„Lincoln“ zavedl Spielberga nejen do jednoho z nejpoutavějších momentů v historii USA, ale zároveň do nové vizuální oblasti, kde pracoval stylem, který je barvitý a přitom surový, silný a přitom minimalistický. Do těchto nových vod se pustil se stejným týmem uznávaných tvůrců, s kterým spolupracuje desetiletí, včetně kameramana Janusze Kaminského, střihače Michaela Kahna, filmového architekta Ricka Cartera, kostýmní výtvarnice Joanny Johnstonové a hudebního skladatele Johna Williamse. Přestože všichni se Spielbergem v minulosti pracovali, uvědomovali si, že toto bude zásadně jiná zkušenost.
„Byla to velmi důvěrná a klidná produkce, protože Steven kladl důraz na slova a herecké výkony,“ říká Kathleen Kennedyová. „Byla to především osobní zkušenost.“
Janusze Kaminského, držitele Oscara® za snímky „Zachraňte vojína Ryana“ a „Schindlerův seznam“, zaujalo hledání obrazu pro příběh, který tkví převážně v síle vyřčeného. „Je to příběh, který vyžaduje, aby divák naslouchal,“ říká. „Takže když jsem četl scénář, okamžitě jsem začal přicházet s nápady, jak zachytit všechna ta slova obrazem. Mně i Stevenovi bylo jasné, že kamera by měla být zdrženlivá, že by měla co možná nejelegantněji zaznamenávat vývoj událostí a nechat slova a výkony v centru pozornosti.“
Pokračuje: „Chtěli jsme, aby divák objevil Lincolna, kterého nezná. Film ukazuje Lincolna nejistého, zranitelného. Myslím, že Stevenova dramatizace společně s umírněnou kamerou odrážejí prezidentovu lidskou stránku.“
Kaminski usiloval o citlivost, strukturu a paletu, které by na diváka působily současným dojmem. Kathleen Kennedyová říká: „Steven a Janusz dlouze probírali užití barvy a světla. Steven nechtěl dělat černobílý nebo sépiový film, místo toho použili sytou saturaci barvy, která má některé kvality černobílé. Ve filmu bylo 145 mluvicích postav, takže bylo důležité uzpůsobit každou scénu tak, aby vás k další části příběhu zavedly postavy, nikoliv kamera. To bylo pro Stevena něco nového.“
Přestože Kaminski a Spielberg pečlivě studovali historické malby a fotografie, tak jakmile začalo natáčení, zvolili převážně instinktivní přístup. Šlo o to najít absolutní sílu v klidnějších momentech – když Lincoln a Grant hovoří na verandě, zatímco vojáci jako přízraky jedou vstříc neznámému osudu, nebo Lincoln stojící mlhavém světle okna, když zjistí, že 13. dodatek právě ukončil otroctví ve Spojených státech. „Steven se nebojí silného obrazu,“ říká Kaminski. „Je ochotný používat ve vyprávění transcendentní momenty, jako jsou tyto.“
Některé z Kaminského oblíbených scén se odehrávají uvnitř chaotické Sněmovny reprezentantů. „Jsou to scény založené na hereckých výkonech a myšlenkové rozpravě. Je tam několik zajímavých pohybů kamerového vozíku, charakteristických pro Stevenovu vizuální citlivost, ale všechno je to velmi neokázalé,“ vysvětluje.
Zmíněné scény nadchly i Kathleen Kennedyovou: „Kamera se v těchto scénách nepohybuje, nevyžaduje-li to vyprávění. Steven chtěl ukázat, jak pracuje demokratická vláda, takže nešlo o to přeskakovat z jedné mluvicí hlavy na druhou, ale ukázat divákovi, jak se argumenty vyvíjejí,“ říká. „Víc než cokoliv jiného chtěl zachytit pomíjivost toho, o co v této politické bitvě šlo.“
V průběhu celého filmu usiloval Kaminski o dobově naturalistické osvětlení. „Je rok 1860, takže Lincolnův svět je osvětlen plynovými a olejovými lampami,“ říká. „Použili jsme mnoho přítomných zdrojů světla, světlo pronikající okny, světlo z lamp, ale zároveň jsme vytvořili zdroje světla, která by lépe sloužila vyprávění. Použili jsme i kouř, který dodal filmu tu správnou atmosféru. Lincolnovo okolí muselo být plné kouře, lidé neustále kouřili dýmky, doutníky a nebyla tam žádná ventilace, takže místnosti byly zakouřené.“
Pro Kaminského nebyl „Lincoln“ pouhým odhalením jiné stránky prezidenta Spojených států amerických, ale i jiné stránky režiséra, s kterým spolupracuje již řadu let. „Nebyl to jen další film,“ říká. „Žádný z filmů, který jsem se Stevenem točil, není jen dalším filmem, ale na ‚Lincolnovi‘ je něco příznačného. Je to zábavný kus, ale zároveň je to příběh velké důležitosti.“
Kaminského kamera tvoří celek s výpravou Ricka Cartera. Ten jako palčivý symbol národa, který se dostal zpět na začátek, vybral tehdejší hlavní město Konfederace, Richmond ve Virginii, a do něho zasadil Washington roku 1865.
