu­či­no­vých sítí. A že Koralína pavou­ky nesná­ší, je pří­hod­né. Zkušenosti ze západ­ních kin říka­jí, že děti na tomhle fil­mu samo­zřej­mě bre­čí.

Horor má v Koralíně koli­krát i svou odkry­tou tvář, odkaz na Hitchcockovu spr­cho­vou scé­nu nebo památ­ný face­hu­g­ger z Vetřelců potě­ší nejed­no­ho fanouš­ka. Svojí roli může hrát i samot­ná funk­ce lou­tek, od fan­ta­zij­ní­ho svě­ta plné­ho loutek/lidí s při­ši­tý­mi knof­lí­ky, skrz rea­li­tu, kde loutka/hračka Koralíny slou­ží čaro­děj­ni­ci ke špe­ho­vá­ní rados­tí a tužeb, záro­veň lout­ka repre­zen­tu­je i člo­vě­ka samot­né­ho. Snaží se Henry Selick tedy i for­mou iden­ti­fi­ko­vat vztah rea­li­ty a fan­ta­zie jako kon­t­ro­lo­va­né­ho (lout­ka, člo­věk) a kon­t­ro­lu­jí­cí­ho (vodič, čaro­děj­ni­ce)?
U ani­mo­va­né­ho fil­mu je jed­nou úpl­ně nej­dů­le­ži­těj­ších vazeb spo­je­ní obra­zu a zvu­ku, potaž­mo hud­by. Předchozí Selickova spo­lu­prá­ce na Ukradených Vánocích s Danny Elfmanem byla sáz­kou na jis­to­tu, ten­to­krát sklá­dal hud­bu Francouz Bruno Coulais (Microcosmos, Purpurové řeky). Jeho směs elek­tra a občas­né­ho world music je tu nej­víc zastí­ně­ná tem­něj­ším nebo melan­cho­lic­kým orchestrem někdy dopro­vá­ze­ným žen­ským nebo dět­ským zpě­vem. Nakonec jen jeden song zůstal rocko­vé sku­pi­ně úzce pro­vá­za­né s fil­my, They Might Be Giants. Coulaisův hudeb­ní mini­ma­lis­mus dob­ře fun­gu­je, dopl­ňu­je čis­to­tu obra­zu a s horo­rem si úder­né moti­vy orchest­rál­ní hud­by ve fil­mu rozu­mí už dlou­ho.

Koralína a svět za taj­ný­mi dveř­mi byla natá­če­na pro ste­ro­sko­pic­ké pro­jek­ce a je u nás také dis­tri­bu­o­vá­na ve svo­jí 3D ver­zi. Takový hyper­me­di­ál­ní obraz se svo­jí nevý­ho­dou vynu­ce­né­ho smě­řo­vá­ní pozor­nos­ti divá­ka k efek­tu samot­né­mu může být pro ani­mák čas­to výho­dou, v pří­pa­dě Selicka je ale svět (zvláš­tě ten fan­ta­zie) zahl­cen spous­tou infor­ma­cí, kte­ré divá­ko­vi potom budou jed­no­du­še utí­kat a těž­ko si posklá­dá tak kom­plex­ní obraz jako divák kla­sic­ké kopie. Druhým háč­kem 3D pro­jek­ce je potom čes­ký dabing, jinak film zůstá­vá v ori­gi­nál­ním zně­ní s titul­ky.

Koralína a svět za taj­ný­mi dveř­mi je tedy sta­ro­no­vé zpra­co­vá­ní kla­sic­ké pohád­ky. Gaimana si urči­tě nece­ní­me za něja­ké jeho objev­né nová­tor­ství, ale za oso­bi­tý vyprá­vě­cí styl a odva­hu v tomhle pro­sto­ru ote­ví­rat i sou­čas­ná téma­ta. Henry Selick jen udě­lal to, co uměl nej­líp: stop-motion ani­ma­ci se svým boha­tým este­tic­kým cítě­ním, kte­rou natá­hl na celých 100minut, za to poklo­na celé­mu týmu ani­má­to­rů. Všechno tady fun­gu­je jak má a pří­běh je skvě­le odvy­prá­vě­ný.

