V pařížském bytě plném knih, obrazů a starého nábytku žije manželská dvojice učitelů hudby. Georges (Jean-Louis Trintignant) i Anne (Emmanuelle Riva) mají své ranní rituály a jejich soužití je bez zbytečných slovních přestřelek nebo naschválů. Umí odborně rozebrat interpretaci hudebního díla i v klidu si vychutnat snídani. Jejich klidné soužití však naruší malá mozková příhoda, která postihne Annu. Ochrnutá na půl těla se Anna navrátí z nemocnice a začíná dennodenní přemáhání vlastní nemohoucnosti. Georges je své ženě jednak oporou a pomocníkem, ale také člověkem, který se ji pochopit a respektovat její přání. Není to však snadné. Po období cvičení a postupného zlepšování stavu, kdy se Anna i Georges snaží následky mrtvice překonat a vrátit se ke svým oblíbeným činnostem. Oba však vědí, že stáří je neúprosné a velké plány si nedělají. Když nemoc znovu zaútočí, začíná mizet i naděje na zlepšení. Co ještě zbývá? Brát život takový, jaký je?
Režisér a scénárista Michael Haneke si pro svůj nejnovější film vybral příběh o dvojici starých lidí směřující ke konci života. Jejich boj o důstojnost s neúprosným časem a nemocí připomíná hrdiny z filmů o přežití a chvílemi dokumentární filmy o těžce nemocných lidech. Haneke nechce diváka za každou cenu dojímat, a tak působivost filmu nestojí na vykalkulovaných srdceryvných scénách. Slzy a pocit beznaděje vstupuje na scénu jen na krátkou chvíli s postavou dcery, kterou hraje Isabelle Huppert. Dvojice starých lidí však při své zdánlivé nemohoucnosti a bezvýchodnosti situace působí jako silné osobnosti. Do hlavních rolí si obsadil Haneke výborné herce, kteří nejenže odpovídají filmovým postavám svým stářím, ale dodají do příběhu bezprostřednost a velice civilní herecký projev.
Rozumíme si beze slov
Jean-Louis Trintignant (81 let) v roli Georgese i Emmanuelle Riva (84) v roli Anne využívají každý filmový záběr pro to, aby diváka naladili na svou notu. Záběry na běžné denní činnosti působí poměrně klidně a jen s mírným napětím, a to i ve scénách, kdy dochází ke dramatickým zvratům. Tak působí například scéna, kdy zasáhne Anne první atak mrtvice. Ve filmu se moc nemluví a rozhovory mezi Anne a Georgesem jsou věcné, bez zbytečného balastu a prázdného žvanění. Žádné vyznávání lásky, litování nebo výčitky. Dialogy nahrazují pohled do očí nebo změna napětí těla. Přesto je jasné, že postavy se vzájemně silně vnímají, jsou empatické a snaží se o vzájemné porozumění. I bez připomínání jejich předchozího života je jasné, že prožili život v lásce a se vzájemným respektem.
Maximálně využít minima
Michael Haneke, scénárista a režisér v jedné osobě si pro film určil patrně heslo „ maximální účinek s minimálními prostředky“. Ve filmu hraje kromě hlavní herecké dvojice, jejich dcera s manželem, domovník a jeho žena, ošetřovatelka a policisté. Jako jediný hrací prostor, kromě záběrů z jednoho koncertního sálu, se využívá jen byt manželské dvojice. Do bytu přicházejí a z bytu nakonec i odejdou. V bytě pak jednotlivé místnosti mají svou úlohu a odehrávají se zde určité situace. Bohatě vybavený pokoj s klavírem a knihami souvisí s aktivním životem, kdy se Georges a Anna věnovali svému povolání učitelů hudby. Tento pokoj je místem propojení s okolím. Tady hovoří s bývalým žákem a tady sedává i jejich dcera při návštěvách. Malá kuchyňka je místem, kde se propojují vzpomínky s přítomností. Je to stísňující prostor, který obě hlavní postavy přibližuje a vytváří klidnou atmosféru domova. Naopak prostor v ložnici je sice velký, ale v souvislosti se zhoršujících se zdravotním stavem Anne působí studeně a neutěšeně. Zvláštní roli přisoudil režisér vstupní hale, kde je jen jedna židle a okno, kterým vlétne do bytu pták. Je to místo setkání života a smrti. Taková soukromá hranice mezi životem soukromým a životem venku, mimo domov. Celý byt je ve filmu opakovaně snímán z různých úhlů a pohledů. Režisér nechává na diváka cíleně působit prostor i detaily vybavení bytu, jako by snímal jedno místo v krajině. Už jsem uvedla, že ve filmu se velice střídmě využívá dialog. Podobně je využita ve filmu hudba. Ačkoliv jsou hlavní postavy učitelé hudby, nijak se význam hudby nezvýrazňuje. Hudba není využita ani pro emoční zvýraznění scén. Naopak, silné a působivé scény jsou v buď naprostém tichu, nebo jen s využitím autentických zvuků v prostoru.
Film na mě silně zapůsobil svým námětem i celkovým zpracováním. Vzhledem k věku režiséra chápu, že se pro něj téma stáří, nemoci a smrti stalo aktuální. Oceňuji takt a citlivost, jak je film natočen. O výborných hereckých výkonech hlavních herců nelze pochybovat. Přesto si myslím, že samotný příběh dvou lidí a zvolená forma patří k náročnějším diváckým zážitkům a vyžaduje značnou dávku divácké trpělivosti.
Nejnovější komentáře