Carter byl dojat portrétem Lincolna ve scénáři a bylo mu hned jasné, že bude muset ve výpravě postupovat velmi obezřetně. „Příležitostí a výzvou pro mě bylo, že ačkoliv jde o velký příběh, je zároveň velmi osobní,“ říká. „Odehrává se uvnitř Lincolnova světa, jeho kanceláře, obývacích pokojů, v ulicích, po kterých chodil. Pestrost toho světa musela být vyjádřena do nejmenšího detailu. Společně s filmovými designéry jsme museli vyvinout velké úsilí, aby byl každý moment co nejrealističtější a zároveň trochu expresionistický.“
Stejně jako v případě kamery byla i v jeho pojetí ústředním bodem elegantní jednoduchost. „Film je pečlivě navržen, takže to, co vidíte ve Washingtonu, nebo na bitevních polích, neodvádí vaši pozornost od toho, na co se film skutečně zaměřuje: na Lincolna a jeho přátele, rodinu a rivaly, kteří ho obklopují,“ říká Carter.
Brzy začal Carter hledat lokaci, která by dobře sloužila rozličným potřebám filmu. Jezdil po Tennessee a Virginii a navštěvoval zachovaná dějiště občanské války, aby nasál atmosféru těchto míst. Ze všech potenciálních lokací to byl nakonec Richmond ve Virginii, který ho nejlépe přenesl v čase. Zjistil, že tamní dobře zachované budovy nejlépe poslouží k vytvoření reality 19. století.
„V Richmondu je historie živá jako nikde jinde v zemi,“ vysvětluje. „Richmond byl v polovině 19. století aristokratickou verzí Spojených států. Byl ve středu kulturního střetu, který vyústil v občanskou válku. A je to místo, které Lincoln poznamenal víc než kterékoliv jiné. Narodil se sice ve Springfieldu ve státě Illinois, ale v Richmondu změnil a scelil národ.“
Spielberg byl výběrem lokace nadšený. „Richmond nám otevřel svou náruč a vytvořil nám výborné podmínky, abychom mohli přijít a vyprávět náš příběh,“ říká. „Byl cítit i jistý hojivý účinek, který přinášela možnost vyprávět tento příběh v srdci tehdejší Konfederace.“
Doris Kearns Goodwinová věří, že Lincoln by ocenil, že centrum moci Konfederace zastupuje Washington. „Myslím, že by ho potěšilo, že film o něm byl městem Richmond tak vřele přijat,“ říká. „Navíc se na to perfektně hodí, skutečně vypadá jako staré Spojené státy americké. Jeho Kapitol dodává debatě v Kongresu velmi intimní atmosféru.“
„Skutečně dávalo smysl natáčet film tam,“ pokračuje Carter. „Jsou tam bitevní pole, je tam budova státní legislatury, která z jistého úhlu až neuvěřitelně připomíná Bílý dům, v Petersburgu jsou panská sídla, která se od té doby téměř nezměnila, a měli jsme volné ruce natáčet všude, včetně sídla guvernéra.“
Lokace byly jedna věc, ale nezbytné bylo také vytvořit interiéry, které by divákům přiblížili tehdejší časy. Jednou z nejoblíbenějších scén byla pro Cartera v tomto ohledu Lincolnova pracovna, kterou v Bílém domě dělila od obytné části hala. S týmem spolupracovníků vytvořili precizní detail minulosti. „Bylo velmi důležité, aby se Lincolnova pracovna co nejvíc podobala pracovně, kterou známe,“ říká, „včetně všech barev a struktur. Chtěli jsme dosáhnout hloubky detailu, ať už šlo o mapy bitev, dopisy na jeho pracovním stole, obrazy na zdech nebo samotnou tapetu. Chtěli jsme, aby byly přesně takové jako ve skutečnosti. Interiér musel posloužit vyprávění a zároveň vytvořit obraz Lincolnova Bílého domu, který v představách lidí přetrvá.“
Carter chtěl zprostředkovat víc než jen dobu. „Chtěl jsem vyjádřit atmosféru a strašidelnost chodeb, kterými Lincoln chodil, takže na mé práci bylo i něco impresionistického,“ říká.