Naše hod­no­ce­ní: 

7

Podobné člán­ky

Koralína a svět za taj­ný­mi dveř­mi

Recenze: Noc v muzeu 2

Recenze: Andělé a démo­ni

Recenze: Dvojí hra

Recenze: Krvavý Valentýn

Recenze: Pátek tři­nác­té­ho

Recenze: Gran Torino

Recenze: Rychlí a zbě­si­lí

Recenze: Válka Nevěst

Recenze: Monstra vs Vetřelci 3D

Pro mož­nost psa­ní komen­tá­řů se při­hlaš­te nebo zare­gis­truj­te.
9. June 2009 - 20:02 — Michal Frýdl


Podívejte se na hodnocení Koralína a svět za tajnými dveřmi na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Osamělý svobodný muž – 7026. srpna 2021 Osamělý svobodný muž – 70 Posted in Komiks
  • Bat, The (1959)4. prosince 2011 Bat, The (1959) Kdo se skrývá za tajemnou maskou? Kam zmizely ukradené peníze? Spisovatelka Cornelia van Gorder žije se svým služebnictvem na rozlehlém sídle nedaleko menšího městečka. Jednoho dne se […] Posted in Horory
  • Children of the Corn IV: The Gathering (1996)14. ledna 2013 Children of the Corn IV: The Gathering (1996) Naomi Watts přichází alespoň částečně zachránit upadající kvalitu této hororové ságy. Studentka medicíny Grace se vrací do rodného městečka Grand Island, aby pomohla své matce a dvěma […] Posted in Horory
  • Titulky k Vienna Blood S02E03 - Darkness Rising9. dubna 2022 Titulky k Vienna Blood S02E03 - Darkness Rising Vítejte u titulků k finálové epizodě druhé série s názvem Temnota povstává. V tomto díle se vydáme společně s Maxem Liebermannem a inspektorem Rheinhardtem do kláštera, kde byl zavražděn […] Posted in Titulky
  • Drahé kameny17. dubna 2011 Drahé kameny Jak stárneme, neměníme se ani k lepšímu, ani k horšímu, jen se stáváme sami sebou. (May L. Becker) Jednoho rána jsem se procházel po břehu řeky. Každý oblázek, který jsem viděl, měl ve […] Posted in Domácí rady
  • Dracula Untold (2014)25. června 2017 Dracula Untold (2014) Vlad Tepes neuposlechne příkazy osmanského sultána a musí urychleně přijít na způsob, jak zastavit jeho armádu dříve, než zničí jeho vlast i milovanou rodinu… Dříve než se […] Posted in Horory
  • Dragon Age 4 nebude live-service hra s multiplayer prvky. V...27. února 2021 Dragon Age 4 nebude live-service hra s multiplayer prvky. V... Dragon Age 4 nebude live-service hra s multiplayer prvky. V BioWare údajně změnili svou iniciativu na základě neúspěchu Anthem. Posted in Krátké herní aktuality
  • Dirty Angels16. prosince 2024 Dirty Angels 3.5/10. Campbell to má jak na horské dráze. Občas natočí něco fajn ( Edge of Darkness,Nebezpečný cizinec, Casino Royale), ale Dirty Angels zatím patří k tomu nejhoršímu, co zatím […] Posted in Krátké recenze
  • Titulky k Camp S01E08 - Harvest Moon23. října 2020 Titulky k Camp S01E08 - Harvest Moon V kempu se blíží tradiční oslavy sklizně a za Mack každoročně přijíždějí rodiče. A jak to tak bývá, s rodičemi není vždy lehké pořízení. Konec vztahu mezi Marinou a Gregem se trochu […] Posted in Titulky
  • Adam má jen jedny nervy | Survivor CZ&SK11. února 2022 Adam má jen jedny nervy | Survivor CZ&SK Posted in Videa

Tento článek napsal redaktor již zaniklého webu PlayAll.cz
Na Kritiky.cz umístěno se svolením majitele webu v době uveřejnění článku.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,02957 s | počet dotazů: 269 | paměť: 62766 KB. | 02.01.2025 - 04:01:09