Budova Kapitolu v Richmondu, postavená v roce 1788 v klasicistním stylu jejím zakladatelem Thomasem Jeffersonem, vytvořila atmosféru interiéru Sněmovny reprezentantů Spojených států. Ačkoliv je prostorově menší než skutečná sněmovna ve Washingtonu, pro detailní scény v „Lincolnovi“ se dobře hodila. „Líbilo se mi, že vytvářela pocit těsnosti, protože jednání mezi kongresmany bylo velmi náruživé,“ říká Carter. „Navozuje skutečný pocit třenice a debaty.“
Navození pocitu autentičnosti bylo zásadní i pro kostýmní návrhářku Joannau Johnstonovou, která reprodukovala oblečení přímo z historie. Pro Sally Fieldovou byla práce Johnstonové zásadní. „Je úžasná umělkyně,“ říká Fieldová. „Téměř všechny Maryiny kostýmy jsou neuvěřitelně věrné repliky kusů, které najdeme na fotografiích a obrazech, včetně šatů, které má Mary na sobě, když Lincoln umírá. Úzce jsme spolupracovaly a byla to báječná spolupráce.“
David Strathairn o práci Johnstonové říká: „Dala nám něco neobyčejného, vytvořila kostýmy ze zachovaných originálních kusů. Jsou to šaty, které vás změní, a když vidíte všechny kolem sebe v těchto relikviích, připadáte si, že jste v té době.“
Rick Carter a Joanna Jonstonová sladili svou práci. Kathleen Kennedyová říká: „Joanna a Rick po umělecké stránce spolupracovali, protože chápali důležitost palety barev. Krásné kostýmy, které nosí Mary nebo Elizabeth Keckleyová, se sytou hnědou a červenofialovou, odrážejí zemitost Rickovy výpravy a společně a každý zvlášť odrážejí Januszovo osvětlení.“
I maskérka Lois Burwellová studovala jednotlivé postavy. Při spolupráci s Danielem Day-Lewisem si uvědomila, jak moc se boj prezidenta Lincolna vepsal do jeho tváře. „Pro Lincolna to bylo krajně náročná doba, a když se díváte na dobové fotografie, vidíte, jak postupně chátral. Chtěli jsme, aby byl tento stres na Danielově tváři vidět. Chtěli jsme dát Stevenovi jeho představu Abrahama Lincolna, včetně struktury jeho kůže a bolesti v jeho výrazu a zároveň udělat Danielovi make-up, který mu nebude překážet při výkonu,“ shrnuje.
Day-Lewis si nechal narůst vlasy do věhlasného Lincolnova vlnitého účesu a také vousy, ale ty byly současně dodatečně dokresleny do tvaru, který známe z Lincolnových nejznámějších fotografií. Ke konci dokázala Barwellová zhustit to, co byl zpočátku tříhodinový proces, do efektivní hodiny a čtvrt. Fungovalo to, i protože Day-Lewis byl velmi zabrán do své role. „Maskér může být sebedovednější, ale make-up bude vypadat uměle, pokud se herec do role nevžije,“ říká. „Daniel do make-upu mnoho vnesl, byla to skutečně týmová práce.“
Mezitím Burwellová najala několik parukářů, kteří pracovali na nekonečném počtu účesů a vousů, od licousů až po kotlety. Nejpozoruhodnější paruka ze všech byl asi neblaze proslulý příčesek Thaddeuse Stevense, který byl kvůli své nemoci plešatý. Přestože si mohl vybrat umělou pleš, Tommy Lee Jones dal přednost tomu oholit si hlavu, aby byl v jednom zcela odhaleném okamžiku ještě blíž skutečnému Stevensovi.
Všechna pozornost věnovaná detailu se ukázala v plné kráse ve střižně, kam se Spielberg zavřel se svým dlouholetým spolupracovníkem, Oscarem® oceněným střihačem Michaelem Kahnem. Kahn měl za úkol najít tempo pro narůstající emoční sílu. „Nechtěli jsme nic uspěchat, protože ‚Lincoln‘ je ten typ filmu, u kterého chcete, aby divák skutečně naslouchal a rozuměl,“ říká. „Hledali jsme momenty, které dávají lidem čas si postavy prohlédnout a přemýšlet o tom, co říkají. A obsazení je tak skvělé, že jsme si to mohli dovolit.“
Šlo o jednu z nejintenzivnějších spoluprácí těchto dvou tvůrců. „Steven bojoval s tím, co ve filmu nechat a co vypustit. Byla to důležitá rozhodnutí, protože se tam děje mnoho psychologických a politických věcí. Neustále jsme si kladli otázku: ‚Je na tyto scény později odezva?‘ Byl to složitý proces,“ říká Kahn.
Kahn věří, že „Lincoln“ mezi Spielbergovými díly vyniká. „Sám Steven uznal, že nikdy netočil film s tolika dialogy, film, ve kterém má každá věta velký význam. Byli jsme si plně vědomi faktu, že musíme držet krok s emocemi,“ říká střihač. „Myslím, že je to jedna z nejlepších věcí, které udělal. Oživuje postavy, které známe z historie. Dozvíme se mnohé o Spojených státech, o demokracii a o tom, jak speciální člověk Lincoln byl.“
Tyto prvky se odrážejí i ve filmové hudbě Johna Williamse, amerického skladatele, který během své kariéry nasbíral pozoruhodných 47 nominací na Oscara® a pět Cen Akademie®. „Byla to pro mě velmi odlišná zkušenost než ostatní spolupráce se Stevenem v posledních letech,“ říká. „,Lincoln‘ je hudební mozaika s několika velmi odlišnými a decentními tématy, které se navzájem nepřekrývají. Liší se i z hlediska struktury a instrumentace. Je to klidná hudba s mnoha variacemi, ale také se zřetelnými a impozantními hudebními výrazy.“
Williams začal s nejnáročnějším kusem - hudbou, která provází Lincolnův projev při druhém uvedení do úřadu, který čte Daniel Day-Lewis. „Výzvou bylo najít něco, co by bylo hodno doprovázet tato velká slova,“ vysvětluje. „Začal jsem s hymnickým kusem a pak jsem na něm pracoval s cílem najít jednoduchost, která by podpořila Danielův výstup, který je uměleckým dílem sám o sobě.“
Efektivní jednoduchost je charakteristická pro hudbu v celém filmu. Pro jinou zásadní sekvenci, kde Lincoln jede City Pointem ve Virginii po poli zlámaných těl vojáků, zvolil Williams klavírní sólo. „Nechtěli jsme zdůrazňovat mrtvá těla, pouze navodit pocit úcty a podpořit nadcházející okamžik přemítání o bezprostřední tragédii a výzvu pokusit se urovnat lidské vztahy,“ říká.
Jinde se hudba rychle mění. Když se Sewardovi lobbisté chystají mámit hlasy, Williams vnáší do filmu rytmické lidové housle, a když první Afroameričané v historii vcházejí do Sněmovny reprezentantů, nadchází lyričtější moment plné hudební orchestrace.
Pro nahrání hudby vybral Williams orchestr, který chtěl využít pro Spielbergovy filmy už řadu let: proslulý Chicagský symfonický orchestr, jehož je čas od času hostujícím dirigentem. „Je to jeden z nejlepších amerických orchestrů a vždy jsem Stevenovi říkal: ‚Jednoho dne bychom s nimi měli něco udělat.‘ Když jsme začali pracovat na ‚Lincolnovi‘, řekl Steven: ‚Není to skvělá příležitost pro spolupráci s Chicagskou symfonii?‘ Nejenže Illinois je domovem Lincolna, ale Chicago je centrem národa, a myslím, že Stevenovi se představa vnést do filmu nějakým způsobem energii ze srdce národa líbila.“
Spielberg shrnuje: „Vždy jsem věřil, že vysvětlovat minulost pomáhá utvářet přítomnost, uvědomit si, kam chceme směřovat. V tomto ohledu nemůže být ‚Lincoln‘ relevantnější než právě nyní. Jeho prezidentství je živoucím modelem vůdcovství. Obhajoval věci, které jsou nám dnes dražší než kdykoliv předtím. Prosazoval myšlenku, že aby demokracie přežila, vyžaduje to poctivost, soucit, úctu a toleranci. A někdy i dobrý smysl pro humor. To tvoří duši ‚Lincolna‘.“
Části seriálu: Lincoln
- Lincoln speciál - část 1
- Lincoln speciál - část 2 - Nalezení Lincolna
- Lincoln speciál - část 3 - Tým soupeřů
- Lincoln speciál - část 4 - 500 stránkový scénář a průlom
- Lincoln speciál – část 5 - Daniel Day-Lewisovo ztvárnění
- Lincoln speciál – část 6 - Lincolnova rodina
- Lincoln speciál – část 7 - William H. Seward a Lincolnův tým
- Lincoln speciál – část 8 - Sněmovna reprezentantů
- Lincoln speciál – část 9 - Lincolnův svět
Nejnovější komentáře